Petrol fiyatlarından dertli olan sadece biz değili

Forum kuralları
Forumlarımızda siyasi, dini yada toplumun hassasiyeti bulunan konulara değinmek yasaktır.

Petrol fiyatlarından dertli olan sadece biz değili

İleti lazianke » 10 Haz 2008, 10:42

Dünya ham petrol fiyatları son 4-5 yıl içerisinde 4 kat artarak bugün varil fiyatı olarak 130 doların üzerindeki konumuna ulaştı. Çok ekonomik ve teknik konuşmaya gerek yok; bu fiyat çıtası dünyadaki birçok ürün ve hizmetin fiyatını etkiliyor, yukarı doğru taşıyor. Yani bir bakıma dünyayı biraz daha pahalı hale getiriyor.

Ancak konumuz bu değil; petrolün direkt olarak kullanıldığı yerlerden biri olan otomobilin kullanım maliyetlerinin geldiği noktayı görmek gerekiyor. Çünkü petrol fiyatı üzerine her ülke kendi ekonomi stratejisine göre vergi ekleyip pompa satış fiyatlarını oluşturuyor.

Türkiye akaryakıt pompa fiyatları konusunda lider ülkelerden biri, çünkü hem ithlata dayalı bir alan hem de üzerinde bir hayli vergi yükü var; böylece dünyanın en pahalı akaryakıtını yine dünyanın en pahalıya mal olan otomobillerine koyup işe, alışverişe, eşe-dosta, gezmeye, tatile vs. gidiyoruz. Motorin ya da benzin fark etmeksizin litresi 3 YTL ve üzerinde yani 2,5 dolara yakın fiyatla alınan akaryakıt sürücülerin otomobil kullanma isteğini de ciddi anlamda etkiliyor. Üstelik dünyada yaşanan global kriz etkileri bu rakamın aşağı düşme ümidini de azaltıyor.

Evet, Türk insanı bu gelirle bu fiyatlara akaryakıt almakta gerçekten zorlanıyor, LPG ya da benzeri çözümler bu nedenle hızla artıyor. Ancak, vergiyle düzenlenen bir fiyat skalası olduğu için LPG'li araç kullanımının artması otogaz fiyatının da yükseltilmesine neden olabilir, yani çözüm bir bakıma geçici. Sorun, bu gelirle bu seviyedeki akaryakıta ulaşabilmekte.

Sadece biz değil, bizim 3-4 katımız kişi başı milli gelire sahip ve bir galon benzini (yaklaşık 4 litre) 3 doların üzerinde bir fiyatla alabilen Amerikalı tüketici de petrol fiyatları nedeniyle isyanda. Devasa boyutlara sahip SUV ve pikap (truck) satışları yüzde 30'lara varan oranda düşüyor. Büyümesini bu tarz araçlara ve Amerika pazarına odaklayan yüz yıllık markalar zarar üzerine zarar açıklamaktan bıkmış durumda. Amerika dışındaki pazara odaklanma yarışı sürerken Avrupa'daki gibi küçük otomobilleri yola çıkarmak üzerine planlar yapılıyor.

İşte değişimi anlatabilecek birkaç gelişme; Ford geçen yıl Avrupa'da satılan ve ABD'ye göre küçük sayılabilecek modelleri bu pazara getireceğini açıklamıştı. Bunun ilk örneği, Türkiye üretimi Transit Connect'in 2009'dan itibaren taksi vs. gibi işler için Amerika'ya ihracat kararı oldu. Oysa bu büyüklükteki araçlara ABD'liler market arabası yakıştırması yapıyordu. Ford geçen hafta Meksika'daki fabrikasına 3 milyar dolar yatırım yaparak başta yeni Fiesta olmak üzere Avrupalı modelleri burada üreteceğini açıkladı. Avrupa'da B sınıfında tanımlanan Fiesta'yla birlikte Ford ilk kez bu küçüklükte bir modeli ABD'de satıyor olacak.

Yine geçen hafta yaşanan bir başka gelişme ise dünya otomotiv devi General Motors'ta yaşandı. Avrupa'da daha çok Opel ve Chevrolet markalarına odaklanan ancak ABD'de 4x4 modelleriyle öne çıkan GM, Kuzey Amerika'daki 4 fabrikasını süresiz olarak kapatma kararı aldı. GM üst yöneticisi Rick Wagoner açıklama olarak petrol fiyatlarındaki artışın süreceğine dair inanışların artmaya başladığını, bunun da tüketicilerin araç kullanım alışkanlıklarını derinden etkilediğini ve GM'in zararını durdurmak için bu kararı aldığını söyledi. Türk tüketici ise geçici çözümler bulsa da uzun vadede ekonomik otomobillerden vazgeçmeyecek.


(alıntıdır)
 
lazianke
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 288
Kayıt: 01 Tem 2006, 07:29
Ad Soyad: Ömer
Nereden: Rize

İleti erolfabia » 10 Haz 2008, 11:08

petrol fiyatlarındaki artış tüm dünyada bir sorun fakat hiç bir ülke bizdeki kadar vergi almıyor ve bu nedenle dünyada en pahalı akaryakıtı satan ülkeyiz.


dün akşam haberlerde izledim, ispanya'da kamyon sürücüleri grev yapıyormuş, binlerce kamyon sürücüsü otoyollarda iki şeriti kapatmış ve tüm dünya tv.lerinde  haber olarak geçiyorlar,
bizim bu sessizliğimiz nereye kadar devam edecek çok merak ediyorum...

 
erolfabia
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 28 Şub 2008, 14:55

İleti BlueVRS » 10 Haz 2008, 12:38

Arkadaşlar Türkiye'de en pahalı akaryakıtı kullanıyoruz belki ama mesela avrupa ile aramızda en fazla %10-15 fark vardı yakın zaman öncesine kadar bizde zamlar durgunken.Birden açıldı aradaki fark.1,35 ila 1,45 euro arasında 95 oktan benzin avrupa da.2,85 ytl civarında.
BlueVRS
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 5
Kayıt: 15 Oca 2008, 17:17

İleti erolfabia » 10 Haz 2008, 13:15

avrupa ülkeleri ile aramızdaki fiyat farkı %10-15 de olsa;


ortalama kişi başına düşen milli kazançları bizimkinin 3-4 katı fazla...

yani bizim 3,48 ytl.hissettiğimiz fiyatı adamlar 1 ytl. hissediyor ve buna bile itiraz ediyorlar...  böylede düşünmek lazım...
erolfabia
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 28 Şub 2008, 14:55


Genel Sohbet ve Paylaşım



Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 3 misafir