Kısaltmaların Anlamları

Otomobillerin performans ve görsel modifiyesine ilişkin konular.
Forum kuralları
Forumlarımızda siyasi, dini yada toplumun hassasiyeti bulunan konulara değinmek yasaktır.

Kısaltmaların Anlamları

İleti Ufuk KAPLAN » 15 Mar 2007, 22:16

A - D



4WD :
Four wheel drive- Dört çekiş sistemi

16V:
16 sübapli motor.

1din:
1,12 sae

1kw:
1,34 ece

1kw:
1,35 PSdin

A-sütunu:
On kapıların taşındığı dikey karoser sütunu. Tavana kadar uzanıp on cami sınırlar. A-sütunu gibi B ve C sütunları, station'larda D sütunu da bulunur.

ABC (Active Body Control):
Otomobilin yana yatmasını süspansiyonun içindeki havanın basıncı ile oynayarak engelleyen elektronik sistem.

ABS (Anti Blocker System):
Panik fren anında tekerleklerin kilitlenmesini önleyen elektronik sistem. Frenlerin aşınmasını azaltır, daha önemlisi fren anında manevra yapma şansı verir. Her bir tekerdeki sensörler, dövme sayısına bağlı olarak bloke riskini belirler. Teker tekrar yol tutuş sağlayıncaya dek fren gücünü azaltır.

Atık Gazlar:
Egzostan çıkan çeşitli gazlardır. Kimyasal arıtma için katalizatör kullanılır.

Atık gaz normu:
Araçların çevreye ne kadar gaz verebileceklerini belirler. 1.1.2000'den itibaren Avrupa'da Euro3; 1.1.2005 ve 2006'da ise Euro4 normları geçerli.

AC: Klima

ACC:
Adaptive Cruise Control. Trafikteki diğer araçların hızına uyan ve aradaki mesafeleri düzenleyen sistem. Özellikle yük taşıma araçlarının trafik akışını güvenlik açısından olumsuz etki etmemesini kolaylaştırır. Daimler Chrysler tarafından geliştirilmiş diğer sistem de yanal çizgilere göre mesafe düzenler.

ACEA:
Avrupalı Otomobil Üreticileri Birliği. En büyük işlevi, motor yağları ile ilgili bir norm belirleyerek benzin istasyonlarında sürücülerin islerini kolaylaştırmaları idi.

AQUA PLANNING:
Hızlı bir şekilde bir su birikintisine girildiğinde, aracı lastiklerinin su yüzeyinde yüzmesi, yerle teması kaybetmesi olayıdır.

Aktif gergili emniyet kemerleri:
Çarpışma anında çok hızlı şekilde kemer gerilerek yolcuyu tepki hareketinden korur.

Aktif Güvenlik:
Otomobilde güvenliği arttıran elemanların tümü. ABS, ESP, lastikler, aracın aerodinamik yapısı, frenler, yol tutusu gibi...

Aerodinamik:
Hava akimi bilimidir. Otomobiller için çok önemlidir, çünkü düşük rüzgar direnci ile yakıt tüketimi de düşer.En iyi direnç değeri otomobiller için cw=0,26 iken arazi araçlarının kotu aerodinamiği ile 0,45'e dek çıkabilir.

ASR:
Anti-Schlupf-Regelung(Anti patinaj kontrolü) Çekiş sağlayan tekerlerin boşa dönmesini engeller ve sürüş stabilitesini yükseltir. İki yolla olur; elektronik olarak motor gücü azaltılır ve/veya donen teker frenlenir. ASR, Mercedes tarafından kullanılan kısaltmadır. Traction Control, farklı üreticiler tarafından farklı şekilde kullanılır; ETC, TC veya TCS gibi.

ATF:
Otomatik şanzıman yağı. Hidrolik direksiyonda da kullanılır.

AWD:
Dört çeker otomobillerinin kullandığı kısaltmadır.

BAS:
Sistem sürücünün fren pedalına sonuna kadar basması gerektiği durumlarda aksini tespit ederse frenlemeyi kendisi yapıyor.

Bağlantı çerçeve:
Arazi araçları için hala kullanılan yürüyen aksam seklidir. uzunlamasına ve çapraz kollara direkt bağlanıyor. En büyük avantajı stabilitesi ve değişkenliği. en büyük dezavantajı ise ağırlığı.

Bi-Litronic:
Xenon farlar için Bosch'un kısaltmasıdır.

Blow-by:
Silindirde yanma sırasında pistonlara giden gazlara verilen addır.

Bos Ağırlık:
Kullanıma hazır bir otomobil, yüzde 90 dolu yakıt deposu ve 75kg'lik bir sürücünün toplam ağırlığı.

Boxer Motor:
Silindirlerin ayni düzlemde (180 derece) karşılıklı olarak konumlandırıldığı motor.

CAN:
Controller Area Network: Birbirine bağlı fonksiyonlar ağı.

CBC:
Arka akstaki fren sisteminin optimal kullanımını sağlıyor.

CDI:
Common rail dizel direkt enjeksiyonun Mercedes tarafından kullanılan kısaltmasıdır
 
Ufuk KAPLAN
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 10 Mar 2007, 00:59

İleti Ufuk KAPLAN » 15 Mar 2007, 22:16

E - J


EBD-EBV:
Elektronik fren gücü dağıtıcısı.

ECE:
Economic Commission for Europe

ECOTEC:
Opel’in ekonomi, ekoloji ve teknoloji anlamına gelen motoru.

EDC:
Electronic Diesel Control: Enjeksiyonlu dizellerin elektronik kontrol sistemidir.

EDLS:
Elektronik Diferansiyel Kilidi.

E-gaz:
Gaz pedalı ve motor arasındaki elektronik bağlantı.

EHB:
Daha gelişim aşamasında olan elektrohidrolik fren sistemi.

EMV:
Araç elektroniğinin elektro-manyetik alanlardaki davranışı. Yüksek gerilim alanlarındaki gerçek davranış test edilir.

EPS (Elektro Power Steering):
Elektrik motorlu hidrolik direksiyon sistemi.

EON:
Enhanced Other Network: oto-radyoda diğer vericilerden alınan trafik bilgiler verilir.

ESP (Electronic Stability Program):
Elektronik savrulma önleyici sistem.

ETC:
Elektronik Traksiyon Kontrolu

ETS:
Elektronik Stabilite Sistemi. ASR ile ilişkilidir

Fading:
Fren disklerinin ve kampanalarının aşırı ısınmasından dolayı fren etkisinin zayıflaması olayı.

FIS:
Sürücü enformasyon display, eski adi yol bilgisayarı. Geride bırakılan mesafe, ortalama hız, genel tüketim, dış sıcaklık gibi ilginç veriler görülüyor.

Floating Car Data:
Hareket eden araçların gönderdiği veriler, telematik hesaplarına katılır.

FPS:
Yangın önleme sistemi

FSI:
VW’nin “Direkt Enjeksiyonlu benzinli” motoru.

Gaz Jeneratörü:
Hava yastıklarını saniyenin ondalık dilimleri içinde şişiren araçtır.

GDI:
Mitsubishi’nin “Direkt Enjeksiyonlu benzinli” motoru

GPS:
Global Positioning System: Uydu yardımı ile beş metreye varan hata payları ile pozisyon tespiti. Navigasyon sistemlerinin temel prensibi.

GRIP:
Yol tutuşun İngilizce’si.

HB:
Hatch Back.5 kapılı otomobil.

HC:
Hidrokarbonların kimyasal kısaltmasıdır. Atik gaz bulunması istenmez, bu yüzden katalizatorde temizlenmesi gerekir.

HDI:
Peugeot’un common-rail teknolojisiyle ürettiği dizel motora verdiği isim.

Head Up Display:
Gösterge tablosundaki bilgileri (hız,devir) ön cama yansıtan sistem.

Hibrid Motor:
Bu sistemde biri benzinli diğeri elektrikli 2 adet motor vardır.

Hydropnomatik:
Karoserde çelik kollu süspansiyonlar yerine hidrolik kolların kullanılması. Sadece Citroen tarafından kullanılıyor.

Immobiliser:
Motoru ve otomobilin elektrik sistemini hırsızlığa karsı kilitleyen şifreli elektronik sistem

Intercooler:
Turbo kullanılan motorlarda havayı soğutan sistemdir.

Işık akimi:
Işık kaynağının gücünü belirler.

JIS:
Japanese Industrial Standart (jis=din)

Jeneratör:
Aküyü doldurma ve akim yaratma görevi vardır. Yaygın 12V'luk akülerin yanında artan ihtiyaca göre 42V'luklar da seri üretime geçirilmek üzere. Krank mili start jeneratörleri ile üretilir.
Ufuk KAPLAN
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 10 Mar 2007, 00:59

İleti Ufuk KAPLAN » 15 Mar 2007, 22:16

K - P


Kare Motor:
Strok ve silindir çapı eşit motorlar.(Opel’in Ecotec’i)

KW:
Kilowatt

Katalizator:
Egzost sisteminin parçalarından biridir ve atik gazdaki zararlı gazların azaltılmasını sağlar. Yüksek ısıya dayanıklı çelik yuvasının içinde sayısız monolit doku bulunur. Her birinde özel platin yüzeyler bulunur. Monolitlere alternatif olarak 0.5mm kalınlıktaki metal folye de kullanılabilir.

Klima:
Buzdolabı gibi çalışır; Kompresör aracılığı ile gaz maddesi basınç altına alınır, ısınır ve sıvılaşır, sonra soğutulur. Buharlaştıktan sonra hemen hızla soğutulur. Komprasor motoru için yakıt tüketimi hafif yükselir.

Kompressor:
Amacı turbo ile aynidir. Fakat gücünü kayış yardımıyla motordan alır. Hava veya klimada soğutulacak maddeyi sıkıştıran pompadır. Jaguar, Mercedes ve diğer üreticiler, kompresörleri motor gücünü arttırmak için kullanır. Motor da kompresörün çalışması için biraz daha fazla yakıt tüketir.

Kryogen tank:
Eksi 253 dereceye kadar sıvı hidrojenin korunmasını sağlar. Çok iyi izole olması gerekir, aksi takdirde isi alimi ile yakıt deposu kapasitesinin yüzde 2'si bir günde kaybolur.

Lambda sondaji:
Atik gazdaki oksijen. Katalizatorun uygun çalışması için önemlidir.

LED:
Işık yayan diyot. Sinyaller için ek ışık kaynağıdır.

LPG:
Likit petrol gazi yakıt olarak da kullanılır. Propan ve bütanın rafine edilmesi ile oluşur ve 100 oktanın üzerinde bir değere sahiptir.

MPV:
Çok amaçlı araç.(Opel Zafira)

Methanol:
Yanma odasında kullanılan bir tur alkoldür. Yanmalı motorlarda da kullanılabilir, ancak enjeksiyon sistemine uyması gerekir.

MPI:
Çok noktalı enjeksiyon. En uygun yakıt yanması sağlanır.

MOZ:
Motor oktan sayısı. Farklı bir metot ile de ROZ hesaplanır. Yakıtın yakma gücünü verir. MOZ, ROZ'dan biraz daha düşüktür.

OBD:
On Board Diagnose. Zararlı atık gazların azalması için buna uygun parçaların kullanılması

Orta diferansiyel:
Dört çeker araçlarda on ve arka aks arasında bulunur ve virajlardaki devir sayıları farkını dengeler. Bazı arazi araçlarında orta diferansiyel devre dışı bırakılarak çeşitli ayarlar yapılabilir: Arkadan itişli, dört çekiş gibi.

OT:
Obere Punkt: Üst nokta. Pistonların, silindir içindeki yukarı-aşağı hareketlerinde ulaştığı en yüksek noktadır.

Otto Motor:
Benzinli motoru ilk bulan kişi olan Nicolaus August Otto'nun adini taşıyan benzinli motor.

Navigation:
Akilli yön bulma sistemi.

Pasif Güvenlik:
Bir kaza durumunda yolcuların güvenliğini sağlayan etkenlerdir. Emniyet kemerleri, airbag, kapı içi çelik barlar, arabanın darbe emme yapısı vs. gibi.

Pats:
Ford’un pasif güvenlik sistemi. Sistem alarm ve immobilizer içeriyor.

Prem Air:
Radyatörden gelen havayı filtre ederek zararlı ozon gazlarının %75’ini oksijene çeviren sistem. (Volvo)

PSM (Porsche Stability Management):
Porsche'un kendine özgü, ESP'yle ayni isi gören sistemi...

Partikül:
Atik gazlar içindeki kati parçalardır. Büyüklüğü önemli değildir.

Pompa-ağız:
Dizel motorlarda enjeksiyon pompası ve ağzının aynı yapı grubu içinde olmasıdır. Basınç için gerekli olan güç, eksantrik milinden gelir. Bu sistem 2000 bara ulasan basınçlar verebilir.

Quattro:
Audi’nin 4 tekerlekten çekiş sistemi.
Ufuk KAPLAN
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 10 Mar 2007, 00:59

İleti Ufuk KAPLAN » 15 Mar 2007, 22:17

R - Z


RDS:
Radio Data System: radyo istasyonlarının dijital iletimi. Otoradyoda radyo istasyonu ve saat dijital görünür.

Real-Time Cekis Sistemi:
Çekiş normalde ön tekerleklerdedir. Fakat ön tekerlekler patinaja düşerse sistem çekiş gücünü otomatik olarak arka tekerleklere de iletir.(Honda HR-V)

ROZ:
Research oktan sayısıdır ve MOZ gibi yakıtın yanma gücünü belirtir.

SAE:
Society of Automotive Engineers

Selespeed:
Tiptronic’den farkı manuel olması.Fakat otomatik ve yari otomatik olarak da kullanabiliyor.

Seramik:
Çok hafif bir maddedir. Porsche Turbo ve Mercedes CL 55 AMG’ de disk fren malzemesi olarak kullanılır. Avantajı aşınmaya karsı dayanıklı olması ve 300.000km civarında ömrü olmasıdır. Ayrıca ağırlığı yüzde 60 daha azdır ve sürüş konforunu arttırır.

SLS:
Otomobilin yüksekliğini otomatik olarak ayarlayan sistem.(Off Road araçlarda kullanılıyor)

Spaceframe:
Audi'nin A8 ve A2'de kullandığı alüminyum yürüyen aksamıdır. Dokum ve kaynak hafif alaşım parçalar alüminyumla birleştiriliyor. Kapılar ve tamponlar normal çelik yapılar gibi vidalanıyor. Spaceframe karoserin, çelik karosere karsı yüzde 40'lik ağırlık avantajı bulunuyor. Dezavantajı ise kaza sonrasındaki pahalı tamir masrafları.

SOHC:
Üstten tek eksantrikli motor

SRS:
Ek güvenlik sistemi havayastigi/emniyet kemer gergisi.

Super Select:
Tekerlek çekisini ihtiyaca göre ayarlayan sistem. Bu sistemde çekiş 4 şekilde oluyor.1) Sadece arka tekerleklerden 2)Ön ve arka tekerlekler arasında dağılım 3) Ön ve arka tekerlekler arasında eşit dağılım 4) Arazi şanzımanıyla devreye giren klasik dört tekerlekten çekiş.

SUV:
Sportif hobi aracı. (Honda HR-V,Toyota Rav4)

TAS(Travel Assist System):
Bu sistem bağlı olduğu GSM hattı sayesinde kaza anında otomatik olarak s.o.s gönderiyor.

TCS(ASR-ETC):
Patinaj (çekiş) kontrol sistemi.

TDI:
Turbo Dizel Enjeksiyon.

Tiptronic:
Şanzıman ister otomatik ister manuel olarak kullanabiliyor.

TPC:
Elektronik lastik basınç kontrolü.

Turbo:
Motora daha fazla hava girmesini sağlayan sistem. Gücünü egzoz gazından alır.

Twin Spark:
Silindir başına 2 adet buji.

Vanos:
Bmw’nin değişken zamanlı subap kontrol sistemli motoru.

VTEC:
Honda’nin “değişken zamanlı eksantrik mili kontrol sistemli” motoruna verdiği isim.

VVT-I:
Toyota’nin “değişken zamanlı subap kontrol sistemli” motoruna verdiği isim.

Wankel (Rotary) Motor:
Diğer motorlardan farkı tek silindirli olması.

Yakıt Hücreli Motor:
Hidrojenin oksijenle tepkimeye girmesiyle elde edilen elektriğin elektrik motoru yardımıyla harekete dönüştürülmesi.

Yağmur Sensoru:
Optik sensorler, on camin ıslandığını belirtir ve cam silecekleri çalışmaya baslar. Bu sırada varsa açılır tavanda kapanır

Yari Otomatik Şanzıman:
Debriyaj pedalının olmadığı şanzımandır. Bu görevi elektronik veya hidrolik pedal yapar, Günümüzde birçok üretici bu sistemi kullanıyor. En son gelişimi ise Opel corsa'da kullanılan elektronik sistem Easytronik.

Yükleme basıncı:
Bir turbo motorun havayı yanma odasına hangi basınçla ittirdiğini belirtir. Basınç ne kadar fazla ise, silindire o kadar fazla oksijen ve yakıt gider. Güç de ayni oranda artar.

alıntıdır.
Ufuk KAPLAN
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 10 Mar 2007, 00:59

İleti murat06 » 15 Mar 2007, 23:56

Yararlı bilgiler.Paylaşım için saol.

murat06
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 14 Şub 2007, 20:16

İleti umutkubat » 16 Mar 2007, 02:17

paylaşım için teşekkürler.
umutkubat
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 7
Kayıt: 26 Kas 2005, 20:09
Nereden: Ankara
Arabanız: 2014 Octavia Elegance 1.6 TDI DSG


Modifiye



Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 1 misafir