Yeni Otomobillerde Rodaj

Marka ve modelden bağımsız her araçta karşımıza çıkabilecek sorunları ele aldığımız bölüm.
Forum kuralları
Forumlarımızda siyasi, dini yada toplumun hassasiyeti bulunan konulara değinmek yasaktır.

Yeni Otomobillerde Rodaj

İleti skodacı » 06 Arl 2006, 23:44

Yeni Otomobillerde Rodaj

Yeni teknolojiyle üretilen motorlar da rodaj sürecine ihtiyaç duyar. Peki ama nedir bu rodaj?

Günümüzün teknolojisi neredeyse kusursuz. Buna rağmen yeni otomobillerin modern motorları da rodaj sürecine ihtiyaç duyuyor mu? Bu sorunun cevabı: Evet. Ancak rodaj yani motor ve aktarma organlarındaki hareketli parçaların birbirlerine uyum süreci eskisinden daha kısa.
Otomobil üreticileri, modern motorların iç yüzeylerinin kalitesinin çok iyi, üretim toleranslarının çok düşük olduğunu ve bu nedenle eskisi gibi katı rodaj kuralları olmadığını söylüyor. Hatta bazı firmalar rodaj uygulamasına gerek olmadığını açıklıyor.
Otomobil üreticileri son yıllarda pistonların hareket alanını egzoz emisyonunu düşürebilmek için sürekli değiştirdi. Örneğin BMW'nin ürettiği motorlarda piston ve silindir arasında sadece 0.03 mm mesafe var. Silindir ve pistonun aralığı bu kadar küçük olan motorları, henüz yeniyken zorlamak yanlış. Çünkü motorun zorlanması pistonların sıkışmasına neden olabiliyor ve bu uzun vadede yağ tüketimini olumsuz yönde etkiliyor.
Motor, ilk 1000 km rodaj kurallarına uygun kullanıldıktan sonra uzun kilometreler yağ değişimi yapılmıyor. Bazı modellerde 50 bin km'ye kadar (veya 2 yıl) motor yağı değiştirilmiyor. Eski teknoloji motorlarda yağ değişim periyodları 3 bin-3 bin 500 km'ydi.
Peki bir motorun rodajı nasıl doğru yapılır? En önemli kural: Kesinlikle gaz .pedalına sonuna kadar basılmamalı! Yağlama ne kadar mükemmel olsa da metal metale sürtünüyor ve aşınma meydana geliyor. Çünkü silindir ve piston yüzeyleri tam olarak düz değil. Piston ve silindirlere mikroskopla bakıldığında yüzeylerinde küçük tepeler bulunduğu görülüyor. Motor rodajdayken bu küçük tepelerin zirveleri yok edilerek düz bir yüzey oluşturuluyor. Böylece daha iyi bir yağlama sağlanıyor.
Rodaj aşamasında gaz pedalına mümkün olduğu kadar yavaş basılması gerekiyor. Özellikle düşük devirlerde gaza çok yüklenilmemeli. Çünkü düşük devirlerde tam gaz sürtünmeyi artırıyor. Sürtünmeden doğan yüksek ısı silindir iç yapısında olumsuz etkiler bırakıyor. Rodaj, fren ve debriyaj sistemleri için de geçerli. Balata ve disklerin birbirine alışması gerekiyor. Debriyaj balata ve baskısı da benzer şekilde bir uyum sürecine ihtiyaç duyuyor. Rodaj kuralları bulunan bir diğer parça da lastikler. Üretim aşamasında lastiklerin kalıptan kolay çıkması için yüzeylerine sürülen cilanın yok olması için ortalama 500 km yol yapılması gerekiyor. Bu cila nedeniyle yeni lastiğin yol tutuş ve fren performansı zayıf olduğu için dikkatli davranmak gerekiyor.
 
skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti ünsal » 07 Arl 2006, 00:02

ne faydalıymış bu rodaş bundan sonra daha dikkat etmeli pek umursamıyorduk oysa teşekkürler ...Smile...kardeş
AUDİ A3 1.6
Kullanıcı avatarı
ünsal
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 239
Kayıt: 07 May 2006, 16:21
Ad Soyad: ünsal gündogdu
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: Audi A3

İleti AhmetH » 14 Şub 2008, 00:03

Güncellediğim  için  kusura  bakmayın...
 

arabam.com  sitesinden  alınan  bu  bilginin  doğru  olduğunu  düşünmüyorum.

 

 

gerçekten  bu konu  üzerinde tartışmak  isteyen  varsa  konuşabiliriz.

 

ancak  bu  bilgi  yanlış.
Kullanıcı avatarı
AhmetH
SCOUT
SCOUT
 
İleti: 2215
Kayıt: 18 Kas 2007, 22:35
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: '16 Golf 7 1.2tsi dsg allstar

İleti KATARİN » 14 Şub 2008, 00:08

[quote="AhmetH"]Güncellediğim  için  kusura  bakmayın...
 

arabam.com  sitesinden  alınan  bu  bilginin  doğru  olduğunu  düşünmüyorum.

 

 

gerçekten  bu konu  üzerinde tartışmak  isteyen  varsa  konuşabiliriz.

 

ancak  bu  bilgi  yanlış.
[/QUOTE] Banada bi garip geliyor oysa bu konuda pek bilgi sahibi değilim ama ne bilim metal metale nasıl alışır anlayamıyorum Confused bunun için neden bi süreye ihtiyaç var  belkide tam aksidir ne bilim walla.
KATARİN
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 11 Şub 2008, 22:45

İleti skodacı » 14 Şub 2008, 00:10

buyur bakalım...

skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti KATARİN » 14 Şub 2008, 00:11

Konu ile ne kadar alaklı bilmiyorum ama aklıma bişe geldi.2004 de sıfır vitesli bi motor almıştım.Çok narin kullandım kulaktan dolma bilgilerle motoru belirli bi km.Benden bikaç ay sonra arkadaşımda aldı aynı model ve marka motordan.o ise servisten teslim alır almaz motora son sürat bastı.4 yıldır oda bende motorumuzdan memnunuz satmadık ve halen biniyoruz AMA ARADAKİ TEK FARKIMIZ ONUN MOTORU ÇOK RAHAT 120 Yİ GÖRÜYOR BENİMKİSİ İSE EN FAZLA 100 KM Stern%20Smile

KATARİN
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 11 Şub 2008, 22:45

İleti lord » 14 Şub 2008, 00:14

valla galeriden sıfır araba alınca oradan çıkar çıkmaz anasını ağlatacak varmı içinizde.herşeyden önce kıyamaz insan.buradaki alışma motorun bir düzene oturması anlamında sanırım.
lord
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 14 Ağu 2007, 21:28

İleti KATARİN » 14 Şub 2008, 00:16

Bende kıyamadığım için basmadım ama arkadaşım bastı Wink ve şimdide her kalkışta ben plakasını okuyorum Smile
KATARİN
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 11 Şub 2008, 22:45

İleti AhmetH » 14 Şub 2008, 00:18

önce  bilmek  istediğim   segman  nasıl  oturur ?


çünkü  rodaj  demek  segman  oturması  demek 

 

ben  hiç  yatakların   veya  şanzımanın   rodajı  olabileceğini 

 

düşünmüyorum.

 

 

felicia mızı  ilk  aldığımızda   1000 km  sonra   yağını  değiştirmeye  çağırdılar..

 

 

eğer   şanzımanın  rodajı  olaydı   onunda  değişmesi  gerekmezmiydi ?

 

 

 
Kullanıcı avatarı
AhmetH
SCOUT
SCOUT
 
İleti: 2215
Kayıt: 18 Kas 2007, 22:35
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: '16 Golf 7 1.2tsi dsg allstar

İleti lord » 14 Şub 2008, 00:18

onada inanmıyorum ben .motor aynı motor . herşeyiyle diğeriyle birebir aynı.diğerini daha hızlı götüren ne?
lord
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 14 Ağu 2007, 21:28

İleti KATARİN » 14 Şub 2008, 00:19

O zaman ben yalan söylüyorum??
KATARİN
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 11 Şub 2008, 22:45

İleti KATARİN » 14 Şub 2008, 00:20

Ya da şöle diyelim dünyadaki bütün motoru ile oynanmamış arabalar şahinler doğanlar skodalar bmw ler kısacası hepsi her model diğeri ile aynı km hızda gider?
KATARİN
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 11 Şub 2008, 22:45

İleti lord » 14 Şub 2008, 00:21

yok estağfurullah.ama bana bilimsel olarak açıklayabilecek olan varmı bunu.ilk zamanlar çok basılan arabanın ilerde daha hızlı nasıl gittiğini
lord
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 14 Ağu 2007, 21:28

İleti AhmetH » 14 Şub 2008, 00:22

Bakın  motor  aynı  motor  değil  ...
 

ben  rodaj   hakkında  makale  yazdım   önce  biraz  tartışalım     kendimiz  anlayalım..

 

rodajı  yanlış  yapan   segman  oturtamaz  segman  oturtamayan   kompresyon  kaçırır    yağ  yakar..

 

 

kompresyonu   nispeten  zayıf  motor  emsalinden   yavaştır..

 

 

 

peki    segman  nasıl  oturur  bunu  soruyorum  size ?

 

bu  arabam.com   alıntısı   ile  segman  oturur mu ?
Kullanıcı avatarı
AhmetH
SCOUT
SCOUT
 
İleti: 2215
Kayıt: 18 Kas 2007, 22:35
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: '16 Golf 7 1.2tsi dsg allstar

İleti KATARİN » 14 Şub 2008, 00:24

Valla ben yaşadığım birşeyi anlattım artı bahsettiğim araba değildi vitesli honda motorsikletti.En baştaki yazımda da belirttim belkide yanılıyorum diye sadece bana biraz garip geliyor iki madenin birbirine alışması ne bilim rodaj dönemi felan ama belkide denilenler son derece haklıdır .Yani gerçekten böle bi dönem vardır ve uyulması gereklidirConfused
KATARİN
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 11 Şub 2008, 22:45

İleti skodacı » 14 Şub 2008, 00:27

konu başlığını açtığım yazının başından sonuna kadar arkasındayım...Skodacı
skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti AhmetH » 14 Şub 2008, 00:45

tartışıp  paylaşamıyoruz  bilgilerimizi   peki  öyleyse  ben  size  doğru  bilgiyi  vereyim ;



Yeni  otomobillerde  rodaj yapmak için  şunları  dikkate alınız ;
 

* Aktarma organlarının rodajı yeni otomobillerde asıl hedef değildir.

* Rulmanın rodajı olmaz

* Yeni otomobilin motorunda gerçekleşecek en önemli ve nerdeyse tek rodaj segman oturmasıdır

* Segman oturması silindir basıncı ile elde edilir

* Segmanı adam akıllı oturtan kendi gerilimi değil ateşleme sonucu oluşan basınçtır.

* Segmanı maksimum şekilde oturtmak için uygun devirlerde tam gaz vermekten başka seçenek yoktur.

* Yeni motora asla "Yağ katkısı" vb. sıfatlarla satılan ürünler uygulanmaz.

* Yeni motorların parçaları metalurjik olarak ısıl işlemlere tabi tutulmuştur.km ler boyunca alışması beklenmez

* Çalışma ısısına ulaşmayan yeni motora

kesinlikle rodaj namına yüklenilmez(rodajın dışında da yüklenilmez)

Hararet en önemli değişkendir.

Mümkünse orta kalite mineral yağ kullanılır

Düşük kilometrelerden itibaren silindir basıncı oluşturmak için uygun viteslerde tam gaz hızlanmalar gerçekleştirilir.

Viteste yavaşlama (dekompresyon) en az tam gaz hızlanma kadar önemlidir.

Motor yağı ve filitresi sık değiştirilir.

1000 km rodaj için yeterli süredir.

1000 km sonunda motor içindeki sürtünmenin azaltılması maksadıyla disiplinli bir sürüş tarzı benimsenebilir(motor açma)

Motor yağınızı garanti sebepleri vb nedenlerle değiştiremiyorsanız yapacağınız tek şey düşük km lerden itibaren tam gaz hızlanma ve viteste yavaşlama yapmaktır.
1000km sonunda izin verilen devir bandının sonuna kadar tam gaz hızlanma yapmış olmanız gerekir.

Motor yağınızı değiştirmek için 15.000 km yada 7.500 km vs beklemeyin..

 

 

bu  konu üzerine  hazırlanmış  ve  sayfalarca  tartışılmış  bir  konu  okumak  istiyorsanız   şu  linki  takip edebilirsiniz ;

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Kullanıcı avatarı
AhmetH
SCOUT
SCOUT
 
İleti: 2215
Kayıt: 18 Kas 2007, 22:35
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: '16 Golf 7 1.2tsi dsg allstar

İleti lord » 14 Şub 2008, 01:08

motorlardan orta karar anlayan biri olarak her türlü bilgi için çok teşekkürler.benim amacım mantığımın olur demediği birşeyi sorgulamaktı
lord
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 14 Ağu 2007, 21:28

Sonraki

Genel Teknik



Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 5 misafir