Hangi ilk, kimin?

Forum kuralları
Forumlarımızda siyasi, dini yada toplumun hassasiyeti bulunan konulara değinmek yasaktır.

Hangi ilk, kimin?

İleti lazianke » 03 May 2007, 02:32

Arkadaş sohbetlerinde bazı soruların cevapları asla bulunamaz. En azından konu otomobillerdeki ilkler olduğunda... Çünkü herkesin doğru olduğuna inandığı bazı cevaplar vardır. Ancak otomobil tarihine bir göz atarak 'gerçekten' doğru olanları bulmak mümkün. İşte bu yazıda sizlere otomobillerle ilgili merak ettiğiniz tarihi gerçekleri ve bunları ilk hangi markanın ya da firmanın gerçekleştirdiğini aktaracağız. Araştırmamıza göre, günümüz otomobillerinde görev yapan donanımların birçoğu sanıldığından da eski.



Elektrikli cam: Buick
Bir zamanlar cam açmak için bir kolu kuyudan su çeker gibi çevirip duruyorduk ve bu uzun yıllar boyunca devam etti. Elektrikli cam açma sistemlerinin otomobillerde yaygınlaşmaya başlaması 1980'leri buldu. Ancak bu kez de sadece üst ve lüks sınıf otomobillerde, hem de çoğunlukla isteğe bağlı olarak sunuluyordu. Piyasada satılan ve sonradan takılan elektrikli cam sistemleri o günlerde çok revaçtaydı. Aslına bakılırsa, tüm bunlar Avrupa pazarı için geçerli saptamalar. Neticede, Amerikalılar elektrikli camın rahatlığıyla çok önceden tanıştı. Örneğin GM tasarımcısı Harley Earl, ilk elektrikli cam sistemini 1938 yılında kendi kullandığı Buick Y'ye monte etti. 1950'lere gelindiğinde elektrikli cam tüm Buick ve Cadillac modellerinin standart donanımında yer alıyordu. Kumanda düğmeleriyse metaldendi ve kromajla kaplanmıştı.



Klima: Studebaker
Bir zamanlar insanlar otomobillerinde kalorifer olmasından bile çok mutlu oluyordu. Oysa Amerikalılar, henüz 1930'larda otomobillerinde soğutulmuş havayla yolculuk etmenin keyfini çıkarıyordu. Klimayı otomobilinde standart olarak sunan ilk markaysa, Commander ile Studebaker oldu. Mercedes'in (300 SE) soğuk hava keyfini müşterilerinin hizmetine sunmasıysa 1961 yılını buldu. Günümüzdeyse klima sistemleri smart ForTwo gibi küçük sınıf otomobillerde bile standart olabiliyor.



Direkt benzin enjeksiyonu: Gutbrod
Bu ilkin kendi hesabında olması, Mercedes'in çok hoşuna giderdi herhalde. Aslında 1954'ten itibaren 300 SL'de, direkt benzin enjeksiyonlu motor görev yapıyordu. Ancak iki küçük marka bu unvanı Mercedes'in elinden aldı çünkü direkt benzin enjeksiyonu, bundan iki yıl önce Gutbrod ve Goliath'ta (Borgward) zaten kullanılıyordu. Fakat bu ikilide sistem, kontrol sistemleri ve mekaniğin berbatlığı nedeniyle keyiften çok hüsran yaratıyordu. Sistemin yeniden canlanması, GDI adı altında Mitsubishi tarafından (Carisma) gerçekleştirildi. Ardından diğer üreticiler de art arda bu teknolojiye geçiş yapmaya başladı.

Hız sabitleyici: Chrysler
Otomatik şanzımanın vites kolunu D'ye getirip 88 km/s (55 mil/s) sabit hızla 3 bin mil boyunca ilerlemek mümkün. Böyle bir donanımı ilk kez Amerikalılar'ın hayata geçirmiş olmasıysa gayet doğal. Bu konfor ekstrası 1957 yılında Imperial'de kullanıldı. Ancak o günlerde elektronik sensörler henüz icat edilmemişti ve işlem mekanik olarak gerçekleşiyordu. Bu yüzden geçmişin hız sabitleyicisinde, otomatik tekrar hızlanma fonksiyonu da bulunmuyordu. İlk hız sabitleyicinin Avrupa pazarlarında boy göstermesi içinse yaklaşık 20 yıl geçmesi gerekti: Mercedes 450 SEL 6.9. Aslında bu da çok mantıklıydı çünkü otomobil Amerika pazarı için geliştirilmişti.



Kararabilen dikiz aynası: Mercedes
Hava karanlık, yağmurlu ve arkadan gelen otomobilin farları gözünüzün içine giriyor. Böyle durumlar gerçekten can sıkıcı olabilir. Bu nedenle olacak ki, bir Mercedes mühendisi henüz 1950'de kararabilen iç dikiz aynasını icat etti: Bir şalter itildiğinde ikinci (karanlık) ayna devreye giriyor ve göz alınması problemi ortadan kalkıyordu. Günümüzdeyse bu işlemler elektronik kullanılarak tam otomatik şekilde gerçekleşiyor.



Hibrid motor: Porsche
İstenildiğinde benzinli, istenildiğinde de elektr
 
lazianke
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 288
Kayıt: 01 Tem 2006, 07:29
Ad Soyad: Ömer
Nereden: Rize

İleti mygokhan » 03 May 2007, 11:38

teşekkürler hocam 
Skoda Fabia 2011 1.2 70 HP
mygokhan
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 450
Kayıt: 02 Ağu 2006, 15:05
Konum: bursa
Ad Soyad: Gökhan
Nereden: Bursa
Arabanız: Skoda Fabia II FL 1.2

İleti ünsal » 03 May 2007, 22:14

paylaşım için teşekkürler ...
AUDİ A3 1.6
Kullanıcı avatarı
ünsal
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 239
Kayıt: 07 May 2006, 16:21
Ad Soyad: ünsal gündogdu
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: Audi A3

İleti umutkubat » 04 May 2007, 16:09

paylaşım için teşekkürler..
umutkubat
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 7
Kayıt: 26 Kas 2005, 20:09
Nereden: Ankara
Arabanız: 2014 Octavia Elegance 1.6 TDI DSG


Genel Sohbet ve Paylaşım



Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 9 misafir