Şanzıman ve Diferansiyel Yağlarının Yapısı

Marka ve modelden bağımsız her araçta karşımıza çıkabilecek sorunları ele aldığımız bölüm.
Forum kuralları
Forumlarımızda siyasi, dini yada toplumun hassasiyeti bulunan konulara değinmek yasaktır.

Şanzıman ve Diferansiyel Yağlarının Yapısı

İleti skodacı » 28 Eyl 2008, 00:33

Beyin fırtınası yapmaya ne dersiniz?

 

SORU:önden çekişli araçlarda şanzıman ve difrensiyel yağı ortak olduğuna göre yağ üreticisi diferansiyele göre mi yoksa şanzımana göre mi yağ üretecektir?




 

 
 
skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti AhmetH » 28 Eyl 2008, 00:53

tabiki ikisininde ihtiyaçlarını  karşılayacak standartta bir  yağ üretecek.


hypoid  katkılı  yağlar var  misal  bende  kullanıyorum

 

olay aslında  dişlilerin karakterini  incelemek.  hypoid  dişli  klasik konik dişli  gibi  değil kayma  haraketi  ile  beraber  yapıyor dönmeyi.. 

 

dolayısı  ile  yüksek  basınç  katkısının  yanında bu  kayma  haraketiden  doğan sürtünmeye  göre de  katkı  kullanılması  lazım.

 

 

ancak benim  tecrübem  önden  çekiş  araçların ayna & mahruti  dişlisi  aşırı  hypoid  olmadığı  yönünde.. 

 

bir  iki  resimle  açıklamak  isterim ;

 

bu  diğer aracımızın sorunlu diferansiyeli (2001 vectra)

 

ayna dişli  aşırı  hypoid  değil.. ve  konik  yapıda  değil.. 

 


 

birde  internetten  aşırı  hypoid  bir  ayna  mahruti resmi  koyalım

 

 

 

işte  bu  dişli  özel  yağ  ister Smile

 

 

özetle   bence   iki   olayı   homojen  götürme   gereğinden  dolayı  üreticiler  şanzıman  içinde  özel  yağlama  ihtiyacı  gerektirecek  tasarımlar  uygulamaz..

 

dolayısı  ile  yağ  şanzıman  a  göre  seçilir bence  çünkü  diferansiyel  resmen  şanzımanın  bir  parçası  olmuştur Smile
Kullanıcı avatarı
AhmetH
SCOUT
SCOUT
 
İleti: 2216
Kayıt: 18 Kas 2007, 22:35
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: '16 Golf 7 1.2tsi dsg allstar

İleti 34SCU59 » 28 Eyl 2008, 01:01

diferansiyel.jpgDifransiyel her iki aks ile aynı zamanda çalışırken aksların farklı hızda dönmelerini sağlayarak virajlarda stabilite sağlar. Otomobil virajı alırken, dairesel yol izler ve bir yay çizer. İşte bu yayı çizerken dışta kalan tekerlekler çapı daha geniş bir daire yayı çizeceğinden yani daha fazla mesafe katedeceğinden içtekilerden daha hızlı dönmelidir. Aşağıdaki şekilde de göreceğiniz bu durumu sağlayan diferansiyeldir. Difransiyel her iki tekerleğin arasında yer alır ve yarım bir dişli şaft ile tekerlere bağlanır. Dört tekerlekten çekişli araçlarda ise her çift teker için ayrı ayrı iki tane difransiyelleri vardır.


Diferansiyelin Kısımlarına Bakacak Olursak;



  • Diferansiyel Yağları
  • Şaft
  • Universal Mafsallar
  • Sabit Hız(CV) Mafsallar

Diferansiyel Yağları
Difransiyelde yağlama birinci sırada gelen en önemli gerekliliklerden birisidir. Yağlama için mutlaka özel difransiyel yağları kullanılmalıdır. Yağ yuvarlak dişli tarafından mekanizma içerisinde dolaştırılır. Difransiyel kovanının altında yağı boşaltmak için üstünde ise yağ eklenmesi için birer tapa bulunur.


Şaft
Şanzımanı difransiyele bağlayan elemana şaft adı verilir. Şaft şanzıman ile bağlantısında esnek bir yapıya sahiptir. Yolların engebeli yapısında şanzıman düz konumunu her zaman koruyabilsin diye, şaft esnek bir yapıdadır. Sürüş açısı değiştiğinde universal mafsallar şaftın esnek olmasını sağlar. Ağır olmamaları için şaftlar içi boş boru şeklindedir. Sarsılmayı engellemek için düzgün ve balansı alınmış olmalıdırlar. Genelde motorun dönme hızıyla döndüklerinden hafif bükülmüş yada balanslı olurlarsa otomobilde ciddi hasarlara neden olabilirler.


Universal Mafsallar
Universal Mafsal şaftı şanzımana ve difransiyele bağlayan parçaya verilen isimdir. Bir şaftın her iki ucunda birer tane bulunmak zorundadır. Eğer şaft iki parçadan oluşuyorsa üç tane universal mafsal gerekir. Mafsallar yolun yüzeyindeki değişiklikleri hissettirmeyecek ölçüde esnek olmalıdır. Şaft dışında daha küçük mafsallar direksiyon sistemlerinde kullanılır. İki tip universal mafsal vardır, en yaygın kullanılanı haç şeklinde olanıdır.


dif2.jpgSabit Hız(CV) Mafsallar
Önden çekişli araçlar sadece aşağı ve yukarı çalışan ve direksiyon kabiliyeti olan mafsallar isterler. Dönüş açıları standart mafsala göre daha değişik bir tasarım gerektirir. CV mafsallar torku büyük açılarda daha etkili biçimde aktarabilirler. Kuvveti çok yumuşak biçimde iletirler.


Dört ana parçadan oluşurlar;
1. Dış kısım; içinde oluklar açılmıştır.
2. Bilyalar; genelde yuvanın içinde bulunur.
3. İç top; bilyaların çalışabilmesi için dış yüzeyinde oluklar bulunur.
4. Kauçuk Körük; parçaları kir ve nemden korumak için muhafaza elemanı olarak kullanılır







 

 

 

 

 


Otomatik Şanzıman Nedir, Nasıl Çalışır, Bakımı Nasıl Yapılır?

Tork konvektörü, debriyaj, servo, hidrolik sistemi, solenoid, sübap ve v

NEW İBİZA CUPRA 2013 YEARS..
34SCU59
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 407
Kayıt: 29 Ekm 2007, 22:38
Ad Soyad: Barbaros ÇAKIR
Nereden: İstanbul (And.)
Arabanız: 2011 FORD C-MAX TİTANYUM X 1.6 TDCİ

İleti 34SCU59 » 28 Eyl 2008, 01:02

CVP OLARAK BİRŞEY DEMEDİM SADECE KONU ÜZERİNDE DİF. VE SANZ. BİLGİLERİNİ GOSTERDIM OKUYUCULAR BUNLARA GÖREDE YORUM VE MANTIGI ÇALSTIRABİLİRLER Thumbs%20Up
NEW İBİZA CUPRA 2013 YEARS..
34SCU59
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 407
Kayıt: 29 Ekm 2007, 22:38
Ad Soyad: Barbaros ÇAKIR
Nereden: İstanbul (And.)
Arabanız: 2011 FORD C-MAX TİTANYUM X 1.6 TDCİ

İleti AhmetH » 28 Eyl 2008, 01:17

Bende ekstra bildiklerimi  yazayım ;
 




bir sistemde  sürtünme  nerdeyse hiç  istenmiyorsa  yani  metal  metal  teması  kesilsin  isteniyorsa  o  yüzeyde 

 

Molibden di sülfat veya türevlerinden bir pasta kullanılır (Molybdenum disulphate paste)

 

bu  pasta  bildiğimiz  aks körüğü  ile  verilen  tüpten  çıkıyor  MoS2  formüllü  bir  pasta  gri  renki  ve  zehirli  iğrenç  bir  yağ hatta  gres.. LOL

 

yeni egzantrik rodajında  kullanılıyor egzantrik  oturana kadar 15 - 20  dakika  yüksek  devirde  bu  pasta ile  çalışmalı..

 

 

şanzıman  ise  dediğim  gibi  

 

diferansiyelde ayna mahruti  çok  ucubet   ise   hypoid  yağ  (diferansiyel  yağı)  lazım..

 

yok  boşluklar  idare  eder fazla  hipoid değilse  EP80  boşluklara  göre EP90  kurtarır..

 

spor  şanzıman  varsa   multi  viskoz  yağ  gerekir..   misal  75w-90  çünkü  şanzıman çok değişik streslere maruz kalarak  ısınacak  ve değişken viskozite  ihtiyacı  doğacak..

 

birde manuel şanzımanda  ATF  muhabbeti  varki  akla  zarar..   hala  kavramış  değilim  o  yüzden  o konuya  girmiyorum.

 

ancak  ATF  yağ  otomatik  şanzıman yağıdır.
Kullanıcı avatarı
AhmetH
SCOUT
SCOUT
 
İleti: 2216
Kayıt: 18 Kas 2007, 22:35
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: '16 Golf 7 1.2tsi dsg allstar

İleti skodacı » 30 Eyl 2008, 00:52

yani ahmeth diyorsun ki üretici şanzuman yağını ŞANZUMAN a göre mi üretir?
skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti AhmetH » 30 Eyl 2008, 01:51

evet   öyle düşünüyorum.
Kullanıcı avatarı
AhmetH
SCOUT
SCOUT
 
İleti: 2216
Kayıt: 18 Kas 2007, 22:35
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: '16 Golf 7 1.2tsi dsg allstar

İleti skodacı » 30 Eyl 2008, 20:59

Tuzak soruydu ve siz de tuzağa düştünüz.

 

Diferansiyelde ayna maruti gibi hipoid dişliler bulunur bu tarz dişlilerde metal metalı resmen sıyırarak döner. Bunun bir  tonağırlığındaki aracın baskısı altında gerçekleştiğini ve o dişlideki başınçı düşünün.

İşte yağ üreticisi şanzımana göre daha ağır şartlarda çalışan bu diferansiyeli dikkate alarak bir yap üretmelidir. Biz bunlara aşırı basınç anlamına gelen "Extreme Pressure" kelimesini baş harflerinden alınan EP katkılı yağlar diyiyoruz.

 

API GL5 sınıfı yağlar bu özellikleri içeerir.
skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti AhmetH » 01 Ekm 2008, 00:22

neyi  bilmediğimden  dolayı tuzağa düştüm  anlayamıyorum.
 
Kullanıcı avatarı
AhmetH
SCOUT
SCOUT
 
İleti: 2216
Kayıt: 18 Kas 2007, 22:35
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: '16 Golf 7 1.2tsi dsg allstar

İleti yonetici » 01 Ekm 2008, 00:24

AhmetH arkadaşımızda zaten yağdaki EP katkısından bahsetmiş. Yağ aslen şanzımana göre imal edilir EP katkısı ile diferansiyele uyumu sağlanır diyor benim anladığım budur. Zaten bu tarz yağlar dişli yağı diye satılır şanzıman ve diferansiyele ortak olarak kullanılır. Birde castrolün bizi sömürmek için icat ettiği tam sentetik şanzıman yağları var onların fiyatına bakınca şifa niyetine içesim geliyor Big%20smile kanser ilacı gibi pahalı.
Kullanıcı avatarı
yonetici
Mesaj Panosu Yöneticisi
Mesaj Panosu Yöneticisi
 
İleti: 525
Kayıt: 01 Ekm 2003, 21:55
Ad Soyad: Skodam Yöneticisi
Nereden: İstanbul (And.)


Genel Teknik



Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 10 misafir