muhtelif bilgiler...

Marka ve modelden bağımsız her araçta karşımıza çıkabilecek sorunları ele aldığımız bölüm.
Forum kuralları
Forumlarımızda siyasi, dini yada toplumun hassasiyeti bulunan konulara değinmek yasaktır.

muhtelif bilgiler...

İleti skodacı » 27 Arl 2006, 22:26

Enjektörlerin Kontrolü:
Enjektörlerin kontrolünün gerçek anlamda yapmak için kontrol aparatı olsa da çoğunlukla böyle bir şeye sahip olma gereksinimi duymayız. Peki kontrol için sanayideki pompacıya mı gideceğiz?
Bence buna hiç gerek yok. Madem ki kontrolü kendimiz yapacağız, başlayalım o zaman.
Enjektör yerinden sökülüp dışarıda kendisine ait olan yakıt borusuna bağlanır. Bunu yaparken boruya zarar vermemeye dikkat edilir. Volan uygun bir anahtar ile yavaş yavaş çevrilir. Bir süre sonra enjektördeki akış gerçekleşecektir. Eğer damlama, akma (işeme de denmekte) oluyorsa o enjektörün memesinin değişmesi gerekmektedir. Enjektör memesinin üzerinde bulunan deliklerden duman veya sis şeklinde bir akış olmuşsa o enjektörün memesi iyi çalışıyor demektir. Bu işlem diğer enjektörlere de uygulanarak kontrol bitirilmiş olur.
Enjektör memesi değişimi basittir. Bu iş için mengeneye ihtiyaç duyulsa da eğer becerikli iseniz iki anahtar yardımıyla (anahtarın biri yerden destek alınarak kullanılır) sökebilirsiniz. Sökülen memenin üzerindeki numaralardan yeni alacağınız memenin ne olacağını bulabilirsiniz. Takarken yuvasına oturtmaya dikkat edilir. Bir de meme alırken uçlarına konulan özel pullarını da almayı unutmayın sakın.
 



ÇEŞİTLİ MOTOR ARIZALARI

Motor düzgün çalışmıyor:
- Yakıt filtresi tıkalı olabilir.
- Enjeksiyon pompasında veya herhangi bir yerde hava vardır.
- Yakıt bağlantı rekorlarında gevşeklik olabilir.

Eksozdan siyah-mavi duman çıkıyor:
- Yağ fazla olabilir.
- Enjektörlerin biri veya birkaçı çalışmıyor.
- Fazla yakıt püskürtülüyor.Püskürtme ayarları bozuk.
- Kompresyon ayarları bozulmuş olabilir.
- Hava girişi tıkalı olabilir.
- Yakıtın kalitesi bozuk olabilir.
- Segmanlar sıkı olabilir.
- Gömlekler aşınmış olabilir.

Yağ basıncı düşük:
- Yağ eksiktir.
- Ana yataklar veya biyel kol yatakları tıkalı olabilir.
- Yağ filtresi tıkanmıştır.
- Yağ pompa dişlisi aşınmıştır.
- Gevşek bir basınç ayar subap yayı olabilir.
- Çok ince yağ konulmuştur.
- Yağ basınç göstergesi bozulmuştur.

Yağ basıncı yüksek:
- Sıkışmış bir basınç ayar subap yayı olabilir.
- Yağ fazla kalındır.
- Yağ boruları tıkanmış olabilir.

Motor çok fazla ısınıyor ve sarsıntı yapıyor:
-Soğutma yetersiz,kanallar tıkanmış.
- Enjektörler arızalı olabilir.
- V kayışı kopmuş.
- Aşırı püskürtme var.

Motor çalışmıyor:
- Yakıt bitmiştir.
- Stop çekili kalmış olabilir.
- Yakıt filtresi veya pompası tıkalı olabilir.
- Akü bozuk veya şarjsızdır.

Motor çok zor çalışıyor:
- Akü şarj istiyor veya bozulmak üzeredir.
- Akü kutup başları oksit yapmış veya gevşek olabilir.
- Yakıt yeterince gelmiyor.
- Motor yağı çok kalın veya soğuktan kalınlaşmış olabilir.
- Stop yarım çekili halde olabilir.

Motora yağ koyma:
Motorun yağı değiştirilmeden önce motor birkaç dakika çalıştırılıp ısınması sağlanır. Böylelikle yağ akışı daha kolay olacaktır. Yağ doldurma kapağı açılır. Yağ seviye kontrol çubuğu yerinden çıkarılır. Yağ tamamen boşalana kadar karter’deki (Veya varsa yağ boşaltma pompası) tapa kapatılmaz. Yağ boşaldıktan sonra bir iki litre temiz yağ koyma imkanınız varsa karter iyice temizlenmiş olacaktır. Tapa dikkatlice kapatılır. Yağ doldurulmaya başlanır. Ara sıra temiz bir bezle silinmiş olan yağ seviye kontrol çubuğu yerine sokularak çıkarılır, her seferinde tekrar temizlenir ve seviye kontrolü yapılır. Yağ koyma işlemi bittikten sonra (yağ seviye kontrol çubuğu yerine sokulmuş, yağ doldurma kapağı takılmış olarak) motor birkaç

 
skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti ünsal » 27 Arl 2006, 22:28

teşekkürler...
AUDİ A3 1.6
Kullanıcı avatarı
ünsal
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 239
Kayıt: 07 May 2006, 16:21
Ad Soyad: ünsal gündogdu
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: Audi A3

İleti skodacı » 27 Arl 2006, 22:33






MOTOR AYARI
Çeşitli motor kısımlarını kontrol ve ayar ederek motoru en iyi şekilde çalışacak duruma getirme işlemidir.

MOTOR AYARI


Kammili (egzantrik) yağ pompası ve enjeksiyon pompası, su pompası bitimine yerleştirilmiş, krakmili yoluyla hareket olan avara dişli vasıtasıyla hareket ettirilirler.


1-Krank dişlisi (avara dişli ile markalamış “1-1-1” )


2- Avara dişlisi


3-     Kammili dişlisi (avara dişli ile markalanmış “2-2-2”)


4-     İnjeksiyon pompası dişlisi (avara dişli ile markalanmış 4 silindirli motorlarda “4-0-4” 6 silindirli motorlarda “6-0-6”)


5-     Yağ pompası hareket dişlisi.





               





            Supaplar


            Supaplar (üstten tip) yüzey sertleştirimiş dökme demir tabbetler, itme çubukları ve külbütörler ile eksantrik milinden (kam mili) hareket alırlar.


            Supap Ayarı


            Supap ayarı yeni veya revizyon edilmiş motorlarda her 10-20 saatlik çalışma sonunda kontrol edilmelidir.


skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti skodacı » 27 Arl 2006, 22:51





Ön arka düzen "Tekerlek Ayarı" veya Geometrik ayar ifadesi; araç Direksiyon (ön/arka düzen) veya süspansiyon sistemi içindeki mekanik parçalardan herhangi biri için kontrol ve düzeltmenin gerekli olduğu hakkındaki genel tanımdır.
Fren hidroliği

Kış aylarında gerek görüş şartlarının kötüleşmesi gerekse yolların kayganlaşması yüzünden frenler çok daha önemli bir hal alıyor. Bu sebeple, fren hidroliğinin de bütün özelliklerinin tam olması şart. Fren hidroliği kapak açılarak gözle ve elle yapılan muayene sonucunda kontrol ediliyor ve gerekirse ekleme ya da ortalama 50-60 bin kilometrede de tamamen yenileme gerekiyor. 

Direksiyon hidroliği

Güvenlik açısından önemli unsurlardan biri olan hidrolik yağı da kış bakımı sırasında kontrol edilmesi gereken bir nokta. Hidrolik deposu kapağıyla seviye, elle de vizikosite olarak adlandırılan yoğunluk kontrolü yapılmalı ve gerekiyorsa yağ eklenmeli. 

Şanzıman ve diferansiyel yağı

Otomobillerin mekaniğinde en önemli parçalardan olan şanzıman ve diferansiyelin yağı da kontrol edilmelidir. Çünkü soğuk kış gecelerinde bu yağın donması halinde, araç büyük hasar görebilir. Bu sebeple, bu yağın bulunduğu bölümün tapası açılarak bakılmalı, belirli miktar akma yapmıyorsa mutlaka yağ eklenmelidir. 
Akü
Uzmanlar, otomobilin bütün sistemlerinin güç kaynağı olan akünün, kış aylarının en çok baş ağrıtan parçası olduğuna dikkat çekiyor. Çünkü akünün, kış aylarında farların, kaloriferlerin ve diğer elektrik ihtiyacı duyan sistemlerin çok çalışması sebebiyle daha fazla yük taşıdığı için özelliğini kaybedebileceğini vurgulayan uzmanlar, bu sebeple voltaj ve şarj gücünün, 'Midtronic' adı verilen bir cihazla ölçülmesi gerektiğini bildiriyor. Uzmanlar, akünün kontrolüne yarayan bir başka aletin de asit bamometresi olduğunu ifade ederek, akü kapağı açılarak yapılan ölçümde, akünün şarja ya da saf suya ihtiyaç duyup duymadığını öğrenmenin mümkün olduğunu kaydediyor. 
Antifiriz

Antifiriz, radyatör soğutma suyunun donma ve ısınma derecesini düzenleyen bir kimyasal. 'Bomametri' adı verilen cihazla yapılan ölçümde, radyatör suyundaki antifirizin etkisi belirlenerek ya eklenmesi ya da soğutma suyunun tamamen boşaltılarak yeniden antifiriz ve su eklenmesi yoluna gidiliyor. Antifiriz miktarını, aracın kullanıldığı bölgenin iklimi belirlemekle birlikte, genel olarak radyatör suyunun yüzde 75'inin antifiriz, yüzde 25'inin de su olması öneriliyor.

DEBRİYAJ BALATA VE AYARININ KONTROLÜ:

Hidrolik debriyajda ayar yapılamıyor fakat eski model telli debriyajda telin gerginliğinin değiştirilebildiği bir vida var.

 

 Debriyajın konumu sürücüye göre farklılık gösterebileceği için bu ayar sürücünün keyfine göre yapılan birşey. Ama genel olarak fren pedalının biraz altında kalması gerektiği söylenir.Debriyaj balatası bir problemi varsa kendisini hissettirir gözle muayeneye gerek kalmaz.kaynak:Yönetici(DEBRİYAJ BALATA VE AYAR BÖLÜMÜ)

skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti skodacı » 27 Arl 2006, 23:23






Dengenizi koruyun
Direksiyonunuz sarsılıyor, düz zeminde otomobil sağa ya da sola gitme eğilimi gösteriyorsa rot-balans servisine uğrayın
Pek fazla önemsenmese de yol tutuş ve frenlemede hayati önem taşıyan rot ayarı ve lastik balansının her 5 bin km de bir kontrol edilmesi gerekiyor. Yollarımızın çukur ve tümseklerle dolu elması sadece amortisorlere zarar vermekle kalmayıp otomobilin yerle temasını sağlayan tekerleklerin balansını ve otomobilin istenilen doğrultuda gitmesini sağlayan ön takımın ayarlarını da bozuyor. Otomobilin kullanım şartlarına göre farklı kilometrelerde bozulan rot ayarı ve tekerlek balansı ilk sinyalleri vermeye başladığı zaman hemen bir rot-balans servisine gitmek gerekir. Otomobil üreticileri tarafından belirlenen kesin bir bakım kilometresi olmamasına karşın uzmanlar bir problem hissedilmese bile yaklaşık 5 bin km'de bir bu bakımın yaptırılmasını öneriyorlar. Rot ayarının, yani rot açılarının fabrika değerlerinde olmaması yol güvenliğini tehlikeye soktuğu gibi yakıt tüketiminin artmasına ve lastiklerin daha fazla aşınmasına da sebep olur. Rot ayarıyla birlikte lastik ve jantların da dengeli bir şekilde dönmesini sağlamak amacıyla balans ayarının yapılması gerekir. Zaten balans ayarı yapılmadan rot ayarının doğru yapılabilmesi mümkün değildir. Rot-balans ayarı olarak anılan bu işlemler sayesinde ayarsızlıklar nedeniyle artan yakıt tüketimi ve lastik aşınmasmın önüne geçilebildiği gibi rot kolu, rotil, amortisör gibi ön takım parçalarının uzun süre dayanması da sağlanır. Rot-balans ayarlarının yaptırılacağı serviste bilgisayarlı sistemlerin olması çok önemlidir. Özellikle yeni model otomobillerde hassas olan ön takım ayarlarının fabrika ölçülerine getirilmesi için bilgisayarlı sistemler idealdir. Eski sistem ayar makinelerinde hata oranı ayarı yapan kişinin kişisel becerisiyle de değiştiğinden bu konuda da uzman kişilerin seçilmesi yerinde olacaktır.

Balans ayarı nasıl yapılır?
Bilgisayarlı sistemlerin hata oranı çok düşük. Otomobilin yerle temasını sağlayan tekerlekler jant ve lastik olmak üzere iki farklı parçadan oluşur. Bu iki parçadan
Bilgisayarlı sistemlerin hata oranı çok düşük.
herhangi birinde olabilecek bir yapısal dengesizlik tekerleğin tam bir daire çizmesini engelleyeceği için direkt olarak konfor ve yol güvenliğini olumsuz etkiler. Tekerlek yukarı-aşağı doğru dengesiz dönüyorsa, yani dönüş sırasında zıplama oluyorsa statik balans ayarı; sağa sola doğru engesiz bir dönüş varsa, tekerlek yalpalıyorsa dinamik balans ayarı yapılması gerekir.

Statik ve dinamik balans
Tekerleklerin balans ayarları iki aşamada gerçekleştirilir. Statik ve dinamik ayarları sabit balans makinesinde yapıldıktan sonra tekerlekler monte edilip bilye, kampana veya disklerle birlikte dönerken son balans işlemi yapılır. Statik ve dinamik balans ayarları için tekerlekler sökülerek sabit balans makinesine bağlanır. Ancak balans ayarı işlemine başlanmadan önce jantlarda herhangi bir hasar olup olmadığı kontrol edilir ve lastik hava basınçları fabrikanın öngördüğü değerlere getirilir. Eğer jantta bir eğrilik veya hasar varsa bunun düzeltilmesi ya da yeni bir jant alınması gerekir. Lastik hava basınçları farklı değerlerdeyken yapılan balans ayarı, lastik havaları fabrika ölçülerine getirildiğinde yine ayarsızlık meydana getirir. Bilgisayarlı sabit balans makinesine bağlanan tekerleğin hafif olan kısmı ve ne kadar kurşun ağırlık takılması gerektiği ekranda görülür. Gerekli ağırlık takı
skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti ünsal » 28 Arl 2006, 01:57

emeğine saygı duyuyorum skodacı arkadaşım gerçekten çok faydalı bilgiler ediniyoruz sayende iyiki varsın teşekkürler..Hug

AUDİ A3 1.6
Kullanıcı avatarı
ünsal
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 239
Kayıt: 07 May 2006, 16:21
Ad Soyad: ünsal gündogdu
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: Audi A3

İleti qw12 » 28 Arl 2006, 01:59

kesinlikleHug

qw12
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 26
Kayıt: 17 Ekm 2006, 18:46


Genel Teknik



Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 7 misafir