Skoda Favorit LPG ayarı

Alternatif yakıt kullanımına yönelik tüm konuları bu bölümde ele alıyoruz.
Forum kuralları
Forumlarımızda siyasi, dini yada toplumun hassasiyeti bulunan konulara değinmek yasaktır.

Skoda Favorit LPG ayarı

İleti Favocu » 02 Arl 2011, 10:46

Bu başlık altından LPG ayarını kendisi yapmaya çalışan, LPG ayarından dolayı arabasının çekişinin yetersiz olduğunu düşünen, otomobilinin çok yakmasından şikayet eden, ilk marşta otomobili çalışmayan ve benzeri LPG ayar problemleri olan kişiler için 2 seneyi aşkın zamandır kendi yaptığım denemeler sonucunda edindiğim bilgilerimi aktarmaya çalışacağım. Anlattığım şekilde LPG ayarından sonra LPG'den kaynaklanan sorunlardan kurtulacaklarını ümit ediyorum. Anlatacağım ayar ile kendi aracımda hiç bir sıkıntı yaşamadan, yaz-kış ayar değiştirmeden, hiç benzine otomobli geçirmeden yıllardır kullanıyorum. Öncelikle belirtmeliyim ki anlatılanlar kesin doğru bilgiler olmayabilir ve hatalar bulundurabilir. Hemen veya zamanla çıkabilecek sorunlar için sorumluluk kabul etmiyorum, sadece tecrübemi paylaşıyorum.


Önce kaputumuzu açalım. Aşağıdakine benzer şekilde bir genel görünümümüz olacak.



Şimdi alimize torna vidamızı alalım ve sıcak-soğuk hava giriş ağzının altında ve önünde bulunan kelepçeleri gevşetelim. Hava giriş ağzından manifolta giden boruyu ve arabanın sol alt kenarına giden soğuk hava borusunu çıkartalım. Kelepçeler ve borular aşağıdaki resimde daha net olarak görünmekte.



Daha sonra yukarıdaki resimde görünen termostatlı sıcak-soğuk hava düzeneğini üzerinde bulunan tırnaklardan ayıralım. Şimdi elimizde sadece sıcak ve soğuk havayı ayarlayan düzenek kaldı. Bu düzeneğin hava filtresine bakan tarafında bir civalı termostat var. Onu sökelim ve yerine onun ile aynı vida genişliğinde bir vida bularak vidalayalım. Termostat yerine taktığımız vidayı, kutunun içindeki kapak eksoz manifoltundan gelen sıcak havayı kapatacak ve sadece önden gelen soğuk havaya izin verecek şekilde sıkalım. Böylece artık sadece önden gelen soğuk hava izin vermiş ve eksoz manifoltundan gelen sıcak havayı iptal etmiş olduk. Bu LPG hava karışımı oranını ayarladıktan sonra hava soğuyunca termostatlı kapağın açılarak ayarımızın bozulmasını önleyecek. Bu parça hakkında daha detaylı bilgiye aşağıdaki videodan ulaşabilirsiniz.



Bu işlemi yaptıktan sonra elimize 0,5 litrelik minik pet şişelerden alalım ve aşağıdaki resimde olduğu gibi ortasından keselim.



Bazı pet şişelerin göbekleri dar, onlar terine resimdeki gibi düz pet şişeler kullanmanız monte ederken kolaylık sağlayacaktır. Pet şişeyi kestikten sonra şişenin alt parçasının altına 3 cm çapında (yaklaşık 2 parmağımız girecek kadar) yukarıdaki resimin sağ tarafında görüldüğü gibi bir delik açıyoruz. Deliği eğer daha küçük tutarsak LPG ayarımızı daha kısık ayarlayacağız daha az yakacağız ancak çekişi azalacak. Eğer daha büyük yaparsak belli bir noktaya kadar çekişi artacak ancak yakıt tüketimimizde artacak. Bize yaklaşık 2,5 cm çapında bir hava giriş deliği yeterli bir çekiş ve uygun bir yakıt tüketimi sağlayacak. Pet şişemizi hazırladıktan sonra aşağıdaki resimdeki gibi şişemizi hava giriş deliğine monte ediyoruz.



Çoğu pet şişe neredeyse sıfıra sıfır oturmakta. Taktıktan sonra çevresini koli bantı ile sararak sıkıca tutup çıkmamasını sağlıyoruz. Bu işlemlerden sonra artık söktüğümüz manifolttan gelen hortumu yerine takabiliriz veya diğer ucunuda çıkartıp ayırabiliriz. Önden gelen soğuk hava hortumunuda taktığımız pet şişenin üstünden geçirerek eski haline getirerek monte edebiliriz.

Şimdi hava girişinden kullanacağımız hava oranımızı ayarladığımıza göre artık LPG ayarına başlayabiliriz. Öncelikle arabanın motorunu çalıştıralım. Ve motor tamamen jikleden çıkana ve normal çalışma sıcaklığına ulaşana kadar bekleyelim. Bir hususu şimdiden belirtmeyi faydalı buluyorum LPG ayarımızı yaparken fan açıldığında devrin düşmesi ve motorda titreme olması normaldir, fan çalışırken LPG ayarımızı oynatmayıp kapanana kadar beklemek ve ayara devam etmek daha doğru olur.

Temelde LPG ayarımızı LPG regülatöründeki pirinç vida, plastiik vida ve LPG hortumundaki vida olmak üzere 3 vidadan yapacağız. Regülatördeki vidaların görünümleri aşağıdaki gibi.



Resimde görülen drain tapasıyla bizim ayarda bir işimiz yok. Hortum üzerindeki ayar vanasıda aşağıdaki görünen resimdeki vanalara benzer bir yapıda.



Öncelikle bu vana ve vidaların işlevlerine değinmek istiyorum.

1- Regülatör üzerindeki pirinç vida, ilk çalışma, rolanti vs. gibi durumlarda bize fazladan lpg sağlayan bir vida motor çalışırken çevirdiğinizde bir etkisi olmayabilir. Ancak stop ettikten sonra tekrar motoru çalıştırırken kolay çalışması üzerinde etkisi var. Fazla açılırsa yakıtı arttırıcı etkisi olacaktır.

2- Regülatör üzerindeki plastik LPG ayar vidası, esas LPG ayarımızı yapacağımız vida ancak kıstıkça az yakarım, açtıkça çok yakarım gibi bir kanı oluşmamalıdır. Diğer ayarları değiştirmeden ve hava girişini düzeltmeden tek başına onu oynatmanız kısarak yakıtı azaltmayacağı gibi, çekişi düşürerek daha fazla gaza basmanıza neden olarak daha çok yakmanıza da sebep olabilir.

3- LPG hortumu üzerindeki plastik vana, aslında maksimum gaz ayarını yapmanızı sağlıyor. Yüksek devirlere motoru çıkardığınız zaman LPG nin belirli bir seviyeden daha fazla verilmemesini sağlamakta. Bir nevi verilebilecek maksimum gaz seviyesini ayarlıyor diyebiliriz. Tek başına kısmış olmamız yakıt sarfiyatına önemli bir katkıda bulunmayacaktır. Ve aracın belli devirlerin üzerine çıkmasını önleyecek (örneğin rolantide 6000 d/d gibi veya yolculukta 4000d/d gibi) ve çekişini düşürecektir.

Temel LPG ayarını yapacağımız vida 2 numaradaki regülatör üzerindeki plastik vida olacak ancak bunu doğru ayarayabilmemiz için öncelikle diğer vidaların ayara etkilerini ortadan kaldırmamız gerekiyor. Bunun için öncekle 3 numaradaki LPG hortumu üzerindeki plastik vanayı sonuna kadar açıyoruz (çok fazlada açarsak vida olduğu için yerinden çıkabilir yerinden çıkmayacak şekilde yeterince gevşetilmesi kafidir). Eğer bu vidayı açarken rolanti bozulup araç stop etme seviyesine gelirse regülatör üzerindeki plastik vidayı sıkmayı veya açmayı deneyin aracın stop etmesini önleyin. Bu şekilde stop etmesini önleye önleye devam edin bir yerden sonra zaten ne kadar açsanızda hortumdaki vidanın bir etkisi olmadığını göreceksiniz işte yeterince açmış oldunuz. Artık LPG ayarımıza hortumdaki vidanın bir etkisi kalmadı.

Şimdi LPG regülatörü üzerindeki pirinç renkli vidayı sonuna kadar sıkalım, büyük ihtimalle çalışma üzerinde fazla bir etkisi olmayacak.

Şimdi diğer 2 vidayı etkisiz hale getirdiğimize göre artık esas LPG ayarımıza geçebiliriz. Regülatör üzerindeki plastik LPG ayar vidamızı sağa ve sola çevirerek motorumuzun rolantide en yüksek çalıştığı deviri buluyoruz. Vidayı gereginden fazla veya az açtığınızda devir düşecek tam ideal noktasında ise devir en yüksek halini bulacak. Diyelim ki 1500 devirde en yüksek devri buldunuz, rolanti için fazla diye düşünmeyin bu noktada bırakın.

Eğer 1500 devir gibi yüksek bir devirde motor çalışıyorsa elinize düz uçlu küçük bir tornavida alıp kaputun sol tarafına gelin ve karbüratöre yaklaşın, karbüratörün arkasında gaz gelinin girdiği yerin arka tarafında bir vida var. O vidayı oynatarak rolantiyi 900-1000 devir aralığına getirin.

Şimdi LPG hortumunun üzerindeki vananın ayarına geçebiliriz. Bu vanayı rolantinin ilk düşmeye başladığı noktaya kadar sıkın. Gaz telini çekip motorun ivmelenmesini ve maksimum devrini kontrol edin (maksimum devir diye 8000 d/d ya çıkmaya çalışmanıza gerek yok gaza basınca motor iyi bir ivmelenmeyle 5500-6000 d/d yı geçiyorsa bizim için yeterlidir, sonuçta yarışlara katılmayacağız ekonomi yapmaya çalışıyoruz). Eğer ivmelenme ve devir yetersiz gelirse vanamızı biraz açabiliriz. Benim tavsiyem örneğin motoru bir önceki aşamada rolantide 1000 devir ayarlamışsak bu aşamada bu vanadan 900-950 devire kısıp bırakırsak genellikle maksimum gazda 5000 d/d görecek şekilde ayarlamış oluyoruz. Bence yeterli bir ayar ve ilk çalışmada daha rahat bir çalışma sağlıyor.

Son olarak artık regülatör üzerindeki pirinç vidanın ayarına geçebiliriz. Temel olarak ne işe yaradığından daha önce bahsetmiştik ve önceki aşamalarda bu vidamızı sonuna kadar sıkmıştık. Şimdi bu vidamızı sonuna kadar kısık halinden itibaren 1,5-2 tur kadar açıyoruz (kendi regülatörüm lovato marka diğer markalarda bu miktar değişsebilir). Ve motorumuzu stop edip tekrar çalıştırma denemeleri yapıyoruz. Bu vidayı sağa sola oynatarak tabiri caizse motorumuzun yarım marşta çalıştığı yeri bulup bırakıyoruz.

LPG ayarımız bitti. Herşeyi doğru olarak yaptığınızın sağlaması için eksozumuzdan gelen su damlacıklarına, eksoz gazının rengine ve gaz çıkış şiddetine bakabiliriz. Eğer rolantide damla damla eksozdan su geliyorsa, fan çalışmazken eksozdan renksiz duman çıkıyorsa (soğuk havalarda çıkan buhar hariç), eksozun üfleme şiddeti iyiyse ve motor titremeden çalışıyorsa iyi bir ayar yaptık. Ancak bu ayarın iyi olması çok az yakacağınız veya aracınızın çok iyi çekiş gücünde olacağı anlamına gelmiyor. Hava ve lpg karışım oranlarını güzel tutturduğumuzun bir göstergesi olabilir. Eğer çekiş gücü yetersiz geliyorsa pet şişemizi kesip deldiğimiz aşamaya geri dönüp deliği büyültmeyi deneyebilirsiniz veya motorun ivmelenmesi ve gücü rolantide iyi olup ancak yola çıkınca stop edecek gibi oluyorsa pet şişenin deliğini ufaltabilirsiniz. Çünkü motorun hava filtresi girişi dışında örneğin kalbüratör alt takozundan veya hava filtresi kapağı etrafından hava alıyor olması bu deliğin büyüklüğünü değiştirecektir. Pet şişemizin deliğinin büyüklüğünü değiştirdiğimizde hava oranı değişeceği için bütün yaptığımız ayar bozuacağı için tekrardan bütün ayarlarımızı değiştirmemiz gerekecektir.
 
Kullanıcı avatarı
Favocu
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 397
Kayıt: 25 Mar 2010, 14:48
Nereden: Ankara
Arabanız: Favorit 135 L

İleti esesefesi26 » 02 Arl 2011, 16:21

Elinize emeğinize sağlık çok faydalı anlaşılır bilgiler olmuş şimdi bende rahatlıkla favoma ayar yapabilirim.
esesefesi26
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 19
Kayıt: 21 Ekm 2011, 15:58
Nereden: Eskişehir
Arabanız: skoda favorit

İleti zeybek » 02 Arl 2011, 18:24

Çok sade, anlaşılır bir anlatım olmuş. Teşekkürler
zeybek
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 157
Kayıt: 04 Oca 2010, 20:56
Nereden: Karabük
Arabanız: Felicia 1.3 GLX

İleti ozantavsan » 02 Arl 2011, 18:53

Çok teşekkürler.Bir çok kişi için iyi bir çözüm olacaktır eminim.
Sanırım bu anlatımda aracı karbüratörden kaçak hava alan ,karbüratör kapağından kaçak hava alanlar için iyi bir uygulama olmuş.

Benimki gibi karbüratör veya başka yerden hiçbir kaçak hava almayan ,fakat lpg'de fazla yakanlar içinde uygulandığında yakıtta tasarruf sağlanabilirmi.

Araçta kaçak hava alma yoksa
rolanti problemi yoksa
çekişte problem yoksa
tek derdimiz yakıt sarfiyatının yüksekliği ise (Ateşleme bobini,bujiler,distribütör vesaire bölümlerde sorun yoksa)
bizlerede sarfiyat açısından fayda sağlayabilirmi ?
SKODA YOLDA
YOUTUBE Http://www.tinyurl.com/skodayolda
FACEBOOK Https://www.facebook.com/SkodaYolda
Kullanıcı avatarı
ozantavsan
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1825
Kayıt: 18 Mar 2010, 19:59
Ad Soyad: Ozan TAVŞAN
Nereden: Balıkesir
Arabanız: 94 Skoda Favorit GLX - LPGli

İleti bekocan » 02 Arl 2011, 23:49

Onur Çelikörs arkadaşımıza anlatımından dolayı çok teşekkür ederiz
Kullanıcı avatarı
bekocan
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 569
Kayıt: 09 Haz 2011, 11:21
Ad Soyad: bektaş öztürk
Nereden: Ankara
Arabanız: 93 favorit

İleti Favocu » 03 Arl 2011, 06:20

ozantavsan yazdı:Çok teşekkürler.Bir çok kişi için iyi bir çözüm olacaktır eminim.
Sanırım bu anlatımda aracı karbüratörden kaçak hava alan ,karbüratör kapağından kaçak hava alanlar için iyi bir uygulama olmuş.

Benimki gibi karbüratör veya başka yerden hiçbir kaçak hava almayan ,fakat lpg'de fazla yakanlar içinde uygulandığında yakıtta tasarruf sağlanabilirmi.

Araçta kaçak hava alma yoksa
rolanti problemi yoksa
çekişte problem yoksa
tek derdimiz yakıt sarfiyatının yüksekliği ise (Ateşleme bobini,bujiler,distribütör vesaire bölümlerde sorun yoksa)
bizlerede sarfiyat açısından fayda sağlayabilirmi ?



Ozan bey aslında şöyle bir durum var otomobil başka biryerden hava almasa bile eğer hava girişini küçültmezseniz lpg ayarından sonra hava/lpg oranı yüksek çıkıyorsa iyi performans yüksek yakıt tüketimi çıkacaktır. şöyle bir örnek vereyim; otomobilimi ilk aldığım yıllarda hava girişini aşırı derece küçülterek denemeler yapıyordum o zamanlar hava girişine bir kalem genişliğinde boşluk bırakarak ayar yapmıştım. O zaanlar en az yakıyorum diyenler uzun yolda 12 kuruş yakarken uzun yolda 7,5 krş yakmayı başarmıştım. Ancak 5 vitese otomobili atamıyordunuz 4. viteste son gazda otomobilin yaptığı 70 km hızdı. Forumda bunu yazdığımda dalga geçip motorbisikletle onu yakazsın demişlerdi. Yani eğer hava/yakıt oranını hava girişini daraltmasanızda doğru yaptığınız müddetçe yakıtı ideal verimde yakcaksınız ancak yakıtı düşürmek istediğinizde performanstan fedakarlık yapmanız gerekiyor. hava ve yakıt belli bir oranda ideal olarak yanıyor bu ideal oranı maksimum verim için değiştirmememiz gerekiyor. Dolayısıyla hava oranını değiştirmeden yakıtı kısmaya çalışırsak motor daha verimsiz çalışarak yakıt tüketimini düşürmek yerine arttıracak. Kısaca anlatmak istediğim şey şu motorumuzun performansı 100 birim gücünde, herşeyinden memnunuz, hava girişide tamamen açık ve yakıt tüketimimiz 100 birim ve bunun çok olduğunu düşünüyoruz. yakıt tüketimimizi 75 birime düşürerek tasarruf etmek istiyoruz bunu yapabilmek için 100 birimlik motor gücümüzün 75 birim gibi çalışıp performansının düşmesine razı oluyoruz. Bunun içinde yapmamız gereken şey hava girişimizi 1/4 oranında kapatıp baştan ayar yapmak. Böylece motorumuz daha az hava ve dolayısıyla ayardan sonra daha az yakıt çekecek ve kaybettiğimiz oranda motor performansı bize yakıt tasarrufu olarak geri dönecek. Eğer hiç hava ayarına dokunmadanda aynı ayarı yaparsanız eğer ayarı bozuksa ideal yakıt hava karışımını bulacağınız için yakıt tüketiminizde azalma olabilir.
Kullanıcı avatarı
Favocu
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 397
Kayıt: 25 Mar 2010, 14:48
Nereden: Ankara
Arabanız: Favorit 135 L

İleti ozantavsan » 03 Arl 2011, 09:34

Haklısın , Teşekkürler.
SKODA YOLDA
YOUTUBE Http://www.tinyurl.com/skodayolda
FACEBOOK Https://www.facebook.com/SkodaYolda
Kullanıcı avatarı
ozantavsan
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1825
Kayıt: 18 Mar 2010, 19:59
Ad Soyad: Ozan TAVŞAN
Nereden: Balıkesir
Arabanız: 94 Skoda Favorit GLX - LPGli

İleti phenomx3 » 03 Arl 2011, 10:49

Aracı ilk aldığımda hava hortumunun yarısının bantla kapatılmışolduğunu görmüştüm sorduğumda herkes lpg de böyle yapılır demişti. fazla yakıttan şikayetçiydim ve o kış artık canıma tak dediği için benzinde kullanayım dedim. Bantı çıakrıp o şekilde kullanmaya başladım. LPG ayarı için tavsiye üzerine gittiğim bi usta şunu demişti. Bantı söktüğün iyi olmuş her lpg'li aracın hava girişi kısılacak diye bişey yok eğer sistemde bi sıkıntı varsa biyerlerden hava girişi varsa ozaman hava hortumunda bi kısıtlamaya gidilir ama senin böyle bi derdin yok o yüzden iyi yapmışsın dedi ve ayarı elle bilgisayara bağlamadan yapmıştı. bilmiyorum belki tesadüfen ama yakıtım bayaa bi azalmıştı. Bence ateşleme vs gibi hiç bi sorun yoksa araçta kesinlikle ayararda yapılan yanlışlardan fazla yakıyor. Benim ayardan sonra çekişim düşüyor ama yakıt ta azalıyor yakıt sorunu yaşadığım zamanlarda çekişim çok iyiydi hatta 1,6 gibiydi diyebilirim kırmızı ışıklarda kalkışlarda ben bile şaşırıyordum;))))
Kullanıcı avatarı
phenomx3
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 509
Kayıt: 23 Ağu 2011, 19:48
Ad Soyad: ERDAL TEZCAN
Nereden: Kocaeli
Arabanız: 94 FORMAN GLX

İleti ozantavsan » 03 Arl 2011, 11:00

Biz araç hem hızlı atik olsun , az yaksın istiyoruz.Arada ters orantı var.Araç performans süperse yakıt fazla , yakıt azsa performans az.Sanırım bunu kabullenmek gerek.
SKODA YOLDA
YOUTUBE Http://www.tinyurl.com/skodayolda
FACEBOOK Https://www.facebook.com/SkodaYolda
Kullanıcı avatarı
ozantavsan
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1825
Kayıt: 18 Mar 2010, 19:59
Ad Soyad: Ozan TAVŞAN
Nereden: Balıkesir
Arabanız: 94 Skoda Favorit GLX - LPGli

İleti bekocan » 03 Arl 2011, 21:52

geçen hafta hava ğiriş ayarını bu işin ustaları yaptı
tamamen açık olan hava ğirişini tam yarısını hatta çok az geçe yarısını bantladılar
sen kesinlikle burayı ellleme dediler burası böyle olacak dediler peki vardır bir bildikleri dedim birğün sonra şehir dışına çıktım 150 km gittim ğidiş teki gazı hesapladım sonuç tambir hüsran eski parayla 245 bin yaktı
sizin yapacağın gazın dedim taktıları bantı tamamen açtım dönüş gazı da eve geldiğimde daha hala gaz vardı
oysa giderken kırmızı ışık yanmıştı gelişi tam hesaplayamadım gaz üzerine almadığımdan
işin özünde bence şu var
hava ğirişini bilgi sayarla 3000 devir ayarlanması en mantıklı
hava ğirişini na kadar kapatırsak o kadar emilmesi gereken hava nerden gelecek elbette gaza yüklenecek
hava ğirişini çok açarsakta tam yanma olmayacağından araçın çekişi düşecek habire gaza basacağız
yani karbratör hiçbir yerden hava almıyorsa bilgi sayarla ortalama 3000 devi r de hava ğiriş oranını ayarlamak en manıklı geliyor
Onur Çelikörs arkadaşımız sağ olsun çok şeyler yazmış
olay kendi karbratörünün değişik yerlerinden baya kaçak hava aldığnı bu yüzden gerçek hava ğiriş kanalını bu kadar çok küçük oranla dengelemiş ğörünüyor
şimdi ben anladığımca yazmaya çalışayım
motor çalışırken pistonlar belirlibir oranda kırankın hız oranına göre pistonlar karbratörden hava emer
bu hava yı biz gaz beynin özelliğinden yararlanarak yani( beynin özelliği hava emildikçe gazı içeri yollar hava emişi olmadığında gazı tamamen kapatır ne zaman pistonlar çalışmaya başladı o kadar içerisine hava çeker)
işte bizim buradaki amacımız çekilen gazın iyibir şekilde oksijen karışımıyla yakmak değilmi
iş böyle olunca bu motor sabit bir devirle dönmeyeceğinden farklı gaz miktarları çekecek ama biz farklı hava ğiriş oksijen oranını ayarlayamayacağız
bu yüzden 2000 devir altı ve 3000 devir üstü kullanmamaya dikkat ederiz
zaten şöyle bir devire dikkat edersek genelde 2500 3000 devirlede kullandığınızı göreceksiniz
buna en basit bir örnek evde kullandığımız ocaklardır sabit bir gaz püskütmesi var ve sabit bir hava oksijen karışımı var enjektörü aynı havuzda küçülttüğümüzde dengesiz yanacak enjektörü büyülttüğümüzde gene dengesiz yanacak
enjektörde değilde hava kanallarında oynadığımızda ise bu sefer islenme gene anormal yanmalar olacaktır
ben buna benzetiyorum
bu yüzden bu gaz işi biraz gıcık bir iş araçlarda
bende ozan arkadaşımızın dediği gibi hernekardar uğraştımsa sizlerin söylediği rakamlara indiremedim halada uğraşmaktayım .
bu ayarlarda tamamen benim düşüncem saygılar
Kullanıcı avatarı
bekocan
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 569
Kayıt: 09 Haz 2011, 11:21
Ad Soyad: bektaş öztürk
Nereden: Ankara
Arabanız: 93 favorit

İleti ozantavsan » 03 Arl 2011, 22:12

Ramazan Ünlü arkadaşımızı forumda göremiyorum.Ramazan karbüratörün üst kapağının miksere çok yakın olmasından lpg sarfiyatımızın çok olduğundan bahsetmişti.Sonrasında vidyosunu paylaşarak nasıl yaptığını anlatmıştı.Yakıtının düştüğünü de ilerleyen günlerde yazmıştı.

Halen foruma giriyorsa bize ayrıntılı olarak bu işlem sonrası aracında ne gibi farklılıklar olduğunu ve yakıt sarfiyat durumunu yazarsa sevinirim.
SKODA YOLDA
YOUTUBE Http://www.tinyurl.com/skodayolda
FACEBOOK Https://www.facebook.com/SkodaYolda
Kullanıcı avatarı
ozantavsan
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1825
Kayıt: 18 Mar 2010, 19:59
Ad Soyad: Ozan TAVŞAN
Nereden: Balıkesir
Arabanız: 94 Skoda Favorit GLX - LPGli

İleti bekocan » 03 Arl 2011, 22:29

ozantavsan yazdı:Ramazan Ünlü arkadaşımızı forumda göremiyorum.Ramazan karbüratörün üst kapağının miksere çok yakın olmasından lpg sarfiyatımızın çok olduğundan bahsetmişti.Sonrasında vidyosunu paylaşarak nasıl yaptığını anlatmıştı.Yakıtının düştüğünü de ilerleyen günlerde yazmıştı.

Halen foruma giriyorsa bize ayrıntılı olarak bu işlem sonrası aracında ne gibi farklılıklar olduğunu ve yakıt sarfiyat durumunu yazarsa sevinirim.

şimdi buaradaki mantık biraz ters oluyor bana göre çün ki
Ramazan kardeş üst kapağı yeterli oksijen alamadığından hava alanını daha ferah bir ortam için üst tarafı yükselmişti
madem karbratör emişini rahatlatmak istiyoruz o zaman
neden hava ğiriş kanallarını kapatmaya çalışıyoruz örnek manifolt ğiriş hava kanalını tamamen kapatıyoruz
şunu diyeceğim eger hava ğiriş kanalları ikiside tamamen açık olduğu halde hala oksijen yetersiz kalıyor diyorsak işte o zaman tamam ustamızın yapmış olduğu ğibi üst kapağı büyütelim
Kullanıcı avatarı
bekocan
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 569
Kayıt: 09 Haz 2011, 11:21
Ad Soyad: bektaş öztürk
Nereden: Ankara
Arabanız: 93 favorit

İleti ozantavsan » 04 Arl 2011, 00:44

Hava yolunu kapatmak ancak araç karbüratör alt takozundan , üst kapağın yan çevresinden veya başka bir yerden kaçak hava alıyorsa yapılıyor.Böylece kaçak hava alan yerden giren hava + daraltılan bölümden alınan hava ile motora gidecek hava dengelenmiş oluyor.

Aracımınz kaçak hava alıyorsa ve hava alma borumuz tamamen açıksa emme manifoltuna fazla hava giriyor.
Bu durumda aracın rolantisinden tutunda , normal devirlerde anormal çalışma ,performans düşmesi vesaire sorunlar baş gösteriyor.

LPG ayar yerleride bu vaziyetteki bir aracı cihazlada olsa ayar tututuramadıklarından hava alma kısmından giren havayı azaltıyorlar.

Ramazan arkadaşımızın aracında olduğu gibi emme manifoltuna sadece hava borusundan hava emiliyorsa ,başka yerde kaçak yoksa , onun uyguladığı yöntem çok mantıklı ve işe yarar.Kendisi yaradığını anlatmıştı daha önce.
Kendi aracımda da ekstra hava alan bölüm yok.Ramazanın uyguladığı yöntemi uygulamama nedenim şudur ;
Karbüratör üst kapağını kesmek istememem.Nu nedenlede 10mm kalınlıkta plexiglass bir üst kapak yapmaya başlamıştım.İş güç vesaire derken sürümcemede kaldı.Bitirebilirsem ilk işim monte edip denemek olacak.

Burada paylaşmıştım resimli , henüz bitmemiş yarım kalmış proje:

post341203.html?hilit=karb%C3%BCrat%C3%B6r%20kapa%C4%9F%C4%B1#p341203" rel="nofollow" rel="nofollow

Aracının fazla hava aldığını nasıl anlayacaksın ? Forumda hava alma borusu içindeki termostat iptalinde anlatmıştım.Yine anlatayım.

Aracı çalıştır , fan 1 - 2 defa açsın kapatsın.Rolanti normale dönünce (LPg veya benzinde farketmez) hava alma borusunun yumuşak kısmından hafif sık.Aracın sesi değişmediyse biraz daha , yinde değişmediyse biraz daha.
Sıkmana rağmen motor sesi değişmiyorsa aracın bir yerden fazla hava alıyor.
Karbüratör alt takozdan , karbüratör üst kapaktan ,lpg borularının karbüratöre girdiği noktadan olabilir.Kontrol et.

Sıktığın zaman motor çalışma sesi , rolanti biraz artıyorsa ,fazla sıktığında motor stop edecek gibi oluyor ,teklemeye başlıyor.iyice sıktığında motor stop ediyorsa , korkma ; motor başka yerden kaçak hava almıyor demek.Sadece hava alma borusundan alıyor.
SKODA YOLDA
YOUTUBE Http://www.tinyurl.com/skodayolda
FACEBOOK Https://www.facebook.com/SkodaYolda
Kullanıcı avatarı
ozantavsan
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1825
Kayıt: 18 Mar 2010, 19:59
Ad Soyad: Ozan TAVŞAN
Nereden: Balıkesir
Arabanız: 94 Skoda Favorit GLX - LPGli

İleti Favocu » 04 Arl 2011, 06:01

Bence LPG regülatörünün tam olarak çalışabilmesi için hava emişi sırasında belli bir ters basınçla havayla birlikte gazı emmesi gerekiyor. LPG mikseri seçimi doğruysa ve aracın başka bir yerden hava almadığına eminseniz hava girişini daraltmanıza gerek yok. örneğin kendim hava girişini tamamen açarsam yola çıkıp gaza basınca otomobil gitmiyor ve 2500 devir divarında teklemeye başlıyor. Yolda vitesi boşa atınca motor stop ediyor. Benzinde olsa durum farklı, hava filtresi kapağını tamamen söksenizde motor çok güzel çalışıyor. Hatta daha verimli çalışıyor çünkü karbüratör motorun ihtiyacı olan benzini devire göre motora veriyor hava miktarı daha fazla olunca daha iyi yanma sağlanıyor. Ancak lpgde motorun devrine göre regülatörden gazın çekilmesi gerekiyor. LPGli bir otomobilde esasında karbüratörün tam olarak bir işlevi yok. Gaza bastığınızda dışarıdan hava ve LPG gazı geliyor. Yüksek devirde yeterli gazın çekilebilmesi için belirli bir emiş gücü ile lpgninde çekilmesi gerekiyor. Ancak hava gereginden fazla miktarda olup lpgyi emecek basıncın oluşmasını engellerse çok hava az yakıt gelerek aracın stop etmesini veya yeterli gücü üretememesini sağlıyor. Sizin LPG mikserleriniz ne şekilde bilmiyorum ancak benimkinde karbüratörün üstünde iki hava giriş deliğinin üzerinde birer delik olmak üzere iki delikli bir mikser var. Aşağıdaki resimi inceleyelim.



Sol taraftaki resimde bemi aracımda ve büyük ihtimalle Türkiyedeki çoğu favoritte bulunan mikser tipi. Öyleki bu mikserde bulunan hava açıklığı boyutu neredeyse karbüratörün üzerindekinden bile büyük, ayrıca mikser girişi iki ağızın yanında gereksiz iki tanede delik var. bunlar gaz ile karışmamış havanın dışarıdan çekilmesini ve regülatörden emiş için yeterli ters basınç oluşumunu önlüyor. Önden havayı azalttığımızda bunun olumsuzluklarını önlüyoruz. Sağdaki fotografta ise yabancı lpg sitelerinde yıllardır skoda pierburg mikseri olarak insanlara gösterdikleri bence doğru mikser türü. Giriş ağzı hava filtresinin önüne açtığımız deliğe yakın büyüklükte, dolayısıyla hava filtresinin önünü kapatmamıza gerek kalmıyor ve giriş ağzı dışında soldaki fotograftaki gibi lüzümsuz olduğunu düşündüğüm deliklerde yok böylece giren her hava lpg ile karışarak motora ulaşıyor. Şahsen kendi aracımın karbüratörden hava almadığına emin olduğumu düşündüğüm halde soldaki mikser tipinde bir mikserim olduğu için hava filtresinin önünü daraltmak zorunda kalıyorum, büyük ihtimalle lpg problemi yaşayan çoğu favoritte de durum aynı. Şaşmazdaki ustalar karbüratörü delip kazık mikser yapılırsa o zaman karbüratörün tam işlevini kazanabileceğini ve bantlamaya gerek kalmayacağını söylüyorlar. Ancak karbüratörü delmek otomobilde kalıcı bir değişiklik yapacağı için kendim hiç düşünmedim.
Kullanıcı avatarı
Favocu
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 397
Kayıt: 25 Mar 2010, 14:48
Nereden: Ankara
Arabanız: Favorit 135 L

İleti Favocu » 04 Arl 2011, 06:17

Aşağıda da benzer bir konu açılmış voltran mikser tavsiye edilmiş, sanırsam benim anlattığım gibi ortadan tek ve küçük girişi olan bir mikser tipi. Giriş küçük olunca hava filtresinin önünü daraltma sorununuz kalmıyor.

http://www.skodam.com/felicia-pickup/lpg-mikseri-degistireyimmi-t26642.html

Yukarıda anlattığım pet şişeye 3 cm delik açma yönteminde de LPG montajcılarının yanlış yaptığı mikser seçimini kendi çabamızla çözmeye çalışmış oluyoruz denilebilir.
Kullanıcı avatarı
Favocu
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 397
Kayıt: 25 Mar 2010, 14:48
Nereden: Ankara
Arabanız: Favorit 135 L

İleti bekocan » 04 Arl 2011, 14:09

onurcelikors yazdı:Aşağıda da benzer bir konu açılmış voltran mikser tavsiye edilmiş, sanırsam benim anlattığım gibi ortadan tek ve küçük girişi olan bir mikser tipi. Giriş küçük olunca hava filtresinin önünü daraltma sorununuz kalmıyor.

http://www.skodam.com/felicia-pickup/lpg-mikseri-degistireyimmi-t26642.html

Yukarıda anlattığım pet şişeye 3 cm delik açma yönteminde de LPG montajcılarının yanlış yaptığı mikser seçimini kendi çabamızla çözmeye çalışmış oluyoruz denilebilir.

aynen
senin karbratörün harici hava aldığı için 2.5 cm bir delik le tesatüfen bulmuşşun oranı ancak alt takoz contalar üst kapak vs yerleri tamamen yapınca hava kaçaklarını işte ön hava alma borusunuyla uğraş dur
eğer ki dediğin gibi 16kr felan yakıyorsan kesinlikle ne oyna nede oynat karbratörü
olay hava karışımını en orantılı yapabilmek o da bence 2500 devir e ğöre hava ğirişini ayarlamak
anlaşılan o ki 2. en önemli olayda dediğin gibi vede yüksek model felicia gibi araçlardada mikser ğirişi tek kanallı mikser üzerinde anlamsız delikler yok
belkide biz burayı kaçırıyoruz anlamsız delikleri hemen kapatıp tekrar deneyecem
Kullanıcı avatarı
bekocan
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 569
Kayıt: 09 Haz 2011, 11:21
Ad Soyad: bektaş öztürk
Nereden: Ankara
Arabanız: 93 favorit

İleti ozantavsan » 04 Arl 2011, 19:10

Bugün lpg borularımı kontrol ettim.
LPG regülatörden hortumu çıkardım.
Karbüratör alt muhafaza , üst kapak , mikseri komple söküp eve aldım.
LPG borularını sıcak su ile temizledim.Temizlik sonrası su dolu kova içine sokarak bir ucunu kapatıp hava verdim.
Borularda kaçak çıkmadı.
LPG ayar vanasını kontrol ettim.Tek giriş gelip 1. ve 2. boğaza ayrı ayrı hortuma ayrılıyor benimki.
2. boğaza giden hortumun takıldığı pirinç uç su altında basınçta hava kaçırıyor.Yanı gaz sızdırıyor demek.
Bugüne kadar koku duymadım ama.Lpg ayar vidasını yerinden çıkarttım.Ondada fark ettimki sızdırma yapmasın diye teflon bant sarılmış. Bant zamanla yeşillenmiş ve lpgnin geçtiği yuvaya sarkmış.Banrı temizleyip takınca vida yerindende hava kaçırdı.Bu kısmı güzelce temizledim.Vidaya yeni teflon bant sardım.Eski konumunu işaretlemiştim.
Kaç turda söktüysem aynı turda sıktım.Zaten vidanın sıkılınca yüksekliğini not almıştım.Eski ayar ile taktım.
Hava kaçıran pirinç bağlkantı ucunun dibini sıvı silikon ile sıvadım.Üzerine teflon bant geçtim.
hortumların karbüratöre girdiği deliklerin hizasında hortumlara teflon bant sardım.Deliklere sımsıkı oturunca sıvı conta ile sıvadım.Mikseri wd40 ile temizledim.Sarı sarı aktı.Herşeyi araca monte ettim.Aracı çalıştırdım.

Köpüklü su ve sünger ile hortum ve lpg regülatör bağlantı yerini kontrol ettim.
Kaçak yok.Test sürüşü yaptım.Sürüşte sorun yok.Park edince kaputu açıp gaz kokusu varmı diye baktım.Yokkk.

İlk defa lpg ile çalışırken karbüratör üst kapağını açtım.Rolanti düşüyor , motor stop edecek sandım ama sakin sakin çalıştı.
Eklentiler
lpg010811-0927.jpg
Bizim lpg mikser böyle.BRC..
İki boğaz için delik ve diğer delikler var.
lpgkaçak.jpg
LPG sızıntısı olan yer.Hiç bir belirti koku yoktu.
Su altında basın testinde ortaya çıktı.
SKODA YOLDA
YOUTUBE Http://www.tinyurl.com/skodayolda
FACEBOOK Https://www.facebook.com/SkodaYolda
Kullanıcı avatarı
ozantavsan
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1825
Kayıt: 18 Mar 2010, 19:59
Ad Soyad: Ozan TAVŞAN
Nereden: Balıkesir
Arabanız: 94 Skoda Favorit GLX - LPGli

İleti bekocan » 04 Arl 2011, 22:21

ozan arkadaşım sen baştan kaybediyorsun miksere 2 başlı hortum bağlamışşın kesinlikle mikserini değiştir veya bir tarafı körle tek hortum ğirsin
dediğin gibi olacak zaten rolantide çalışırken üst kapağı yavaş yavaş kaldırınca stop etmeyecek hatta dahada rahat etmesi lazım motorun
bu gün bende sendeki mikserin aynısı vardı 5 adet deliktem 3 küçük ve birde büyüğü tamamen sıcak silikonla kapattım tek boğaz yaptım aracın çalışmasında bir anormallik olmadı gayet iyi hatta böyle yakıtında düşeceğini sanıyorum
Kullanıcı avatarı
bekocan
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 569
Kayıt: 09 Haz 2011, 11:21
Ad Soyad: bektaş öztürk
Nereden: Ankara
Arabanız: 93 favorit

Sonraki

Alternatif Yakıtlar (LPG & CNG & Elektrik)



Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 1 misafir