motor freni(kompresyon freni)

Marka ve modelden bağımsız her araçta karşımıza çıkabilecek sorunları ele aldığımız bölüm.
Forum kuralları
Forumlarımızda siyasi, dini yada toplumun hassasiyeti bulunan konulara değinmek yasaktır.

motor freni(kompresyon freni)

İleti lazianke » 08 Şub 2007, 01:10

sağol skodacı.
motorun vites düşünce  kopresyon yapma nedeninin teknik açıklaması nedir? niçin o yığılmayı yaşarız.
 
lazianke
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 288
Kayıt: 01 Tem 2006, 07:29
Ad Soyad: Ömer
Nereden: Rize

İleti sainz » 08 Şub 2007, 14:22

[quote="omerozsahin"]sağol skodacı.
motorun vites düşünce  kopresyon yapma nedeninin teknik açıklaması nedir? niçin o yığılmayı yaşarız.
[/QUOTE]



 

Mesela 5. vites 90 km/s süratle gidiyorsunuz ve motor devrinin de 3000 d/d olduğunu varsayalım. Vitesi 4' e attınız ama gaz vermeden debriyajı bıraktınız. Gaz vermediğiniz için motor devri 800 d/d' ye - veya rölanti değeri ne ise o değere - düşecek. Aracın 4. viteste 800 d/d (veya rölanti değerinde) yapabileceği sürat ise 25 km/s gibidir. Motor tekerlekleri 25 km/s ile gitmesi için çevirmeye çalışacak ama tekerlekler 90 km/s ile dönmeye çalıştığından, motor tekerlekleri frenletecektir.
İYİ şoför, herhangi bir durumda, iki şoförden birinin durması, ya da yavaşlaması gerekiyorsa, 'Hak, kural' falan demeden, ilk davranan, arabasının kaderini başkasına bırakmayandır.
Kullanıcı avatarı
sainz
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1460
Kayıt: 26 Eyl 2006, 15:33
Ad Soyad: Uğur AKAR
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: SEAT Ibiza 1.2TSI DSG N

İleti skodacı » 11 Şub 2007, 19:58

Orjinalini yazan: omerozsahin

sağol skodacı.

motorun vites düşünce  kopresyon yapma nedeninin teknik açıklaması nedir? niçin o yığılmayı yaşarız.

 

 

Otomobiller de dahil tüm araçlarda Motor frenini sadece yokuş aşağı inişlerde değil gerekli hallerde her zaman kullanabilirsiniz.

Motor frenini her zaman kullanabilirsiniz. Özellikle aracınızı yavaşlatmak istediğinizde frenle beraber yardımcı bir fren gibi kompresyondan yararlanabilirsiniz.


Buzlu, mıcırlı kaygan zeminler de, aracınız yavaş olsa bile  en ufak bir frende kayma riski çok fazladır. Bu durumlarda yavaşlamak için en uygun hareket, vites düşürerek aracın kompresyon fren güçüyle yavaşlamasını sağlamaktır.


Vites değiştirme aralığı, benzinli ve dizel motorlarda çok farklıdır. Genel olarak benzinli motorlarda ortalama 2000 d/d ile 3250 d/d, dizel motorlarda ise 1800 d/d ile 2750 d/d arası vites değiştirmek uygun aralık olarak kabul edilir.   Bununla beraber, her motorun kendi Max. Tork  ( Çekiş Gücü ) değerleri arasında vites değiştirmek hem yakıt tasarrufu yapar hem de motorun ömrünün daha uzun olmasını sağlar. Araçların, motor tork değerleri el kitaplarında yazar.


Aracını belirttilen  devirler arasında sürekli kullanman bir sorun çıkarmaz. Üst limitlerde kullanman aracının yakıt sarfiyatını artırır. Alt limitlerin altında   kullanman durumunda arcında baygın kullanma denilen rahatsızlık olabilir.  Uzun süre baygın kullanma sonucunda ise aracının motorunda, sübaplarında,hatta krank milinde hasar meydana gelebilir.



Unutmaman gereken bir şey daha var. Yüksek devirlerde ( 3500 d/d nın üzerinde ) ani kompresyon aracın motor triger kayışının diş atlamasına, kopmasına neden olabilir. Bu durumda yine aracın motor sübapları zarar görür.

skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti gurkanbo » 14 Haz 2007, 01:40

ben bişey sorcam bende motor freni cok yapıyorum ama degişik yapıyorum vitesi kküçültüp debriyajı bırakmıyoum öyle yapınca az yawaşlatıyor vitesi küçültüp debriyaja bas çek yapıyorum daha etkilli oluyor bunun bi zararı olurmu
gurkanbo
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 11 Haz 2007, 16:51

İleti guvenxoca » 14 Haz 2007, 01:44

nasıl yani ayağın debriyaja basılımı gidiyorsun??? nasıl basçek??
guvenxoca
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 28 Nis 2007, 23:24

İleti gurkanbo » 14 Haz 2007, 01:46

yok araç viteste gidiyor debriyaja bas cek yapıyorum örnegin 5 sn viteste gidiyorum debriyaja basıyorum 1sn tekrar motora alıyorum cok daha etkili
gurkanbo
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 11 Haz 2007, 16:51

İleti guvenxoca » 14 Haz 2007, 01:54

yavaşlama kısmını anladım ,bilemiyorum ben tercih etmem baskı balatayı zorluyorsun her halükarda yani kompresyonu tam kullanmıyorsun, yanı sırada baskı balatayı eskitiyorsun bence frene bas daha iyi hiç değilse fren balatası değiştirirsin, debriyaj balatası değil.

guvenxoca
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 28 Nis 2007, 23:24

İleti gurkanbo » 14 Haz 2007, 01:56

bişey soracam frene cok basınca balatalar ısınıyor ya bellli bir ısıdan sonra tutmama yaparmı
gurkanbo
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 11 Haz 2007, 16:51

İleti guvenxoca » 14 Haz 2007, 02:04

tutmama demiyelim ama çok zayıflıyor pedala sonuna kadar basıyorsun çok zayıf fren tutuyor durmuyor araba,çok yüklenmemek lazım ,zaten o yüzden motor freni çok önemli yani yokuş inerken kompersyona bindirmek o yüzden çok faydalı,hem sıfır benzin yakıyorsun,hem de balataların eskimiyor, ben eski arabada kıpkırmızı olduğunu biliyorum ,neredeyse yangın çıkacaktı çok tırsmıştım,kokusu zaten rezalet yani anlayacağın fazla yüklenmemek lazım,


ha bu arada otomotiv endüstürisi çaresini bulmuş,hava soğutmalı(delikli) seramik fren diskleri ve özel balatalar bu sorunun çaresi ama tabiki çok pahalılar,spor araç üreticileri ise direk bu frenlerle çıkartıyor araçlarını
guvenxoca
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 28 Nis 2007, 23:24

İleti sainz » 15 Haz 2007, 13:15

[quote="guvenxoca"]

tutmama demiyelim ama çok zayıflıyor pedala sonuna kadar basıyorsun çok zayıf fren tutuyor durmuyor araba,çok yüklenmemek lazım ,zaten o yüzden motor freni çok önemli yani yokuş inerken kompersyona bindirmek o yüzden çok faydalı...[/QUOTE]



Zaten balatalar ısınıyor ve o sıcaklıkla hidrolik yağını da ısıtıyor ve dolayısıyla hidrolik yağı tam randıman gösteremiyor.
İYİ şoför, herhangi bir durumda, iki şoförden birinin durması, ya da yavaşlaması gerekiyorsa, 'Hak, kural' falan demeden, ilk davranan, arabasının kaderini başkasına bırakmayandır.
Kullanıcı avatarı
sainz
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1460
Kayıt: 26 Eyl 2006, 15:33
Ad Soyad: Uğur AKAR
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: SEAT Ibiza 1.2TSI DSG N

İleti guvenxoca » 01 Tem 2007, 20:56

fren hidrolik yağı zaten yüksek sıcaklıklara dayanacak şekilde üretilmiştir,frenlerin zayıflaması daha ziyade balata ve disklerin aşırı ısınmasından kaynaklanıyor,bu arada balatalar sıcakken arabanızı yıkatmamaya özen gösterin yıkatsanız bile sakın disklere su tutturmayın,sonra eğri büğrü diskler ve başarısız ve kalitesiz bir frenlemeye sahip olursunuz
 

bu arada bir bilgi daha,fren hidroliği herçekten önemli arkadaşlar çünkü hidrolik debriyaj merkezli araçlarda,debriyaj hidroliği fren hidroliği ile birlikte kullanılıyor o yüzden ara sıra kontrol etmekte fayda var,eksilmesi durumunda uyarı veriyor ama frenlerin yanısıra debriyaj sisteminide kitleyebiliyormuş.
guvenxoca
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 28 Nis 2007, 23:24

İleti engint » 02 Tem 2007, 12:55

Motor freni (kompresyon) konusunda size bir soru:
Eski model araclarda ilk kullanilan fren sistemi, once tel, sonra cubuk frenlerdi... Daha sonralari hidrolik fren sistemi kullanilmaya baslandi... 70 sonrasi ise westinghouse denen havali frenler devreye girdi... Bu sistem motor kompresyonu ile hidrolik sistemi bir araya getiren ve araci bacak kuvveti yerine motor gucuyle aracin frenlemesini yapan bir sistem haline geldi...
Eski model westinghouse'lu araclarda daha iyi bir fren icin tavsiye edilen; suratli surerken fren yaparken bunun vites kuculterek yapilmasi idi... Zira, o zaman kompresyon sayesinde westinghouse'a daha fazla guc (kopresyon) gelecek ve arac daha kisa mesafede durabilecekti... Bugunku araclarda da ayni tavsiye gecerli midir? Yoksa, westinghouse'a giden kompresyon bugunku elektronik sistemlerle baska bir sekilde dengelenmekte midir???
Sevgiler
engint
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 19 Haz 2007, 15:56

Önceki

Genel Teknik



Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 7 misafir