DİZEL ARAÇ NASIL KULLANILMALI

Forum kuralları
Forumlarımızda siyasi, dini yada toplumun hassasiyeti bulunan konulara değinmek yasaktır.

DİZEL ARAÇ NASIL KULLANILMALI

İleti fikret3968 » 15 Şub 2012, 11:23

Benzinli motorlara göre değişik bir çalışma sistemine sahip olan dizel motorların kullanımı ve bakımında önemli farklılıklar bulunuyor. Bilgi eksikliği veya dikkatsizlik nedeniyle yapılan yanlışlar dizel araçlarda ciddi sorunlar ortaya çıkartıp size pahalıya mal olabiliyor. Dolayısıyla dizel araçların bakımı ve kullanımı hakkında temel bilgilere sahip olmanız önem kazanıyor.
DOĞRU VE KALİTELİ YAKIT OLMALI
Başta binek otomobiller olmak üzere artık yeni nesil dizel araçlarda Common Rail gibi yüksek basınçlı enjeksiyon sistemleri kullanılıyor. Aracın uzun ömürlü olması ve kullanım konforu, arızalardan uzak kalmak için dikkat edilmesi gereken ilk nokta yakıt kalitesidir.
Günümüzde dizel araçların tercih edilmesinde tasarruf, sürüş keyfi ve çevreye duyarlılık gibi üç önemli faktör rol oynamaktadır. Aracın bu özelliklerini kullanım ömrü boyunca koruyabilmesi için standartlara uygun ve kaliteli dizel yakıt kullanımı şarttır. Sadece bir kere bile standart dışı yakıt almak aracın sistemine zarar verirken, size pahalıya mal olabilir.
Yeni teknoloji dizel motorlu otomobiller, görünüm olarak benzinli kardeşlerinden farksız olması ise yanlış yakıt kullanımına neden olabiliyor. Bu yüzden yakıt alırken siz ?motorin? deseniz bile bazı pompacılar ?kurşunsuz? gibi algılıyor. Yanlışlıkla depoya benzin konulması gibi olaylar sıkça yaşanıyor. Eğer depoya yanlışlıkla benzin konulmuşsa, motoru çalıştırmadan konulan benzinin mutlaka depodan çıkartılması gerekiyor. Aracın bu durumda çalıştırılması dizel motorda büyük zararlara neden olabiliyor.
Aracınızı çalıştıracağınızda motor soğuk ise mutlaka kontağı yarım çevirerek uyarı ışıkların sönmesini bekleyin. Gerekli sistemler ısındığında ışıklar sönecek ve motor soğuk olmasına rağmen bir seferde çalışacaktır. Motor soğukken ısınmasını bekleyin. Dizel motorlar benzinlilere göre daha yavaş ısınmaktadır. Kalkışta soğuk motor, konforu bozacak şekilde sarsıntılı olur.
Eğer yeni nesil donanımlı dizel aracınız varsa, aracınızın marş basmaması durumunda halk arasında ?aracın vurdurulması? olarak bilinen işlemin kesinlikle uygulanmaması gerekir. Nedeni ise yeni nesil dizel sistemlerinde, araç çalışmaz konumda iken yağ basıncının olmaması sebebiyle dizel pompasının bu vurdurma işlemi esnasında aşırı yüke maruz kalıp ciddi zarar görmesidir.
PERİYODİK BAKIM ÖNEMLİ
Periyodik bakım kuşkusuz tüm araçlar için önemlidir ancak dizel araçlarda periyodik bakımın önemi daha da fazladır. Örneğin, sistemde mazotu süzen, içindeki kirli partikülleri ve suyu ayrıştıran mazot filtresi, zamanla işlevini kaybeder. Yıpranmış mazot filtresi, enjektörleri tıkar, sistem basıncını düşürür, egzozdan atılan zehirli gazların artmasına yol açar ve bir bütün olarak aracın performansını düşürür.
Diğer bir konu ise, dizel aracınızın akü değişiminin bu konuda uzman bir kişi tarafından değişiminin yapılmasıdır. Akü, araç üzerindeki diğer tüm elektronik sistemlerle uyumlu çalıştığı için akünün dikkatsiz bir şekilde değiştirilmesi esnasında dizel enjeksiyon sisteminin elektronik beyni bu uygulamadan zarar görebilir.
Basitleştirip Madde Madde sıralarsak bütün bunları
1-Uzun süre yüksek devirde dizel araç kullanılmaz, bu motoru aşındırır pompayı zorlar
2-Dizel araç boşta kullanılması sakıncalıdır,. Çünkü boşta iken motor bir miktar soğur ve piston yağması azalır birden 5. viteste 3000 devre getirince araç 700 devirden 3000 devre aradaki yağlamayı hemen yapamaz ve bu uzun vadede piston segman ve gömleğe zarar verebilir.
3-Dizel araçlara alınan mazota çok dikkar edilmeli özellikle turbolu dizel araçlarda bu konu çok daha hassastır…
4-Mutlaka Turbo devrede olacak devirde aracınızı kullanın.Devirsiz Kullanmak Turboya cidd zararlar verebilir.
Tasarruflu ve kaliteli dizel kullanımı için ;
Sürücülerin bir bölümü (taksiler dahil) dizel motoru benzinli motor gibi kullanıyor, üst vitese geçmeden önce 4000-4500 devir/dakika’ya kadar çıkıyor. Halbuki, dizel motorların verimliliği (çoğunlukla) 3500 d/d’den sonra hızla düşmeye başlıyor. Hem daha iyi hızlanma hem de daha düşük yakıt tüketimi için üst vitese geçip, torkun en yüksek olduğu 2000 ile 3500 arasındaki devirlerden yararlanmak gerekiyor. Ekonomik kullanmak istiyorsanız, tercihen 2000 ile 3000 d/d arasında kalınmalı. Yani, 3500 d/d’deyken hızlanmak istiyorsanız yapmanız gereken en doğru şey önce üst vitese geçip ondan sonra gaza basmak olacaktır. Dizel motorların özellikleri genel olarak benzese de, tork eğrileri (hangi devirde ne kadar tork sunduklarını gösteren grafik) ve vites oranları farklılıklar gösteriyor. Bu nedenle, araçla ilgili biraz bilgi edinmek aracı daha verimli kullanmak açısından yararlı olur. Doğrudan direksiyona oturan biri de motorun hangi devirden itibaren iyi tepki göstermeye başladığını ve bu yüksek çekiş gücünün hangi devirlere kadar devam ettiğini zaman içinde anlayabilir ve alışabilir. Motorun özelliklerine uygun bir şekilde kullanılmasıyla hem daha iyi performans elde ediliyor hem de yakıt tüketimi düşüyor.
Dizel motor kullanım tekniği
Dizel satışlarının artması ve dizel motorlu araçların trafiğe çıkmasıyla birlikte bazı uyum sorunları da yaşanmaya başlandı. Sürücülerin bir bölümü (taksiler dahil) dizel motoru benzinli motor gibi kullanıyor, üst vitese geçmeden önce 4000-4500 devir/dakika’ya kadar çıkıyor. Halbuki, dizel motorların verimliliği (çoğunlukla) 3500 d/d’den sonra hızla düşmeye başlıyor. Hem daha iyi hızlanma hem de daha düşük yakıt tüketimi için üst vitese geçip, torkun en yüksek olduğu 2000 ile 3500 arasındaki devirlerden yararlanmak gerekiyor. Ekonomik kullanmak istiyorsanız, tercihen 2000 ile 3000 d/d arasında kalınmalı. Yani, 3500 d/d’deyken hızlanmak istiyorsanız yapmanız gereken en doğru şey önce üst vitese geçip ondan sonra gaza basmak olacaktır. Dizel motorların özellikleri genel olarak benzese de, tork eğrileri (hangi devirde ne kadar tork sunduklarını gösteren grafik) ve vites oranları farklılıklar gösteriyor. Bu nedenle, araçla ilgili biraz bilgi edinmek aracı daha verimli kullanmak açısından yararlı olur. Doğrudan direksiyona oturan biri de motorun hangi devirden itibaren iyi tepki göstermeye başladığını ve bu yüksek çekiş gücünün hangi devirlere kadar devam ettiğini zaman içinde anlayabilir ve alışabilir. Motorun özelliklerine uygun bir şekilde kullanılmasıyla hem daha iyi performans elde ediliyor hem de yakıt tüketimi düşüyor.
1)Dizel motorlar benzinlilere göre niye daha az yakıt tüketir?
-Benzinlimotorlarla karşılaştırıldığında, daha yüksek termodinamik derecesine sahip normal dizel motorlar yaklaşık %15, direkt püskürtmeli dizellerse%30 oranında yakıt tasarrufu sağlıyor.Yüksek yanma sıcaklığında çalışan benzinli motorlarda, enerjinin büyük bir bölümü ısı olarak kayboluyor.Diğer taraftan 1lt motorin, 1lt benzine oranla daha çok enerji içeriyor.
2)Dizel motorlar neden düşük devirlerde yüksek tork üretiyor?
-üzellikle turbo dizel motorlarda, değişken turbo geometrisi sayesinde rölanti devrinin hemen üzerinden itibaren yanma odasına istenildiği kadar hava sağlanabiliniyor.Eşdeğer miktardaki yakıtta direkt enjektörler aracılığıyla 2bin barlık bir basınçla ateşleme odasına püskürtülüyor.Bu şekilde daha düşük devir sayısıyla daha yüksek motorin-hava karışımı sağlanabiliniyor.Sonuçta oluşan yüksek yanma basıncı, büyük silindir çapına bağlantılı olarak düşük turlarda yüksek bir tork ve iyi çekiş gücü sağlıyor.Gücü aynı bir benzinli motor, aynı torku üretmek için daha yüksek devirlere ihtiyaç duyuyor.
3)Dizel motor en ekonomik nasıl kullanılır?
-Dizel motorların ekonomikliği eskiden büyük oranda gaz pedalının kullanımına bağlıydı.Ne kadar çok gaza basılırsa yakıt pompası o kadar çok yakıt püskürtüyordu.Dizel motorlarda prensip olarak hava miktarı sınırlandırılmazken, benzinli motorlarda yakıt miktarıyla orantılı gönderilen havanın miktarı gaz kelebeği vasıtasıyla devirle doğru orantılı olarak ayarlanıyor ve böylece motor düşük devirlerde zayıf kalıyor.Klasik tasarruf yöntemlerine göre iyi bir tasarruf için; benzinli motorlarda, hızlanma esnasında gaz pedalına 3/4 oranında basmak ve mümkün olduğu kadar erken vites yükseltmek gerekiyor.Bu yöntem atmosferik dizellerde işe yaramazken maksimum tork seviyesi 2bin devir civarında olan turbo dizel motorlarda yakıt ekonomisi sağlıyor.
4)Dizel motorun devri neden benzinli motorlardan daha düşük?
-Dizel motorda karışım, çalışma prensibi gereği yüksek basınç ve bunun oluşturduğu sıcaklık artışı sayesinde kendiliğinden ateşleniyor.Dizel motorlar yakıt-hava karışımının hazırlanması için daha uzun bir zamana ihtiyaç duyuyor.4500 ve üzerindeki devirlerde püskürtmenin başlamasıyla ateşleme arasında kalan süre ideal bir patlama için yetersiz hale geliyor.Bu yüzden maksimum tork ve güç bu devirlerden sonra düşüyor.Buda tork ve gücü azalttığından daha yüksek motor devri bilinçli olarak kullanılmıyor.
5)Dizel motor kural olarak neden daha ağır ve pahalı?
-Dizel motorlar, turbo, intercooler, gelişmiş enjeksiyon sistemleri dışında daha fazla ses izolasyon maddesine ihtiyaç duyuyor.
Ayrıca dizellerde yüksek yanma basıncına motor mekaniğinin dayanabilmesi için daha güçlü yapılandırılması gerekiyor.Bu yüzden, şu ana kadar dizel motorlarda krankmili yuvaları alüminyumdan yapılamadı.Ayrıca 60lt lik mazot, yüksek özgül ağırlığı nedeniyle, 60lt benzine oranla 7.8 kilo daha ağır.Tüm bunlar dizel motorun ağırlığını ve üretim girdileri yüzünden maliyetini arttırıyor.
6)Dizel motor neden daha vuruntuludur?
-Dizel motorda yanma, buji ile dışardan ateşlenen benzinli motora oranla daha zor kontrol ediliyor.üzellikle motor soğukken dizel motordaki yanma verimli değildir ve buda motorun vuruntu seviyesini arttırır.
7)Mazot, kurşunsuz benzine oranla neden daha ucuzdur?
-Mazot, prensip olarak fuel-oilden başka bişey deildir.Petrol damıtılırken benzine oranla daha düşük maliyetlerle elde edilir.Buda fiyatına yansır.
Dizel otomobillerin fiyatları neden yüksek?
-ülkemizde otomobilden alınan vergi oranları ağırlığa bağlı olarak değişiyor.Bu nedenle ağırlıkları ve motor üretim maliyetleri fazla olan dizel motorlu otomobillerin fiyatları artıyor.
9)Dizel egzozu kanserojen mi?
-Bu konuyla ilgili elde net bir bilgi yok.En modern dizel motorda bile tamamen yok edilemeyen is partiküllerin kansere yol açabileceği, uzmanlar arasında hala tartışılıyor.
10)Dizel motoru gelişime ne yönde devam edecek?
-Yakın bir gelecekte daha sarsıntısız ve sessiz, daha temiz ve daha hafif dizel motorların üretimi düşünülüyor.Common Rail ve pompa-meme teknolojileri bu gelişim yönünde atılmış iki önemli adım.
Dizel motorların en önemli özelliği ekonomidir,bu yüzden yapıları gereği çok yüksek devirler çeviremezler ve en iyi performanslarını benzinlilere oranla oldukça alt devirlerde daha dar bir aralıkta sunarlar. Ayrıca bu devirde verdikleri performans değerleri aynı hacimdeki benzinli motorlara kıyasla daha yüksektir.
Örneğin 1400cc dizel motor ile 1600cc benzinli motorların verdiği max. tork/dd değerlerine bakılacak olursak dizel olanı benzinlisine oranla 1000-2500 devir aşağılarda eşit miktarlarda tork vermektedirler. Ne var ki dizeller bu performanslarını diğer devirlere benzinliler kadar başarılı yayamamaktadırlar. İşte bu durumlarda da turbo devreye girmektedir.
Normalde turbosuz bir dizel motor 3000 devir çevirmekte bile zorlanır. Turbo, bu motorların verdiği performansları üst devirlere de yayabilme özelliği taşır. Böylece dizel motorlar binek araçlarda da binilebilir ve zevk alınabilir araçlar haline gelmişlerdir.
Nasıl kullanılması gerektiğine gelince yukarıdaki özet bilgiden de tahmin edileceği gibi dizelleri çok fazla üst devirlerde kullanmak bize ancak yakıt sarfiyatı olarak döner. Verebilecekleri performansları zaten çok alt devirlerde verdiklerinden üst devirlerde motor lüzumsuz yere yakıt tüketeceği gibi aracın hızlanmadığı da rahatlıkla gözlemlenebilir. Max. 5000 devir çevirebilen bir dizel için en yüksek devir ve optimum hızlanma için 3750 en üst sınır olmalıdır. Optimum hızlanma için motorun teknolojisi de ayrıca önemlidir. Alt devirler çok güçlü olduğundan çok alt devirlerde araç zaten max. süratini görmektedirler. Bu hem ekonomi hem de sessizlik sağlar. Ayrıca 1. viteste gazsız kaldırıldığı zaman ki hızı da max. performansının ne kadar aşağı devirlerde olduğuna dair ipucu verebilir. Bir dizel motorla en dik yokuşlarda bile vites değiştirilebilir 3. vitesle bile orta-üst eğimler tırmanılabilir,çok tavsiye edilmese de.
Mazot, daha yüksek oktanlı yakıtlara nazaran daha az işlenmiş -kalın- ve maliyeti daha düşük olan bir petrol ürünü olduğundan litre fiyatı da daha ucuzdur. Bunun üstüne bir de dizellerin benzinli kardeşlerine oranla 100 km.’yi %40′lara varabilen bir ekonomi ile kat edebildiğinden benzinlilere oranla büyük yakıt ekonomisi sağlar. Ancak daha komplike bir yapıları olduğundan satış maliyetleri de benzinlilere oranla daha yüksektir. Ancak dizellerde mazotun kalitesi ve tipi benzinlilere oranla beş kat daha fazla önemlidir. İki farklı yakıt aynı motordan çok farklı performanslar alınmasına neden olabilir.
Dizel motorlar, karakterleri gereği hiçbir zaman aynı cc’deki kardeşleri kadar sportif kullanıma olanak sağlamazlar. O konuda biraz hantal ve isteksiz kalırlar gaza hemen tepki vermezler devirlenmeleri zaten yavaştır.
Dizel araçlarda diğer bir nokta da “çeyrek depo” muhabbetidir . Kısaca açıklamak gerekirse, common-rail sistemlerde mazot dışarıdan alınan havayla birlikte bir odada toplanır, burada karışımın basıncı 1300 bar seviyesine çıkartılır ve silindirlere buradan gönderilir aynı basınç ile..Silindirlerde ekstradan patlatma bujisi bulunmaz.Deponun dibi çektirildiğinde ise mazot zaten havayla karışık gelir bu da bu bahsedilen odada havayla karıştırılıp basınçla püskürtülür. Ancak püskürtülen karışımdaki sıvı az olduğundan havanın bir kısmı bu odada yer edinir ve gitgide depodan gelen havalı mazotla hacmi artar. Bu da bir süre sonra silindirlerdeki yakıt azlığından motorun durmasına ve çalışmamasına sebebiyet verir. Motora zararı yoktur ama çalışmasını engeller. Havanın alınması için servis çağırılabileceği gibi elle de sürücü tarafından alınabilir. Bunun tarifi kullanma kılavuzunda muhtemelen yazıyordur, tüm common-rail sistemlerde durum böyledir.
Common-rail dizellerde motor ön ısıtma işlemi(motor çalıştırılmadan önce kontak açıkken sarı bir lamba yanar baş dönmesi gibi bir işareti vardır. Bu lamba sönmeden çalıştırılmaz dizeller) çok ağır soğuklar haricinde yapılmamaktadır. Bu da common-rail dizelleri hiç beklemeden çalıştırıp yürütmeye imkan tanır. Çok soğuk havalarda (eksi 5-10 derece ve altı) yine de yanabilir normaldir sönmeden çalıştırmak motora jöle kıvamında mazotun gitmesine sebep olabilir.
Normal hava koşullarında bu ışık yanmaz. Eğer yanıyorsa common-rail olmasına rağmen mazot ısıtıcısında veya mazot termostatında problem olma ihtimali vardır.
Buna rağmen tüm markalar common-rail dizelleri için kalkmadan ve komple durmadan önce 1 dk. rölantide bekletmeyi tavsiye ederler. Bunun sebebi motor çalışır çalışmaz 1300bar seviyesine çıkmasının kolay olmamasıdır. Aynı şekilde tamamen duracakken de motoru susturmadan rölantide 1 dk. beklemek ufak ta olsa motorun bir sonraki çalıştırılışında hava yapma riskini minimize edecektir.
Normal eski dizellerde bahsettiğim ön ısıtma lambası her zaman yanabilir kontak açıkken sönmesini beklemek zorunludur. Ayrıca motorun biraz ısınması içinde beklemek gerekir, çekiş düşük olur..
Motor soğukken ısınmasını bekleyin. Dizel motorlar benzinlilere göre daha yavaş ısınmaktadır. Kalkışta soğuk motor, konforu bozacak şekilde sarsıntılı olur.
Dizel araç kullanımı benzinliden biraz daha bilgi ister. Benzinli atmosferik bir araçta sürücü çok enterasan bir şahsiyet değilse arızaya sebebiyet veremez. Ancak dizel de özellikle turbo varsa bir takım temel teknik bilgilere sahip olması aracından aldığı zevki de artırır arızaları da önleyebilir.
1. Motorun max tork verdiği devri ve max tork devir bandını öğrenin ve vites değişimlerini buna göre yapın.
2. Hava ve yakıt filtrenizi servis km si gelmeden arada değişin (İstanbul vb şehirlerde km yazmaz ama sıkışık trafikte motor çalışır)
3. Çok soğuk havalarda motor rejim sıcaklığına gelene kadar biraz sabırlı gazlayın, hatta araç çalışmassa ısrar etmeyin otobüse binin.
4. Hevesiniz varsa bile Abidik gubidik marka performance chip chüp leri iyi araştırın.
5. Tam dönmüş direksiyonla ani kalkış yapmayın.
6. Herşeyden önce satın alırken benzin-dizel motor seçimlerinin maliyet hesabını iyi yapın.
TDCI olsada bence her motora özgü sürüşün olması gerek.
1.4 TDCI ile 1.6 TDCI aynı devirlerde, aynı şekilde kullanılmamalı. Çünkü max tork değerleri farklı devirlerdedir.
Benim 1.4 TDCI fiestam var, özetle şöyle kullanıyorum.
İlk çalıştırdıktan sonra 1-2 dk yerinde çalıştırıp daha sonra 1. viteste 1500 devirlerde ağır tempo ilerliyorm.Sonra 2. viteste 2000 devirde biraz ilerliyorum. Sonra dip gaz yapmadan normal kullanıma geciyorum.
3-4 km arasında motor suyu sıcaklığı 80 ‘C ye yaklaşmış oluyor.(şu anki kış koşullarında)
Normal kullanımda 2200-2800 arasında kullanıyorum.Neden 2000 değil? , ama max tork 2000 de diyebilirsiniz.
Çünkü bazen önümüze birşey çıkıp gaz kesmemiz gerekebiliyor.2000 de olursak gaz kesip ilerlemek istediğimizde 1800 lere düşen devir yüzünden vites kücülmek gerek ve çok yaktırır.Ben gaz kestiğimde 2000 lerde düşüyor ve vites düşürmek zorunda kalmıyorum.
Aracımı hic boşa atmıyorum.Bende bir alışkanlık var,istem dışı hıza göre vitesleri deiştiriyorum.Yavaşlarkende 4-3-2 sonra firen. Yani fireni yavaşlamak için değil durmak için kullanıyorum. Sert hızlanmalar yapmayıp hız sınırlarına uyduğum için firen yerine motor fireni yeterli oluyor.
Rampalara genelde 2500 devir üzerinde girmeye dikkat ediyorum.Böylece aracım rampada hız kaybetmiyor.
Uzun inişlerde yine motor fireni kullanıyorum.Oda yetmezse yaz kış klimayı acıyorum, böylece yakıt tüketimi olmadan klimanın gazını devirdaim yaptırmış oluyorum.
Ayda bir 3. yada 4. viteste dip gaz yapmadan 4000 devire getirip max hp’yi verdiği devirde biraz bekleyip kurumları atmasını sağlıyorum. Böylece motorun canlılığını koruyorum.Yüksek devir yaptıktan sonra aracın performansındaki artış hissediliyor.
Kendi deneyimime göre turbo 1800 devirde açılıyor. bu devrin altına düşülmemeli vites değişimi 2600 devirde yapılmalı.( rampa aşağı rampa yukarı -+ 500 devir) seyir devri 2100 devir olmalı. 3000 devir aşılmasa iyi olur. çünkü 3000 devir sonrası ani hızlanmalar için gerekli olabilir. yani ideal kullanım 2000-3000 devir arası diyebilirm. bence gözünüzü devir saatine alıştırmak yerine kulağınızı motor sesine alıştırın. uygun devire geldiğinizi duyduğunuzda vitesi değiştirin derim. zaten bir müddet sonra uygun devirde kullanmak alışkanlık oluyo
Yazı birden fazla kaynaktan derlenerek hazırlanmıştır.
Motorin fiyatlarına pompada bugünden itibaren geçerli olmak üzere yüzde 2.5 oranında indirim yapıldı.
Reuters’in enerji sektörü kaynaklarından elde ettiği bilgiye göre motorinin tavsiye edilen satış fiyatı da pompada litre başına 3.67 TL olacak. 11.08.2011
1. dizel araçlar sıkıştırarak patlama yaptığı için, araç ne kadar ısınmışsa o kadar verimli çalışıyor. Malum sıcaklıkla hava genleşmesi daha kolay olur ve daha fazla performans verir. Ancak optimum bir sıcaklık vardır.
2. ilk marşta gaza basmadan (yani motoru soğukken sıkıştırmadan) 1 dakika kadar beklemek gerekir. böylece araç hem yağlama yapar hem de pistonlar yeterince yağladığı ve ısındığı için verimli yanma-patlama sağlanır
3. yola sürünce, 4-5 km kadar araca 2500-2700 devir fazlası yaptırılmazsa iyi olur (ısınıncaya kadar zorlama yapılmaz)
4. Araç tam ısındığında motor devri 1.4 DCI motorlar için 2000-3000 devir aralığında yeterli güç-yakıt ekonomisini sağlar.
5. Araç vitesteyken eğer gaza basmıyorsanız (buna motor freni denir) araç hiç yakıt yakmaz. Tekerlekler motoru döndürdüğü için yakıt ekonomisi sağlanır. Boşa almak yerine motor freni yaptırılırsa daha iyidir yani.
6. Motor stop edilmeden önce yine 1 dakika kadar beklenirse turbo kendini soğutmak için yeterli süreyi sağlar.
7. Eğer klima varsa, klimayı yaz-kış ayda 1-2 kez 10 dakika süreyle çalıştırırsanız klima gazı yeterli devirdayimi yapar. Özellikle yokuş aşağı uzun süre gidilecekse örneğin kışın, klimaya gerek yoksa bile açarsanız, hem yakıta da fazla etkisi olmaz.
8. Her depoda 2-3 kez aracı 4000-4500 devir arası zorlarsanız enjektörlerde kurum atma için faydalı olduğu söyleniyor. Ben pek yapmıyorum. Malum son kazık zamlardan sonra insanın ayağı pedala gitmiyor
 
fikret3968
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 95
Kayıt: 02 Mar 2008, 11:44
Nereden: İstanbul (And.)
Arabanız: Nissan Qashqai 1.5 dci Tekna

İleti dursunsahin » 15 Şub 2012, 15:30

Bilgiler için teşekkürler. Başka bir konuda paylaştığım iki ayrı yazımı buraya aktarıp soruyorum müsaadenizle.

Bu bir:

skodahastası yazdı:

can_kozlu yazdı:Amma kasıyormuşsunuz siz bu arabaları, bir yıldır araba bende daha hiçbir viteste 3500 devir üstüne kasmadım aracı, gerçi bu iyimi kötümü orasını bilmiyorum aracın kör olması gibi birşeyler olabiliyormuş sonradan.

aynen öyle arabayı biraz açın sonra 60.000 km den sonra araba körerir yani bastınmı gitmez şimdiden motoru aç.

Buradan itibaren bana aittir:

Aracım 2006 model Fabia 1.4 TDI 56000'de. Kasılma endişesine binaen bugün düşük viteste yüksek hız denedim. 4. viteste 110 km hız (radara binaen) devir de 3000'di. İyi mi, kötü mü ? Motor kör olmuşsa alıştıra alıştıra söyleyin. Keyifli sürüşler...

Bu da iki:

1.4 TDI 70 hp. motorda bu kış çalışırken araç içinde, sanki teybin altındaki gözde hareket eden bir cisim var da titreşim yapıyor giibi bir ses geliyor. Bir ara motoru açtım. Üstündeki koruma gevşemişti. Bastırdım aşağı ses gitti. Bu aralar yine var ve kapıyı açıp motorun sesini dışarıdan dinlediğimde ilk günkü gibi saat misali çalışıyor. Bir de araç ısınmadan 2 km.lik iş yerine gidiyorum. Kontağı açtığımda panelden bir uğultu geliyor ve iş yerine varıp, kontağı kapattıktan sonra uğultu 3 sn. devam edip duruyor. Bunu çözemedim.

Tekrar teşekkürler...
..::Fabia'mı seviyorum::..
..::Fabia'mı seviyorum::..
Kullanıcı avatarı
dursunsahin
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 226
Kayıt: 12 Eyl 2007, 11:35
Konum: Giresun
Ad Soyad: Dursun ŞAHİN
Nereden: Giresun
Arabanız: Skoda Fabia 1.4 TDI Ambiente 2006

İleti oceans08 » 15 Şub 2012, 15:58

Öncelikle merhabalar.yazınızı okudum paylaşımınız çok güzel.Bende forumda bir sayfa açıp bu konu ile ilgili bir kaç şey sormak istiyordum buraya nasipmiş :)2007 model fabia Classic 1.4 TDI HB benim araba.yaklaşık 3 ay oluyor alalı ve ilk arabam.Aracı aldıktan sonrada bu konulara bayağı merak sardım. Sağolsun yazanlar emek harcayanlar sayesinde bu siteden çok şey öğrendim.Merak ettiğim konu ile ilgili forumda da dışarıda da bayağı bir araştırdım ancak herkes çok farklı şeyler söylüyor bir ustanın dediğini birisi tutmuyor.Benim merak ettiğim arabanın hem yakıt hemde sürüş kalitesi açısından en iyi sürüş devri hangisi.EN iyi Vites değiştirme devir aralığı neresi.Şimdiden teşekkürler.
Kullanıcı avatarı
oceans08
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 159
Kayıt: 26 Arl 2011, 14:23
Ad Soyad: Mehmet ÇİÇEK
Nereden: Bursa
Arabanız: 2007 Fabıa 1.4 TDI Classic

İleti skodahastası » 15 Şub 2012, 16:52

oceans08 yazdı:Öncelikle merhabalar.yazınızı okudum paylaşımınız çok güzel.Bende forumda bir sayfa açıp bu konu ile ilgili bir kaç şey sormak istiyordum buraya nasipmiş :)2007 model fabia Classic 1.4 TDI HB benim araba.yaklaşık 3 ay oluyor alalı ve ilk arabam.Aracı aldıktan sonrada bu konulara bayağı merak sardım. Sağolsun yazanlar emek harcayanlar sayesinde bu siteden çok şey öğrendim.Merak ettiğim konu ile ilgili forumda da dışarıda da bayağı bir araştırdım ancak herkes çok farklı şeyler söylüyor bir ustanın dediğini birisi tutmuyor.Benim merak ettiğim arabanın hem yakıt hemde sürüş kalitesi açısından en iyi sürüş devri hangisi.EN iyi Vites değiştirme devir aralığı neresi.Şimdiden teşekkürler.

2000 ile 2500 arası değiştire bilirsiniz yanlız yokuş çıkarken 2000 de değiştirmeyin malum araba boğulur
FABİA RS SEVGİSİ-SKODA HASTASI-ELEGANCE HAYRANI

2012 SKODA YETİ 1.2 TSI DSG KONFOR PAKET+SİWİNG+YOL BİLGİSAYARI+ SİYAH TAVAN+GÜMÜŞ TAVAN ÇITASI+YOL BİLGİSAYARI
2004 SKODA OCTAVİA 1.6 AMİBANTE PLUS(ESP FALAN HERŞEY VAR):(satıldı)
Kullanıcı avatarı
skodahastası
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1199
Kayıt: 11 Haz 2011, 18:29
Ad Soyad: KERİM
Nereden: İstanbul (And.)
Arabanız: 2012 Skoda Yeti Konfor paket +siwing+siyah tavan

İleti dursunsahin » 15 Şub 2012, 18:58

skodahastası yazdı:
dursunsahin yazdı:Bilgiler için teşekkürler. Başka bir konuda paylaştığım iki ayrı yazımı buraya aktarıp soruyorum müsaadenizle.

Bu bir:

skodahastası yazdı:

can_kozlu yazdı:Amma kasıyormuşsunuz siz bu arabaları, bir yıldır araba bende daha hiçbir viteste 3500 devir üstüne kasmadım aracı, gerçi bu iyimi kötümü orasını bilmiyorum aracın kör olması gibi birşeyler olabiliyormuş sonradan.

aynen öyle arabayı biraz açın sonra 60.000 km den sonra araba körerir yani bastınmı gitmez şimdiden motoru aç.

Buradan itibaren bana aittir:

Aracım 2006 model Fabia 1.4 TDI 56000'de. Kasılma endişesine binaen bugün düşük viteste yüksek hız denedim. 4. viteste 110 km hız (radara binaen) devir de 3000'di. İyi mi, kötü mü ? Motor kör olmuşsa alıştıra alıştıra söyleyin. Keyifli sürüşler...

Bu da iki:

1.4 TDI 70 hp. motorda bu kış çalışırken araç içinde, sanki teybin altındaki gözde hareket eden bir cisim var da titreşim yapıyor giibi bir ses geliyor. Bir ara motoru açtım. Üstündeki koruma gevşemişti. Bastırdım aşağı ses gitti. Bu aralar yine var ve kapıyı açıp motorun sesini dışarıdan dinlediğimde ilk günkü gibi saat misali çalışıyor. Bir de araç ısınmadan 2 km.lik iş yerine gidiyorum. Kontağı açtığımda panelden bir uğultu geliyor ve iş yerine varıp, kontağı kapattıktan sonra uğultu 3 sn. devam edip duruyor. Bunu çözemedim.

Tekrar teşekkürler...

1) arabanız yavaş yavaş gitmeye başlıyor arda sırada son devir yapın motoru acın bide karbürtörü temizlete bilirsiniz
2)Bir bilgim yok


Uyarı için teşekkür ederim. Bu mesajı yazdıktan sonra 2. viteste de aracın 4500 devirde 80'i geçtiğini gördüm ama zorlamak istemedim. Yakında rutin bakım zamanı geliyor. Serviste bir temizleteyim o zaman.
..::Fabia'mı seviyorum::..
..::Fabia'mı seviyorum::..
Kullanıcı avatarı
dursunsahin
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 226
Kayıt: 12 Eyl 2007, 11:35
Konum: Giresun
Ad Soyad: Dursun ŞAHİN
Nereden: Giresun
Arabanız: Skoda Fabia 1.4 TDI Ambiente 2006

İleti dursu » 15 Şub 2012, 20:57

içinden geldiği gibi kullan arkadaşım.relax ol :)
İnsan, alışkanlıklarının çocuğudur.
Kullanıcı avatarı
dursu
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 119
Kayıt: 13 Mar 2011, 15:27
Ad Soyad: HARUN YIMAZ
Nereden: Bilecik
Arabanız: OKTAVİA 2013

İleti ozanakif » 15 Şub 2012, 21:28

dursunsahin yazdı:
skodahastası yazdı:
dursunsahin yazdı:Bilgiler için teşekkürler. Başka bir konuda paylaştığım iki ayrı yazımı buraya aktarıp soruyorum müsaadenizle.

Bu bir:

skodahastası yazdı:

can_kozlu yazdı:Amma kasıyormuşsunuz siz bu arabaları, bir yıldır araba bende daha hiçbir viteste 3500 devir üstüne kasmadım aracı, gerçi bu iyimi kötümü orasını bilmiyorum aracın kör olması gibi birşeyler olabiliyormuş sonradan.

aynen öyle arabayı biraz açın sonra 60.000 km den sonra araba körerir yani bastınmı gitmez şimdiden motoru aç.

Buradan itibaren bana aittir:

Aracım 2006 model Fabia 1.4 TDI 56000'de. Kasılma endişesine binaen bugün düşük viteste yüksek hız denedim. 4. viteste 110 km hız (radara binaen) devir de 3000'di. İyi mi, kötü mü ? Motor kör olmuşsa alıştıra alıştıra söyleyin. Keyifli sürüşler...

Bu da iki:

1.4 TDI 70 hp. motorda bu kış çalışırken araç içinde, sanki teybin altındaki gözde hareket eden bir cisim var da titreşim yapıyor giibi bir ses geliyor. Bir ara motoru açtım. Üstündeki koruma gevşemişti. Bastırdım aşağı ses gitti. Bu aralar yine var ve kapıyı açıp motorun sesini dışarıdan dinlediğimde ilk günkü gibi saat misali çalışıyor. Bir de araç ısınmadan 2 km.lik iş yerine gidiyorum. Kontağı açtığımda panelden bir uğultu geliyor ve iş yerine varıp, kontağı kapattıktan sonra uğultu 3 sn. devam edip duruyor. Bunu çözemedim.

Tekrar teşekkürler...

1) arabanız yavaş yavaş gitmeye başlıyor arda sırada son devir yapın motoru acın bide karbürtörü temizlete bilirsiniz
2)Bir bilgim yok


Uyarı için teşekkür ederim. Bu mesajı yazdıktan sonra 2. viteste de aracın 4500 devirde 80'i geçtiğini gördüm ama zorlamak istemedim. Yakında rutin bakım zamanı geliyor. Serviste bir temizleteyim o zaman.



1.4 TDI araçta karbüratör bulabilirlerse temizlerler tabiki sorun olmaz
Kontak açılınca gelen ses ise yakıt pompasının sesidir benim araçta da var ancak kontagı kapattığımda herhengi bir ses yok.

Kullanım ve devir aralığı yol şartlarına(rampa,kar,çamur,asfalt vb.) ve duruma göre değişir.Ruh hali bile etkilidir bu konuda Trafikte kimseye sinirlenmemişsem veya Allah göstermesin hastam falan yoksa 3000 devri pek geçmem.Vitesi 2800-2900 devirde değiştiririm.2100 devrin altında kullanan arkadaşlar var ancak bu devrin altındaki motor sesi pek hoşuma gitmediğinden ben 2100 devrin altında uzun süre aracımı kullanmam.
1.4 TDI motorda (AMF)
max.tork 2200 d/dk.'da 195 Nm.
max.güç 4000 d/dk'da 55 kW.


Bu verilere göre ise 4000 devri geçmek pek mantıklı değil hem yakıt hem motor açısından...
Karanlığa küfredeceğine,bir mum yak.
Kullanıcı avatarı
ozanakif
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 96
Kayıt: 10 Kas 2009, 00:12
Ad Soyad: Ozan AKİFOĞLU
Nereden: Erzurum
Arabanız: 2004 TDI Fabia

İleti memetboss » 15 Şub 2012, 22:15

[/quote]
1) arabanız yavaş yavaş gitmeye başlıyor arda sırada son devir yapın motoru acın bide karbürtörü temizlete bilirsiniz
[/quote]

bu yorumu neye göre yaptınız acaba?

Dursun bey, aracınız için belirttiğiniz devir ve hız okumalarınızda yanılma yoksa benim aracımdan daha iyi durumda aracınız. aynı araç aynı km 2008 model, 2.vites 4500de 80in biraz altı, 3.vites 3000de 70in biraz üstü, 3.vites 4500de 110un biraz altı.
memetboss
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 148
Kayıt: 30 Oca 2008, 00:58
Ad Soyad: memet bostancıoğlu
Nereden: Ankara
Arabanız: 2012 Octavia 1.6 TDI DSG Elegance

İleti skodahastası » 15 Şub 2012, 22:26

bütün arabalar bir zaman sonra çok az devir yaparsa araba kendini söförün kullanma stiline göre alıştırır bende beyfendinin arabasına kötü demiyorum ama biraz devir yapın arabanızın motoru kapanmaz dedim
FABİA RS SEVGİSİ-SKODA HASTASI-ELEGANCE HAYRANI

2012 SKODA YETİ 1.2 TSI DSG KONFOR PAKET+SİWİNG+YOL BİLGİSAYARI+ SİYAH TAVAN+GÜMÜŞ TAVAN ÇITASI+YOL BİLGİSAYARI
2004 SKODA OCTAVİA 1.6 AMİBANTE PLUS(ESP FALAN HERŞEY VAR):(satıldı)
Kullanıcı avatarı
skodahastası
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1199
Kayıt: 11 Haz 2011, 18:29
Ad Soyad: KERİM
Nereden: İstanbul (And.)
Arabanız: 2012 Skoda Yeti Konfor paket +siwing+siyah tavan

İleti oceans08 » 15 Şub 2012, 22:46

[/quote]
2000 ile 2500 arası değiştire bilirsiniz yanlız yokuş çıkarken 2000 de değiştirmeyin malum araba boğulur[/quote]

Araba düz yolda 2000 de değişince yeni vitesinde çok zor toparlıyor bende.eskiden 2500 de değişiyordum ancak bu aralar 3000'e çıkmıştım tekrar ineyim o zaman teşekkürler cevabınız için.
Kullanıcı avatarı
oceans08
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 159
Kayıt: 26 Arl 2011, 14:23
Ad Soyad: Mehmet ÇİÇEK
Nereden: Bursa
Arabanız: 2007 Fabıa 1.4 TDI Classic

İleti dursunsahin » 16 Şub 2012, 09:00

memetboss yazdı:

1) arabanız yavaş yavaş gitmeye başlıyor arda sırada son devir yapın motoru acın bide karbürtörü temizlete bilirsiniz
[/quote]

bu yorumu neye göre yaptınız acaba?

Dursun bey, aracınız için belirttiğiniz devir ve hız okumalarınızda yanılma yoksa benim aracımdan daha iyi durumda aracınız. aynı araç aynı km 2008 model, 2.vites 4500de 80in biraz altı, 3.vites 3000de 70in biraz üstü, 3.vites 4500de 110un biraz altı.[/quote]

Mesajınızı akşam okudum. Sabah 5 derecede çalıştırıp, motor daha ısınmadan işe giderken yolda aklıma geldi. Tekrar bir test edeyim dedim. (Soğuk motora yüklenmem doğru değil biliyorum ama dayanamadım ) 2. viteste 4500 devirde yine 80 km.ye çıktığını gördüm. Yol ayrımına geldiğim için devam etmedim. Bu arada, motorun gücünü etkileyeceğini düşünerek araçta tek başıma olduğumu ve yolun tamamen düz olduğunu belirteyim.

Gününüz aydın, ocağınız bereketli olsun.

Sorunsuz, keyifli sürüşler dileklerimle...
..::Fabia'mı seviyorum::..
..::Fabia'mı seviyorum::..
Kullanıcı avatarı
dursunsahin
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 226
Kayıt: 12 Eyl 2007, 11:35
Konum: Giresun
Ad Soyad: Dursun ŞAHİN
Nereden: Giresun
Arabanız: Skoda Fabia 1.4 TDI Ambiente 2006

İleti dursunsahin » 16 Şub 2012, 13:25

dursunsahin yazdı:
memetboss yazdı:

1) arabanız yavaş yavaş gitmeye başlıyor arda sırada son devir yapın motoru acın bide karbürtörü temizlete bilirsiniz


bu yorumu neye göre yaptınız acaba?

Dursun bey, aracınız için belirttiğiniz devir ve hız okumalarınızda yanılma yoksa benim aracımdan daha iyi durumda aracınız. aynı araç aynı km 2008 model, 2.vites 4500de 80in biraz altı, 3.vites 3000de 70in biraz üstü, 3.vites 4500de 110un biraz altı.[/quote]

Mesajınızı akşam okudum. Sabah 5 derecede çalıştırıp, motor daha ısınmadan işe giderken yolda aklıma geldi. Tekrar bir test edeyim dedim. (Soğuk motora yüklenmem doğru değil biliyorum ama dayanamadım ) 2. viteste 4500 devirde yine 80 km.ye çıktığını gördüm. Yol ayrımına geldiğim için devam etmedim. Bu arada, motorun gücünü etkileyeceğini düşünerek araçta tek başıma olduğumu ve yolun tamamen düz olduğunu belirteyim.

Gününüz aydın, ocağınız bereketli olsun.

Sorunsuz, keyifli sürüşler dileklerimle...[/quote]


Sanırım bende bu iş psikopatlığa neden oldu. Forum sayesinde psikolojik tedaviye başlarsam yeridir. Az önce de 4. viteste 4500 devirde 115 km. yaptım. Sonumuz hayrolur inşallah.
..::Fabia'mı seviyorum::..
..::Fabia'mı seviyorum::..
Kullanıcı avatarı
dursunsahin
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 226
Kayıt: 12 Eyl 2007, 11:35
Konum: Giresun
Ad Soyad: Dursun ŞAHİN
Nereden: Giresun
Arabanız: Skoda Fabia 1.4 TDI Ambiente 2006

İleti felicia-dizel_ahmet » 16 Şub 2012, 13:28

Paylaşımlar için teşekkürler
felicia-dizel_ahmet
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 52
Kayıt: 18 Eyl 2009, 16:46
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: Felicia 1.9D

İleti önder38 » 16 Şub 2012, 14:51

dursunsahin yazdı:
dursunsahin yazdı:
memetboss yazdı:

1) arabanız yavaş yavaş gitmeye başlıyor arda sırada son devir yapın motoru acın bide karbürtörü temizlete bilirsiniz


bu yorumu neye göre yaptınız acaba?

Dursun bey, aracınız için belirttiğiniz devir ve hız okumalarınızda yanılma yoksa benim aracımdan daha iyi durumda aracınız. aynı araç aynı km 2008 model, 2.vites 4500de 80in biraz altı, 3.vites 3000de 70in biraz üstü, 3.vites 4500de 110un biraz altı.


Mesajınızı akşam okudum. Sabah 5 derecede çalıştırıp, motor daha ısınmadan işe giderken yolda aklıma geldi. Tekrar bir test edeyim dedim. (Soğuk motora yüklenmem doğru değil biliyorum ama dayanamadım ) 2. viteste 4500 devirde yine 80 km.ye çıktığını gördüm. Yol ayrımına geldiğim için devam etmedim. Bu arada, motorun gücünü etkileyeceğini düşünerek araçta tek başıma olduğumu ve yolun tamamen düz olduğunu belirteyim.

Gününüz aydın, ocağınız bereketli olsun.

Sorunsuz, keyifli sürüşler dileklerimle...[/quote]


Sanırım bende bu iş psikopatlığa neden oldu. Forum sayesinde psikolojik tedaviye başlarsam yeridir. Az önce de 4. viteste 4500 devirde 115 km. yaptım. Sonumuz hayrolur inşallah. [/quote]

tdı 4. vites 4500 devirde 150-160 km/h arasında hız yapar. siz 115 i nasıl başardınız
FABİA TDI Sedan
Kullanıcı avatarı
önder38
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 460
Kayıt: 26 Arl 2009, 22:14
Nereden: Kayseri
Arabanız: Fabia TDI

İleti dursunsahin » 16 Şub 2012, 15:32

[/quote]

tdı 4. vites 4500 devirde 150-160 km/h arasında hız yapar. siz 115 i nasıl başardınız[/quote]

Bu bir gerçek mi ? Yoksa gaza mı getiriyorsunuz ?
..::Fabia'mı seviyorum::..
..::Fabia'mı seviyorum::..
Kullanıcı avatarı
dursunsahin
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 226
Kayıt: 12 Eyl 2007, 11:35
Konum: Giresun
Ad Soyad: Dursun ŞAHİN
Nereden: Giresun
Arabanız: Skoda Fabia 1.4 TDI Ambiente 2006

İleti dursunsahin » 16 Şub 2012, 15:42

Pardon 3. vites yerine 4. vites yazmışım. Özür dilerim. Benim hatam. :( Şimdi fark ettim.
..::Fabia'mı seviyorum::..
..::Fabia'mı seviyorum::..
Kullanıcı avatarı
dursunsahin
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 226
Kayıt: 12 Eyl 2007, 11:35
Konum: Giresun
Ad Soyad: Dursun ŞAHİN
Nereden: Giresun
Arabanız: Skoda Fabia 1.4 TDI Ambiente 2006

İleti skodaizm » 16 Şub 2012, 16:27

skodahastası yazdı: 1) arabanız yavaş yavaş gitmeye başlıyor arda sırada son devir yapın motoru acın bide karbürtörü temizlete bilirsiniz
2)Bir bilgim yok


Her konuda yazı yazıp bilgi kirliliği ve boş mesaj yaratmayalım.

Dizel araçlarda eğer karbüratör varsa ben servise götürdüğümde temizlerken kaybetmişler herhalde bir türlü bulamadım.....

Her konuda yazı yazıp, bilgi kirliliği ve boş mesaj yaratmayalım. Yazılanlara dikkat edelim lütfen...

Kullanıcı avatarı
skodaizm
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1972
Kayıt: 14 Ekm 2009, 22:28
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: 2007 A5 1.9TDI Octavia Combi+1994 Forman

İleti dursu » 16 Şub 2012, 19:49

:D
İnsan, alışkanlıklarının çocuğudur.
Kullanıcı avatarı
dursu
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 119
Kayıt: 13 Mar 2011, 15:27
Ad Soyad: HARUN YIMAZ
Nereden: Bilecik
Arabanız: OKTAVİA 2013

Sonraki

Genel Sohbet ve Paylaşım



Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 4 misafir