SOĞUTMA SİSTEMİ

Marka ve modelden bağımsız her araçta karşımıza çıkabilecek sorunları ele aldığımız bölüm.
Forum kuralları
Forumlarımızda siyasi, dini yada toplumun hassasiyeti bulunan konulara değinmek yasaktır.

SOĞUTMA SİSTEMİ

İleti skodacı » 04 Tem 2007, 00:32

Soğutma Sisteminin Gereği ve Önemi:Motorların, ısı enerjisini mekanik enerjiye çeviren makineler olarak tanımlamıştık. Motorlar ısı enerjisini mekanik enerjiye çevirirken aynı zamanda çok ısınırlar.


iş zamanında yanma odasındaki sıcaklık 2000 - 2500 C dereceye ulaşır.Bu durum çok kısa sürse bile, bazı motor parçalarının 800 C derecede ısınmalarına sebep olur.


Motor parçaları soğutulmadığı taktirde;


a) Parçaların mekanik dayanımı zayıflar.


b) Parçalar üzerinde aşın genleşmeler meydana gelir ve hareketli parçalar
arasında bulunan yağ boşluğu sıfıra iner. Yağlanamayan parçalar kuru sürtünme
sonucu oluşan ısının da etkisiyle birbirine kaynar veya sıkışır kalır. (Pistonun
silindirde sıkışması ve yatak sarma gibi olaylar).


c) Motor yağı yağlama özelliğin! kaybederek görevini yapamaz. Bu durumda
kuru sürtünmeye yol açar ve aynı sonuçları meydana getirir.


Yukarıda açıklanan olumsuz etkileri ortadan kaldırmak için motorun tama-
men soğutulması da çözüm değildir. Çünkü motor çalışma sıcaklığına ulaşmadan
istenilen gücü veremez.


O halde soğutma sistemimin görevi motor yağının  aşırı  ısınmasını  önlemek ve motorun tam güç verecek şekilde çalışma sıcaklığında kalmasını sağlamaktır.


Soğutma sistemleri, sivili ve havalı olmak üzere iki çeşittir.


Sıvılı Soğutma Sistemi:Sıvılı i soğutma sisteminde motorun soğutulması su ve antifriz karışımı sıvı ile sağlanır. Soğutma işlemi su pompası, radyatör ve vantilatör (fan) tarafından yapılır.


 


 


Radyatör:Görevi: Radyatör, motordan gelen sıcak suyu soğutur.Motordan gelen sıcak su, radyatörün üst kazanma dolar. Sıcak su, üst kazandan alt kazana inerken, üzerindeki sıcaklığı radyatör petek ve kanatçıklarına dağıtır. Petekleri yalıyarak geçen hava, sıcaklığı üzerine alarak uzaklaşırken suyun soğuması sağlanır.


Radyatörün, motora irtibatı radyatör hortumlarıyla yapılır.


 
skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti engint » 04 Tem 2007, 14:22

Bu bilgiler icin tesekkurler... Ancak, ozellikle vantilator ile ilgili ekliyecegim bir konu var... Bir cok aracta artik vantilatorler krank mili tahrikli olarak V kayisi ile degil, vantilatorun kendi motoru ile calisiyor... Aracina gore bu vantilatorler tek veya cift olarak radyator sogutmasi yapiyor... Bu motorlarda meydana gelecek arazilar da (motorun bozulmasi, sigortasinin atmasi, vb...) hararete sebep olabilir...
Bir ek bilgi olarak vermek istedim...
Sevgiler
engint
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 19 Haz 2007, 15:56


Genel Teknik



Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 4 misafir