LPG nin yerine CNG

Marka ve modelden bağımsız her araçta karşımıza çıkabilecek sorunları ele aldığımız bölüm.
Forum kuralları
Forumlarımızda siyasi, dini yada toplumun hassasiyeti bulunan konulara değinmek yasaktır.

LPG nin yerine CNG

İleti loveskoda » 09 Nis 2008, 03:07


LPG'nin yerine CNG

LPG'nin tahtını sallayacak yeni yakıt türü CNG (Compressed Naturel Gas) yaygınlaşıyor.

1994 yılından itibaren otomobillerin LPG'ye dönüşümünde yaşanan yoğun ilginin bir benzeri bugünlerde sıkıştırılmış doğalgaz olarak bilinen CNG'de (Compressed Naturel Gas) yaşanıyor. LPG'den yarı yarıya ucuz olan CNG'yi 2010'dan sonra evden doldurmak bile mümkün hale gelecek. CNG, 1600 cc bir otomobilin kilometredeki yakıt maliyetini 70 kuruş düşürüyor. Şu anda İstanbul'da CNG kullanan 20 bine yakın araç olduğu tahmin ediliyor.


ARAÇLARIN DÖNÜŞÜM MALİYET 1000-1.500 YTL


CNG kullanımı için aracınızı bu dönüşümü yapan işyerlerinden birine götürmeniz gerekiyor. Bu işyerlerinde tıpkı LPG tankı taktırır gibi CNG tankı takılıyor. Bunun maliyeti ise 1000-1.500 YTL arasında değişiyor. Özellikle son yıllarda araçlara CNG tesisi kuran işletme sayısında da patlama yaşanıyor. İstanbul'da bu dönüşümleri sağlayan 30'a yakın nokta bulunurken, Türkiye genelinde bu rakam 100'ün üzerinde.


KAZA ANINDA EN GÜVENLİ YAKIT OLARAK BİLİNİYOR


CNG yıllardır ABD, İtalya, Arjantin ve Yeni Zelanda' da kullanılıp, benzine göre daha güvenli yakıt olarak kabul ediliyor. Bunun başında LPG'deki yangın ve patlama tehlikesinin minimum düzeyde olması geliyor. Doğalgaz havadan daha hafif olduğu için bir kaza ya da sızıntı halinde diğer yakıtların (LPG, Benzin vs.) tersine hemen havaya karışıyor ve diğer yakıtlar gibi zeminde birikerek patlayıcı ve yanıcı bir ortam oluşturmuyor.


İSTASYONA GİTMEDEN EVDEKİ DOĞALGAZ KULLANILABİLECEK


CNG alanında geçen yıl hizmet vermeye başlayan Areks Dönüşüm Sistemleri Genel Müdürü Niyazi Aktaş, sistemi HABERTURK.COM'A anlattı. Aktaş'a göre sistem önümüzdeki yıllarda LPG'nin tahtına oturacak. İstanbul'da LPG dönüşümü yapan istasyonların artık bu alana kaydığını anlatan Aktaş, kendilerinin de günde en az 30 aracın dönüşümünü yaptıklarını söylüyor. Aktaş, "İleride bu sistemi kullananların istasyonlara gitmeden evlerindeki doğalgaz sistemine entegre edilecek aparatlar ile aracının deposunu doldurması mümkün olacak" dedi.


2.1 MİLYON TON LPG TÜKETİLİYOR


Bu arada, Türkiye'de 1994'ten sonra bir milyondan fazla araç LPG'ye geçti. Bugün 'otogaz' olarak da anılan LPG kullanan araçların yıllık tüketimi 2.1 milyon tona ulaşmış durumda. Ancak ilerleyen yıllarda LPG'ye konulan vergiler ve zamlar sonucunda bu yakıt cazibesini yitirmeye başladı.


İLK KEZ FUARI DA DÜZENLENECEK


Öte yandan Türkiye'de ilk kez LPG&CNG sektörlerini kapsayan bir fuar da 03 - 06 Nisan 2008 tarihleri arasında CNR Fuar Merkezinde gerçekleşecek. Senexpo Uluslararası Fuarcılık tarafından gerçekleştirilecek olan LPG & CNG Fuarında bu konuyla ilgili hertürlü bilgiye ulaşmak mümkün


NEDEN TERCİH EDİLMEYE BAŞLANDI


*CNG, benzinle çalışan araçlara göre yüzde 70-80, LPG ile çalışan araçlara göre ise yüzde 40-50 daha tasarruflu. Motora hiç bir zararı olmayan CNG kullanımında ortalama 35-40 bin km. de bir yağ değişimi yapılıyor. Motor ömrü uzuyor.


* Doğal gaz temiz yanan bir yakıt olduğundan araç bakımlarını azaltıyor.


* Doğal gaz diğer sıvı yakıtlara benzemediği için dışarı çekilerek çalınma


riski bulunmuyor. Bu durum, özellikle büyük filolarda görülen yakıt çalma


işini engelliyor.


* Doğalgaz boru hatları ile taşındığından, karayolu ile taşınan akaryakıt


ve LPG

 
loveskoda
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 05 Şub 2007, 16:42

İleti PİCK-UP » 09 Nis 2008, 14:31

paylaşımın için tşk.
Kullanıcı avatarı
PİCK-UP
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 861
Kayıt: 18 Tem 2007, 19:16
Ad Soyad: Semih KÖYMEN
Nereden: Adana
Arabanız: Felicia Pickup 1.3 LX- VW T5 - CTR. Nemo C.P

İleti fmaka » 24 Nis 2008, 15:35

bilgier için teşekkürler.
fmaka
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 246
Kayıt: 14 Şub 2008, 00:19
Nereden: Konya
Arabanız: a5 octavia elegance mpı/lpg

İleti weyis » 24 Nis 2008, 16:52

evlerden nasıl basılacak
weyis
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 2
Kayıt: 21 Kas 2007, 19:22

İleti mkemal » 24 Nis 2008, 17:22

benim duydugum ankara da 1 yerde var..Ayrıca normal lpg si olan araclara 150 liralik bir aparatla dogalgaza donusebiliyormus..


Sehirlerarasi sorun olmazsa bence cok ekonomik...

mkemal
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 1
Kayıt: 18 Ekm 2007, 14:14

İleti weyis » 24 Nis 2008, 22:21

[quote="mkemal"]

benim duydugum ankara da 1 yerde var..Ayrıca normal lpg si olan araclara 150 liralik bir aparatla dogalgaza donusebiliyormus..


Sehirlerarasi sorun olmazsa bence cok ekonomik...

[/QUOTE] mevcut lpg sisteminin üzerinemi yapıyorlar
weyis
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 2
Kayıt: 21 Kas 2007, 19:22

İleti mkemal » 25 Nis 2008, 11:18

[quote="weyis"][quote="mkemal"]

benim duydugum ankara da 1 yerde var..Ayrıca normal lpg si olan araclara 150 liralik bir aparatla dogalgaza donusebiliyormus..


Sehirlerarasi sorun olmazsa bence cok ekonomik...

[/QUOTE] mevcut lpg sisteminin üzerinemi yapıyorlar[/QUOTE]
 

Evet mevcut sistemin uzerine taklıyormus..Detaylarını bilmiyorum ama sanayi de otururken ustalar soyledi..Hepsi bizde bu sisteme gececez diyorlardı..
mkemal
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 1
Kayıt: 18 Ekm 2007, 14:14

İleti OKTAVİACI » 25 Nis 2008, 11:56

doğalgaz ulaşamayan şehirlere seyahate gittiğimizde ne yapacağız peki bence bu sisteme daha alt yapımız yetersi ama ekonomiklik her şeyi yaptırıyor gelirse ben taktırırım
OKTAVİACI
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 10
Kayıt: 28 Mar 2007, 17:50


İleti serdar89 » 25 Nis 2008, 12:45

Bence Ne LPG nede bu şimdi Bor Lu geliyoorrr Ülkemizde Cok miktarda bor bulunuyor.. Ama Cıkartıyor lar inş bir gün cıkarsa Yakıt bedava olucak.. Hidrojen patlama riski cok var ama Bor ile karşıtığı zman hiç bir şey olmuyor Hidrojen dee cok ca var..
Bitmeyen kola makinesi gibi
Ancak hidrojen çok yanıcı olduğu için bu kaynakların büyük oranda patlama riski bulunuyor. Türk araştırmacıları, hidrojenli otoda patlama riskini sıfıra indirecek ve Türkiye'nin zengin bor kaynaklarından büyük paralar kazanmasını sağlayacak dev projede sona yaklaştı. Haziranda bitecek projede şu sonuçlar elde edildi:

  • Proje kapsamında Türkiye'deki bor kaynakları kullanılarak, yüksek saflıkta, hidrojen depolama ortamı olarak kullanılabilecek sodyum borhidrür maddesi üretildi.
  • Hidrojenli otoda yakıt olarak sodyum borhidrür kullanılacak. Sodyum borhidrür, suyla tepkimeye girince hidrojen ortaya çıkıyor. Bu hidrojen yakıt piline gidiyor. Pil elektrik üretiyor. Araç bu elektrik enerjisiyle işliyor.
  • Bir tüp sodyum borhidrürle bir araç 400 kilometre yol alabiliyor. Hidrojenin ortaya çıkması oda sıcaklığında gerçekleştiği ve sadece kullanılacağı zaman üretildiği için bu araçların patlama riski sıfır kabul ediliyor. Üstünde çalışılan ve geliştirilmekte olan bu yöntem tüm dünya tarafından hidrojenin en güvenli depolama ve taşıma şekli olarak görülüyor.
  • Yakıt tüpü bittiğinde rejenerasyonla (geri kazanım) tüpte kalan atık, sodyum borhidrür üretiminde kullanılıyor. Bu tüpler depozitolu kola şişelerine benzetiliyor. Zengin bor yataklarına sahip Türkiye'nin bu anlamda tükenmeyen bir kola makinesine sahip olduğu belirtiliyor.
  • Dünyada sodyum bor hidrür üreten birkaç firma bulunuyor. Ancak bu maddeyi üretmek hem maliyetli hem de uzun süre gerektiriyor. Yıldız Teknik Üniversitesi ise sodyum borhidrür üretimi için gerekli zamanı 240 dakikadan 70 dakikaya düşürmeyi başardı. Bunun yanı sıra bor kaynakları çok bol olan Türkiye'nin maliyet açısından çok büyük avantajı bulunuyor.
  • serdar89
    Yeni Üye
    Yeni Üye
     
    İleti: 0
    Kayıt: 19 Eyl 2007, 12:55


    Genel Teknik



    Kimler çevrimiçi

    Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 1 misafir