ELEKTRONİK MOTOR KONTROL ÜNİTELERİ ( ECU )

Marka ve modelden bağımsız her araçta karşımıza çıkabilecek sorunları ele aldığımız bölüm.
Forum kuralları
Forumlarımızda siyasi, dini yada toplumun hassasiyeti bulunan konulara değinmek yasaktır.

ELEKTRONİK MOTOR KONTROL ÜNİTELERİ ( ECU )

İleti AhmetH » 16 Mar 2008, 18:41

Merhaba Smile
 

Bildiğiniz üzere teknoloji  alabildiğine  gelişiyor, bu gelişmeye  uzak  kalan bazı son kullanıcılar  ve  mekanikerler  yeni  yeni  efsanelerin doğmasına  neden  oluyor.

çünkü  tam  veya  genel  olarak  Elekronik  injeksiyon  motoru  nasıl  kumanda  ediyor  bilmiyorlar.

 

Bu  yazıda  bilmeniz  gereken  en  genel  görevleri  ve  parçalarıyla  anlatmaya  çalışacağım.

 

Öncelikle kabaca  biraz  tarihçe  vermek isterim.

 

Elektronik sistemlerin  hepsinin  amacı  yakıtı  olabildiğince  verimli  yakıp  hassas  kontorl mekanizmaları sayesinde  verimi arttırmak dolayısı ile  emisyonları kontrol altında tutmak.

 

yani  birkaç  ekstra detay  dışında  kompleks  bir  karbüratörün  görevini  yapmaya çalışıyor.

 

 

ECU  denilen  sistem bir bilgisayardır.

ve  şu anda  bu  yazıyı  okuduğunuz  kendi bilgisayarınız  gibi  işlemleri  gerçekleştirmek adına belli  bir  donanım  isterler..

 

Bu  kendi  bilgisayarınızda   fare, klavye , kamera, mikrofon vb   donanımlardır.

 

ECU  ise  motoru  kontrol  etmek  adına  bilgi  toplanmasını  genel olarak "Sensör" denilen parçalarla  yapar..

 

bunlar  kabaca  şunlardır ;

 

MAF  sensörü  (motora  emilen havanın kütlesi)

MAP sensörü  (Emme manifoldunda oluşan basıncın veya vakumun değerini bildiriyor)

IAT sensörü  (MAF ile bütünleşik olabildiği  gibi ayrıda olabilyor  emilen havanın sıcaklığı bilgisi)

TPS sensörü  (Gaz kelebeğinin  konumunu bildiriyor)

CKP sensörü (krank milinin pozisyonunu rapor ediyor)

CID sensörü (egzantirk milinin konumunu rapor ediyor)

o2 sensörü   (Egzoz gazındaki oksijen bilgisini  veriyor "lamda" )

Nox sensörü (Egzoz  gazındaki  azot oksit bilgisini veriyor "2. lamda" )

Vuruntu sensörü (Yakıtın  oktan  değeri hakkında  bilgi veriyor)

Coolant sensör (motor soğutma sıvısının sıcaklığını bildiriyor) 

 

biraz  daha  var  ama  bunlar  detay olduğu için önemi yok

ayrıca burdaki sensörlerden  tamamı aracınızda bulunmayabilir.

 

 

Eminim  buraya kadar bile  sıkıcı  gelmiştir..  lütfen  okumaya devam  edin  bunlar sadece sensörler..

 

Peki  ECU  neyi  kontrol  ediyor ?

 

İnjeksiyon zamanlaması ve ince ayarı (Fuel Trim)

Ateşleme zamanlaması  avans ve rötarı

Devir ve Yakıt  kesici 

araca göre değişken supap zamanlaması

Turbo araçlarda westgate  ile  basınç kontrolü

Otomatik vites araçlarda vitesler bilgileri

Emisyon  kontrolü ve EGR valf kontrolü

 

ve biraz detay..

 

 

Bizim  bilmemiz  gereken  ve yakıt  tüketimine  direk  yansıyabilecek  püf noktaları ;

 

* TPS   yani  gaz  kelebeği  konum sensörü  ile bilgi  girişi 
 
Kullanıcı avatarı
AhmetH
SCOUT
SCOUT
 
İleti: 2215
Kayıt: 18 Kas 2007, 22:35
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: '16 Golf 7 1.2tsi dsg allstar

İleti umutkubat » 16 Mar 2008, 18:44

paylaşım için teşekkürlerThumbs%20Up
umutkubat
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 7
Kayıt: 26 Kas 2005, 20:09
Nereden: Ankara
Arabanız: 2014 Octavia Elegance 1.6 TDI DSG

İleti trakyalı » 16 Mar 2008, 21:37

güzel çalışma olmuş,paşlaşım için teşekkürler,emeğine sağlık.
trakyalı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Kas 2007, 13:14

İleti skodacı » 16 Mar 2008, 22:36

katılmadığım noktalar var...

skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti AhmetH » 16 Mar 2008, 23:07

Tartışalım abi  Smile
 

hemen düzeltiriz hemfikir olursak
Kullanıcı avatarı
AhmetH
SCOUT
SCOUT
 
İleti: 2215
Kayıt: 18 Kas 2007, 22:35
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: '16 Golf 7 1.2tsi dsg allstar

İleti AhmetH » 18 Mar 2008, 20:43

evet ,  yanıt  beklemekteyim halaApprove
 

nerelerde  hemfikir değiliz ?

 

bu  şekilde  havada  kalan  konuları sevmiyorum. eminim diğer üyelerde sevmiyordur.
Kullanıcı avatarı
AhmetH
SCOUT
SCOUT
 
İleti: 2215
Kayıt: 18 Kas 2007, 22:35
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: '16 Golf 7 1.2tsi dsg allstar

İleti skodacı » 18 Mar 2008, 20:50

CKP sensörü (krank milinin pozisyonunu rapor ediyor)

CID sensörü (egzantirk milinin konumunu rapor ediyor)

 

Soru:krank ve eksantrik milinin kalibrasyonunda veyahut tabir-i caizse filminde kra. ve eks. mili pozisyon sensörlerinin rolü nedir?
skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti AhmetH » 18 Mar 2008, 21:14

CKP sensörü   yani  krank pozisyon sensörü   ile  krank  milinin tam  turu  ve  turlar  arasında  derece cinsinden ne  kadar açı tarandığı denetleniyor.

 

tüm  bu  bilgiler  ECU   ya  1. silindirin  konumu  belirtmek  için.

 

ancak  CID  sensörü  ise   ECU  ya  1. silindirin  Ü.Ö.N  ya   yaklaştığını injeksiyon için  gerekli trim ayarının  verilmesini  bildiriyor.

 

yeni  nesil  Distribütörsüz  ateşlemeye sahip araçlarda  krank pozisyonunun  ve  egzantirk  senkronunun  sağlanması için  bu sensörler gerekli.

 

ayrıca   olası  bir   krank pozisyon sensörü  arızasında  ECU   CID sensörü ile  sentenin  doğruluğunu  denetleyerek   servis  modunda  aracın  çalışmasını sağlıyor. (belirli deviri geçmeden arıza  ışığı  yakarak)

 

 

yani   ateşleme  ve yakıt  injeksiyonu  için  modern motorlarda bu iki  sensör  önemli görev  alıyor.

 

Mercedeste  2  adet  egzantrik  konum  okuyucu  var mesela ..

 

1  krank pozisyon  +  2  egzantrik okuyucu..

 

ayrıca  BMW vanos  sistemlerinde  de gayet önemli bir  konumda..

 

çünkü  artık  post modern motorların  hepsi   sabit  senteye  sahip  değil.   devire  göre   egzantirk  timingini  avans veya rötara   kaydırabiliyor.

 
Kullanıcı avatarı
AhmetH
SCOUT
SCOUT
 
İleti: 2215
Kayıt: 18 Kas 2007, 22:35
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: '16 Golf 7 1.2tsi dsg allstar

İleti skodacı » 18 Mar 2008, 22:40

AhmetH kardeş,meslek ne?bu bilgiler bu camianın alaylı değilde,mektepli kısmındanda...
peki kardeş,sente ayarının doğru olmayışı sonucu krank ve eksantrik mili pozisyon sensörlerinin tabiri caizse birbirlerini beyne şikayet edip(krank diyor ki sorun eks. milinde,eks. diyorki sorun krank milinde) motor arıza lambasını yakma olayına yorumun ne olabilir?
skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti AhmetH » 19 Mar 2008, 10:23

Mesleğe öğrenci  diyelim,  ama  bu  işlere  aşırı bir  ilgim var   özel  olarak  kafamı yorduğum sayılı  alandandır motor mekanik.


abi  şöyle  yorumlayabilirim dediğini ;

 

şimdi  CID  denen egzantrik sensörü  genelde  bir  elektrik beslemesine  sahip olmuyor.

 

motor  çalıştığında kendi duruma göre belirli bir AC voltaj üretip  bunu bildiriyor o kadar.

 

dolayısı ile  bir  sente bozukluğunda  yine  görevini yapmaya devam  eder.

 

arıza  yakma işlemi  genelde  krank sensör  ile  alakalıdır.
Kullanıcı avatarı
AhmetH
SCOUT
SCOUT
 
İleti: 2215
Kayıt: 18 Kas 2007, 22:35
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: '16 Golf 7 1.2tsi dsg allstar

İleti irfant » 19 Mar 2008, 10:35

Güzel paylaşım Thumbs%20Up
irfant
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 01 May 2006, 15:25
Nereden: İstanbul (And.)
Arabanız: Fabia 1.2 TSI DSG 2011

İleti serdar89 » 19 Mar 2008, 14:40

[quote="AhmetH"]

Mesleğe öğrenci  diyelim,  ama  bu  işlere  aşırı bir  ilgim var   özel  olarak  kafamı yorduğum sayılı  alandandır motor mekanik.


abi  şöyle  yorumlayabilirim dediğini ;

 

şimdi  CID  denen egzantrik sensörü  genelde  bir  elektrik beslemesine  sahip olmuyor.

 

motor  çalıştığında kendi duruma göre belirli bir AC voltaj üretip  bunu bildiriyor o kadar.

 

dolayısı ile  bir  sente bozukluğunda  yine  görevini yapmaya devam  eder.

 

arıza  yakma işlemi  genelde  krank sensör  ile  alakalıdır.
[/QUOTE]
 

 

bende MEkaTronik Mezunuyum!:D
serdar89
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 19 Eyl 2007, 12:55

İleti sainz » 19 Mar 2008, 14:47

Güzel paylaşım teşekkürler.
İYİ şoför, herhangi bir durumda, iki şoförden birinin durması, ya da yavaşlaması gerekiyorsa, 'Hak, kural' falan demeden, ilk davranan, arabasının kaderini başkasına bırakmayandır.
Kullanıcı avatarı
sainz
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1460
Kayıt: 26 Eyl 2006, 15:33
Ad Soyad: Uğur AKAR
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: SEAT Ibiza 1.2TSI DSG N


Genel Teknik



Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 1 misafir