ABS, AC, MSR, ASR,BAS ?

Marka ve modelden bağımsız her araçta karşımıza çıkabilecek sorunları ele aldığımız bölüm.
Forum kuralları
Forumlarımızda siyasi, dini yada toplumun hassasiyeti bulunan konulara değinmek yasaktır.

ABS, AC, MSR, ASR,BAS ?

İleti fmaka » 06 Şub 2009, 00:37

ABS, AC, MSR, ASR,BAS ?
Otomotiv sektörünün son teknolojiyi kullanmasıyla ortaya çıkan birbirinden donanımlı araçlar, daha fazla konfor ve güvenlik sunmanın yanı sıra sürücülerin bilmek zorunda olduğu bazı elektronik kısaltmaları da beraberinde getiriyor.

Türkiye'de bundan 10 yıl önce genellikle sade donanımlı otomobiller kullanan sürücülere, özellikle son 5 yıldır adeta teknoloji harikasına dönen araçlar daha büyük sürüş keyfi yaşatırken, bir yandan da otomobillerin elektronik donanımlarını en iyi şekilde öğrenmenin zorunluluğunu getiriyor.

Sürüş güvenliğini en üst seviyeye çıkaran ve daha önceleri genellikle üst sınıf otomobillerde görülmesine alışık olunan elektronik donanımların, alt sınıftaki modellerde de yaygınlaşmaya başlaması sonucu, bir süre öncesine kadar ''AC (Air Condition)'', ''ABS (Antiblock Brake System), ''EBD (Electronic Brake Distributor)'' gibi terimlere aşina olan sürücüler, artık ''ESP'', ''BAS'', ''MSR'', ''ASC+T'' gibi kısaltmalarla da sıklıkla karşılaşıyor.

Otomobil modellerinde kullanılan ve sürücülerin öğrenmek için neredeyse sözlük yardımına ihtiyaç duyacağı bazı elektronik donanımların kısaltmalarının anlamları şöyle:

ESP: Elektronik Stabilite Programı (ESP), sensörler sayesinde otomobilin seyir halinde çizgisini korumasına yardımcı olur. Böylece, araç savrulmadan stabil bir şekilde seyrini sürdürür.

BAS ya da EBA: ''Brake Assist System'' ve ''Emergency Brake Assist''in kısaltmaları olan BAS ve EBA, sürücünün fren pedalına sert basması halinde devreye girerek, fren gücünü tam olarak devreye sokar.

ABS: ''Antiblock Brake System''in kısaltması olan ABS, sürücülere, tekerlekler kilitlenmeden fren yapma olanağı sağlar. Ani frenler veya ıslak zeminlerde devreye giren ABS, kullanılan aracın manevra ve kontrol yeteneğini artırarak, sürücüye yardımcı olur.

MSR: ''Motor Schleppmomenten Regelung''un kısaltması olan MSR, özellikle kaygan zeminlerde, sürücünün ayağını gaz pedalından çekmesiyle oluşacak kaymayı, motor torkunu kullanarak önlemeye çalışır.

ASR: ''Anti Schlupf Regelung''un kısaltması olan ASR, araçların patinaja düşmeleri önler. Türkçe'ye antipatinaj sistemi olarak çevrilebilecek ''ASR'', patinaja geçildiğinde çekiş olan tekerleklere giden gücü kontrol eder ve tutunmayı sağlar.

EBD: ''Electronic Brake Distributor''ün kısaltması olan ''EBD'', fren yapılması halinde gücün ön ve arkadaki akslara dengeli şekilde dağılmasını sağlar. Böylece, güvenli fren yapılmasına yardımcı olur.

ASC+T: ''Elektronik çekiş kontrol sistemi'' olarak tanımlanan sistem, aracı seyir halindeyken sensörler aracılığıyla sürekli takip eder. Sürücü, tehlike yaratacak durumlarda aracına gaz verse bile, sistem motor gücünü sınırlar.

EPB veya APB: Klasik el freninin yerine geçen bu sistemde, el freni, anahtar kontak yuvasından çıkarıldığında otomatik olarak devreye girer. Sistem, bazı modellerde, motor yeniden çalıştığında, bazı modellerde de bir butona basılarak devreden çıkarılır.

Tiptronic: Araçlardaki şanzımanın manuel ya da otomatik olarak kullanılmasına olanak sağlar.

Cruise Control: Otomatik hız kontrol sistemi olarak tanımlanan ''Cruise Control'' sürücü tarafından devreye sokulduğunda, aracın hızını sabitler. Sistem devreden çıkarılmak istendiğinde, gaza, frene ya da sistemi çalıştıran düğmeye yeniden basılması gerekir. Günümüzdeki bazı yeni nesil modellerde kullanılan, ''Akıllı Cruise Control'' ise sensörler aracılığıyla öndeki araçla olan mesafenin daraldığını tespit eder etmez, aracı yavaşlatır ve daha sonra hızı tekrar ayın seviyeye otomotik olarak getirir.

SRS: Otomobil kabinindeki sürücü ve yolcuların bir kaza anında korunması amacıyla geliştirilen ''Airbag'' veya ''SRS (Suplementary Restraint System)'', Türkçe'ye ''hava yastığı'' olarak geçti. Emniyet kemeriyle birlikte kullanılmaları halinde maksimum koruma sağlayan hava yastıkları, çarpışma sırasında, çok kısa bir süre içinde otomatik olarak devreye girer.

(ç)alıntıdır.
 
fmaka
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 246
Kayıt: 14 Şub 2008, 00:19
Nereden: Konya
Arabanız: a5 octavia elegance mpı/lpg

İleti demirhan » 06 Şub 2009, 00:43

güzel paylasım tesekkür
demirhan
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 21 Kas 2006, 10:55

İleti alpino » 06 Şub 2009, 00:44

(ç)alıntı yaptığın ve bizle paylaştığın için teşekküler :)
Kullanıcı avatarı
alpino
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1091
Kayıt: 26 Mar 2007, 15:23
Konum: Ankara
Ad Soyad: Alper YOLAL
Nereden: Ankara
Arabanız: 2009 Octavia Elegance MPI

İleti demirhan » 06 Şub 2009, 01:20

bunların icerisinde bence en cok faydalı olanı esp denilen olay
demirhan
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 21 Kas 2006, 10:55

İleti fmaka » 06 Şub 2009, 02:09

[quote="demirhan"]bunların icerisinde bence en cok faydalı olanı esp denilen olay [/QUOTE]
ABS ve ESPClap
fmaka
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 246
Kayıt: 14 Şub 2008, 00:19
Nereden: Konya
Arabanız: a5 octavia elegance mpı/lpg

İleti AhmetH » 06 Şub 2009, 03:10

ESP  zaten  alayının  birleşimi  olduğundan  araçta  ESP  varsa  başka  bişey aramayın  hepsi  var demek.
 

ESP = ABS + ASR + TC + EBD vs..
Kullanıcı avatarı
AhmetH
SCOUT
SCOUT
 
İleti: 2216
Kayıt: 18 Kas 2007, 22:35
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: '16 Golf 7 1.2tsi dsg allstar

İleti Haluk » 09 Şub 2009, 18:10

özellikle buzlu yolda esp nin faydası tartışılamaz gizli buzlanmada bile güvenli.tecrübe ettim
Haluk
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 79
Kayıt: 05 Ekm 2008, 00:30
Nereden: Erzurum
Arabanız: Peugeot 308 1.6 HDI SPORTİUM

İleti nolies » 09 Şub 2009, 18:17

[quote="AhmetH"]ESP  zaten  alayının  birleşimi  olduğundan  araçta  ESP  varsa  başka  bişey aramayın  hepsi  var demek.
 

ESP = ABS + ASR + TC + EBD vs..
[/QUOTE]
 

ESP nindeki ASR ye göre tek artısı TC (çekiş kontrol)  bildiğim kadarıyla.

bu arada ESP de bochun patentli sistemi imiş. yani sistemin asıl adı ESC (Elektronik stabilite kontrolü)  iken boschun patentinde ESP adını almış.  

 

düzeltme: nette biraz araştırma yapınca yukarıda verdiğim kulaktan dolma bilginin sallama olduğunu gördüm. bir kısmı en azından. ESP sistem içerisinde ASR yi kullanıyormuş ama ESP sistemi ASR ye ilave olarak direksiyon açı sensörü, araç dönüklük sensörü, hızlanma sensörü ve teker hızı sensörlerini kullanarak aracın dengesini sağlıyormuş.
nolies
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 15
Kayıt: 01 Tem 2006, 13:53

İleti nolies » 09 Şub 2009, 19:41

bunlarda esp nin farklı marka araçlardaki isimlendirmesi : (wikipedia dan alıntıdır)
 



  • Acura: Vehicle Stability Assist (VSA)
  • Alfa Romeo: Vehicle Dynamic Control (VDC)
  • Audi: ESP - Electronic Stability Programme
  • Bentley: ESP - Electronic Stability Programme
  • Bugatti: ESP - Electronic Stability Programme
  • Buick: StabiliTrak
  • BMW: Dynamic Stability Control (DSC) (including Dynamic Traction Control)
  • Cadillac: StabiliTrak & Active Front Steering (AFS)
  • Chery Automobile: Electronic Stability Programme
  • Chevrolet: StabiliTrak; Active Handling (Corvette only)
  • Chrysler: Electronic Stability Programme (ESP)
  • Citroën: Electronic Stability Programme (ESP)
  • Dodge: Electronic Stability Programme (ESP)
  • Daimler: Electronic Stability Programme (ESP)
  • Fiat: Electronic Stability Programme (ESP) and Vehicle Dynamic Control (VDC)
  • Ferrari: Controllo Stabilità (CST)
  • Ford: AdvanceTrac with Roll Stability Control (RSC) and Interactive Vehicle Dynamics (IVD) and Electronic Stability Programme (ESP); Dynamic Stability Control (DSC) (Australia only)
  • General Motors: StabiliTrak
  • Honda: Electronic Stability Control (ESC) and Vehicle Stability Assist (VSA) and Electronic Stability Programme (ESP)
  • Holden: Electronic Stability Programme (ESP)
  • Hyundai: Electronic Stability Programme (ESP), Electronic Stability Control (ESC), and Vehicle Stability Assist (VSA)
  • Infiniti: Vehicle Dynamic Control (VDC)
  • Jaguar: Dynamic Stability Control (DSC)
  • Jeep: Electronic Stability Program (ESP)
  • nolies
    CLASSIC
    CLASSIC
     
    İleti: 15
    Kayıt: 01 Tem 2006, 13:53

İleti hakanerdogan » 09 Şub 2009, 19:46

her zamanki gibi en değişik çekiş kontrol sistemi isimlendirmesi bu konuda aşmış olan Subaru ve Volvoya ait. Big%20smile
hakanerdogan
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1297
Kayıt: 28 Haz 2006, 17:08


Genel Teknik



Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 8 misafir