Hararet Hk. Bilgi

Marka ve modelden bağımsız her araçta karşımıza çıkabilecek sorunları ele aldığımız bölüm.
Forum kuralları
Forumlarımızda siyasi, dini yada toplumun hassasiyeti bulunan konulara değinmek yasaktır.

Hararet Hk. Bilgi

İleti dejavu » 10 Nis 2009, 14:05

Arkadaşlar benim arabanın su kaçırma gibi bi sorunu vardı malum. Bende bu konuyu araştırırken bilgisi olanların bilgisini pekiştirecek, olmayanların da çok işine yarayabilecek bilgilere ulaştım. Sizinle paylaşmak istedim. Kazasız Belasız Günler Dileğiyle..

Motor soğutma sistemleri

Günümüzde motorlarda hava soğutmalı ve sıvı soğutmalı olmak üzere iki farklı sistem kullanılır. Hava soğutmalı motorlarda, ısınan motor hava ve soğutma yağı tarafından soğutulur. Sıvı soğutmalı motorlarda ise, soğutma işlemi motorun içindeki kanallarda dolaşan sıvı (su, antifiriz karışımı) tarafından sağlanır. Günümüzün modern motorlarında hava soğutmalı sistemler sıkışık trafik ortamlarında yetersiz kaldığı için su soğutmalı sistemler daha çok tercih edilmektedir.

Motorun Su kaynatması ve Motor niçin hararet yapar?
Soğutma sıvısının eksikliğinden dolayı yeteri kadar soğuyamayan motor aşırı ısınarak hararet yapar ve su kaynatır. Motorun hararet yapması sorunu, soğutma sistemindeki arızalardan kaynaklanır. Soğutma sistemi, ideal motor sıcaklık değerlerini sağlamak için motor soğukken motoru ısıtma, sıcakken de motordaki fazla sıcaklığı almak üzere soğutma işlemini yerine getiren sistemdir. Bu sistemin görevini yerini getirmesini engelleyen pek çok faktör vardır. Bulardan bazıları: soğutma sıvısının azalması, radyatör peteklerinin kireçten veya dış pislikten dolayı tıkanması, termostatın veya fanın bozulması, fan müşirinin arızalanması, motor bloğu üzerindeki su tıpasının delinmesi, vantilatör kayışında gevşek olması, devridaim pompasındaki sorunlar, yüksek vitesle yavaş gidilmesi, vantilatör kanatlarının kırılmasıdır.
Motorun su kaynatması, motor soğutma sıvısının azaldığını gösterir. Soğutma sıvısının azalması, buharlaşma ya da sızıntıdan olabileceği gibi motorun soğutma sıvısının tüketmesi de söz konusu olabilir. Soğutma sıvısının azalmasının başlıca nedenleri arasında sıvı iletim borularındaki çatlamaları, hortumların eklem yerlerindeki kelepçelerden ve devridaim pompasından sızıntılardan veya buharlaşmayı sayabiliriz. Radyatör hortumları ve radyatör kapağı da sızıntıların sık görüldüğü bölgelerdir. Motorun soğutma sıvısını tüketmesi ise bozuk bir ana conta ya motor bloğundaki bir çatlaktan veya silindir kapağı contasının yanmasından ya da yedek depodan su alamamasından meydana olabilir.

Özellikle yaz aylarında araçlar neden su kaynatır?
Soğutma sisteminde arıza olan araçlar yaz-kış su kaynatır. Ancak su kaynatma sorununun yaz aylarında kış aylarına oranla daha sık yaşandığı da bir gerçek. Bunun sebebi, yazın soğutma sıvısı buharlaşarak, azalır ve motor su kaynatmasına neden olur. Yaz aylarında ısınan hava, radyatördeki sıvının soğumasını geciktirdiğinde dolayı soğutma sisteminin yetersiz kalmasına sebep olur. Sıkışık trafik ve dur-kaklarla birlikte radyatöre hava alımı azalır ve motor sıcaklığı yükselmeye başlar. Bu sırada soğutma işlemini yerine getirmek için fan daha fazla çalışarak radyatörde bulunan sıvıyı soğutmaya çalışır. Aracınızdaki soğutma sisteminde veya sıvısının seviyesinde bir eksiklik ya da daha başka bir problem yoksa soğutma sistemi görevini aynen yerine getirmeye çalışır. Herhangi bir anormallik var ise, motorun su kaynatması kaçınılmazdır.

Hararet göstergesinin kırmızıya yaklaştığında ya da motor su kaynattığında ne yapılması gerekir?
Aracınızın hararet göstergesinde ibre, kırmızıya ya da "hot" olarak gösterilen bölgeye yaklaşıyorsa, derhal klimayı kapatmalısınız. İbre ilerlemeye devam ediyorsa veya kaputunun üstünde su buharı görürseniz, aracınızı hemen uygun bir yere çekip, motoru durdurmalı ve aracı soğumaya bırakmalısınız. Kaputu açarak veya radyatöre su serperek motorun soğumasına yardımcı olabilirsiniz. Motor soğutma sıvısı seviyesi kontrol edilmeli, eğer eksikse tamamlanmalıdır.

Sıvı tamamlama işlemi mutlaka motor soğuduktan sonra yapılmalı. Motor sıcakken sıvı eklemesi yapılmamalıdır. Çünkü basınçlı sudan ve buhardan oluşabilecek yaralanmalara neden olabilir. Sıcak bir motora yapılacak sıvı eklemesi motor
 
dejavu
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Kas 2008, 11:32

Genel Teknik



Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 5 misafir