fikirlerinizi bekliyorum...

Marka ve modelden bağımsız her araçta karşımıza çıkabilecek sorunları ele aldığımız bölüm.
Forum kuralları
Forumlarımızda siyasi, dini yada toplumun hassasiyeti bulunan konulara değinmek yasaktır.

fikirlerinizi bekliyorum...

İleti skodacı » 01 Mar 2007, 22:52








1-Max Güç : 130/4000 HP
2-Max Tork : 285/1750








3-Motor Yeri : Önde Uzunlamasına
4-Motor Tipi : OHC (üstten tek eksantrik)
Skodacı arkadaşlarım ;yukarıdaki veriler skoda superb 1.9 tdı 131 hp aracın...4 husu hakkında bildiklerimiz paylaşalım mı?
 
skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti skodacı » 02 Mar 2007, 00:21

fikri olan yok mu yukarıda bahsini ettiğim 4 konudan...


1-max güç nedir?130-4000 hp neyi iafde etmekte?


2-max tork nedir?285-1750 neyi ifade etmekte?


3-motor yeri:???


4-motor tipi:???

skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti lazianke » 02 Mar 2007, 00:41

üstad herkesten iyi sen biliyorsundur ya gene bize soruyorsun. Smile
bu kadarını bulabildim,

TORK:

Otomobil ile ilgilenenlerin dillerinden düşürmedikleri bir kelime vardır.
Bu kelime hem çok bilmekle orantılı olarak kullanılır, hem de sahip olunan 
aracın değerini arttırır. Bu kelime ‘Tork‘ kelimesidir. Araba dergileri pekçok 
parametre yanında bu tork denen şeyi de hiç ihmal etmezler.
Torku şu kadar, torku bu kadar diye konuşulur da konuşulur….

İyi de nedir bu tork?

Arabanız varsa ve araba sizin için bir hobi ise bilmek için veya 
havanız varsa ve hava atmak sizin için bir hobi ise hava için 
bu yazıyı okuyun.

MKSA sisteminde (metre kilogram saniye amper ) Kuvvet birimi NEWTON'dur 
Newton'un tanımı şöyledir:

NEWTON: Kütlesi bir kilogram olan bir cisme 1 m/sn karelik ivme kazandıran 
kuvvet bir Newton'dur.

Herhangi bir noktaya uygulanmaya çalışılan kuvvet, o noktaya 
dik olarak en yakın noktadan uygulandığında daha etkilidir.
Burada MOMENT kavramı ortaya çıkar.

MOMENT: Bir kuvvetin bir noktaya göre momenti diye; o nokta ile kuvvet 
vektörünün arasındaki dikmenin, kuvvet ile çarpımına denir. Aşağıdaki şekilde 
f2 kuvvetinin, çemberin merkezine göre momenti: bu kuvvet vektörüne 
dik olan k ile f2 kuvvetinin çarpımıdır .

F3 kuvvetinin aynı noktaya göre momenti ise sıfırdır. Neden ? 
Çünkü f3 kuvvetinden çemberin merkezine olan dikme yoktur 
veya değeri 0'dır bir sayının 0 ile çarpılması sonucu sıfır olur.

Aynı şey f1 ile düşünüldüğünde moment: f1 ile d'nin çarpımıdır.

TORK: Tork veya diğer adı ile dönme momenti: Bir eksen etrafında dönen 
bir cisim düşünelim, bir tekerlek gibi… Tork; bu dönen tekerleğin dönme 
ekseni ve kuvvetin uygulandığı nokta arasındaki dikme ile kuvvetin çarpımıdır.


Şekildeki tekerleğin ortasından bir mil geçtiğini ve tekerleğin bu mil etrafında 
döndüğünü varsayalım. Tekerleğe tatbik edilen kuvvet F 3 ise teker dönmez. 
F 2 ise tekerlek bu kuvvetin dik bileşeni oranında döner. F 1 ise tekerin 
dönme eksenine göre momenti tani torku:

Tork = d * F 1'dir d ile uygulanan kuvvet arasındaki açının dik olması 
gerekir (momentin tanımı).

lazianke
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 288
Kayıt: 01 Tem 2006, 07:29
Ad Soyad: Ömer
Nereden: Rize

İleti lazianke » 02 Mar 2007, 00:52

yani bu araç  4000 devir/dk da 130 newtonmetre kateder. ayrıca tork:
 


Tork araç motorlarındaki moment kuvvetidir. Bir başka deyişle gücün uygulanma şeklidir. Pistonlar krank miline ne kadar büyük momentle itme kuvveti uygularsa tork da o kadar fazla olur. Dizel motorlarda piston kol uzunluğu benzinli motorlardakinden daha uzun olduğundan dizel motorların torku daha yüksek olur.


Pratik olarak anlatmamız gerekirse bir adamı devirmek için 2 kişi aynı gücü kullanacak. Birisi adamı bacağından itekledi diğeri ise omuzundan. Omuzdan itekleyenin verdiği zarar daha fazla olacaktır, hatta belki devirebilecektir. Ama bacaktan itenin pek de şansı yok. Daha çok güç uygulaması gerekecektir.


Yani kısacası tork, aracın az güçle ne kadar çok iş yapabileceği anlamına gelmektedir. İşte bu sebeptendir ki dizel motorlar daha iyi çekişe sahip olur az devirle daha çok iş yapabilir ve daha az yakarlar. Tabi bu kanunda işten kazanç hızdan biraz kayıp sağlamaktadır. Zira dizel motorlar piston kolu uzunluğu sebebiyle yüksek devirlere çıkamazlar. Ama düşük devirle işi bitirmesini de bilirler.


Umarım tork merakınızı giderebildim. Bir örnek daha vermemiz gerekirse, 70bg gücünde 2 aracımız var. Birinin torku diğerinden daha yüksek. Bu araçlar birbirlerine bağlandığında torku yüksek olanın diğerini götürebilme şansı daha fazladır. Torku yüksek olanın daha hızlı gitmesi olasıdır fakat aynı hıza çıkabilseler bile düşük torklu olanın arkadan geleceği kesindir. Yokuş yukarı yapılan yarışta ise torku yüksek olan garanti kazanandır.



 


 
lazianke
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 288
Kayıt: 01 Tem 2006, 07:29
Ad Soyad: Ömer
Nereden: Rize

İleti skodacı » 02 Mar 2007, 21:13

arkadaşlar şunu öncelikle ifade edeyim ki bu tür konuları gündeme getirmemin nedeni tamamen teknik konulardaki açığımızı kapatmak...
 

Max Tork : 285/1750   1750 dv/dk ya aracımız ulaştığında aracımız max torku kendini anca gösterebiliyor...

 






Max Güç :130/4000 HP aracımız 4000dv/dk




seviyesine ulaştığında max gücüne ulaşabiliyor...
yanlız şu noktada bir sorun var bahsini ettiğim araç superb 1.9 TDI yani dizel sizlerinde malumu dizellerde vites değiştirme aralığı benzinlilerden daha az...peki 4000 dv/dk da aracımızı son gücüne ulaştırdığımızda aynı zamanda aracımıza zarar vermiş olmayız mı?
skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti emirkaansbp » 02 Mar 2007, 21:54

madem bekliyosun sevgili skodacı hemen fikrimi beyan edeyim,
super b motoru hakkında hiç bi fikrim yok ama 4000dv de kullanınca zarar vermiş olmayız..eğer max güçü 4000 devirde alıyorsak devir sayacında kırmızı en kötü ihtimalle 4500dv de başlıyordur ki bu motor yine en kötü ihtimalle 5000dv yapıyordur..... belli bi süre (10 saniye gibi)sürülmediği sürece devir sayacının anlık kırmızıya çıkmasıda (motor soğuk değilse)zarar vermez.... ki şöyle birşeyde var  ARABA DİZEL. güçten çok torku önemli. alt devirlerde sürülürse daha çok verim alınır motordan.... yani 4000 devire çıkarmanın pek bir mantığı olduğunuda düşünmüyorum..

 

benim fikrim bukadar

 

 
emirkaansbp
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 04 Arl 2006, 01:24

İleti skodacı » 02 Mar 2007, 22:23

emirkaansbp 4000 dv/dk ya max güç için ulaşmanın doğuracağı zarar her daim göz önünde bulundurulmalı bence...dizel motorlarda ise 1800 d/d ile 2750 d/d arası vites değiştirmek uygun aralık olarak kabul edilir.   Bununla beraber, her motorun kendi Max. Tork  ( Çekiş Gücü ) değerleri arasında vites değiştirmek hem yakıt tasarrufu yapar hem de motorun ömrünün daha uzun olmasını sağlar.Üst limitlerde kullanman aracının yakıt sarfiyatını artırır.ve bence en önemlisi  Yüksek devirlerde ( 3500 d/d nın üzerinde ) ani kompresyon aracın motor triger kayışının diş atlamasına, kopmasına neden olabilir. Bu durumda yine aracın motor sübapları zarar görür.
not:1750 dv/dk da aracımızın max tork değerine ulaşmamızın ise araca hiç bir zararı yok bence...ama max güç için bunu diyemiyecem...
skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti emirkaansbp » 03 Mar 2007, 00:29

tamam.... ama ani kompresyondan kastın nedir?

emirkaansbp
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 04 Arl 2006, 01:24

İleti skodacı » 03 Mar 2007, 20:56

Aracınızla, seyir halinde giderken yavaşlamak istediğinizde, vitesi bir alt vitese alıp debriyajı bırakıp gaza da basmazsanız motor freni ( Kompresyon freni ) kendiliğinden aracınızı yavaşlatmaya başlar.
skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti skodacı » 03 Mar 2007, 22:38

sorun şu aslında ben aracı(superb 1.9 tdı)max güçüne ulaştırmak için 4000 dv-dk da kullanmam...1800 d/d ile 2750 d/d arası neyse gücü onla idare ederim...
skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti skodacı » 03 Mar 2007, 23:32

gerçi 4000 dv/dk kırmızı hat üzerinde değil ama yinede motoru düşünmek lazım.aynı zamandada yakıt sarfiyatı söz konusu...
skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti emirkaansbp » 03 Mar 2007, 23:40

konumuz yakıt sarfiyatı değil.


 konumuz motor zarar görürümü görmezmi 4000 devirde? ki ben hala skodacı sana katılmıyorum...... zarar görmez..... görecek olsa o motoru 5000 devir çevirecek şekilde üretmezler.  gaz kesici koyarlardı.....

ama şu konuda sana katılıyorum.. dizel arabayı verimli sürebilmek için en yüksek güçten çok tork önemlidir....... ve bu sebebe bağlı olarak düşük devirli(yüksek torklu) sürmek daha anlamlıdır.....
emirkaansbp
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 04 Arl 2006, 01:24

İleti skodacı » 04 Mar 2007, 00:03

emirkaansbp  4000 dv/dk aracını kullanman aracının fazla yakıt yakmasına nasıl neden olmaz?konuyla ilişiği olduğu için ayrıca bunu belirttim...ikincisi bana katıldığın nokta sadece dizel araçlarda...çünkü octavıa 1.6  yı örnek alalım...3800 d/d'de 148 Nm 3800 d/dk da kullan bakalım aracı...bunada düşük devir yüksek tork diyebilirmiyiz?hayır...emirkaansbp anladığım kadarıyla kırmızı devir hattına ulaşmayana kadar motor a bir zarar yok diyorsun devrin yüksek olunun...motorun baygınlaşması deyimini duymamışsın anlaşılan...son olarak fabrika verileri ile belirlenen max güç ve tork değerlerine aldatmamak gerektiği kanaatindeyim.çünkü bu değerlere arabasını seven  bir sürücü ulaşmaz.mAXIMUN kelimesi boşuna belirttilmemiş...kime göre maxımun üretici firmaya göre...adamlar icabında kırmızı devir hattınada ulaştırabilirler max tork ve güç değerini.o zamanda bu değerlere ulaşmanın bir sakıncası yoktur diyebilirmisin?saygılarımla...
 
skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti skodacı » 04 Mar 2007, 00:15

üretici firmanın sloganı düşük devir yüksek tork+
düşük devir yüksek güç olmuş olsa idi max güç ve max tork değerleri sence benzinli araçlar için 3500 dv-dk nın altında,dizel araçlar içinde 2750 dv-dk nın altında olması gerekmezmiydi?adamlar sırf araçlarının albenisini arttırmak için max güç ve tork olarak varabildikleri en yüksek dv-dk aralığını belirliyorlar...ben üretici firmanın belirlediği max güç ve tork değerine kendilerinin hesap ettiği dv-dk dada ulaşmak zorunda değilim...
skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti emirkaansbp » 04 Mar 2007, 00:27

[quote="skodacı"]emirkaansbp  4000 dv/dk aracını kullanman aracının fazla yakıt yakmasına nasıl neden olmaz?konuyla ilişiği olduğu için ayrıca bunu belirttim...ikincisi bana katıldığın nokta sadece dizel araçlarda...çünkü octavıa 1.6  yı örnek alalım...3800 d/d'de 148 Nm 3800 d/dk da kullan bakalım aracı...bunada düşük devir yüksek tork diyebilirmiyiz?hayır...emirkaansbp anladığım kadarıyla kırmızı devir hattına ulaşmayana kadar motor a bir zarar yok diyorsun devrin yüksek olunun...motorun baygınlaşması deyimini duymamışsın anlaşılan...son olarak fabrika verileri ile belirlenen max güç ve tork değerlerine aldatmamak gerektiği kanaatindeyim.çünkü bu değerlere arabasını seven  bir sürücü ulaşmaz.mAXIMUN kelimesi boşuna belirttilmemiş...kime göre maxımun üretici firmaya göre...adamlar icabında kırmızı devir hattınada ulaştırabilirler max tork ve güç değerini.o zamanda bu değerlere ulaşmanın bir sakıncası yoktur diyebilirmisin?saygılarımla...
 [/QUOTE]
 

seninle tartışmak yada diğer bir deyimle beyin fırtınası yapmak çok eğlenceli. çünkü konuya hakim birisin.

 

4000 devirde kullanmak fazla yakıta sebep olmaz demedim. "konumuz bu değil" dedim....zaten ben dizelden bahsettim. sen konuyu dizel bir arabayı örnek alarak açmışsın.. 1750 devirde 280 nm tork üretir diye sen yazmışsın.....ve ben 1750 dv/ dk ya düşük devir diyorum.... bu devir halk ararsında da düşük devir olarak bilinir... ve bu araba dizelse bu devir en verimli devirdir söz konusu araba için....

ama söz konusu araba benzinli olsaydı;

 yüksek devirde sürmek daha verimli olurdu derdim.... ki benzinli arabada düşük devirde vites attırmak daha çok benzin sarfiyatına sebep olur. çünkü torku, düşük devirlerde çok azdır.... arabanın tüm yükünü motora verirsiniz ve bu motoru yorar.  ama yüksek devirlerde (max torkun alındığı devir civarı) vites attırmak motora verilen yükü şanzumanla azaltılır ve motorun verimli kullanılmasını sağlar............

 

yada şöyle basit bir örnekle açıklayalım.

 dizel arabanın en çok ivmeli hızlanışı düşük devirlerde olurken, benzinli arabalarda yüksek devirlerde olur. benzinli bi araba ile dizeli yarıştırırsak benzinli kalkışta geride kalır ama devir yükselince dizele yetişir gibi.....

   yanlışmıyım......

tüm saygılarımla....
emirkaansbp
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 04 Arl 2006, 01:24

İleti emirkaansbp » 04 Mar 2007, 00:33

[quote="skodacı"]üretici firmanın sloganı düşük devir yüksek tork+
düşük devir yüksek güç olmuş olsa idi max güç ve max tork değerleri sence benzinli araçlar için 3500 dv-dk nın altında,dizel araçlar içinde 2750 dv-dk nın altında olması gerekmezmiydi?adamlar sırf araçlarının albenisini arttırmak için max güç ve tork olarak varabildikleri en yüksek dv-dk aralığını belirliyorlar...ben üretici firmanın belirlediği max güç ve tork değerine kendilerinin hesap ettiği dv-dk dada ulaşmak zorunda değilim...
[/QUOTE]
 

Smile söz konusu 4000 devirdeki beygir dizel bir arraba için önemli değil. dizel arabada tork önemli... ayrıca dizel arabayı yüksek devirde sürmek zararlıdır. ama benzinli için aynı şey söz konusu değil......

 

sanırım bunu ilk başta yazsaydım bukadar tartışmazdık..... özürdilerim geç oldu...
emirkaansbp
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 04 Arl 2006, 01:24

İleti lazianke » 04 Mar 2007, 20:12

iki gündür uğramayalı konumuz bayağı ilerlemiş. bilgileriniz için sağolun arkadaşlar. aklımda idi foruma soracaktım şimdi yukarıdakileri okuyunca bu bölüme eklemek istedim. hız sabiyleyicide 1750 devrin altında sabitleme yapmıyor. bu durum max torkun olduğu nokta 1750 devirde olduğuna işaret olabilir mi?
lazianke
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 288
Kayıt: 01 Tem 2006, 07:29
Ad Soyad: Ömer
Nereden: Rize

İleti serdar5306 » 04 Mar 2007, 21:56

arkadaşlar neden boşuna tartışıyorsunuz biriniz dizelci biriniz benzinci boşuna uğraşıyorsunuz ikinizinde bilgileri doğru tork konusunda benzinli araçlarla dizel araçlar arasında ters orantı var dizel düşük devirde max tork üretir benzinli ise yüksek devirde ve bu yüzden biri düşük devirlerde daha verimli olur diheri yüksek devirlerde sonra dizel araçlar 4000 devirde motora zarar vermez tabi fazla yakar hiçbir motor devir göstergesinde kırtmızı bölüme kadar devri yükselmediği sürece motora kesinlikle birşey olmaz ayrıca forumda birbirimize kızmayalım bunlara hiç gerek yok herkez fikrini söyler sonunda doğru bulunur
2005 FABİA CHOİCE 101 BG SİYAH
serdar5306
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 83
Kayıt: 14 Ekm 2006, 11:41
Ad Soyad: SERDAR
Nereden: Ankara
Arabanız: FABİA COHİCE 2005

Sonraki

Genel Teknik



Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 6 misafir