forman Favorit Kaloriferin Isıtmaması

Forum kuralları
Forumlarımızda siyasi, dini yada toplumda hassasiyeti bulunan konulara değinmek yasaktır.

forman Favorit Kaloriferin Isıtmaması

İleti forman 135 L 190 » 25 Şub 2011, 16:43

Favorit-Forman serisinde bulunan kalorifer tertibatı soğuk bir ülke olan Çekoslavakya’ da üretilmiş olmasına da bağlı olarak gayet iyi çalışır. Kalorifer tertibatı ile ilgili de sıkça sorulan soruları bu başlık altına toplamak istedim.

Favorit’ in kaloriferi ısıtmıyor. Nedeni ne olabilir?

Bunun başlıca sebebi, düşük seçilmiş termostat ve fan müşiri değerleridir. Favorit’ in orijinal termostat değeri 88°C, fan müşiri değeri de 92-87°C’ dir. Fan motor soğutma suyu sıcaklığı 92°C’ ye ulaştığında açılır ve 87°C’ ye geldiğinde de kapanır. Bu değerler seçildiğinde, Favorit kaloriferi içerisini gayet iyi ısıtacaktır.

Sıkışık trafikte motor harareti gayet iyi bir şekilde yükseliyor ve kalorifer gayet iyi ısıtıyor ancak trafik açılıp da sabit bir hızda yol aldığımda motor harareti neredeyse sıfır seviyesine geliyor. Nedeni ne olabilir?
Sıkışık trafikte otomobil önden rüzgar almaz ve radyatöre gelen soğutma suyu bu rüzgarla soğutulmaz. Aşağı yukarı rölanti seviyelerinde ilerleyen trafikte motor daha çabuk ısınır. Trafik açılıp da en azından sabit hızlarda yol alındığındaysa, önden gelen rüzgar soğutma yapacaktır. Yalnız termostat değerinden daha fazla soğutma olduysa, yani motor soğutma suyu sıcaklığı 88°C’ den daha aşağıya çekilmişse, termostat kapanacak ve motor 88°C sıcaklığa ulaşana kadar açılmayacaktır. Yani motor hararetini sabit tutacaktır. İşte bu gibi bir durumda (yani açık yolda ve sabit hızda) motor harareti hızlı bir şekilde ve sıfıra yakın seviyelere iniyor ve öylece kalıyorsa, termostat kapanmıyor, dolayısıyla da motor hararetini sabit tutamıyor demektir. Termostat değişimi sonrasında, başka bir problem yoksa, durum normale dönecektir.

Motor harareti sabit ve olması gereken değerde ancak kalorifer kısa bir süre sıcak üfledikten sonra soğuk üflemeye başlıyor.
Bu durumda kalorifer radyatörü tıkalı veya çok az bir devir daim yapabiliyor demektir. Kalorifer radyatörü sökülüp temizlenebiliyor. Arka kısmında incecik teneke tırnaklardan oluşan bir kapağı var. Bu kapak sökülüp kalorifer radyatörünün içi iyice temizlenip tekrar kullanılabiliyor ancak bu teneke tırnakların olduğu bölüm çok dikkatlice takılmalıdır çünkü düzgün takılmadığı zaman su kaçırabiliyor ve bu da hararete neden olabiliyor. Zaten bu kapağı teneke tırnakların deforme olması nedeniyle en çok iki kez açabilir ve kapatabilirsiniz. En sağlıklısı kalorifer radyatörünü yenisi ile değiştirmek. Çok pahalı bir parça değildir. En son sorduğumda 30 lira gibi bir fiyat söylemişlerdi. Motorun hararet yapması sonucu oluşabilecek hasarları düşününce çok pahalı değil. Bir daha tıkanmaması veya en azından uzunca bir süre tıkanmadan kullanabilmek için ise motorda eğer antifrizsiz, musluk suyu varsa, bu suyu tamamen boşaltıp 3 litre antifriz 3 litre de su karışımı kullanırsanız kalorifer radyatörünü uzunca bir süre sorunsuzca kullanabilirsiniz. Aslında en iyisi tamamen fabrikanın önermiş olduğu antifrizi doldurmaktır ancak eğer ki uzun süreler antifriz olmadan, sadece musluk suyuyla kullanmışsanız, tamamen antifriz kullandığınızda, soğutma sisteminde zayıflamış olan kısımlarda problemler baş gösterebilir. Örneğin motor soğutma radyatörünün zayıflamış kısmından su kaçağı oluşması gibi.
Bir de kalorifer radyatörünü veya genel sistemi temizlemek için ‘’kireç sökücü’’ tarzı kimyasallar kullanmak, motor soğutma radyatörü ve kalorifer radyatörü alüminyumdan üretildiği için pek fazla tavsiye edilmemektedir hatta hiç tavsiye edilmemektedir.

Termostat doğru çalışır durumda, fan müşiri doğru çalışır durumda kalorifer radyatörü de yeni değiştirildi; ancak kalorifer gene de iyi ısıtmıyor.
Bu durumda, devir daim pompası görevini tam yapmıyor olabilir. Bu zayıf bir ihtimal de olsa göz ardı edilmemelidir. Bir de radyatörden motor bloğuna, jikle tertibatına, emme manifolduna soğutulmuş suyu getiren ve motorun alt tarafında kalan metal bir boru vardır. Zamanla kireç, pas, …vb. sebeplerle tıkanabiliyor veya iç çapı daralabiliyor ve devir daimin sağlıklı yapılmasını engelliyor. Peki bu borunu tıkalı olduğu nasıl anlaşılır? En iyisi söküp kontrol etmektir. Vaktiniz yok, söktürüp kontrol ettiremiyorsunuz. Eğer ki havalar çok fazla soğumamışsa ve jikleniz artık her zamankinden daha uzun süre devrede kalıyorsa, bu boruda problem arama seçeneğini göz ardı etmemelisiniz, çünkü bu boru, jikle tertibatına soğutulmuş suyu taşır ve jikle zembereği de artan sıcaklık nedeniyle gevşeyerek jikle tertibatını kapatır. Gelen su, tıkalı veya daralmış boru nedeniyle az geliyor ise jikle aynı hava koşullarında daha uzun süre devrede kalacaktır. Unutmayın ki bu gözlemi yaparken hava şartları aynı olmalıdır. Mesela 10°C’ lik hava sıcaklığında jiklenin devrede kalma süresi daha kısayken, -1°C’ de daha uzun olacaktır. Soğutma sistemi sağlıklı olarak çalışıyorsa, hararet göstergesinin ibresi, hararet göstergesinin işaretlemesinin hemen başladığı yere yani en alttaki kutucuğun başlangıcına geldiğinde jikle kapanmaktadır.
 
forman 135 L 190
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 17
Kayıt: 16 Şub 2011, 19:38
Ad Soyad: oğuz
Nereden: Malatya
Arabanız: forman 135 L

İleti sainz » 28 Şub 2011, 10:25

Bir-iki tane daha konum var çok defalar paylaştığım. Niçin benim yazılarımı, kopyala-yapıştır metodunu kullanarak, tekrar konu açtığınızı sorabilir miyim?
İYİ şoför, herhangi bir durumda, iki şoförden birinin durması, ya da yavaşlaması gerekiyorsa, 'Hak, kural' falan demeden, ilk davranan, arabasının kaderini başkasına bırakmayandır.
Kullanıcı avatarı
sainz
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1461
Kayıt: 26 Eyl 2006, 15:33
Ad Soyad: Uğur AKAR
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: SEAT Ibiza 1.2TSI DSG N


Favorit & Forman



Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 16 misafir