motor freni(kompresyon freni)

Marka ve modelden bağımsız her araçta karşımıza çıkabilecek sorunları ele aldığımız bölüm.
Forum kuralları
Forumlarımızda siyasi, dini yada toplumun hassasiyeti bulunan konulara değinmek yasaktır.

motor freni(kompresyon freni)

İleti skodacı » 03 Şub 2007, 19:49

Rampa inerken vitesi küçülterek ya da ayağınızı gaz pedalından çekerek motor freni yapmak sureti ile frenleri takviye edebilirsiniz.




 

Arkadaşlar motor freni dediğimiz olay yukarıda beyan edilen olay ise;otoban yolda vites küçülterek yavaşlama olayı ne?
 
skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti lazianke » 03 Şub 2007, 20:01

bence rampa inerken vites küçültmekle otobanda vites küçültmek aynı şeydir . her vites dişlisinin rahat gidebileceği bir hız/devir aralığı vardır. (mesela 1.viteste en fazla kaç basabiliriz.?) vites büyüdükçe rahat gidebileceği devir sayısı da artacağı için yüksek vitesten düşürünce yeni vitesle birlikte işlemeye başlayan dişli halihazırdaki deviri/hızı rahat bir tepkiyle karşılayamayacaktır ve araba kasılacaktır.(şahsi tahminim)
ama hız kesince vuku bulan kasılmanın açıklamasını bilmiyorum.
lazianke
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 288
Kayıt: 01 Tem 2006, 07:29
Ad Soyad: Ömer
Nereden: Rize

İleti skodacı » 03 Şub 2007, 22:13

peki ömer hoca motor freni dediğimiz olay binek araçlarda var mı?benim bildiğim kadarıyla retarder denilen olaya motor freni denmekte.bu fren türüde ağır vasıtalarda mevcut...
skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti skodacı » 03 Şub 2007, 23:31

Motorun kompresyon gücünden yararlanılarak yapılan frendir. Bu fren çeşidi özellikle ağır taşıtlarda kullanılmaktadır. Bu sistemde egzoz manifoldu içinde bulunan bir valf mekanik bir kol aracılığı ile kapatılarak, egzoz gazlarının silindir ateşleme odasından basınçla atmosfere çıkmasına engel olunur. Silindir içinde kalan bu yanmış gazlar, kompresyon freni yaparak aracın yavaşlamasını sağlar.

1-MOTOR FRENİ:


Motordaki sıkışma ( kompresyon ) sonucu sağlanan frendir. Vitesler küçüldükçe frenleme kuvveti artacaktır. Yokuş aşağı inişlerde,çıkış vitesi ile inmek,motor frenleme kuvvetinden en uygun şekilde yararlanmamızı sağlar.

skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti skodacı » 05 Şub 2007, 22:42

motor freni bildiğim kadarı ile agır yük araçlarında kullanılıyor.mantığı
eksoz hattınan yerleştirilen bir kelebeğin kumanda edilmesi sonucu eksoz
gazlarının pistonlara ters basınç uygulaması ile aracın
yavaşlatılması.binek araçlarda bu sistem kullanılmıyor.
skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti skodacı » 05 Şub 2007, 23:31

hala bu konuda yorum yapmayan skodacı kardeşlerime sesleniyorum!!!
yavaşlamak için ayak freni yerine ,küçük araçlarda vites küçülterek motor kompresyonu, büyük araçlarda da yavaşlatıcı (Retarder) kullanılmasıdır. Bu şekilde tekerlek frenleri soğuk kalacak ve acil bir fren gereksiniminde istenilen etkinlikte fren kuvveti verecektir.
skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti lazianke » 06 Şub 2007, 14:22

kavram karmaşası yaşıyor gibiyiz üstad.
lazianke
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 288
Kayıt: 01 Tem 2006, 07:29
Ad Soyad: Ömer
Nereden: Rize

İleti irfant » 06 Şub 2007, 14:32

[quote="skodacı"]motor freni bildiğim kadarı ile agır yük araçlarında kullanılıyor.mantığı
eksoz hattınan yerleştirilen bir kelebeğin kumanda edilmesi sonucu eksoz
gazlarının pistonlara ters basınç uygulaması ile aracın
yavaşlatılması.binek araçlarda bu sistem kullanılmıyor.
[/QUOTE]
 

Bu bahsedilen ekzos frenidir!
irfant
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 01 May 2006, 15:25
Nereden: İstanbul (And.)
Arabanız: Fabia 1.2 TSI DSG 2011

İleti skodacı » 06 Şub 2007, 21:18

Halk dilinde motor freni diye tabir edilen durum; düz vites araçlarımızda,

vites küçültüldüğünde motor kompresöre bindiğinde oluşan durumdur.
skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti lazianke » 06 Şub 2007, 21:47

yani kompresyon freni bir terim, bizim motor freni dediğimiz ise teknik bir durumdur.
lazianke
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 288
Kayıt: 01 Tem 2006, 07:29
Ad Soyad: Ömer
Nereden: Rize

İleti skodacı » 06 Şub 2007, 22:25

motor freni ve kompresyon fren aynı şeydir.
bakın arkadaşlar bu konu gerçekten derin bir mevzu.çoğu tamirci bile motor freni hakkında(binek araçlar için söylüyorum)net bir bilgiye sahip değiller.bu konuyu buraya taşımamdaki amaçta bu idi açıkçası.şimdi sizlerden rica etsem,etrafınızda bulunan oto tamircilerine binek araçlarda motor freni konulu bir açıklama yapmalarını isteseniz kendinize ve sizde bu açıklamaları buraya taşıyıp bu konuya son noktayı koymaya ne dersiniz?

SON NOKTAM:bu konu hakkındaki son noktamı yarın koyuyorum.lütfen siz değerli skodacılarda bir beyin fırtınası yapıp noktalarınızı koyunuz...
skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti lazianke » 06 Şub 2007, 23:35

motor freni motorun  vites veya gaz kesince devirin düşmesiyle kompresyon etkisiyle yavaşlamasıdır.hemen tüm araçlarda vardır. ayrıca ağır taşıtlarda motor freni denen bir sistem vardır.
lazianke
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 288
Kayıt: 01 Tem 2006, 07:29
Ad Soyad: Ömer
Nereden: Rize

İleti skodacı » 06 Şub 2007, 23:44

ömer hocam ,mevcut vitesten aşağı vitese düşüldüğünde devir yükselir,hız düşer...
skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti yonetici » 07 Şub 2007, 00:50


Temel sürücü eğitim kitaplarında frenle ilgili kısımda sınıflandırma şu şekilde yapılmaktadır. Aynen alıntı yapıyorum parantez içerisinde bilgiyi ben yazmadım.

 

Araç üzerinde 3 tip fren bulunur:
-Motor freni (kompresyon freni)
-Ayak freni
-El freni
Kullanıcı avatarı
yonetici
Mesaj Panosu Yöneticisi
Mesaj Panosu Yöneticisi
 
İleti: 525
Kayıt: 01 Ekm 2003, 21:55
Ad Soyad: Skodam Yöneticisi
Nereden: İstanbul (And.)

İleti lazianke » 07 Şub 2007, 10:34


skodacı evet yanlış yazmışım şimdi farkettim, devir yükselir ama hız düşer.

 

Bazı sürücüler egzoz freni kullanımının motora zarar vereceğini düşünür ve hiç kullanmazlar. Oysa egzoz freni, fren sistemine yardımcı olmak ve balataların ömrünü uzatmak için tasarlanmıştır. Özellikle yağışlı havalarda yokuş aşağı inişlerde aralıklı olarak egzoz freninin kullanımı, sizin kontrollü olarak sürüşünüzü devam ettirmenizi sağlayacaktır. Yokuş aşağı inişlerde de motorun aşırı devirlere ulaşmasına yol açmadan, motorun kompresyon etkisinden yararlanmak, frenleme etkinliğini olumlu yönde etkileyecektir. demiştiniz.

otobüs şoförü tanıdık, vites düşerek yapılan yavaşlamanın debriyaj balatalarını daha erken aşıttığını söylemişti.
lazianke
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 288
Kayıt: 01 Tem 2006, 07:29
Ad Soyad: Ömer
Nereden: Rize

İleti irfant » 07 Şub 2007, 11:06

Otobüsler retarder'a ağırlık veriyor. Retarder, motor freni ve ayak freni dengeli kullanılırsa hepsinin ömrü uzun olacaktır.
 

Binek otolarda ise motor freni ve ayak freni özenli kullanılmalı; şehir içinde ani dur-kalk'lar hem ayak freni hem de  motor freninin balataları erken bitirir.
irfant
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 01 May 2006, 15:25
Nereden: İstanbul (And.)
Arabanız: Fabia 1.2 TSI DSG 2011

İleti sainz » 07 Şub 2007, 13:21

[quote="skodacı"]ömer hocam ,mevcut vitesten aşağı vitese düşüldüğünde devir yükselir,hız düşer...[/QUOTE]



 

Mesela 5. vites 90 km/s süratle gidiyorsunuz ve motor devrinin de 3000 d/d olduğunu varsayalım. Eğer vitesi 4' e atıp, debriyajı bırakıp gaza da yüklenirseniz araç yavaşlamaz, aksine hızlanır. Eğer aynı şartlarda vitesi 4' e attınız ama gaz vermeden debriyajı bıraktınız. Gaz vermediğiniz için motor devri 800 d/d' ye - veya rölanti değeri ne ise o değere - düşecek ama araç 90 km/s ile hareket ettiğinden ve motorun devri bu hız için uygun olmadığından ve gaz da vermediğinizden; motor, tekerleklerin dönüşünü yavaşlatacaktır. Umarım açıklamayı becerebilmişimdir. Motor kompresyonu denilen bu olaydır ve ağır vasıtalarda da otomobillerde de bu uygulanabilir. Çok kısa bir özet olarak bu bir anlamda bir fizik kuralıdır.

Egsoz freni dediğiniz ise bir sistemdir. Ağır bir vasıtayı düşünün ki dik bir yokuştan aşağı iniyor. küçük viteste kalsa motoru çok kasacak ve süratli gidemediği için yeterli soğuk hava alamayıp hararet yapacak. Yüksek viteste gitse yokuş aşağı çok hızlanacak ve servis freni denilen - bizim ayak freni dediğimiz - fren sisteminin balataları çok ısınacak. Bunların önüne geçmek için egsoz gazının çıkışını, dolayısıyla da motorun devrini kısıtlayarak yokuş aşağı inişlerde sabit ve düşük hızlarda gitmeyi sağlayan bir sistemdir egsoz freni.
İYİ şoför, herhangi bir durumda, iki şoförden birinin durması, ya da yavaşlaması gerekiyorsa, 'Hak, kural' falan demeden, ilk davranan, arabasının kaderini başkasına bırakmayandır.
Kullanıcı avatarı
sainz
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1460
Kayıt: 26 Eyl 2006, 15:33
Ad Soyad: Uğur AKAR
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: SEAT Ibiza 1.2TSI DSG N

İleti skodacı » 07 Şub 2007, 20:36

MOTOR FRENİ OTOMOBİLLERDE(SON NOKTAYI KOYUYORUM BU KONUDA...)

 

Motor freni ( Kompresyon freni ) : Motordaki sıkışma ( kompresyon ) sonucu sağlanan frendir. Vitesler küçüldükçe frenleme kuvveti artacaktır. Yokuş aşağı inişlerde, küçük vitesle inmek, daha güçlü motor freni sağlar.


 


Aracınızla, seyir halinde giderken yavaşlamak istediğinizde, vitesi bir alt vitese alıp debriyajı bırakıp gaza da basmazsanız motor freni ( Kompresyon freni ) kendiliğinden aracınızı yavaşlatmaya başlar.


 


Dikkat : Motor freni yapacağım diye yanlışlıkla iki vites birden düşürürseniz motorunuz ani olarak kompresyona maruz kaldığından, motorda, sübap kesme veya motor bloğu patlama ile sonuçlanan arızalara sebep olabilirsiniz.


 


AĞIR TONAJLI ARAÇLARDA


Ağır tonajlı araçlarda kullanılan kumanda valfi ( Egzos freni ayak valfi ) olan Motor frenleri ( Egzos freni ) de vardır.


Egsoz kelebeği diye adlandırılan kapama valfi, aracın egzos manifoldu çıkışına konumlandırılmıştır. Egzos fren butonuna basıldığı takdirde egsoz manifold çıkışını kapatarak gaz basıncı oluşturması ve ters etkiyle pistonların ve dolayısıyla krank miline bağlı diğer güç aktarma organlarının yavaşlamasını sağlarlar.


 


Yararlı olması dileğiyle, Saygılar, Hoşçakalın..

skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

Sonraki

Genel Teknik



Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 10 misafir