OTONUZ İÇİN AKARYAKIT BİLGİLERİ

Marka ve modelden bağımsız her araçta karşımıza çıkabilecek sorunları ele aldığımız bölüm.
Forum kuralları
Forumlarımızda siyasi, dini yada toplumun hassasiyeti bulunan konulara değinmek yasaktır.

OTONUZ İÇİN AKARYAKIT BİLGİLERİ

İleti skodacı » 16 Mar 2007, 22:15

Motorun yağ eksiltmesinin nedenleri nelerdir?

Halk arasında sıkça telaffuz edilen "motor yine yağı bitirdi" tabiri aslında tamamen teknolojik bir konudur. Özellikle eski teknoloji motorlarda, silindir ve piston gibi materyallerin birbirinden uzak tasarlanması sonucunda, yağ eksiltme sorunlarıyla karşılaşılır. Motor içindeki aktarma organlarının zamanla deforme olmasının da yağ eksiltme problemindeki rolü büyüktür. Yağ eksiltme artıkça motorun ömrü de sona yaklaşır. Son teknoloji motorlarda ise bu tip problemlerle daha az sıklıkta karşılaşılıyor. Çünkü teknolojik motorlarda yüksek performans sağlamak amacıyla aktarma organları birbirine daha yakın tasarlanıyor. Bu nedenle teknolojik motorlar daha az yağ eksiltiyorlar.


Sentetik yağ ile mineral yağ arasında ne fark vardır?

Mineral yağ, petrolün işlenmesiyle elde edilen baz yağa, gerekli katıkların eklenmesiyle üretilir. Sentetik yağ ise, baz yağın birçok kimyasal işlemden geçmesinden sonra, laboratuvar koşullarında insan eliyle üretilir. Laboratuvarda ayrı bir teknolojiyle elde edilen sentetik ürünler, minerallere oranla, daha yüksek veya daha düşük sıcaklıklara ve yüksek basınca dayanıklıdır. Sentetik yağın hammaddesi, yani sentetik baz yağ, ileri teknolojiyle, çok karmaşık işlemlerden geçerek üretildiği için maliyeti yüksektir. Bu da fiyatını etkiler.

Dikkat edilecek en önemli unsursa, sentetik yağ ile mineral yağın karıştırılmamasıdır. Çünkü bu iki yağ karıştırıldığı takdirde mineral yağ, sentetik yağın üstün vasıflarını azaltır.


Çok dereceli (Multigrade) yağ nedir?

Motorlarların çalışma sıcaklıkları ve koşulları, farklı özellikte yağlar gerektirir. Çok dereceli yağlar farklı özellikleri bir yağda toplar. Bu tür yağların içindeki polimerler yağın ısındıkça aşırı incelmesini önler. Düşük sıcaklıkta kıvrılan polimerler, yağın incelmesini ve soğukta dahi görevini yerine getirmesini sağlar. Yağların üzerindeki 10W-30 benzeri derecelendirmelerde, 10W yazısı yağın kış şartlarında ulaşacağı en uç inceliği belirtir. W harfi, İngilizce'de "kış" anlamına gelen "winter"dan gelir. Sıcaklık arttıkça polimerler çözülür ve yağ kalınlaşır. 30 sayısı ise yağın yaz şartlarında ulaşacağı maksimum inceliğin ifadesidir.


Yağ neden bozulur?

Motor yağlarının bozulmasının en önemli sebebi, yanma işleminden kaynaklanan atık maddelerin yağı kirletmesidir. Bu maddelerin başlıcaları su, kurum ve yakıttır. Su, yanma tepkimesinin doğal bir ürünüdür ve normalde buhar olarak atılır. Motorun soğumasıyla biriken su karterde toplanarak yağa karışır. Kurum ise yanmanın tam olarak gerçekleşmemesinin bir sonucudur. Bu kurumun bir kısmı silindirlerdeki yağlara karışarak kartere iner. Yağ filtreleri bu kurumu süzer, ancak belli bir süre sonra sistemde tıkanıklıklar doğabilir. Yağı kirleten bir diğer madde de yakıttır. Silindirlere alınan yakıtın tamamı yanma tepkimesine girmez. Yanmayan kısım da diğerleri gibi kartere sızar. Fazla miktarda birikmesi viskoziteyi önemli oranda azaltabilir.


Motor yağı cinsinin değişim zamanına etkisi

Otomobil üreticileri motor teknolojilerindeki yeniliklere göre yağ değişim kilometrelerini belirliyorlar. Yani bundan üç-beş yıl önce üretilen otomobillerdeki motorlarla, günümüz otomobillerindeki motorlar arasında bariz farklar var. Günümüzde motor yağı değişim kilometreleri 20 bin kilometrelerin üzerine çıkmış durumda. Sentetik ve yarı sentetik yağların minerallere oranla çok daha dayanıklı olduğu söylenebilir. Dolayısıyla kullanılan yağın sentetik veya mineral olması, motor performansını ve korumasını doğrudan etkiler diyebiliriz.


Yağ değişim süreleri ne kadar olmalı?

Yağ değişim süreleri her üretici tarafından model bazında ayrı ayrı belirlenir. Bu bir kilometre değeri olur (7500 km gibi). Ancak bazı üreticiler, zaman olarak da bir kısıtlama getirebilir (1 yıl gibi). Sentetik yağlar, mineral yağlara oranla daha uzun dayandığını da göz önüne almak gerekir. Bu periyodu etkileyen birkaç önemli faktör daha vardır. Bunlardan soğukta ilk çalıştırma sıklığı, motorun ne kada

 
skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

Genel Teknik



Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 1 misafir