Yol tutusu nasıl gelistirebiliriz?

Marka ve modelden bağımsız her araçta karşımıza çıkabilecek sorunları ele aldığımız bölüm.
Forum kuralları
Forumlarımızda siyasi, dini yada toplumun hassasiyeti bulunan konulara değinmek yasaktır.

Yol tutusu nasıl gelistirebiliriz?

İleti ATLI » 08 Ağu 2008, 00:31

Arkdaslar,aracımızın yol tutusunu gelıstırmek ıstersek, bazı bılındık yontemler var mı?Ornegın lastık nasıl secılmelı?Yanak mı buyuk olmalı?Arac yere yaklastırılırsa faydası olur mu?Siz anladınız benım ne demek ıstedıgımı:)
 
ATLI
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 18 Nis 2008, 00:05

İleti kadir_ » 08 Ağu 2008, 00:35

yanak çok inceltirsen yol tutuşu kötü olur virajda savurur araba amötisörlerin iyi olsun yeterli bana göre
kadir_
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 17
Kayıt: 05 Şub 2008, 23:28

İleti by wodoo » 08 Ağu 2008, 02:04

amortisörlerin iyi olması ve lastik genişliğide bence olumlu yönde etkiler...
ancak + bişey istiyorsanız kule gergiside olumlu yönte etkiler...
alçaltmada yol tutuşunu olumlu etkiler ancak spor yay takıldığı zaman...
by wodoo
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 51
Kayıt: 06 Ağu 2007, 17:26
Ad Soyad: Emre Şahin
Nereden: Ankara
Arabanız: Astra GSİ

İleti fmaka » 08 Ağu 2008, 03:14

lastı kgenıs olacak ancak dar yanaklı olmasın
yaylar set olacak kule gergısı  takılacak

arac alcaltılacaksa yayların ızın verdıgı oranda olacak

bırde hız ıstendıgı ıcn konfordan uzaklasıalcak onu goze almak lazım.

 
fmaka
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 246
Kayıt: 14 Şub 2008, 00:19
Nereden: Konya
Arabanız: a5 octavia elegance mpı/lpg

İleti AhmetH » 08 Ağu 2008, 05:15

araç  felicia  ise  masraf yapmadan gelişmez ..
 

yol  tutuş  bir  bütündür.

aracın  her  koşulda  yürüyen  aksam  geometrisinin  nötr  kalması  hedeflenir.

 

aracın  virajda  yatması  esnemesi  yaylanması  vs   nötr  konumu  hep  bozar..

pilotajda  çok  önemlidir..  daha  adam akıllı  araç  kullanamayan  bir  çok  insan   yayları  kesip  daya  iyi gittiğini  düşünüyor...

 

kabaca şöyle ..

 

araç  alçak  olacak  

ani  ağırlık  değişimlerinde  nötr kalacak (süspansiyon - yay - denge çubukları )

lastiklerin geniş taban  olması kuru zeminde iyidir.

yanak  yüksekliğininde  düşük  olması  pratik olarak iyidir.

 

yüksek yanak lastikler  virajda  esneyerek jantın altına kıvrılıyor.

 

 

skoda felicia  için  en  iyi  yoltutuş  modifiyesi   amortisör yay  yanında   eski kasa  vw caddy  nin  ARB  si (anti roll bar) briskoda da  lafladığım  bir  eleman  bunu kullanacaktı  ne  oldu  bilmiyorum.

 

 
Kullanıcı avatarı
AhmetH
SCOUT
SCOUT
 
İleti: 2219
Kayıt: 18 Kas 2007, 22:35
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: '16 Golf 7 1.2tsi dsg allstar

İleti sainz » 08 Ağu 2008, 13:39

[quote="AhmetH"]...skoda felicia  için  en  iyi  yoltutuş  modifiyesi   amortisör yay  yanında   eski kasa  vw caddy  nin  ARB  si (anti roll bar) briskoda da  lafladığım  bir  eleman  bunu kullanacaktı  ne  oldu  bilmiyorum.[/QUOTE]

Acaba Favorit' e de uygulanabilir mi bu ARB? Zira sert sağa veya sola dönüşlerde dışta kalan tekerleğin üzerine çok yığılıyor ardından da kafasan kayıyor. Haber alırsan bize de haber ver Ahmet.Wink
İYİ şoför, herhangi bir durumda, iki şoförden birinin durması, ya da yavaşlaması gerekiyorsa, 'Hak, kural' falan demeden, ilk davranan, arabasının kaderini başkasına bırakmayandır.
Kullanıcı avatarı
sainz
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1461
Kayıt: 26 Eyl 2006, 15:33
Ad Soyad: Uğur AKAR
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: SEAT Ibiza 1.2TSI DSG N

İleti gurdal07 » 08 Ağu 2008, 13:49

spor yaylar
kaliteli frenler

kaliteli lastikler

başka ne yapılır ki?
Kullanıcı avatarı
gurdal07
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 6
Kayıt: 28 Ekm 2007, 21:05

İleti favoritrally » 08 Ağu 2008, 13:51

Felicialarda ARB yani viraj gergi çubuğu mevcut, salıncakları favoritten farklı eğer felicia salıncağı favorite uyuyorsa denge çubuğuda takılabilir bence.
favoritrally
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 05 Arl 2006, 00:22

İleti sainz » 08 Ağu 2008, 13:54

[quote="favoritrally"]Felicialarda ARB yani viraj gergi çubuğu mevcut, salıncakları favoritten farklı eğer felicia salıncağı favorite uyuyorsa denge çubuğuda takılabilir bence. [/QUOTE]

 

Teşekkürler. Araştırayım bunu ben.
İYİ şoför, herhangi bir durumda, iki şoförden birinin durması, ya da yavaşlaması gerekiyorsa, 'Hak, kural' falan demeden, ilk davranan, arabasının kaderini başkasına bırakmayandır.
Kullanıcı avatarı
sainz
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1461
Kayıt: 26 Eyl 2006, 15:33
Ad Soyad: Uğur AKAR
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: SEAT Ibiza 1.2TSI DSG N

İleti ATLI » 08 Ağu 2008, 19:55

Vıraj gergi cubugu dedıgımz sey,on kaputu acınca,2 amramortisoru birbirine dıstan baglayan demır cubuk galıba?Salıncak dedıgımız ne oluyor?
Spor yaylar,normal yaylara gore daha sertler benım bıldıgım.Yanlısım varsa afola.Daha sert amortisor yaylar mı yol tutusunu ıyı yapar?Yanı bu demek mı kı, Buyuk ebat ta jant takalım,Yanak kuculsun?
Konfordan fedakarlık ederiz tamam ama ne gıbı konfor eksılebılır kı?
ATLI
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 18 Nis 2008, 00:05

İleti sainz » 08 Ağu 2008, 20:29

[quote="ATLI"]Vıraj gergi cubugu dedıgımz sey,on kaputu acınca,2 amramortisoru birbirine dıstan baglayan demır cubuk galıba?...[/QUOTE]

Bu tarif ettiğiniz amortisör kule gergisidir. Virajlarda esneyen şasenin (motorun olduğu kısmın) esnemesini en aza indirgemek ve esnemeyi ahenkli bir şekilde yapmak için kullanılır. Viraj çubuğu veya ARB (Anti Roll Bar) denilen aksam ise, her iki tekerleği amortisör kule gergisinden az daha karmaşık bir yapıda birbirine bağlar. Örneğin sola doğru bir viraja girildiğinde, araç sağ tarafına doğru yatma eğilimindedir. Viraj denge çubuğu ise salıncak veya amortisörler vasıtasıyla aracı nötr halinde tutmaya çalışır. Bbir nevî çamaşır mandallarındaki yay misali çalışır. Bir taraf kısıldığında öbür tarafta kısılır. Tabii ki virajlarda hiç yatmamasını beklemeyin zira belli toleranslar dahilinde ayarlamaları yapılır.

Salıncak ise, tekerleği şaseye bağlı tutan ana parçadır ve çukur, tümsek gibi durumlarda, amortisör ve yayla beraber yukarı-aşağı hareketlidir. Adının salıncak olması da bu hareketi yapabilmesiyle alakalıdır. Şekli de aşağı yukarı böyledir:


[quote="ATLI"]...Spor yaylar,normal yaylara gore daha sertler benım bıldıgım.Yanlısım varsa afola.Daha sert amortisor yaylar mı yol tutusunu ıyı yapar?Yanı bu demek mı kı, Buyuk ebat ta jant takalım,Yanak kuculsun?
Konfordan fedakarlık ederiz tamam ama ne gıbı konfor eksılebılır kı?
[/QUOTE]

Üzerinde yürüdüğünüz kaymak asfaltta dahi ufak tefek pürüzler vardır. Büyük çukurlar harici bunları hissetmemenizi sağlayan da lastiktir zira bir çok ufak darbeyi lastik elastikik olması nedeniyle emer ve size hissettirmez. Şişme lastikli bir bisikletle dolma lastikli bir bisikleti aynı yolda sürdüğünüzde sizi en çok hangisi rahatsız eder? Tabii ki dolma lastik olanı zira bu lastiğin esnemesi şişme lastiğe göre çok daha azdır. Lastik yanağı fazla olduğunda elastikiyet daha fazladır ancak yanak daraldığında hem elastikiyet azalır hem de lastiğin yoldan gelebilecek darbelerden etkilenip zarar görmemesi için kauçuk takviyesi fazla yapıldığından lastik biraz daha serttir. Bu nedenle geniş yanaklı lastikten dar yanaklı lastiklere geçildiğinde konfordan belli bir oranda feragat edilmiş olunur.

 

Daha sert yay, yol tutuşunu tabii ki daha iyi yapmaz ancak aracın yerden yüksekliğini azaltmanız gerkir ki yol tutuşu daha iyi bir hale sokabilesiniz. Bu da daha kısa yay ve amortisörle olur. Yay ve amortisör kısaldığında mecburen daha sert karakterli olacaklardır.

 

Daha kısa ve sertliği orijinaliyle aynı olan yay ve amortisör takılı bir araçla, asfalt yüzeyinden daha yukarıdaki bir mazgal kapağının üzerinden geçtiğinizi düşünün. Yay ve amortisör yumuşak karakterli olduğundan, tekerlek mazgal kapağının üzerinden geçerken hemen yukarıya doğru hareket edip yoldan gelen bu darbeyi emecektir, bu arada şasede neredeyse sabit kalacaktır. Bu durumda şasenin de biraz yukarı doğru hareket etmesi gerekir ki salıncak, ön takım, ...vs. mazgal kapağına çarpmasın. Bu nedenle daha kısa yay ve amortisör uygulandığında mutlaka karakterleri sert olacaktır ve bu da konfordan feragat anlamına gelecektir.

 

Yaylar sanayide kestirilerek araçların (özellikle de Tofaş Şahin' in) yerden yüksekliği azaltılmaktadır. Ancak bu tarz araçlara, yolda seyir halindelerken, dikkat ederseniz, zıp zıp zıplarlar. Nedeni gayet basittir. Yayın boyu kısaltılmıştır ama yumuşaklığı aynıdır. Üstelik artık esneme mesafesi çok daha kısadır. Bir çukura girip çıktığında yay neredeyse tamamen açılıp kapanarak hareket etmektedir ve tam kapanma durumunda da aynı yükseklikte bırakılmış olan amortisörler binmektedir aracın tüm ağırlığı.

 

Epey uzun oldu kusuruma bakmayın ama yol tutuşu, konfor meselesine zamanında epey kafa yormuştum ve bildiklerimin hepsini yazmak istedim. Unuttuğum bir
İYİ şoför, herhangi bir durumda, iki şoförden birinin durması, ya da yavaşlaması gerekiyorsa, 'Hak, kural' falan demeden, ilk davranan, arabasının kaderini başkasına bırakmayandır.
Kullanıcı avatarı
sainz
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1461
Kayıt: 26 Eyl 2006, 15:33
Ad Soyad: Uğur AKAR
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: SEAT Ibiza 1.2TSI DSG N

İleti hakanerdogan » 08 Ağu 2008, 20:31

uğur abiye yakışır bi yazı. teşekkürler. al işte sana ansiklopedik bilgi... 
hakanerdogan
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1297
Kayıt: 28 Haz 2006, 17:08

İleti sainz » 08 Ağu 2008, 20:35

[quote="hakanerdogan"]uğur abiye yakışır bi yazı. teşekkürler. al işte sana ansiklopedik bilgi...  [/QUOTE]

İYİ şoför, herhangi bir durumda, iki şoförden birinin durması, ya da yavaşlaması gerekiyorsa, 'Hak, kural' falan demeden, ilk davranan, arabasının kaderini başkasına bırakmayandır.
Kullanıcı avatarı
sainz
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1461
Kayıt: 26 Eyl 2006, 15:33
Ad Soyad: Uğur AKAR
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: SEAT Ibiza 1.2TSI DSG N

İleti crash » 08 Ağu 2008, 21:07

İnce yanaklar ve geniş lastikler yol tutuşu çoğu zaman iyileştiren faktörlerdir.Ayrıca aracın yerden yüksekliği azaltılarak ağırlık merkezi aşağı çekilir ve otomobil daha dengeli bir hale gelir.Tabi bütün bunlar otomobilin aerodinamiğiyle alakalı olan şeyler.Otomobilin yüksekliği, genişliği, aks uzunluğu gibi boyutsal özelliklerde yol tutuşa etki eden faktörler arasındadır.

crash
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 04 Mar 2007, 22:02

İleti hakanerdogan » 08 Ağu 2008, 21:10

feli asfaltı kazıyan çok yüksek ivmelenme değerlerine sahip bir araç değil ki, güzel gidince zaten duruşundan belli, bir çok emsalinden iyi basıyor yere. çok güzel bilgiler girilmiş ama bizim arabalarımıza bu tür paralar harcayıp masrafa girmek verimsiz ve anlamsız.

benim düşüncem tabi...
hakanerdogan
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1297
Kayıt: 28 Haz 2006, 17:08

İleti crash » 08 Ağu 2008, 21:14

Sert süspansiyonlarda konfordan ödün vermesine rağmen yol tutuşu arttıran etmenlerden biridir.Sert süspansiyonlarda esneme payı azaltılarak otomobilin stabil kalması sağlanarak dengeli bir sürüş oluşturulur.Yumuşak süspansiyonlar ise konfor odaklıdır ve esneme payı bu yüzden fazladır.Bu nedenle yol tutuşdan bir miktar ödün verilir.Yol tutuşu arttıran diğer etmenlerde elektronik sistemlerdir.Sadece ESP değil, ABS, ASR gibi diğer elektronik sistemlerde yol tutuşda önemli rol oynamaktadır.Saygılar...
crash
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 04 Mar 2007, 22:02

İleti ATLI » 09 Ağu 2008, 01:49

Verilen bılgıler illaki belirli tecrube ve bırıkmden olusmustur.Benım felıcıam taby kı hız arabası degıl.Yol tutusu daha iyi olması ıcın ıllakı altımızda ferrarı olması gerek yok.Arabam skoda felıcıa.Alabıldıgım en yuksek verımı almak ıstıyorum...Asfaltı kazımadıgını bılıyoruz.Ama bu konu baslıgı altında yazılan hersey araclarımızdan en ıyı sekılde yol tutusunu gelıstımek ıcın yapılabılırlıgı olan seyler.Bıreyden bıreye degısır maddı durum.Karsılayabılen karsılar.VS... 
ATLI
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 18 Nis 2008, 00:05

İleti sainz » 09 Ağu 2008, 11:46

[quote="crash"]...ABS, ASR gibi diğer elektronik sistemlerde yol tutuşda önemli rol oynamaktadır.Saygılar...[/QUOTE]

ABS yol tutuşa nasıl etki ediyor?Confused
İYİ şoför, herhangi bir durumda, iki şoförden birinin durması, ya da yavaşlaması gerekiyorsa, 'Hak, kural' falan demeden, ilk davranan, arabasının kaderini başkasına bırakmayandır.
Kullanıcı avatarı
sainz
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1461
Kayıt: 26 Eyl 2006, 15:33
Ad Soyad: Uğur AKAR
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: SEAT Ibiza 1.2TSI DSG N

Sonraki

Genel Teknik



Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 3 misafir