Turbo şarjlı araçların incelikleri

Marka ve modelden bağımsız her araçta karşımıza çıkabilecek sorunları ele aldığımız bölüm.
Forum kuralları
Forumlarımızda siyasi, dini yada toplumun hassasiyeti bulunan konulara değinmek yasaktır.

Turbo şarjlı araçların incelikleri

İleti lazianke » 01 Arl 2007, 01:21

Turbo şarjlı araçların incelikleri

Düşük kalitede motor yağları, özellikle turbonun iç gövdesinde yüksek ısıyla karbonlaşıp, turboya büyük zarar veriyor. En önemli zarar, zamanla kümeleşen karbon parçacıklarının turbo yağ kanallarını tıkayarak pervaneli milde, segmanlarda ve gövdede önemli hasarlar meydana getirmesidir. Motorun arızasız çalışması için motor yağı ne kadar önemliyse,
turbo için en az beş misli daha önemlidir. Türkiye’de satılan dizeller, Avrupa’dakilerden çok daha düşük kalitede olduğunu iddia eden Çitak Makine Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim Bayrak, konuyla ilgili püf noktalarını Oto Yedekparça Dergisi için değerlendirdi. Türbin pervanelerinin atık egzoz gazları ile hızla harekete geçip, hava filtresinden bol ve sıkıştırılmış havayı emerek, yanma hücrelerine aktarması prensibiyle çalışan turbo motorlar, günümüzde oldukça önemli bir yere sahip. Turbo şarja önem verilmesinin en önemli nedenlerinden biri, turbolu sistemlerde atık egzoz gazı enerjisinin motorun performasını artıracak şekilde kullanılması. Bu sistem sayesinde, gerçek anlamda yakıt tasarrufu yapılıyor. Konuyla ilgili olarak Borg Warner, Holset ve KKK turbolader markalarının Türkiye’deki yetkili distribütörü Çitak Makine Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim Bayrak’la görüştük. Türkiye’de turbo motorların yeterince tanınmadığını ifade eden Bayrak, turbo şarj kullanımının avantajlarını, bilinmeyen özelliklerini ve tamir detaylarını bizimle paylaştı.
“Turbo şarjın yakıt tasarrufu haricinde çevreyi koruma özelliği de var” diyerek sözlerine başlayan İbrahim Bayrak, “Turbolu sistemlerde yakıt gereği gibi yakıldığında, çevre koşulları bakımından da vazgeçilmez tercih nedenidir. Ülkemizin coğrafyası gibi, tırmanış gerektiren yol koşullarında, turbolu motorda güç kaybı en az seviyede oluşur. Bir motorun gücü, yanma hücrelerinde belli zaman aralığında tüketilen yakıt ile doğru orantılı. Daha yüksek ve düzenli yanma için daha çok oksijene ihtiyaç duyuluyor” diyerek, günümüzde motor hacimlerini, sabit tutarak aynı motordan daha fazla verim aktarabilmenin de mümkün olduğunu sözlerine ekledi.


Turbolu motorda motor yağının önemi
Bayrak’a göre, turbonun motordan bağımsız bir ünite olduğu halde, motorun ayrılmaz bir parçası olduğu gerçeği hiçbir zaman unutulmamalı. “Motor yağının, yağ filtresinin ve hava filtresinin düzenli bir şekilde değiştirilmesi, turbo performansının arızasız devamı için en önemli koşuldur” diyen İbrahim Bayrak, turbolu sistemlerde mutlaka, araç üreticisinin tavsiye ettiği yüksek kalitede motor yağlarının kullanılması gerektiğinin altını çizerek şöyle konuştu: “Zira düşük kalitede motor yağları, özellikle turbonun iç gövdesinde yüksek ısıyla karbonlaşıp, turboya büyük zarar vermektedir. En önemli zarar, zamanla kümeleşen karbon parçacıklarının turbo yağ kanallarını tıkayarak pervaneli milde, segmanlarda ve gövdede önemli hasarlar meydana getirmesidir. Motorun arızasız çalışması için motor yağı ne kadar önemliyse, turbo için en az beş misli daha önemlidir. Zira günümüzde turbo devir sayısı 150-300 bin rpm gibi rakamlarda ifade edilebilmektedir. Bu yüksek devirde turbonun çok kısa bir süre için yağsız kalması, bozulması için yeterli sebeptir. Motorun turbo ile olan tüm yağ bağlantılarının çok titizlikle gözden geçirilip, arızaların giderilmesi şarttır.”
İbrahim Bayrak’a göre, turboların uzun ömürlü olması için dikkat edilmesi gereken hususlar şöyle sıralanıyor:
• Hava ve yağ filtresinin iyi kalitede ve yeni olmasına çok dikkat edilmeli. Özellikle kötü kalitede hava filtreleri zamanla aşınıyor ve buradan kopan tel veya kâğıt parçaları, turbonun içine çekilerek, emiş pervanesini kırıyor.
• Hava hava filtrelerini temizlemek için

 
lazianke
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 288
Kayıt: 01 Tem 2006, 07:29
Ad Soyad: Ömer
Nereden: Rize

İleti lazianke » 01 Arl 2007, 10:58

belki bazı arkadaşlar bu konuyu sürekli gündemde tutmamdan rahatsız olmuştu ama tdi için motor yağı bu nedenle önemli işte. şimdi 75 ytl ye castrol magnatec alana kadar interneten 100 e 505 01 almak daha uygun. 25 ytl için turbonun sağlığı daha önemli. yağ uyumsuzluğu ve yetersizliği nedeniyle olası bir turbo arızası kaça mal olur düşünsenize.
lazianke
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 288
Kayıt: 01 Tem 2006, 07:29
Ad Soyad: Ömer
Nereden: Rize


Genel Teknik



Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 1 misafir