Tork mu Güç mü?

Marka ve modelden bağımsız her araçta karşımıza çıkabilecek sorunları ele aldığımız bölüm.
Forum kuralları
Forumlarımızda siyasi, dini yada toplumun hassasiyeti bulunan konulara değinmek yasaktır.

Tork mu Güç mü?

İleti suppiluliuma » 04 Ekm 2007, 12:26

Sevgili Fabialife, seni çok iyi anlıyorum. Smile Geçtiğimiz Haziran'da Fabia tdi Ambiente aldım. İlk dizel arabamdı ve "1.4 lt 80 bg bir motor ne kadar performanslı olabilir ki?" diyordum kendi kendime. Fazla bir performans beklentim yoktu, sadece tüketim avantajını düşünerek aldım. Önceki arabam Ibiza Sport 1.4 16V idi, yani motoru seninkiyle aynı olan akraba model Smile. Ibiza ile ailecek çok zevkli yolculuklar yaptık. Uzun yolculuklarda uykum açılsın diye özellikle virajlı rampalarda, tırmanma şeritlerinde nice Meganlarla, Golflerle, Civiclerle dalga geçtim. Önüme kamyon filan çıkmadığı sürece, aşağıdan kaptırdığım rampalarda inanılmaz hızlara ulaştım. Ama önüme bir kamyon, otobüs vs çıktığında hızımı kesmek zorunda kaldığım durumlar yok mu...işte filmin koptuğu anlar o anlardı. Ondan sonra araba mümkün değil aynı hıza çıkmıyor. Burada başka başlıklar altında da defalarca konuştuk, o arabayla 6000 devirleri zorladığınızda muhteşem performans veriyor, ama mesele o devirlere ulaşabilmekte. Gelelim dizele, asla 3. viteste 150 yapamazsın, çünkü devir kesiciye girer, ama benim Ibiza ile 3. viteste 150 yaptığım yerde Fabia 5. viteste yapıyor. Benim için önemli olan arabanın son hızı değil, esnekliği. Yani önüme kamyon çıktığı için hızımı 150'den 80'e düşürdüğümde, tekrar hızlanmak için vites küçültmeye bile gerek kalmıyor. Ara hızlanmalarda koltuğa yapışma hissini ben Ibiza da yaşamadım. Her iki tip arabayı kullanmış birisi olarak benim görüşüm : Boş ve düz yollarda dizel,  101'lik ile performans yönünden başedemez. Ama yokuş yukarı, veya sık sık yavaşlamak zorunda kalınan hallerde, konvoy sollamalarda, yani ortalama Türkiye yollarında, 101'liğin dizel Fabia karşısında hiç şansı yok. Bu yaz Antalya'ya giderken Kütahya Afyon arasında tesadüfen yokuş yukarı 101'lik bir Fabia sollamıştım. Dik bir rampaydı ve aslında hızımı 120'de sabitlemiştim, yani dip gaz bile değildim. Kullanan arkadaşın şaşkın bir ifadesi vardı. Ben yol düzleştiğinde de 120 ile devam ettiğim için o beni solladı gitti, imalı bir bakış atarak. LOL Arbası ful doluydu, benim Ibiza'dan dolayı durumunu çok iyi anladığım için kendisine içimden iyi yolculuklar diledim. Fabia'mı alalı henüz bir hafta olmuştu, yeni arabamı o yolculukta tanıdım. Performans? Daha iyisi gereksiz. Tüketim? Çolaklı'ya vardığımda Gebze'de fullediğim yakıtla hala 200 km daha gidebileceğimi söylüyordu yol bilgisayarı Big%20smile. 750 km gelmiştim.
 
suppiluliuma
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 01 Ağu 2007, 17:52

İleti fabialife » 04 Ekm 2007, 12:31

irfan hoca,
 herkes kendince bir yorum yaptığı için konu yine uzadı ama denenmiş bir rakam yok. ben nacizane şöyle düşünüyorum.

aradaki 21 beygirlik fark tdi nin gücünün % 25'i ve bayağı büyük bir fark,  ayrıca ortalama benzinliyi 1050 kg, tdi 1200 kğ kabul edersek 150 kğ lık ağırlık farkı dezavantajıda var buda az bir rakam değil. benzinli dersen yüksek devirlerde çok performanslı. bu sebeplerden dolayı tdi nin sadece torkdan dolayı aradakı bu farkları kapatıp benzinliyi geçeceğini sanmıyorum. ben aynı rampaları 5. vitesde gazı köklemeden 120-130 lada çıkıyorum.
sizin yazdıklarınınızdan tork herşeyi halleder, gücün hiç bir önemi yoktur sonucu çıkıyor, şunu derseniz kabul; atıyorum senin araba 500 kg yük taşırken zorlanır ama dizel 200kğ daha fazla taşır okey. ayrıca her iki araba rampanın başından beraber kalkacak derseniz belki o zaman güç farkından dolayı dizel çabuk devirlenebilir.  benim bildiğim torkun etkisi süratten çok güç ile ilgilidir.

çevremde tanıdığım dizel olsa iki arabayı yanı anda deneyecem ama yok.

tam bu yazıyı göndermek üzereyken alanya skoda bayinin  müdürü yeni kasa fabia 80 bg tdi test aracıyla geldi

sordum '' biraz önce denedim; 3. ncü vites düz yolda gazı kökledim 140 km yaptı'' dedi duyrulur
fabialife
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 11
Kayıt: 29 Ağu 2007, 13:26

İleti irfant » 04 Ekm 2007, 12:42

İkisi de 1.4, biri benzinli diğeri dizel 2 aracı arkadan birbirlerine bağla, dizel çeker götürür benzinliyi ama...
 

Zaten aynı viteste aynı hızda olmalarına imkan yok, devir aralıkları ve dişli oranları dağlar kadar farklı. Ben dizel için 3. viteste benzinliden daha hızlı gider demedim, demem de. Smile

 

Her neyse, naçizane fikirlerim bunlardır.
irfant
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 01 May 2006, 15:25
Nereden: İstanbul (And.)
Arabanız: Fabia 1.2 TSI DSG 2011

İleti suppiluliuma » 04 Ekm 2007, 12:48

Eğer bir yarış durumu söz konusu olursa, benzinli 5000 devirin üstüne çıkabildiği her ortamda dizeli geçer. Konunun özeti budur, şahsi kanaatimce Smile
suppiluliuma
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 01 Ağu 2007, 17:52

İleti AV-2006 » 04 Ekm 2007, 12:51

[quote="fabialife"] [quote="AV-2006"]
 

Bu hemşo olayını anlayamadım?

  • FABİA TDI
Kullanıcı avatarı
AV-2006
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 94
Kayıt: 03 Şub 2007, 14:01
Ad Soyad: hasan murat bilgin
Nereden: Ankara
Arabanız: fabia

İleti fabialife » 04 Ekm 2007, 12:53

[quote="suppiluliuma"]Sevgili Fabialife, seni çok iyi anlıyorum. Smile Geçtiğimiz Haziran'da Fabia tdi Ambiente aldım. İlk dizel arabamdı ve "1.4 lt 80 bg bir motor ne kadar performanslı olabilir ki?" diyordum kendi kendime. Fazla bir performans beklentim yoktu, sadece tüketim avantajını düşünerek aldım. Önceki arabam Ibiza Sport 1.4 16V idi, yani motoru seninkiyle aynı olan akraba model Smile. Ibiza ile ailecek çok zevkli yolculuklar yaptık. Uzun yolculuklarda uykum açılsın diye özellikle virajlı rampalarda, tırmanma şeritlerinde nice Meganlarla, Golflerle, Civiclerle dalga geçtim. Önüme kamyon filan çıkmadığı sürece, aşağıdan kaptırdığım rampalarda inanılmaz hızlara ulaştım. Ama önüme bir kamyon, otobüs vs çıktığında hızımı kesmek zorunda kaldığım durumlar yok mu...işte filmin koptuğu anlar o anlardı. Ondan sonra araba mümkün değil aynı hıza çıkmıyor. Burada başka başlıklar altında da defalarca konuştuk, o arabayla 6000 devirleri zorladığınızda muhteşem performans veriyor, ama mesele o devirlere ulaşabilmekte. Gelelim dizele, asla 3. viteste 150 yapamazsın, çünkü devir kesiciye girer, ama benim Ibiza ile 3. viteste 150 yaptığım yerde Fabia 5. viteste yapıyor. Benim için önemli olan arabanın son hızı değil, esnekliği. Yani önüme kamyon çıktığı için hızımı 150'den 80'e düşürdüğümde, tekrar hızlanmak için vites küçültmeye bile gerek kalmıyor. Ara hızlanmalarda koltuğa yapışma hissini ben Ibiza da yaşamadım. Her iki tip arabayı kullanmış birisi olarak benim görüşüm : Boş ve düz yollarda dizel,  101'lik ile performans yönünden başedemez. Ama yokuş yukarı, veya sık sık yavaşlamak zorunda kalınan hallerde, konvoy sollamalarda, yani ortalama Türkiye yollarında, 101'liğin dizel Fabia karşısında hiç şansı yok. Bu yaz Antalya'ya giderken Kütahya Afyon arasında tesadüfen yokuş yukarı 101'lik bir Fabia sollamıştım. Dik bir rampaydı ve aslında hızımı 120'de sabitlemiştim, yani dip gaz bile değildim. Kullanan arkadaşın şaşkın bir ifadesi vardı. Ben yol düzleştiğinde de 120 ile devam ettiğim için o beni solladı gitti, imalı bir bakış atarak. LOL Arbası ful doluydu, benim Ibiza'dan dolayı durumunu çok iyi anladığım için kendisine içimden iyi yolculuklar diledim. Fabia'mı alalı henüz bir hafta olmuştu, yeni arabamı o yolculukta tanıdım. Performans? Daha iyisi gereksiz. Tüketim? Çolaklı'ya vardığımda Gebze'de fullediğim yakıtla hala 200 km daha gidebileceğimi söylüyordu yol bilgisayarı Big%20smile. 750 km gelmiştim. [/QUOTE]
fabialife
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 11
Kayıt: 29 Ağu 2007, 13:26

İleti sainz » 04 Ekm 2007, 12:58

Arkadaşlar Fabia 101HP' nin şanzımanının spor şanzıman olduğu fikrine katılmıyorum.



1.4 16V/55 kW (75 HP)

I-3.455 II-2.095 III-1.387 IV-1.026 V-0.813

Geri  :3.182

Diferansiyel : 3.882

 

1.4 16V/74 kW (101 HP)


I-3.455 II-2.095 III-1.433 IV-1.079 V-0.89

Geri : 3.182

Diferansiyel : 3.882

 


Görüldüğü üzere 101 HP olanın şanzıman dişli oranları 75 HP olandan az biraz farklı. Spor şanzıman denilebilecek bir fark yok.


 


Bir de tork mu HP mi şekline dönüştü iş. Yani "benim için tork çok önemli, arabam 50 HP olsun ama 200 NM torku olsun" veya "benim için HP önemli arabam 200 hp olsun ama torku 50 NM olsun" denemez. Yani aracı yerinden daha çabuk oynatabilmek ve ileri ittirebilmek için yüksek tork lazımdır ve yüksek süratlere çıkabilmek için de yüksek devirler çevirebilme yeteneğine sahip olması lazımdır. İkisi birbiriyle ilintilidir. Motor hangi amaçla kullanılacaksa ona göre şanzıman ve diferansiyel oranı belirlenir. Eğer tork tek başına yüksek sürat sağlasaydı kamyonların en az 240 km/s süratlere ulaşabiliyor olmaları gerekirdi. Tork aracın gitmesine engel olan kuvvetlere karşı koyabilme gücüdür. Rampada belki 101 HP gibi çok yüksek süratlere çıkamaz ama 101 HP ile 80 HP dizeli yanyana, rampanın başladığı noktaya koyup da karşılaştırırsanız, dizel daha rahat yürür gider.

İYİ şoför, herhangi bir durumda, iki şoförden birinin durması, ya da yavaşlaması gerekiyorsa, 'Hak, kural' falan demeden, ilk davranan, arabasının kaderini başkasına bırakmayandır.
Kullanıcı avatarı
sainz
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1460
Kayıt: 26 Eyl 2006, 15:33
Ad Soyad: Uğur AKAR
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: SEAT Ibiza 1.2TSI DSG N

İleti YNG_1968 » 04 Ekm 2007, 13:01

Rampa yukarı benzinli ile çıkarken yeniden hızlanmak ve hızı korumak için vitesi düşük tutmak gerekiyor. Uzun süre düşük vites ve yüksek devir de arabayı kullanmanın çok doğru olmadığını düşünüyorum, ama dizel araçlarda böyle bir problem yok, vites ile fazla oynamadan ve düşük devirlerde yüksek hıza ulaşabiliyorsunuz rampalarda. Ama düz yolda ben de 101'lik fabia'nın daha iyi bir performans vereceğini düşünüyorum çünkü araç 3000 devir ile 6500 devir arasında sürekli güç sağlıyor dizel de devir aralığı bu kadar geniş değil. 
Başımdan geçen bir olayı paylaşmak istiyorum, Bir gün Ankara'dan dönüyorum 160 km cizarı bir hızla giderken arkamdan bir Palio sellektör yaptı ve yol istedi ben de (bazen trafik canavarı oluyorum ama doğru değil tabiiki) gaza yüklenip hızlandım ben hızlandıkca o da peşimden bastı ve sellektöre devam etti. İnat ettiğim için yol vermedim ve gaza yüklendim zaten o süratlerde 101'lik fabia inanılmaz hızlanıyor. hızım 190 iken gene arkamdan geliyordu ama ne zaman 200-210 arası bir hıza çıktım o zaman kesildi kaldı, daha sonra ileride 140'lara düşerek yol verdim. Baktım Multijet, biraz şaşırdım açıkçası umduğumdan daha hızlı gelmişti bana Palio'nun bu kadar hız yapabilmesi, ama eminim önümüze bir rampa çıksa idi beni rahat geçerdi. (tabiki olayın bir de yakıt tüketimi kısmı var,aynı hızda giderken onun daha ekonomik gittiğini unutmamak lazım). Multijet ile TDI ne kadar benzer bilmiyorum ama. bir fikir verir en azından.
YNG_1968
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 16 Ekm 2006, 16:47

İleti AV-2006 » 04 Ekm 2007, 13:02

 TDI ,Rampada 101 hp nin çıkabildiği her süratten daha fazlasına çıkar ve anahtarını alır.Sonra düz de anahtarı iade eder. 

  • FABİA TDI
Kullanıcı avatarı
AV-2006
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 94
Kayıt: 03 Şub 2007, 14:01
Ad Soyad: hasan murat bilgin
Nereden: Ankara
Arabanız: fabia

İleti irfant » 04 Ekm 2007, 13:02

101'in spor şanzımanı yok ki, spor manifold var...  Wink

irfant
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 01 May 2006, 15:25
Nereden: İstanbul (And.)
Arabanız: Fabia 1.2 TSI DSG 2011

İleti fabialife » 04 Ekm 2007, 13:03

[quote="suppiluliuma"]Eğer bir yarış durumu söz konusu olursa, benzinli 5000 devirin üstüne çıkabildiği her ortamda dizeli geçer. Konunun özeti budur, şahsi kanaatimce Smile[/QUOTE]
 

 bende aynı şeyi düşünüyorum. herkes konuyu başka yönden ele almış,

güç konusunsa dizel daha güçlüdür, arka arkaya bağlasan dizel çeker götürür, rampada ara hızlanmalarda dizel daha ataktır bunlar doğru ama benzinli 5. 000 devirin üstüne çıkabildiği her ortamda dizeli geçer diye düşünüyorum.
fabialife
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 11
Kayıt: 29 Ağu 2007, 13:26

İleti irfant » 04 Ekm 2007, 13:04

İkisi de son vitesteyse elbette benzinli geçer. Ama benzinli araç 3. viteste 5000 devirdeyken dizel 4 ya da 5'te gidecektir, doğal olarak dişli oranlarından dolayı!
irfant
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 01 May 2006, 15:25
Nereden: İstanbul (And.)
Arabanız: Fabia 1.2 TSI DSG 2011

İleti YNG_1968 » 04 Ekm 2007, 13:05

[quote="irfant"]

101'in spor şanzımanı yok ki, spor manifold var...  Wink

[/QUOTE]
 

+1907
YNG_1968
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 16 Ekm 2006, 16:47

İleti fabialife » 04 Ekm 2007, 13:15

[quote="irfant"]

101'in spor şanzımanı yok ki, spor manifold var...  Wink

[/QUOTE]
 

bu yazı banaysa ben böyle bir şey yazmadım. sadece başka bir arkadaş bu sitede choicenin almanyada üretildiğini ve spor şanzuman olduğunu belirtip bir soru sormuş kimseden itiraz yada yorum gelmemiş ben bir yazımda spor şanzuman olduğu SÖYLENEN diye yazdığımı hatırlıyorum.

dün akşam evde choıce ve standart 101 bg lerin değerlerine baktım dişli aktarma oranlarından yakıt tüketimine kadar bütün katolog değerleri aynı görünüyor. 

dikkat edersen ben yazılarımda çok yerde choıce ile 101 bg liğin tek farkının 15 cant ve 195x50-15 lastikler olduğunu yazdım.
fabialife
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 11
Kayıt: 29 Ağu 2007, 13:26

İleti irfant » 04 Ekm 2007, 13:19

[quote="fabialife"][quote="irfant"]

101'in spor şanzımanı yok ki, spor manifold var...  Wink

[/QUOTE]
 

bu yazı banaysa ben böyle bir şey yazmadım. sadece başka bir arkadaş bu sitede choicenin almanyada üretildiğini ve spor şanzuman olduğunu belirtip bir soru sormuş kimseden itiraz yada yorum gelmemiş ben bir yazımda spor şanzuman olduğu SÖYLENEN diye yazdığımı hatırlıyorum.

dün akşam evde choıce ve standart 101 bg lerin değerlerine baktım dişli aktarma oranlarından yakıt tüketimine kadar bütün katolog değerleri aynı görünüyor. 

dikkat edersen ben yazılarımda çok yerde choıce ile 101 bg liğin tek farkının 15 cant ve 195x50-15 lastikler olduğunu yazdım.
[/QUOTE]
 

Sainz nickli kardeşimin "Arkadaşlar Fabia 101HP' nin şanzımanının spor şanzıman olduğu fikrine katılmıyorum" yazısına istinaden yazdım Smile
irfant
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 01 May 2006, 15:25
Nereden: İstanbul (And.)
Arabanız: Fabia 1.2 TSI DSG 2011

İleti sainz » 04 Ekm 2007, 13:21

Açıkçası kimin yazdığını bilmiyorum ama öyle bir ibare görünce yazayım dedim.
Bir de Skoda Almanya' da asla üretim yapmadı.
İYİ şoför, herhangi bir durumda, iki şoförden birinin durması, ya da yavaşlaması gerekiyorsa, 'Hak, kural' falan demeden, ilk davranan, arabasının kaderini başkasına bırakmayandır.
Kullanıcı avatarı
sainz
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1460
Kayıt: 26 Eyl 2006, 15:33
Ad Soyad: Uğur AKAR
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: SEAT Ibiza 1.2TSI DSG N

İleti irfant » 04 Ekm 2007, 13:27

Geçen gün forumda arkadaşlardan biri vermişti linki, şasi no'yu yazın nerede üretildiğini bulursunuz.
 

irfant
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 01 May 2006, 15:25
Nereden: İstanbul (And.)
Arabanız: Fabia 1.2 TSI DSG 2011

İleti fabialife » 04 Ekm 2007, 13:55

[quote="AV-2006"][quote="fabialife"] [quote="AV-2006"]
 

Bu hemşo olayını anlayamadım?
[/QUOTE]
 






AV-2006
ACTIVE
ACTIVE
Simge

Kayıt Tarihi: 03/Şubat/2007
Konum: Ankara
Aktif Durum: Aktif
Gönderilenler: 918
Alıntı AV-2006 Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 16/Nisan/2007 Saat 12:26

Kütük Isparta Yalvaç, Doğum büyüme Ankara.









< ="http://pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js" =text/>
< name=google_ads_ marginWidth=0 marginHeight=0 ="http://pagead2.googlesyndication.com/pagead/ads?client=ca-pub-6194508922015653&dt=1191488481437&lmt=1191488481&prev_fmts=300x250_as&at=300x250_as&output=&correlator=1191488481343&channel=5838597123&url=http%3A%2F%2Fwww.skodam.com%2Fforum_posts.asp%3FTID%3D1710%26PN%3D1&color_bg=F8F8FC&color_text=000000&color_=0000FF&color_url=008000&color_border=F8F8FC&ad_=text_&cc=100&ga_vid=487966027.1189495923&ga_sid=1191488045&ga_hid=1149902364&ga_fc=true&flash=9&u_h=768&u_w=1024&u_ah=738&u_aw=1024&u_cd=32&u_tz=180&u_his=11&u_java=true" Border=0 width=300 scrolling=no height=250 allowTransparency>







Simge

Kayıt Tarihi: 01/Ağustos/2007
Konum: İzmir
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 22
Alıntı çatal Cevapla google_color_border = "ECF3F7"; google_color_bg = "ECF3F7";
fabialife
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 11
Kayıt: 29 Ağu 2007, 13:26

ÖncekiSonraki

Genel Teknik



Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 8 misafir