klima çalışırken...

Marka ve modelden bağımsız her araçta karşımıza çıkabilecek sorunları ele aldığımız bölüm.
Forum kuralları
Forumlarımızda siyasi, dini yada toplumun hassasiyeti bulunan konulara değinmek yasaktır.

klima çalışırken...

İleti omertcan » 26 May 2007, 13:19

bu kadar ustayı bulmuşken bu konuda aklıma takılan bir soru daha vardı Smile
Önceki 2001 fabia comfort umun peteğindeki bir kaçakdan dolayı tüm klima gazı kaçmıştı, bir usta hemen değiştirip tekrar gaz koymamı yoksa klima motorumu ne tam hatırlamıyorum motora bağlı kayışın klima açık olmasada  onuda döndürdüğünü gaz sız olarak dönen motorunda arıza yapıp başıma çok daha büyük masraf açacağını söylemişti. Bu doğrumudur arkadaşlar,

gazı kaçmış bir klima sistemi çok büyük arızalara sebebiyet verebilirmi(klima sisteminde) yoksa sadece soğuk havadan mahrum bırakmaklamı yetinir.
 
omertcan
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 11 Nis 2007, 14:52

İleti skoda1 » 26 May 2007, 13:28

deil ama sonuçta gazı koysan ii olur izmitte yaptilar gaz dolum işini 60 ytl ye

skoda1
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 11 May 2007, 15:54

İleti skodacı » 26 May 2007, 20:25

klima gazının tembelleşmesi tabiri oto literatürüne yeni girmiş bir kavram değildir.klima sisteminin ölçümü yapılırken,mevcut gazın eksik olduğu görülürse(örneğin;%10+klima filtresi yeni bu arada)kaçak kontrolü yapılır.bu kontroldede olumsuz bir duruma rastlanılmamışsa gazın tembelleşmesi olayı burada kendini gösteriyor....
skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti mzkndmr » 27 May 2007, 00:44

açıklaman için teşekkürler pruva.bana soğutma sistemlerinin çalışma perensibini anlatan arkadaşıma okutacam açıklamanı.

mzkndmr
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 01 May 2007, 00:24

İleti RİCGS » 27 May 2007, 01:22

arkadaşlar ailemin 92 den beri kullandığı 323 mazda klimadan bir gün sorun çıkarmadı. hala buz olabı gibi çalışıyor. Ne gaz eksiltti ne bişey. Benim fabianın aldığımın 1. ayında klima gazı kaçtı. Servis bayağı uyraşmıştı.
RİCGS
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 12 Şub 2007, 20:35

İleti Pruva » 27 May 2007, 01:30

[quote="omertcan"] 2001 fabia comfort umun peteğindeki bir kaçakdan dolayı tüm klima gazı kaçmıştı, bir usta hemen değiştirip tekrar gaz koymamı yoksa klima motorumu ne tam hatırlamıyorum motora bağlı kayışın klima açık olmasada  onuda döndürdüğünü gaz sız olarak dönen motorunda arıza yapıp başıma çok daha büyük masraf açacağını söylemişti. Bu doğrumudur arkadaşlar,

gazı kaçmış bir klima sistemi çok büyük arızalara sebebiyet verebilirmi(klima sisteminde) yoksa sadece soğuk havadan mahrum bırakmaklamı yetinir.
[/QUOTE]

omercan arkadaşım, çalışan klima kompresörü ısınır. Isınan kompresörü emiş hattından dönen gaz soğutuyor. Kompresörün sağlıklı soğuması için sistem içindeki gazın tam olması gerekir. Gaz eksikse yüksek ısı kompresörün ömrünü kısaltır, evdeki split klimalarda ise sık sık motor termiği açar. Önerim gazını tamamlat. Yaptırıncaya kadar da kullanma.


[quote="skodacı"] klima sisteminin ölçümü yapılırken,mevcut gazın eksik olduğu görülürse(örneğin;%10+klima filtresi yeni bu arada)kaçak kontrolü yapılır.bu kontroldede olumsuz bir duruma rastlanılmamışsa gazın tembelleşmesi olayı burada kendini gösteriyor....[/QUOTE]

skodacı arkadaşım, gerçekten gazın tebelleşmesi diye birşey duymadım. Ancak sanayi sitelerinde öyle terimler duyuyorum ki şaşırıyorum. Olay şöyle olabilirmi? Biliyorsun klimadaki soğutucu akışkanı göremiyoruz. Varlığını, sistemin basıncını manometre ile ölçerek anlıyoruz. Ancak doğru karar verebilmemiz için sistemin rejime girmesi gerekir. Yani, araç içi yeterli soğukluğa gelmeli ve kondanser ısınmalı. Çünkü klima bu şartlara gelinceye kadar sistem basıncı değişir. Klimayı çalıştırır çalıştırmaz basıncı okursak, gazın %10 veya daha fazla eksik sanabiliriz.

Önemli Not, Klimaya fazla gaz basmak ta sisteme zarar verebilir. Kompresör sürekli yüksek basınçta çalışır, zorlanır. Split klimalarda çekilen motor akımı artar. Bu da istenen bir durum değildir. İşte ustalık kısmı burada devreye girer. Çünkü her sistemin çalışma basıncı yapısı nedeniyle farklıdır. Ustalar klima borularını eliyle kavrar, sıcaklığına bakar. Evoperatöre, kondansere bakar, sıcaklığı kontrol eder. İyi usta sisteme manometresiz doğru miktarda gazı basar.


[quote="mzkndmr"]

açıklaman için teşekkürler pruva.bana soğutma sistemlerinin çalışma perensibini anlatan arkadaşıma okutacam açıklamanı.

[/QUOTE]

mzkndmr arkadaşım, rica ederim, yararlı olduysa ne mutlu bana...
Pruva
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 18 Nis 2007, 03:26

İleti yonetici » 27 May 2007, 01:55

Bildiğim kadarıyla otomobil klimalarının verimi dış ortam sıcaklığı ile paralel şekilde değişkenlik gösterir. Mesela klima sisteminde hiçbir değişiklik yapılmadan +25C ve +32C dış ortam sıcaklığında çalıştırılsa hava sıcaklığı +32C iken daha verimli bir soğutma gerçekleşir. Yani bahar aylarında havalar henüz çok sıcak değilken aracınzın klimasında yaptığınız soğutma verimi kontrolü sizi yanıltabilir ve gereksiz yere gazını değiştirmiş olabilirsiniz diye düşünüyorum. Bu kadar soğutma sisteminden anlayan arkadaş aramızda varken yanlışım varsa düzeltirler diye umuyorum Smile

Kullanıcı avatarı
yonetici
Mesaj Panosu Yöneticisi
Mesaj Panosu Yöneticisi
 
İleti: 525
Kayıt: 01 Ekm 2003, 21:55
Ad Soyad: Skodam Yöneticisi
Nereden: İstanbul (And.)

İleti Pruva » 27 May 2007, 02:14

[quote="?"]

Bildiğim kadarıyla otomobil klimalarının verimi dış ortam sıcaklığı ile paralel şekilde değişkenlik gösterir. Mesela klima sisteminde hiçbir değişiklik yapılmadan +25C ve +32C dış ortam sıcaklığında çalıştırılsa hava sıcaklığı +32C iken daha verimli bir soğutma gerçekleşir. Yani bahar aylarında havalar henüz çok sıcak değilken aracınzın klimasında yaptığınız soğutma verimi kontrolü sizi yanıltabilir ve gereksiz yere gazını değiştirmiş olabilirsiniz diye düşünüyorum. Bu kadar soğutma sisteminden anlayan arkadaş aramızda varken yanlışım varsa düzeltirler diye umuyorum [IMG]http://www.skodam.com/smileys/smiley1.gif" height="18" width="18" align="absmiddle" alt="Smile" />

[/QUOTE]

Doğru, aynen katılıyorum..
Pruva
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 18 Nis 2007, 03:26

İleti skodacı » 27 May 2007, 13:52

klima uzmanı arkadaşlarıma;


klimam yeterince soğutmuyor diye klima servisinize skoda fabia aracımla giriş yaptım.aracımınız gaz ölçümü yapıldı.ölçüm sonrasında gazın bir miktar(%10 ila 20 arası)eksik olduğu tespit edildi.kaçak kontreolü yaptınız.olumsuz herhangibir duruma rastalamadınız.şimdi soruyorum size benim araca gaz dolumu yapacakmısınız,yapmayacakmısınız.not:gazın tembelleşmesi deyimi sanayi literatürüne ait bir deyim olmamakla birlikte bu terim klima servisleri tarafından gazın çökmesi olarakta adlandırılmaktadır...
skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti mygokhan » 27 May 2007, 15:01

[quote="skodacı"]

klima uzmanı arkadaşlarıma;


klimam yeterince soğutmuyor diye klima servisinize skoda fabia aracımla giriş yaptım.aracımınız gaz ölçümü yapıldı.ölçüm sonrasında gazın bir miktar(%10 ila 20 arası)eksik olduğu tespit edildi.kaçak kontreolü yaptınız.olumsuz herhangibir duruma rastalamadınız.şimdi soruyorum size benim araca gaz dolumu yapacakmısınız,yapmayacakmısınız.not:gazın tembelleşmesi deyimi sanayi literatürüne ait bir deyim olmamakla birlikte bu terim klima servisleri tarafından gazın çökmesi olarakta adlandırılmaktadır...
[/QUOTE]

hocam sizin sistemizde kaçak var..ama şu gazın çökmesi terimini okuldan hocalarıma soracağım.gerçi dayıma sorsam oda bilirSmile (uludağ üniversitesi ısıtma ve soğutma bölüm başkanı Wink ) 10 sene dayımla beraber çalıştım :) belki bana söylemediği bir olaydı bu çökme olayı...
Skoda Fabia 2011 1.2 70 HP
mygokhan
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 450
Kayıt: 02 Ağu 2006, 15:05
Konum: bursa
Ad Soyad: Gökhan
Nereden: Bursa
Arabanız: Skoda Fabia II FL 1.2

İleti mygokhan » 27 May 2007, 15:14

evet arkadaşlar uludağ üniversitesinde hocamı aradım biraz önce.(aynı zamanda soğutma işleri yapıyor) gazın çökmesi tembelleşmesi gibi durum söz konusu değil kesinlikle! sadece büyük sistemlerde gaz likit hale geldiğinden yoğunlaşıyor ve birikme yapıyor onunda rezistanslarla ısıtıp akıcı hale getiriliyor.otomobillerde bu durum kesinlikle mümkün değil! gaz kaybı olmadığı sürece gaz basmanıza gerek yok..otomobillerde kullanılan bazı borular flexible özelliği olduğu için rekor gevşemesi o kadar kolay değildir.5 senedir depomda duran split klima cihazını 1 hafta önce taktık.eski bir modeldi.taktık çalıştı.gazına baktık herşeyi tamdı gazın..sorun yok yani..kapalı sistem,kaçak olmadığı sürece problem yok!tembelleşme diye tabir edilen duruma benzer bir durum ancak büyük sistemlerde oluyor.oda tembelleşme gibi nitelendirilsede işin gerçeği gazın likit hale gelip yoğunlaşmasıdır..
Skoda Fabia 2011 1.2 70 HP
mygokhan
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 450
Kayıt: 02 Ağu 2006, 15:05
Konum: bursa
Ad Soyad: Gökhan
Nereden: Bursa
Arabanız: Skoda Fabia II FL 1.2

İleti skodacı » 27 May 2007, 17:03

peki mygokhan benim aracın klima ölçümü yapıldı ve eksik görüldü gaz seviyesi...kaçak kontrolündende başarı ile çıktı.gaz eksikse kaçak kaçınılmazdır,demiştik...benim aracın %10 ila 20 lik gaz kaybını neye bağlıyorsun?dolum yapacakmısın?yapmayacakmısın?
skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti hakanerdogan » 27 May 2007, 22:31

e şimdi gaz kaçmıyo, ama verim düşüyor. yav o zaman bu gaz eskiyo. verimliliğini yitiriyor zaman içerisinde? ya şimdi benim de kafam karıştı işi daha iyi bilenler sizlersiniz ama çelişkiler söz konusu.
 

zaten kaçak olsa kaça kaça gaz çok azalır klima çok daha verimsiz olur anlaşılır bu durum kullanıcı tarafından. ama bu durum az yüzdeli düşüşlerle kendini gösteriyor yani yavaş yavaş azalıyor bu verim. e skodacı üstad baktırmış kaçak yok diyolarsa yoktur bunu anlayamayacak servis yoktur. e madem gaz kaçmıyorda verim niye düşüyor?

 

yeni buzdolabıyla eskisi bi mi soğutuyo?

 

(bilgiçliğimden değil pek anlamam ama görüşümü yazayım dedim)
hakanerdogan
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1297
Kayıt: 28 Haz 2006, 17:08

İleti mygokhan » 27 May 2007, 23:41

[quote="skodacı"]peki mygokhan benim aracın klima ölçümü yapıldı ve eksik görüldü gaz seviyesi...kaçak kontrolündende başarı ile çıktı.gaz eksikse kaçak kaçınılmazdır,demiştik...benim aracın %10 ila 20 lik gaz kaybını neye bağlıyorsun?dolum yapacakmısın?yapmayacakmısın?[/QUOTE]

kaçak vardır.iyi bakamamışlardır..ne ile baktılar gaz kaçağına..gaz kaçağını bulmak için en basit yol sisteme yüksek basınçlı azot basıp manometre ile takip etmek. evaparatörde veya kondenser kılcal borularında kaçak olursa zaten normal gaz basıncı ile görülmesi zor oluyor.

 ben arabamı alalı 2 sene oldu neredeyse bende yarın bakayım gaz basıncına..kışın klimayı hiç çalıştırmadık.bakalım benim gaz tembelmi çalışkanmı LOL
Skoda Fabia 2011 1.2 70 HP
mygokhan
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 450
Kayıt: 02 Ağu 2006, 15:05
Konum: bursa
Ad Soyad: Gökhan
Nereden: Bursa
Arabanız: Skoda Fabia II FL 1.2

İleti Pruva » 28 May 2007, 00:14

Soğutma sistemlerini basınç farklılıkları bakımından 2'ye ayırabiliriz.
 

1. Yüksek basınç tarafı : Kompresör basma hattı, drayer, kondanser ve genleşme valfi olarak. Bu parçalar sistemde yüksek basınç altında çalışır. Bu parçalardan dolayı gaz kaçağı varsa, gaz çok kısa zamanda eksilir ve kaçağının tespiti kolaydır.

 

2. Alçak basınç tarafı : Genleşme valfi çıkışı, evoperatör ve kompresörün emiş hattı. Bu parçalar alçak basınç altında çalışır, eğer gaz kaçağı varsa zor tespit edilir ve gazın eksikliği uzun zaman sonra anlaşılır. Bu parçalarda gaz kaçağı "mygokhan"  arkadaşın dediği gibi yüksek basınçta azot gazı verilir ve manometre ile takip edilir.

 

Daha öncede belirtmiştim, sistem gaz basınçlarını doğru olarak ölçmek için sistemin rejime girmesi gerekmektedir. Bu konuyu da "?" arkadaş çok güzel açıklamış.

 

Klima veriminin düşmesinin bir başka nedeni de sistemdeki nemdir. Nem sisteme nasıl girer? Diyelim sistemde arıza oldu, borularından veya rekorlarından biri söküldü. Sistem içerisindeki gaz atmosfere uçar gider. Sisteme normal hava girer. Sisteme giren bu hava içerisindeki nem kılcal borunun veya genleşme valfinin memesinin (orifis) buzlaşarak tıkanmasına neden olur. Böylece klima verimi düşer, soğutmaz, basınçlar yanlış okunur. Klima sisteminin gazının tamamen boşalması durumunda drayer kesinlikle değiştirilir ve sistem vakum pompasıyla vakuma alınır ki, sistem içine giren normal hava dışarı atılır. Vakum işlemi ne kadar uzun tutulursa o kadar sağlıklı olur. Küçük sistemler için en az 1 saat sürmelidir. Büyük sistemlerde ise 1 gün boyu sürer.

 

Bu olasılığıda dikkate almak gerekir.

 

 

 

 

 

 
Pruva
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 18 Nis 2007, 03:26

İleti mygokhan » 28 May 2007, 00:41

[quote="Pruva"]Soğutma sistemlerini basınç farklılıkları bakımından 2'ye ayırabiliriz.
 

1. Yüksek basınç tarafı : Kompresör basma hattı, drayer, kondanser ve genleşme valfi olarak. Bu parçalar sistemde yüksek basınç altında çalışır. Bu parçalardan dolayı gaz kaçağı varsa, gaz çok kısa zamanda eksilir ve kaçağının tespiti kolaydır.

 

2. Alçak basınç tarafı : Genleşme valfi çıkışı, evoperatör ve kompresörün emiş hattı. Bu parçalar alçak basınç altında çalışır, eğer gaz kaçağı varsa zor tespit edilir ve gazın eksikliği uzun zaman sonra anlaşılır. Bu parçalarda gaz kaçağı "mygokhan"  arkadaşın dediği gibi yüksek basınçta azot gazı verilir ve manometre ile takip edilir.

 

Daha öncede belirtmiştim, sistem gaz basınçlarını doğru olarak ölçmek için sistemin rejime girmesi gerekmektedir. Bu konuyu da "?" arkadaş çok güzel açıklamış.

 

Klima veriminin düşmesinin bir başka nedeni de sistemdeki nemdir. Nem sisteme nasıl girer? Diyelim sistemde arıza oldu, borularından veya rekorlarından biri söküldü. Sistem içerisindeki gaz atmosfere uçar gider. Sisteme normal hava girer. Sisteme giren bu hava içerisindeki nem kılcal borunun veya genleşme valfinin memesinin (orifis) buzlaşarak tıkanmasına neden olur. Böylece klima verimi düşer, soğutmaz, basınçlar yanlış okunur. Klima sisteminin gazının tamamen boşalması durumunda drayer kesinlikle değiştirilir ve sistem vakum pompasıyla vakuma alınır ki, sistem içine giren normal hava dışarı atılır. Vakum işlemi ne kadar uzun tutulursa o kadar sağlıklı olur. Küçük sistemler için en az 1 saat sürmelidir. Büyük sistemlerde ise 1 gün boyu sürer.

 

Bu olasılığıda dikkate almak gerekir.

 

 

 

 

 

 
[/QUOTE]


+1198 !! çok güzel açıkladın pruva kardeş Wink
Skoda Fabia 2011 1.2 70 HP
mygokhan
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 450
Kayıt: 02 Ağu 2006, 15:05
Konum: bursa
Ad Soyad: Gökhan
Nereden: Bursa
Arabanız: Skoda Fabia II FL 1.2

İleti skodacı » 28 May 2007, 22:30

neden hala ısrar ediyorsunuz sayın klima uzmanları;
sistemde kaçak yok ise neden gaz dolumu yapıyorsunuz?(klima servislerine ithafen söylüyorum)

demek ki klima gazınında bir ömrü var.10-15 yıl aracına klima gazı dolumu yaptırmayan biri var mı?gazın çökmesi veya tembelleşmesi deyimi size komik mi geliyor...
skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti mygokhan » 28 May 2007, 22:55

[quote="skodacı"]neden hala ısrar ediyorsunuz sayın klima uzmanları;
sistemde kaçak yok ise neden gaz dolumu yapıyorsunuz?(klima servislerine ithafen söylüyorum)

demek ki klima gazınında bir ömrü var.10-15 yıl aracına klima gazı dolumu yaptırmayan biri var mı?gazın çökmesi veya tembelleşmesi deyimi size komik mi geliyor...
[/QUOTE]

sistemde kaçak varsa gaz eksilmişse gaz basarız.yoksa niye gaz basalım durup dururken Big%20smile
Skoda Fabia 2011 1.2 70 HP
mygokhan
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 450
Kayıt: 02 Ağu 2006, 15:05
Konum: bursa
Ad Soyad: Gökhan
Nereden: Bursa
Arabanız: Skoda Fabia II FL 1.2

ÖncekiSonraki

Genel Teknik



Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 6 misafir