ROT-BALANS AYARI

Marka ve modelden bağımsız her araçta karşımıza çıkabilecek sorunları ele aldığımız bölüm.
Forum kuralları
Forumlarımızda siyasi, dini yada toplumun hassasiyeti bulunan konulara değinmek yasaktır.

ROT-BALANS AYARI

İleti skodacı » 01 Şub 2007, 21:52


















rot-a.gif


Araçlar hareket halinde iken, tekerleklerin de aracın yatay ve dikey eksenlerine paralel hareket etmesi gerekir. Zamanla yol şartları ve kullanıma bağlı olarak bazı mekanik bozukluklar ortaya çıkar. Bu durum tüm marka ve model motorlu araçlar için geçerlidir.
İşte bu mekanik bozuklukları ROT ve EKSANTRİK AYARI giderir. ROT AYARI bozuklukları lastiklerin yere eşit ve düzgün basmasını önler. Lastiklerdeki bu olumsuzluk, aşınmasına, dolayısıyla ömrünün çabuk kısalmasına sebep olur.


9.gif


CAMBER: Lastiklerin yere basan bölümünün, üst noktalarına göre daha açık veya kapalı olması durumudur.
POZİTİF CAMBER' de yere basan kısımlar kapalıdır.
NEGATİF CAMBER' de ise, lastiklerin üst noktaları birbirine daha yakındır. Bu ayarlar açı değeriyle ifade edilir.
Sonuçlar: Pozitif Camber, lastiğin dış omuz bölümünün, Negatif Kamber ise iç omuz bölümünün aşınmasına sebep olur.
Aracınız sağa veya sola çeker. Amortisörlerin düzensiz çalışır.












CASTER: Tekerleklere yandan bakıldığında merkezlerine göre ileride veya geride olmaları durumudur.
Sonuçlar: Caster ayarının bozuk olması, aracın gezmesine, direksiyonun ağırlaşmasına ve lastiğin yalpalı dönmesine, dolayısıyla dalgalı aşınmasına sebep olur


TOE: Tekerleklerin ön bölümlerinin, arka bölümlerine oranla birbirlerine daha yakın veya daha uzak olması durumudur.
TOE-IN durumu ön bölümlerin arka bölümlere oranla birbirlerine daha yakındır.
TOE-OUT' da ise, arka bölümlerin ön bölümlere oranla daha yakındır.Bu ayarlar milimetre değeriyle ifade edilirler.
Sonuçlar: TOE-IN durumunda araçta dalma, TOE-OUT durumunda ise gezme oluşur sürüş emniyeti azalır.






balans-a.gif


Tekerleklerdeki kauçuk ve maden kütlelerin zamanla f

 
skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti ünsal » 02 Şub 2007, 00:18

paylaşım için teşekkürler ....
AUDİ A3 1.6
Kullanıcı avatarı
ünsal
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 239
Kayıt: 07 May 2006, 16:21
Ad Soyad: ünsal gündogdu
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: Audi A3

İleti 10TOPRAK » 02 Şub 2007, 13:03

Hug  Skodacı benden sana kupa;yazı için teşkür..
10TOPRAK
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 12
Kayıt: 23 May 2006, 13:41

İleti ünsal » 02 Şub 2007, 21:10

son zaman da bizim için paylaşmak adına çok iyi şeyler yaptı skodacı kardeşimiz tebrik ederim çabanız boşa değil herkez fark edip bi teşekkür edebilse keşke....Censored
AUDİ A3 1.6
Kullanıcı avatarı
ünsal
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 239
Kayıt: 07 May 2006, 16:21
Ad Soyad: ünsal gündogdu
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: Audi A3

İleti lazianke » 02 Şub 2007, 21:38

skodacı üstada her zaman müteşekkiriz.
lazianke
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 288
Kayıt: 01 Tem 2006, 07:29
Ad Soyad: Ömer
Nereden: Rize

İleti skodacı » 02 Şub 2007, 23:39

hepinize ayrı ayrı teşekkürler değerli skodacı kardeşlerim...Smile
skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti skodacı » 15 Şub 2007, 23:06

ÖN DÜZEN AYARLARI



Römork dahil olmak üzere araçtaki bütün aksları kapsamalıdır. Aracınızın mekanik ve süspansiyon sistemlerindeki oluşabilecek aksaklıklar nedeni ile direksiyon ve araç yönü aynı olmayabilir. Ön düzen ayarsızlığı lastiklerinizde ekonomik kayba neden olmakla kalmaz aynı zamanda aracınızın süspansiyon ve döner aksamına da zarar vererek zaman içerisinde mekanik tamir ve bakım masraflarına yol açar.

Ön düzen ayarı, düz bir zeminde ve araç üzerinde yük yokken yapılır.

Amacı; araç kullanım ve kontrolünü üst seviyeye çıkarmak ve lastiklerin düzenli bir biçimde aşınmasını ve bu aşınmayı en aza indirmektir.

Yılda en az 2 defa balans ve ön düzen ayarı yaptırmanızı öneririz


Ön düzen ayarlarında kontrol edilen açılar şunlardır;


Toe
Kamber
Kaster
Aks paralellikleri


BALANS AYARI

 


Düşük profilli lastiklere duyulan ilginin giderek artması, lastik bütününe hassas bir balans ayarı yapılması gereksiniminin önemini ortaya çıkarmaktadır. lastiklerde balanssızlık çeşitli şekillerde görülebilir. lastik zıplayabilir, yalpa yapabilir veya her ikisi birden görülebilir. Tipik bir durumla lastiklerdeki balanssızlık, direksiyonda veya bir bütün olarak araçta titreşim şeklinde kendini gösterir. Balans ayarı yapılınca da bu belirtiler ortadan kalkmalıdır.


Düzgün balans ayarı, lastiğin düzgün ve yumuşak bir şekilde dönmesini sağlayarak rahat bir yolculuk sağlamakla kalmaz, aracın kontrolünü kolaylaştırıp güvenliği de artırır. Dengesiz bir lastik, frenleme mesafesini artırabileceği gibi, özellikle yağışlı havalarda viraj alma yeteneğini ters yönde etkileyebilir. Düzgün balans ayarı, lastiklerin düzgün bir şekilde aşınmasını sağlayarak lastik ömrünü uzatır, ve dönme direncini azaltarak yakıt tasarrufu sağlar.


Ayrıca amortisörlerin, bilyelerin, süspansiyon ve direksiyon sistemi elemanlarının ömrünü uzatır. Bu da işletme maliyetlerini düşürerek giderleri azaltır. Balans işlemini sadece otomobillerle sınırlı düşünmemek gerekir. Yüksek performanslı hafif ticari araçların ve özellikle de, ömrünün büyük bir kısmını şehir içinde ve otoyollarda geçiren 4x4 arazi araçlarının giderek yaygın bir şekilde kullanılmaya başlaması, bu tür araçlarda balans ayarını "zorunlu" bir işlem haline sokmuştur.


Modern lastikler uzun ömürlü olmakla birlikte, bunlar da genel bir aşınma ve yıpranmaya uğrarlar, kimi durumlarda denge ağırlıkları kayar ya da hepten düşebilir. Bu nedenle, sadece yukarıda sözünü ettiğimiz titreşimler görüldüğünde değil, ayrıca lastikler değiştirildiğinde, sökülüp takıldığında ve yaklaşık 20,000 km de ya da 12 ayda bir mutlaka balans ayarı yapılmalıdır. (Türkiye' deki şehir içi yol şartlarının olumsuzluğundan dolayı yılda en az 2 defa balans ve ön düzen ayarı yaptırmanızı öneririz). Düzenli balans ayarı sadece konfor ve güvenlik açısından düşünüldüğünde bile, gerekli bir işlem olduğu görülebilir. Bunlara bir de aracın işletme maliyetini düşürdüğü, yani yapılan masrafı fazlasıyla karşıladığı eklenirse, gerçekten gerekli bir masraftır.

skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti skodacı » 16 Şub 2007, 00:19








Değerli sürücüler kullandığımız araçlara gösterdiğimiz özen; periyodik bakım, temizlik v.s. çok önemlidir. Aynı şekilde kullandığımız aracın lastiklerine de özen göstermek hepimizin emniyeti için şarttır.

Gerek emniyetimiz, gerek lastiğin de uzun ömürlü olabilmesi açısından, lastiklerimizi düzenli olarak kontrol etmeliyiz.Lastiklerin ömrünü etkileyen çeşitli faktörler bulunmaktadır bunlar;

• Yolların durumu; zemin
• Aracın özellikleri; Beygir gücü,ağırlık
• İklimsel şartlar;sıcaklık,yağış
• Araç kullanma tarzı;patinaj,sert fren,sürat
• Aracın mekanik durumu;Fren,rot,amortisör
• Lastik basıncı
• Doğru lastik seçimi

Görüldüğü gibi bazı şartlara müdahale şansımız olmadığı halde(yol ve iklim) gerek araç,gerek lastik kontrol ve bakımı ile aynı zamanda doğru lastik seçimi ile hem emniyet hem de uzun ömür mümkündür. 





Lastik Basıncı
Sizin emniyetiniz ve lastiğin uzun ömürlü olabilmesi için önemli faktörlerden biri; doğru basınç ayarıdır.Yabancı bir cismin lastiğe batması sonucu zaman içerisinde lastiğin içerisindeki havanın normal olarak azalması ya da iklimsel şartlardan lastiğin basıncı düşebilir.Bu sebeple lastik basıncını düzenli olarak kontrol ettirmelisiniz.Basınç, lastik soğuk iken kontrol edilmelidir.Lastik basıncı araç üreticisinin tavsiyesine uygun ayarlanmalıdır.

Lastik Seçimi
Araca konan lastiklerin ebat,hız/yük endeksli,araç üreticileri tarafından maksimum konfor ve emniyet sağlamak için aracın teknik özelliklerine göre seçilir.Bu bakımdan lastik değiştirirken bu kriterlerden fazla sapmamak daha uygundur.Buna rağmen lastiğin hız/yük endeksini yükseltmekte teknik olarak sakınca yoktur.Lastik değiştirirken konacak
lastikler arasında aşağıdaki noktalara uyulmalıdır.
• Aynı ebat
• Aynı desen
• Aynı hız/yük endeksi
• Aynı yapı(radyal,bezli)
Aynı yapı(radyal,bezli)


Balans Ayarı
Lastik ve dolayısı ile araç dengelenmediği zaman düzensiz titreşimler meydana gelir. Bu titreşimler direksiyon,manevra ve sürüş konforunu bozar.Bu sebeple lastiğin balans ayarı uzman kişilerce yapılmalıdır.


Rot Ayarı
Dönen aksamda oluşan geometrik bozukluklar lastiklerde çabuk ve düzensiz aşınmaya sebep olur.Böylece yol tutuş manevra kabiliyeti azalır ve emniyetsiz hale gelir.Düzenli olarak yine uzman kişilere rot ayar kontrolü yaptırmak gereklidir.

Diş Derinliği
Lastiğin sırtındaki dişlerin deseni ve derinliği üreticilerin uzun hesap ve testleriyle ortaya çıkmaktadır.Bu dişler kullanım amacına göre;yol tutuş,çekiş,suyu boşaltma gibi özellikler için dizayn edildiğinden derinliği çok önemlidir.Her ne kadar yasal aşınma sınırı olsa da (örneğin;binek lastiklerde m

skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti skodacı » 19 Şub 2007, 22:10

rot-balans


Rot Ayarı:


Her aracın 4 lastiğinin rot ayarı düzgün olaarak yapılmış olmalıdır. Ayarsız lastikler yönlendirme problemlerine, sürücünün yorulmasına ve erken ve düzensiz lastik aşınmasına neden olarak, aracın doğal devinimini engelleyecektir.


En basit olarak, rot ayarı, lastiklerin aracın geometrik merkez çizgisiyle ilişki halinde ilerlediğinden emin olmak için, aracın tekerlek açılarının ayarlanmasıdır. Her tekerlek otomobil imalatçısının belirlediği, kendi dinamik açılarına (kamber, kaster, yere basış) sahiptir.


Bir aracın rot ayarının bozulduğunun en bilinen belirtileri, hızlı ya da düzensiz sırt aşınması ve aracın düz yoldan çekmesi ya da sürüklenmesidir. Aracınızda bu türden sorunlar yaşıyorsanız, büyük ihtimalle lastiklerinizin rot ayarı düzgün değildir. Bu durumda Antaş Otomotiv, rot ayarınızın modern bilgisayar yardımlı rot ayar ekipmanı kullanan bir uzman tarafından kontrol edilmesini önerir.


En iyi rot ayarı, dört tekerlek için yapılan ayardır. Bu çeşit rot ayarı için teknisyen her dört lastiğin üzerine bir alet yerleştirecek ve aracın dört tekerlek üzerindeki dinamiğini ölçecektir. Bugün, birçok araç ayarlanabilir arka rot düzenlerine sahiptir. Dört tekerlek ayarı, arka rot ayarı olmayan araçlarda bile, teknisyenin arka tarafın tekerlek aralığından kaynaklanan sorunlarını saptamasına ve bu sorunları, önde ayarlamalar yaparak telafi etmesine olanak verir. Sadece ön tekerleklerin merkez çizgisiyle hizalandığı, iki tekerlek rot ayarı, artık kullanılmamaktır.


rot-balans


Lastik Balansı:


Balanssız lastikler aracın belli hızlarda titremesine neden olur. Bu erken ve düzensiz sırt aşınmasına ve aracın süspansiyonunda gereksiz aşınmaya neden olabilir. Lastiklerinizin janta ilk takıldığında ya da tamirden sonra tekrar takıldığında balanslı olduğundan emin olun. Lastik balansı ilk titreşim belirtisi görüldüğünde kontrol edilmelidir.


Lastik balansını açıklamanın en iyi yolu balanssızlığın ne demek olduğundan başlamaktır. Bir lastik, janta takıldığında, iki hafif kusurlu birim bir bütün oluşturmak için birleştirilmiştir. Bu bütünün yanal ve radyal merkezlerinin tamamen eşit bir ağırlık dağılımına sahip olması aslında mümkündür. Çoğunlukla tekerlek iki tür dengesizlik gösterebilir: Statik balanssızlık ve dinamik balanssızlık


Statik Balanssızlık: Lastikte ağır ya da hafif bir nokta olduğunda meydana gelir. Bu durumda lastik düz bir şekilde dönmez ve lastik ve tekerlek yukarı aşağı devinime uğrar.


Dinamik Balanssızlık: Lastik/jant bileşimi yanal merkez çizgisinin bir ya da her iki yanına eşit olmayan ağırlık bindiğinde meydana gelir.


Çoğunlukla lastik/jant bileşimi iki tür dengesizliğe sahiptir ve eşit ağırlık dağılımı yaratmak için dinamik balansa ihtiyaç duyar. Tekerleğin balansını ayarlamak için, teknisyen, tekerleği döndürerek bütünün daha ağır kısımlarını belirlediği balans makinasına tekerleği takar. Balans sistemi daha sonra dengesizliği düzeltmek için jantın yüzeyine ters ağırlıklar yerleştirmek üzere, teknisyeni yönlendirir.

skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti lazianke » 19 Şub 2007, 23:36

1-yeni lastiklere kaç km sonra balans yaptırılır?
2- araçlar lastik seçerken aracın teknik özelliklerini mi dikkate alırlar?
lazianke
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 288
Kayıt: 01 Tem 2006, 07:29
Ad Soyad: Ömer
Nereden: Rize

İleti PimpmyrideBurak » 20 Şub 2007, 03:05

meğine sağlık gerçekten..Ne zamandan beri bizi böyle konular hakkında bilgilendiriyorsun...
PimpmyrideBurak
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 22 Oca 2007, 00:32


Genel Teknik



Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 13 misafir