İçten yanmalı motor (diesel) ile içten patlamalı (

Marka ve modelden bağımsız her araçta karşımıza çıkabilecek sorunları ele aldığımız bölüm.
Forum kuralları
Forumlarımızda siyasi, dini yada toplumun hassasiyeti bulunan konulara değinmek yasaktır.

İçten yanmalı motor (diesel) ile içten patlamalı (

İleti skodacı » 31 Mar 2008, 22:03

Güzel bir soru ve Güzel bir cevap...KAYNAK:TÜBİTAK
 

 

İçten yanmalı motor (diesel) ile içten patlamalı (otto) motor arasında belirli bir verim farkı vardır. Peki neden eksoz gazı ve soğutma kaybı içten patlamalı (otto) motorlarda daha fazla? Bunun nedeni nedir? Diğer bir ifadeyle içten yanmalı ve içten patlamalı motorlar arasındaki verim farkının nedeni nedir? Teşekkürler. (Taylan Özen)

Otto
döngülü motor, 1876 yılında Nikolaus August Otto tarafından keşfedildi. Döngüsünde dört aşama bulunduğundan dolayı ‘dört evreli motor’ olarak da biliniyor. Benzine dayalı bu motor düşük verimli olduğundan, 1892 yılında Rudolf Diesel, motorine dayalı ve daha yüksek verime sahip, kendi adıyla anılan motoru geliştirdi. Bunların her ikisi de ‘içten yanmalı’ veya ‘içten patlamalı.’ Dolayısıyla, önce sorunuzda bir düzeltme yapmak gerekiyor: ‘İçten yanmalı’ veya ‘içten patlamalı’ ifadeleri eşanlamlı olarak kullanılıyor. Yani, ‘otto’ ve ‘diesel’ motorların her ikisi de, diyelim ‘içten patlamalı’ veya bu motorlar, ‘içten patlamalı’ motorların iki türünü oluşturuyorlar. Bu durumda sorunuzu şu şekilde düzeltmek gerekiyor: İçten patlamalı benzin (otto) ve içten patlamalı dizel (diesel) motorları arasındaki verim farkının nedeni nedir?...

İçten patlamalı bir motorda bilindiği gibi, sıvı bir yakıt, silindir hacmi içerisine enjekte edildikten sonra, silindir yüzeyinin sıcaklığı nedeniyle buharlaşıyor. Yakıt buharları, bu arada açılan emme vanasından alınan havayla karıştırılıp sıkıştırılıyor. Sıkışmanın belli bir aşamasında bu karışım; benzinli motorlarda bir kıvılcımla, dizel motorlarda ise sıkışmanın etkisiyle; kimyasal tepkimeye girerek patlıyor. Böylelikle, başlangıçtaki yakıt karışımının içerdiği kimyasal enerji, ısı enerjisine; patlayan karışımın genleşirken piston üzerinde yaptığı iş sayesinde de, mekanik enerjiye dönüştürülmüş oluyor. Daha sonra, yanma ürünleri bir çıkış vanasından dışarı atılıp, döngü yeniden başlatılıyor. Motorun termodinamik verimi, elde edilen mekanik enerjinin, silindirde açığa çıkan ısı enerjisine oranı olarak tanımlanıyor.

Öte yandan, dizel ve benzin yakıtları arasında önemli bazı farklar var. Dizel yakıtı oluşturan moleküller, benzindekilere oranla daha uzunlar ve daha fazla sayıda karbon içeriyorlar. Tipik olarak; benzin C9H20, dizel yakıt C14H30 yapısında. Yani dizel yakıt benzine oranla daha kaba bir molekül yapısına sahip ve ham petrolden eldesi, daha az ayrıştırma işlemi (rafinasyon) gerektiriyor. Bu yüzden benzinden daha ucuz. Halbuki enerji yoğunluğu benzininkinden daha fazla. (Örneğin 1’er litre dizel ve benzinin enerji içerikleri yaklaşık 40.8 ve 34.7 milyon joule kadar.) Dolayısıyla yakıt olarak benzine göre, iki yönden birden avantajlı. Öte yandan iri kıyım molekül yapısı, dizeli benzine oranla çok daha az uçucu kılıyor. Nitekim kaynama noktası, benzininkinden, hatta suyunkinden bile daha yüksek.

Şimdi bir de dizel ve benzin motorları arasındaki farkı hatırlayalım:

Bilindiği gibi, bir dizel motorda; önce hava silindirin içine alınıp, 14:1 ile 25:1 arasında yüksek bir oranda sıkıştırıldıktan sonra, dizel yakıt silindirin içine doğrudan ve ısınmış olan havanın üzerine püskürtülüyor. Sıkıştırılmış havanın sıcaklığı, dizel yakıtı ateşlemek için yetiyor. (motor soğuksa eğer, bir elektrikli rezistansın başlangıçtaki yardımıyla) Halbuki bir benzinli motorda, hava ile benzin; silindire girmeden önce (ya çok önce, bir karbüratör düzeneğinde, ya da emme aşamasından hemen önce, silindirin hemen dışında) karıştırılıp silindire öyle veriliyor. Bu karışım 8:1 ile 12:1 arasında bir oranda sıkıştırılıp, bujiden kaynaklanan bir kıvılcımın yardımıyla a
 
skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti trakyalı » 31 Mar 2008, 22:18

paylaşım için teşekkürler.
trakyalı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Kas 2007, 13:14

İleti hakanerdogan » 31 Mar 2008, 22:43

Thumbs%20Up DİZEL Thumbs%20Up
hakanerdogan
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1297
Kayıt: 28 Haz 2006, 17:08

İleti ufuk » 31 Mar 2008, 22:49

saolasın...

ufuk
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 15 Oca 2008, 12:14

İleti derude » 31 Mar 2008, 23:00

Thumbs%20Up teşekkürler
derude
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 28
Kayıt: 05 May 2007, 18:33

İleti Medcezir » 31 Mar 2008, 23:16

tesekkürler
Medcezir
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 17 Kas 2007, 00:13

İleti loveskoda » 31 Mar 2008, 23:25

Paylaşım için teşekkürler...
loveskoda
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 05 Şub 2007, 16:42

İleti trifaze » 01 Nis 2008, 01:17

paylasimicin tesekkurler hocam.
karburatorlu motorlarda yakit hava karisimi silindire gonderiliyor. peki enjektorluler de?
trifaze
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 28 Eyl 2007, 15:29

İleti sondost » 01 Nis 2008, 01:18

bilgiye teşekkür
sondost
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2007, 03:22

İleti PİCK-UP » 08 Nis 2008, 21:42

paylaşımın için tşk.
Kullanıcı avatarı
PİCK-UP
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 861
Kayıt: 18 Tem 2007, 19:16
Ad Soyad: Semih KÖYMEN
Nereden: Adana
Arabanız: Felicia Pickup 1.3 LX- VW T5 - CTR. Nemo C.P

İleti lazianke » 12 Nis 2008, 17:25

[quote="hakanerdogan"]Thumbs%20Up DİZEL Thumbs%20Up [/QUOTE]
he dizel (3,06ytl)...

Thumbs%20DownThumbs%20DownThumbs%20Down
lazianke
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 288
Kayıt: 01 Tem 2006, 07:29
Ad Soyad: Ömer
Nereden: Rize


Genel Teknik



Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 14 misafir