Tork mu Güç mü?

Marka ve modelden bağımsız her araçta karşımıza çıkabilecek sorunları ele aldığımız bölüm.
Forum kuralları
Forumlarımızda siyasi, dini yada toplumun hassasiyeti bulunan konulara değinmek yasaktır.

Tork mu Güç mü?

İleti loveskoda » 01 Ekm 2007, 22:29

Sizce tork mu daha önemli, güç mü?
 

TORK: Tork veya diğer adı ile dönme momenti: Bir eksen etrafında dönen 
bir cisim düşünelim, tekerlek gibi. Tork: bu dönen tekerleğin dönme 
ekseni ve kuvvetin uygulandığı nokta arasındaki dikme ile kuvvetin çarpımıdır. Yani newtonmetre cinsinden motorun gücüdür.

Daha basitçesi: motorun direnci ve Çekiş gücüdür.

 

GÜÇ: Saniyede yapılan iştir. mesela saniyede 100kg. ı kaldırmak gibi.

 

Pratik olarak:

Birinin torku daha yüksek olan, diğerinin gücü yüksek olan diğer tüm özellikleri aynı olan iki otomobil düşünelim.

Yüksek torklu araç, daha fazla yük taşır, daha fazla patinaja geçer, daha ataktır ve alt devirlerde daha canlıdır.

Yüksek güçlü araç ise max. güç devrinde (mesela 6000d/d) güçsüz olana avantaj sağlar.

 

BİZİM İÇİN ÖNEMLİ OLAN:

Hiçbirimiz sürekli 6000d/d de gitmeyeceğimize göre tork daha önemlidir. Yokuşta güçlü olan stop ederken torklu olan patinaja geçer.

Benzinli ile dizel yarışsa:

Önce TDI geçer, sonra benzinli arayı kapatır.

 

Eksiğim varsa ekleyebilir ayrıca yorum yapabilirsiniz.

 

 

 
 
loveskoda
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 05 Şub 2007, 16:42

İleti skodacı » 01 Ekm 2007, 22:31

özetle benzinlide güç,dizelde tork...
skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti loveskoda » 01 Ekm 2007, 22:33

yesssssss...Thumbs%20Up
loveskoda
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 05 Şub 2007, 16:42

İleti gurkanbo » 01 Ekm 2007, 23:26

benzindede tork dizeldede tork tork çok önemli alçak devirlerde araba daha rahat hızlanıyor vw in yeni motoru tsi170hp 1750 devirde 240 tork u var dizellerden bile daha iyi tork olarak heralde benzinlilerde en gelismis motor 
gurkanbo
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 11 Haz 2007, 16:51

İleti hakanerdogan » 02 Ekm 2007, 00:03

dizel  aslında hep güçlü. ama yüksek devir çeviremediği için hızdan kaybı var.
 

5 te 3000 devirde 120 ile gidiyorum. benzinliler 3000 de daha düşük bi hızda gidecektir emin olun. Sebep, dizel güçlüdür, dişli oranları farklıdır ve az dönüşle çok gidiş verebilen dişlileri çevirebilir.

 

 

Benim arabam 5. vites dişlisini 6000 devirde çevirebilseydi saatte 240 km hız yapardı. benzinli fabiacılar, 6000 devirde kaç yapıyorsunuz? 240 dan az...

 

haa işte devir kapasitesi düşük, alt devirlerde döndürme momenti yüksek olan dizel motor ağır yüklü hallerde ve tırmanış gibi dönme hızı değil, döndürebilme gücü gerektiren yerlerde daha seriidir.  

 

bunun tersi olarak, benzinli motor çok daha yüksek devir çevirebilme kapasitesine sahiptir. birincisi benzin daha parlayıcı, ikincisi ise buji ateşlemesi ile parlama olmasıdır bunun sebebi.

 

dizelde buji ilk çalıştırma esnasında çakar, bi daha çakmaz. silindirin içinde sıkışan mazot ve hava sıkışma basıncının etkisi ile resmen Patlar. bu yüzden dizel gürültülüdür.  benzinli araba altınızdan tereyağı gibi akarken, dizel gürültülü ve vuruntuludur.

 

günümüzde bu dizel daha canavar olsun diye turbo kullanılır ki buda motora daha gergin bi hava basma sistemidir. motorun dönmesine hava çok yardımcı olduğu için dizel araçlar daha az yakıta ihtiyaç duyar.

 

dizelde silindirin inip kalkma mesafesi daha uzundur. çünkü patlama ile açığa çıkan itme gücü benzinliye oranla daha fazladır.

 

dizele yüksek devir çevirtmek sakıncalıdır. motorun dönme momenti o kadar yükselir ki, aktarma organlarına zarar verir ve çok ısınır.

 

Benzinli bir arabaya rahatlıkla NOS uygulayabilirsiniz. çünkü verim çok fazla olmayacak, aktarma organlarını kasmayacaktır fazla.

 

turbo dizel bir arabaya NOS uygulamak için bütün aktarma organlarını yenilemeniz gerekir. (çelik krank, çelik piston kolu, çelik vs...vs...) çünkü alınan verim çok yüksektir ve fabrikasyon olan aktarma organlarını hamur gibi yoğurur.
hakanerdogan
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1297
Kayıt: 28 Haz 2006, 17:08

İleti irfant » 02 Ekm 2007, 10:16

Turbolu bir dizel ile turbosuz benzinli motoru karşılaştırmak yanlış bence. Bu hep yapılıyor. Elma-armut karşılaştırması misali!
 

Turbo dizeli bir de turbolu bir benzinli ile karşılaştırın performans olarak. En azından denk olur motor özellikleri itibariyle.
irfant
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 01 May 2006, 15:25
Nereden: İstanbul (And.)
Arabanız: Fabia 1.2 TSI DSG 2011

İleti mygokhan » 02 Ekm 2007, 10:55

[quote="irfant"]Turbolu bir dizel ile turbosuz benzinli motoru karşılaştırmak yanlış bence. Bu hep yapılıyor. Elma-armut karşılaştırması misali!
 

Turbo dizeli bir de turbolu bir benzinli ile karşılaştırın performans olarak. En azından denk olur motor özellikleri itibariyle.
[/QUOTE]

aynen Wink




yanlız şu bi gerçek dizel deki tork rampada müthiş oluyıor..dün akşam combo ile AUDİ A6 dan rampada yol aldım..elbette audi geçecektir beni ama ..
Skoda Fabia 2011 1.2 70 HP
mygokhan
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 450
Kayıt: 02 Ağu 2006, 15:05
Konum: bursa
Ad Soyad: Gökhan
Nereden: Bursa
Arabanız: Skoda Fabia II FL 1.2

İleti 10TOPRAK » 02 Ekm 2007, 12:46

O zaman  bemzinli 1.2 ve  1.4 arasındaki torku ve gücü karşılaştırırsak sonuç ne olur..!
10TOPRAK
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 12
Kayıt: 23 May 2006, 13:41

İleti YNG_1968 » 02 Ekm 2007, 12:54

[quote="10Y@ĞMUR"]O zaman  bemzinli 1.2 ve  1.4 arasındaki torku ve gücü karşılaştırırsak sonuç ne olur..![/QUOTE]
 

1.2 açısından iyi olmaz Yağmur'cuğum Smile 
YNG_1968
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 16 Ekm 2006, 16:47

İleti mygokhan » 02 Ekm 2007, 13:21

[quote="10Y@ĞMUR"]O zaman  bemzinli 1.2 ve  1.4 arasındaki torku ve gücü karşılaştırırsak sonuç ne olur..![/QUOTE]

1.2 felç olur kanımca LOL
Skoda Fabia 2011 1.2 70 HP
mygokhan
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 450
Kayıt: 02 Ağu 2006, 15:05
Konum: bursa
Ad Soyad: Gökhan
Nereden: Bursa
Arabanız: Skoda Fabia II FL 1.2

İleti suppiluliuma » 02 Ekm 2007, 14:29

[quote="gurkanbo"]benzindede tork dizeldede tork tork çok önemli alçak devirlerde araba daha rahat hızlanıyor vw in yeni motoru tsi170hp 1750 devirde 240 tork u var dizellerden bile daha iyi tork olarak heralde benzinlilerde en gelismis motor [/QUOTE]
 

O makine çift süperşarjlı; yani hem kompresör hem turbo var. Kullanmayı çok istiyorum, herhalde süper zevkli bir şey olsa gerek. Diğer taraftan çift aşırı beslemeye rağmen gene de bir dizel kadar tork yok Wink 170 bg.lik bir dizel motorun torku 350 NM'lerin üzerinde oluyor.
suppiluliuma
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 01 Ağu 2007, 17:52

İleti irfant » 02 Ekm 2007, 14:34

[quote="suppiluliuma"][quote="gurkanbo"]benzindede tork dizeldede tork tork çok önemli alçak devirlerde araba daha rahat hızlanıyor vw in yeni motoru tsi170hp 1750 devirde 240 tork u var dizellerden bile daha iyi tork olarak heralde benzinlilerde en gelismis motor [/QUOTE]
 

O makine çift süperşarjlı; yani hem kompresör hem turbo var. Kullanmayı çok istiyorum, herhalde süper zevkli bir şey olsa gerek. Diğer taraftan çift aşırı beslemeye rağmen gene de bir dizel kadar tork yok Wink 170 bg.lik bir dizel motorun torku 350 NM'lerin üzerinde oluyor.
[/QUOTE]
 

Hangi marka dizel motorda varmış bu 170 bg? Binek arabada mı? Zira 1.4 TSI'ı kompakt sınıfa koyuyorlar, nasıl bir araçla kıyasladığını anlamadım Smile
irfant
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 01 May 2006, 15:25
Nereden: İstanbul (And.)
Arabanız: Fabia 1.2 TSI DSG 2011

İleti suppiluliuma » 02 Ekm 2007, 15:21

Motor hacmini değil, beygir gücü tork orantısını ve aşırı beslemeli oluşunu vurgulamak istedim. Tabi ki böyle yüksek güçlü bir 1.4 lt dizel motor benim bildiğim yok. Ama dergilerden takip ettiğim kadarıyla FIAT ve OPEL grubu yüksek güçlü 1.6 lt'lik dizel motorları piyasaya sürmek üzereler. Ayrıca tork üstünlüğünün, eğer ağır yük taşımayacaksan çok ta fazla avantajlı olduğunu düşünmüyorum. Torkun yüksekliğinden ziyade bandı önemli, yani maksimum torkun ortaya çıktığı devir aralığı. 200 NM tork değeri de binek bir araç için oldukça yüksek bir güçtür.
 

Not : 170 bg dizel motor örneğin bizim VW grubunda mevcut. Ama 1.9 lt. Mesela Ibiza Cupra. Fabia'nın var mı bilmiyorum, muhtemelen vardır.
suppiluliuma
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 01 Ağu 2007, 17:52

İleti irfant » 02 Ekm 2007, 15:24

TSI motor yakında Skoda'ya konur. Yeni Fabia RS'le seneye sürpriz yaparlar...
 

Eskiden Cupra ile Fabia RS aynı motora sahipti, artık Cupra uçtu gitti güç olarak. Darısı Fabia'ya...  Smile

 

Yeri değil ama nick'in Hitit Krallarından birinin adı mıydı, hatırımda öyle kalmış?
irfant
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 01 May 2006, 15:25
Nereden: İstanbul (And.)
Arabanız: Fabia 1.2 TSI DSG 2011

İleti suppiluliuma » 02 Ekm 2007, 17:33

[quote="irfant"]Yeri değil ama nick'in Hitit Krallarından birinin adı mıydı, hatırımda öyle kalmış?[/QUOTE]
 

Aynen öyle Wink Baba karakterdir kendisi. Hitit krallığını dönemin iki süper gücünden birisi haline getirmiş. Diğeri Mısır.
suppiluliuma
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 01 Ağu 2007, 17:52

İleti suppiluliuma » 02 Ekm 2007, 17:40

[quote="irfant"]TSI motor yakında Skoda'ya konur. Yeni Fabia RS'le seneye sürpriz yaparlar...
 

Eskiden Cupra ile Fabia RS aynı motora sahipti, artık Cupra uçtu gitti güç olarak. Darısı Fabia'ya...  Smile
[/QUOTE]
 

Bana sorarsan 1.9 lt 170 bg dizel motor - tamam güçlü filan ama - Ibiza, Fabia segmenti arabalara uygun bir motor değil. Zaten pek tutulmuyor. Onun yerine 1.4 tsi 170 bg çok daha yakışır.

 

Bence Octavia ve Roomster'e de çok güzel gider. Ben Fabia almadan önce Roomi'yi denemiştim (1.4 tdi 80 bg), ciddi ciddi almayı düşünmüştüm ama hantal bulmuştum, ve frenleri çok sertti. Gerçi doğru dürüst bir yola çıkarttırmadılar, 500 m bir yerde turlattırdılar, 4. vitese bile geçemedim. Çok sağlıklı bir deneme sürüşü olmadı. Ama sonuçta vaz geçtim ve Fabia'ya döndüm.
suppiluliuma
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 01 Ağu 2007, 17:52

İleti hakanerdogan » 02 Ekm 2007, 19:00

[quote="irfant"]Turbolu bir dizel ile turbosuz benzinli motoru karşılaştırmak yanlış bence. Bu hep yapılıyor. Elma-armut karşılaştırması misali!
 

Turbo dizeli bir de turbolu bir benzinli ile karşılaştırın performans olarak. En azından denk olur motor özellikleri itibariyle.
[/QUOTE]
 

 

 

turbo benzinli turbo dizeli yer. ama burada şu varki turbo benzinli bir araç çok çok pahalı. hemde çok çok yakışlı. benzini lıkır lıkır içer. mühim olan adi ve ucuz yakıtla bu gücü üretmek. hemde çok daha az yakıt kullanarak.
hakanerdogan
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1297
Kayıt: 28 Haz 2006, 17:08

İleti lazianke » 02 Ekm 2007, 20:43

hakan senin şu dizeli övme uslubuna hayranım.kardeş sanki mucidi dedenmiş gibi bir sarılıyorsun ya. acayip de hoşuma gidiyor tdi ci olarak.Thumbs%20Up
lazianke
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 288
Kayıt: 01 Tem 2006, 07:29
Ad Soyad: Ömer
Nereden: Rize

Sonraki

Genel Teknik



Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 4 misafir