ön düzen

Marka ve modelden bağımsız her araçta karşımıza çıkabilecek sorunları ele aldığımız bölüm.
Forum kuralları
Forumlarımızda siyasi, dini yada toplumun hassasiyeti bulunan konulara değinmek yasaktır.

ön düzen

İleti skodacı » 22 Arl 2006, 22:33

Kumanda edilen ön tekerleklerin konumu büyük ölçüde taşıtın hareketine etki etmektedir. Tekerlere olabildiğince düzgün bir hareket verebilmek için birbirlerine göre paralel olarak değil farklı tekerlek düzlemlerinde eğik durumda yapılmışlardır. Tekerlek konumu direksiyon emniyeti ve lastik aşınmasının azaltılması bakımından önemlidir. Nedir ön düzen açıları:



  • toe in açısı tekerleklerin hareket yönünde üstten bakılınca ön kısımları ile arka kısımları arasındaki ölçü farkıdır.( toe ingilizce ayak parmağı demektir) toe açısıyla tekerlerin tutunması iyileştirilir , teker sarsıntıları azaltılır , mafsal boşluğu alınır
  • kamber açısı tekerlerin yere basan alt kısmının üst kısmına göre daha açık (negatif ) veya kapalı ( pozitif ) olmasıdır bu açı sayesinde tekerlek somununun yükü azalır , küçük yuvarlanma yarıçapı sayesinde daha az direksiyon momentine ihtiyaç duyulur
  • dingil pimi (king pim) açısı dingil piminin düşeye göre eğimidir bundaki amaç da daha az direksiyon momentidir
  • kaster açısı dingilin tekerlek düşey ekseni ile yaptığı açıdır. Tekerleklerin tiremesini önlemek için yapılır.

Ön düzen açılarını düzenlemeye kısaca rot ayarı denmektedir.


Balans ayarı ise tekerin dikey veya yatay eksene göre dengesiz yük dağılımıdır.rot ve balans ayarını şimdide aynı tanım içinde verecek olursak ; rot ayarı her iki tekerin de aynı eksende ve doğrultuda çekiş yapması için, balans ayarı da tekerleklerin ağırlık merkezi kaçıklıklarının bu ayara uyması ve tekerleri dengesiz aşındırmaması için yapılır. aksi halde yüksek hızlarda meydana gelen direksiyondaki titreşimler veya tekerleklerin yolu iyi kavrayamamasından kaynaklanan sorunlar başa bela olur.O derece önemli ayarlardır ki, düzgün olmazsa, yüksek süratli dönülen virajlarda savrulmaya kadar varabilecek tehlikeler ortaya çıkabilir, fren performansında sapmalar da olabileceği gibi, araç düz gider gibi görünürken her iki yöne doğru ayrıca çekebilir. aşırı ağırlık yüklemesi, çukurlara sert ve hızlı girme vb. durumlar rot balansın bozulmasına neden olabilir

 
skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti hbayindir » 23 Arl 2006, 18:55

merhaba, kış için 4 adet 185/60 R14 antartika vakumlu lastik aldım, daha kar düşmedi için lastiklerin nasıl olduğunu bilmiyorum ama satıcı fulda'dan daha ii.dedi bu lastiğin adını duyan var mı? Ayrıca yeni lastiklerde kaç bin de bir balans ayarı yaptırmak lazım
hbayindir
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Nis 2006, 22:18

İleti ünsal » 23 Arl 2006, 20:24

ben daha önce duymadım lastik konusunda goodyear'dan şaşmam..hayırlısı olsun Smile ilk balanstan 10000 km sonra tekrar yapılıyo diye biliyorum bazen daha kısa süredede oluyo...
AUDİ A3 1.6
Kullanıcı avatarı
ünsal
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 239
Kayıt: 07 May 2006, 16:21
Ad Soyad: ünsal gündogdu
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: Audi A3

İleti lazianke » 06 Nis 2007, 06:39

rotların ayarının değil de kendinin bozulduğu nasıl anlaşılabilir? boşluk mu oluşur? bir de tabla burçlarının eskimesi titreme dışında hangi belirtilerle kendini gösterir?
lazianke
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 288
Kayıt: 01 Tem 2006, 07:29
Ad Soyad: Ömer
Nereden: Rize

İleti serdar5306 » 06 Nis 2007, 08:46

direksiyon hareketlerinde ve çukurlarda tok ses çıkarır hızlı giderken ufak tefek çukurlarda araç saha sola yalpalar bir anarmallik olduğunu hemen anlarsın
2005 FABİA CHOİCE 101 BG SİYAH
serdar5306
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 83
Kayıt: 14 Ekm 2006, 11:41
Ad Soyad: SERDAR
Nereden: Ankara
Arabanız: FABİA COHİCE 2005

İleti sainz » 06 Nis 2007, 14:24

[quote="lazianke"]rotların ayarının değil de kendinin bozulduğu nasıl anlaşılabilir? boşluk mu oluşur? bir de tabla burçlarının eskimesi titreme dışında hangi belirtilerle kendini gösterir?[/QUOTE]


 

 

Rot sadece düz bir mildir, bozulmaz sadece yamulurlar ama rotların (rot kollarının) tekerlek tarafında bir çeşit mafsal olan rot başları bozulur. Biri diğerinin içerisinde hareket edecek şekilde iki adet metalden oluşur. Çalışma prensibi çok basit olarak şöyle anlatılabilir: Bir elinizi avuç yapın, bir elinizi ise yumruk. Yumruk olanı avuç olanın içine oturtun. Yumruk olan avuç olana temas edecektir ve eğer bu temasta bir boşluk oluşmuşsa rotbaşları çukurlarda ses yapacaktır. Aşağıdaki resimde, biraz acemice de olsa, kırmızı ile resimde işaretlediğim rotbaşı; mavi ile işaretlediğim rot koludur.

 


 

Aracınızı lifte kaldırın veya gerekli emniyet tedbirlerini alarak kriko ile ön tekerleklerden birisini, duruma göre tam sol veya tam sağ pozisyonunda yukarı kaldırın. Genelde tekerleğin arka kısmında rot kounu görürsünüz ve tekerlek tarafında da rotbaşı vardır. Rot kolunu tutun ve kola paralel olarak (içeri-dışarı olacak şekilde) ittirin ve çekin. Az da olsa tık tık diye bir ses duyarsınız. Bu demektir ki rotbaşlarında boşluk oluşmuş. Yalnız bu ittirip çekme sırasında gözle görülür bir boşluk göremezsiniz zira hassas çalışırlar ve gözle görülecek şekilde bir boşluk yapacak seviyeye gelmezler.

Tabla burcu da denilen, salıncak burçları lastik bir burçtur ve salıncağın şaseye sabitlendiği bölümde kullanılır. Eğer bu parçalarda problem varsa, çukurlarda, aracın ön-orta bölümü veya torpidonun en alt kısmı olarak tarif edebileceğim kısmından lakırtı sesi denilen bir sesle kandini belli eder.
İYİ şoför, herhangi bir durumda, iki şoförden birinin durması, ya da yavaşlaması gerekiyorsa, 'Hak, kural' falan demeden, ilk davranan, arabasının kaderini başkasına bırakmayandır.
Kullanıcı avatarı
sainz
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1460
Kayıt: 26 Eyl 2006, 15:33
Ad Soyad: Uğur AKAR
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: SEAT Ibiza 1.2TSI DSG N

İleti sainz » 06 Nis 2007, 16:09

Bu da ön düzen geometrisi ile ilgili güzel bir Power Point dosyası. http://www.obitet.gazi.edu.tr/sunu.htm linkinden indirmiştim. Bu da Rapidshare' den indirebileceğiniz halidir:

 

 
İYİ şoför, herhangi bir durumda, iki şoförden birinin durması, ya da yavaşlaması gerekiyorsa, 'Hak, kural' falan demeden, ilk davranan, arabasının kaderini başkasına bırakmayandır.
Kullanıcı avatarı
sainz
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1460
Kayıt: 26 Eyl 2006, 15:33
Ad Soyad: Uğur AKAR
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: SEAT Ibiza 1.2TSI DSG N


Genel Teknik



Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 5 misafir