Turbo , süpersarj,kompresör hakkında bilgi....

Otomobillerin performans ve görsel modifiyesine ilişkin konular.
Forum kuralları
Forumlarımızda siyasi, dini yada toplumun hassasiyeti bulunan konulara değinmek yasaktır.

Turbo , süpersarj,kompresör hakkında bilgi....

İleti hdoner » 10 Ekm 2010, 09:56

Bi aracın en basit şekilde bi motordan daha fazla güç,performans elde etmek için yapılan mantık şudur:

Her motorda 14:1 yada 15:1 hava oranıyla yakıt karışımı patlatılması sonucu oluşan basınç pistonlara tepki yapar bu şekilde krank mili dönerek hareket etmektedir.

Genelde motor modifiyesi yapılırken temel olarak daha fazla basınçlı soğuk hava girişi sağlanıp bunu yeterli oranda besleyecek yakıt enjeksiyonu oluşturulur.Neden soğuk hava derseniz fizisel olarak su hariç her madde soğudukça yoğunlaşma neticesinde daha fazla monekül içerecektir.Buda patlamanın daha etkili olmasını sağlıyacaktır(güç ve tork artışı sağlanır).

İşte olayın mantığı itibariyle daha fazla soğuk havanın motora yönlerdirilmesinin bir çok yöntemi vardır.

**Kullandığımız araçların çoğunda hava filtresi dış etmenlerden dolayı , tozu tutabilmesi daha çok ön planda tutulmuştur.

Hava yoğunluğunun artırılması genelde 3 yöntemle olmaktadır.

1-Turbo
2-süpersarj,Supercharge,supersharged
3-kompresör


1-turbo:Basit olarak eksozdan çıkan yanmış petrol atığının eksoz manifoldundan turbo türbinlerine yönlendirilerek ,türbün dolunca buna bağlı ters kompresör ters yönde dönmeye başlar.Kompresör hava basıncını ve yoğunluğunu artırır.Bu sayede motora giden temiz hava yoğunluğu %40-60 oranında artırılarak motora pompalanır.

Eksoz gazı sadece yel değirmeni gibi pervanenın dondurulmesıne bu sayede kompresörünün motor görevi yapmasına neden olu.Yakılan yakıt görevini yaptıktan sonra eksozdan atılır.


Turbolar da 3 e ayrılır:

1-tek turbo:Belli devirler arasında devreye giren klasik yapıdır.
2-Twin turbo:2 adet turbonun aynı anda devreye girer.
3-biturbo:Araçta 2 adet turbo vardır fakat biri ufak diğeri büyüktür.Düşük devirlerde küçük olan turbo hemen devreye girer devir yükselip yetmemeye başladığında büyük turbo devreye girer,küçük olan devreden çıkar.Bu sayede Yüksek devir aralığında turbo gücünün itmeye katılır.



Turbo motorlar kullanılırken dikkat edilmesi gereken bir başka husus ise otomobili yüksek devirlerde kullandıktan sonra motor stop edilmeden önce kısa bir müddet de olsa rölantide çalıştırılarak, türbünün boşalması ve soğumasına izin verilmesidir. Aksi takdirde gazın sirkülasyonu esnasında türbün boşalmadan bir miktar gaz içerde hapis olacak ve zaman içinde turboyu ciddi şekilde yıpratacaktır. Turbo uygulamasının motorda çok daha fazla yük ve yüksek ısılara yol açacağı ve bunun için intercooler uygulamaları veya diğer soğutma yöntemleri gerektiği unutulmamalıdır.

Turbo uygulaması özellikle ülkemizdeki otomobil modellerinde süperşarjdan daha yaygındır.

Olumsuz yanı turbo her devirde sistemde çalışmayacaktır.Turbo belirli bi zamanda ömrünü tamalar
değişmesi gerekir.Eksozdan gelen parçacıkları turbo pervanesine zarar verir yada bozulmasına sebebiyet verir.Turbolu araçların çalıştırılırken ve stop edilmeden 1 dakkaya yakın rölantide çalıştırılması gerekir.
olumlu yanı.Motora yük bindirmediğinden yüksek güç elde edilir.Yakıt harcaması üzerinde olumsuz etkisi yoktur.
2. süpersarj


Süperşarjın içindeki kompresör çalışma gücünü yine motor kayışlarından ve dişlilerden alır. Bu çalışmak için turboşarja göre daha fazla güç gerektiren bir sistemdir. Ayrıca sağladığı sıkışma sebebiyle motorun çabuk yıpranmasına sebep olmaması için motor kompresyon oranı pistonların değişmesi suretiyle düşürülmelidir.
Süperşarjın iki çeşit uygulanması mümkündür. Emme manifoldu ile throttle body arasına veya throttle body?nin önündeki hava girişine monte edilebilir. Eğer emme manifoldu ile throttle body arasına monte edilirse, enjeksiyon sisteminde mekanik bir değişiklik yapmadan benzin akışının ayarlanması mümkün olur. Bu genellikle yarış otomobillerinde de tercih edilen daha pratik bir sistemdir. Eğer süperşarj throttle body?nin önünde monte edilirse, gelen basınçlı havayı karşılamak için normalden daha yüksek basınçla yakıt püskürtülmesi gerekecektir.

olumsuz yanı:
Aynı silindir hacminde ve aynı yanma odalarına sahip iki motordan, süperşarj uygulanmış olan motor aynı büyüklük içinde daha fazla sıkıştırma ile çalışacak ve daha fazla benzin yakacaktır. Buna karşılık turbo uygulamasındaki kadar yüksek güç veremeyecektir.

avantajı:

Turboşarj uygulamasında, turbonun devreye girmesi için yanan gazın geri dönmesi ve türbünü doldurması gerekmektedir. Fakat Süperşarj uygulamasında turbonun devreye girmesi için gereken zaman ve motor devri, süperşarjın devreye girmesi için gerekmemektedir. Gaz pedalına ilk basıldığı anda açılan süperşarj, en alt devirden itibaren gücünü gösterecektir.


3-kompresör:Aracın v kayışına bağlanarak kompresör ün motor ile çalışması sağlanır.hareketini v kayisindan aldigi icin egsoz gaziyla bir fan dondurmek durumunda kalmayan, bu sayede de yanma odasindan gelen gaza karisan patlama eseri motor bloklarindan kopan metal capak ve parcaciklarinin turbo fanini parcalamasi problemini ortadan kaldiran sistem.
ancak ilk nesil kompressorler mercedes bayilerince bile tuhaf karsilanmis, asiri gurultu problemi yasattigi satin almak icin bayilere giden musterilere acik acik soylenmistir.

Yanlışım varsa affola..
 
Kullanıcı avatarı
hdoner
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 784
Kayıt: 30 Nis 2009, 01:13

İleti sufe » 10 Ekm 2010, 10:33

Verdiğiniz temel bilgiler için teşekkürler. Bunları birde resimler ve animasyonlarla süsleyebilirseniz meraklı arkadaşların daha kolay kavramasını sağlayabilirsiniz. Elinize sağlık.
Kullanıcı avatarı
sufe
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 141
Kayıt: 19 Ağu 2010, 21:22
Ad Soyad: Suleyman
Nereden: Bursa
Arabanız: SuperB 1.4TSI Elegance

İleti hdoner » 10 Ekm 2010, 10:37

Elbette ,kesinlikle daha iyi olur zaman kısıtlılığından bu kadar oldu konuya müsait zamanda görsel eklemede yapacağım.
Kullanıcı avatarı
hdoner
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 784
Kayıt: 30 Nis 2009, 01:13

İleti can.tasan » 10 Ekm 2010, 10:46

Tesekkurler kardes, gercekten guzel bilgiler kafamdaki eksiklikleri tamamladin.

Meslek nedir acaba? Iyi gunler...
Kullanıcı avatarı
can.tasan
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 309
Kayıt: 19 Ekm 2009, 23:19
Ad Soyad: Can TASAN
Nereden: Ankara
Arabanız: 2003 Fabia Elegance 101

İleti hdoner » 10 Ekm 2010, 13:11

can.tasan yazdı:Tesekkurler kardes, gercekten guzel bilgiler kafamdaki eksiklikleri tamamladin.

Meslek nedir acaba? Iyi gunler...

Bende teşekkü ederim kardeşim.Ben öğretmenim ama elektronik ve araç mekaniğine epey merakım vardır.
Kullanıcı avatarı
hdoner
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 784
Kayıt: 30 Nis 2009, 01:13

İleti hdoner » 10 Ekm 2010, 14:19


Garret marka turbo..

Honda civic turbo uygulaması



Turbo çalışma prensibi


Turbo hava akışı ve turbo pervanesi çalışması

Turbo ve altaki intercooler
İntercooler görüldüğü üzere turbodan artırılmış havanın motora soğutularak verilmesini sağlıyor.Malum eksozdan çıkan hava sıcak olduğundan ne kadarda olsa motora yönlendirilen havayı ısıtmaktadır.
Kullanıcı avatarı
hdoner
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 784
Kayıt: 30 Nis 2009, 01:13

İleti hdoner » 10 Ekm 2010, 14:24



İntercooler görüldüğü üzere her zaman aracın önünde konumlandırılmaktadır.Bunun amacı daha iyi soğutma sağlamaktır.
Kullanıcı avatarı
hdoner
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 784
Kayıt: 30 Nis 2009, 01:13

İleti frostbite19 » 10 Ekm 2010, 15:48

Radyatorun arkasında olsa soğuyacağı yerde daha da ısınırdı zaten ;)

Çoook teşekkür ederiz hocam verdiğiniz bilgiler için :)

?Life is a tale told by an idiot

-- full of sound and fury,

signifying nothing.?



William Shakespeare
Macbeth Act 5, scene 5, 19?28
Kullanıcı avatarı
frostbite19
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 706
Kayıt: 22 Ağu 2007, 15:25
Ad Soyad: Fahri
Nereden: Konya
Arabanız: Octavia Ambiente Combi 2004

İleti hdoner » 10 Ekm 2010, 16:27

Kardeşim ne demek büyük zevkle bende teşekkür ederim.
Kullanıcı avatarı
hdoner
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 784
Kayıt: 30 Nis 2009, 01:13

İleti önder38 » 10 Ekm 2010, 19:38

fabia tdı da ıntercooler var mı ?
FABİA TDI Sedan
Kullanıcı avatarı
önder38
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 460
Kayıt: 26 Arl 2009, 22:14
Nereden: Kayseri
Arabanız: Fabia TDI

İleti hakanerdogan » 10 Ekm 2010, 20:04

önder38 yazdı:fabia tdı da ıntercooler var mı ?


70 bg olanda yok, 75 ve 80 bg olanlarda var.
hakanerdogan
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1297
Kayıt: 28 Haz 2006, 17:08

İleti murat11h1 » 10 Ekm 2010, 20:16

Yanlış anladıysam uyarın.Burada asıl mesele yakıtı hava bakımından dahada zenginleştirmek mi? Yoksa motor blogunu soğutmak mı?
Kullanıcı avatarı
murat11h1
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1034
Kayıt: 20 Arl 2009, 16:21
Ad Soyad: Murat
Nereden: Çorum
Arabanız: Fabia 2005 101Hp Special

İleti hakanerdogan » 10 Ekm 2010, 20:18

Yakıtı değilde yanmayı zenginleştirmek.

Motor bloğunu soğutma sıvısı soğutur sulu motorlarda.
hakanerdogan
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1297
Kayıt: 28 Haz 2006, 17:08

İleti felicia_3437 » 10 Ekm 2010, 20:18

baylaşıö gercekkten cok guz<el ewlınıze sağlık ustdat
FeLiŞ 1995 34 ylt 20
Kullanıcı avatarı
felicia_3437
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1786
Kayıt: 21 Mar 2010, 00:02
Ad Soyad: M SELİM AKIN
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: FELİCİA LX

İleti önder38 » 10 Ekm 2010, 20:59

hakanerdogan yazdı:
önder38 yazdı:fabia tdı da ıntercooler var mı ?


70 bg olanda yok, 75 ve 80 bg olanlarda var.



teşekkürler hakan. önde bikaç tane radyatör var da hangisi nedir diye bakıp duruyordum bende. demekki biri soğutma sıvısı radyatörü, biri klima radyatörü biri de intercooler.
FABİA TDI Sedan
Kullanıcı avatarı
önder38
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 460
Kayıt: 26 Arl 2009, 22:14
Nereden: Kayseri
Arabanız: Fabia TDI

İleti hakanerdogan » 10 Ekm 2010, 22:26

Intercooler sağ ön sis farı konumunun arkasında. Pek kolay gözükmüyor.
hakanerdogan
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1297
Kayıt: 28 Haz 2006, 17:08

İleti AhmetH » 10 Ekm 2010, 23:16

Emeğinize sağlık ama baya hatalı bilgiler var, ne kadar derseniz 10 üzerinden 4
Kullanıcı avatarı
AhmetH
SCOUT
SCOUT
 
İleti: 2217
Kayıt: 18 Kas 2007, 22:35
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: '16 Golf 7 1.2tsi dsg allstar

İleti can.tasan » 11 Ekm 2010, 20:23

AhmetH yazdı:Emeğinize sağlık ama baya hatalı bilgiler var, ne kadar derseniz 10 üzerinden 4


O zaman duzeltin de ogrenelim...
Kullanıcı avatarı
can.tasan
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 309
Kayıt: 19 Ekm 2009, 23:19
Ad Soyad: Can TASAN
Nereden: Ankara
Arabanız: 2003 Fabia Elegance 101

Sonraki

Modifiye



Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 1 misafir