turbo nasıl açıyor

Forum kuralları
Forumlarımızda siyasi, dini yada toplumda hassasiyeti bulunan konulara değinmek yasaktır.

turbo nasıl açıyor

İleti mustafa_mvk » 05 Eyl 2007, 12:23

fabiamı alalı yaklaşık 5 ay oldu ama hep turbonun ne zaman açıldığını merak ediyorum.aracım 1.4 tdi konu hakkında bilgilendirebilirmisiniz arkadaşlar.
 
mustafa_mvk
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 29 Ağu 2007, 12:18

İleti sainz » 05 Eyl 2007, 14:15

Fabia değil de Roomster 1.4TDi 70HP kullandığımda 2000 d/d' de turbonun devreye girdiği çok açık bir şekilde hissediliyordu zira 2000 d/d' den sonra motor çok canlanıyordu. Siz de motorun canlandığı devirlere bakarak anlayabilirsiniz. Kullanım kılavuzunda da yazabilir, kılavuzu da iyice okumanızı öneririm.
İYİ şoför, herhangi bir durumda, iki şoförden birinin durması, ya da yavaşlaması gerekiyorsa, 'Hak, kural' falan demeden, ilk davranan, arabasının kaderini başkasına bırakmayandır.
Kullanıcı avatarı
sainz
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1460
Kayıt: 26 Eyl 2006, 15:33
Ad Soyad: Uğur AKAR
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: SEAT Ibiza 1.2TSI DSG N

İleti suppiluliuma » 05 Eyl 2007, 15:59

[quote="mustafa_mvk"]fabiamı alalı yaklaşık 5 ay oldu ama hep turbonun ne zaman açıldığını merak ediyorum.aracım 1.4 tdi konu hakkında bilgilendirebilirmisiniz arkadaşlar.[/QUOTE]
 

Hani gaza basınca bir anlık duraklama oluyor, sonra araba zıplıyor ya...işte o zıpladığı an turbo devreye girmiş oluyor.  Smile

Teknik olarak 1700-2000 devirler civarı olması lazım.
suppiluliuma
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 01 Ağu 2007, 17:52

İleti hakanerdogan » 05 Eyl 2007, 16:33

turbo egzosttan gaz çıktığı sürece çalışır diye biliyorum. yani arabayı çalıştır rölantide dursun, turbo nun azda olsa dönmesi gerekir.
 

 

ama tabiki önemli olan çok dönmesidir. çok dönmeye başlaınca hissediyoruz, yani araba devirlenince.  çekmesi falan değişiyor, şahlanıyor filan...

 

 

turboyu en belirgin 2000 d/d den sonraki devirlenmelerinizde hissedebilirsiniz. bide camı açın devirlendirin arabayı, ciiiiiuuuuu diye öttüğünü duyarsınız turbo nun. zaten ben arabada devirli giderken motor patırtısından çok turbo ıslığı duyuyorum.
hakanerdogan
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1297
Kayıt: 28 Haz 2006, 17:08

İleti AV-2006 » 05 Eyl 2007, 16:37










   






 
 




Turbo Nasıl Çalışır?


Bir çok defa “turbo” kelimesini duymuşsunuzdur. Özellikle yarış otomobilleri tutkunları bu kelimeyi çok severler. Ancak, muhtemelen tek bildiğiniz bunun normalden daha “güçlü” bir motor anlamına geldiğidir. Peki, motor kapağının altında tam olarak neler oluyor? Şimdi kapağı kaldıralım ve bir göz atalım.


Tamamen Daha İyi Bir Yanmadan İbaret


Bir turbocharger’ın motora olan katkısını anlamadan önce iç yanmanın temel kurallarını anlamalısınız.


İç yanmalı motorlar “nefes alan” motorlardır. Yani, havayı ve yakıtı içlerine çekerek enerji yaratırlar. İşte bu enerji, hava ve yakıt karışımı yandığı zaman güce dönüşür. Daha sonra yanmadan geriye kalanlar dışarı atılır. Pistonların dördüncü zamanında işte bu işlem gerçekleşir.



Turbocharger ise; bu hava-yakıt karışımının daha yanıcı olmasını sağlar. Bu motorun yanma hücresine daha fazla hava sıkıştırılmak suretiyle olur. Bu da pistonun “patlama” sonrasında daha fazla güçle aşağı itip inmesine, sonuç ta artı tork üretilmesine imkan verir. Bu olay yoğunlaştırılmış hava moleküllerinin sıkıştırılması suretiyle yapılır. Ancak asıl hikaye turbocharger’ın bunu nasıl yaptığıdır.


İki Çarkın Hikayesi


Turbocharger temel olarak bir hava pompasıdır. “Yanma-güç” sonrası motoru terk eden sıcak egzoz gazları turbochargerın türbin pervanesine yönlendirir ve onu döndürür. Türbin pervanesi şaft vasıtasiyle kompresör pervanesine bağlıdır. Türbin pervanesi döndüğü sürece kompresör pervanesini de döner. Kompresör pervanesinin dönüşü esnasında temiz hava içeri çekilir ve motorun manifold-cooler üzerinden yanma hücresine gönderilmeden önce sıkıştırılır.



Tahmin edileceği gibi kompresör salyangozunu terk eden hava sıkıştırılma ve sürtünme gibi nedenlerle çok sıcaktır. Bu yüzden sıcak havayı silindir içine yönlendirmeden soğutmak gerekir. İşte burada charge-air cooler (veya “heat exchanger”) devreye girer. Sıkıştırılmış havanın ısısı düşürken yoğunluğu artar. (Bilindiği üzere ısı genleşme sebebidir) Charge-air cooler aynı zamanda yanma odasının ısısını da düşürür. Böylece, motor, turbocharger ve charge-air cooler “charge-air system”ı meydana getirir.


 



 


Bazı sistemlerde ayrıca bir de emici fan bulunur. Bu, charge-air coolerdan hava çekerek turbochargerın sıkıştırdığı havayı daha da soğutur.



 


Göründüğü Kadar Kolay Değil


Turbochargerın temelinde yatan mantık ne kadar basit olsa da, turbocharger oldukça komplike bir ünitedir. Sadece, turbochargerı biraraya getiren parçaların en ince detayına kadar ayarlanması ve balansı yetmemektedir. Turbocharger ve motor da birbirleri ile tam ve uyumlu olmalıdır. Aksi takdird


  • FABİA TDI
Kullanıcı avatarı
AV-2006
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 94
Kayıt: 03 Şub 2007, 14:01
Ad Soyad: hasan murat bilgin
Nereden: Ankara
Arabanız: fabia

İleti hakanerdogan » 05 Eyl 2007, 16:40

teşekkürler.
hakanerdogan
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1297
Kayıt: 28 Haz 2006, 17:08

İleti AV-2006 » 05 Eyl 2007, 16:41

ÖNEMLİ


Kullanımdan sonra soğutulması şart
Turbo motorlar kullanılırken dikkat edilmesi gereken bir başka husus ise otomobili yüksek devirlerde kullandıktan sonra motor stop edilmeden önce kısa bir müddet de olsa rölantide çalıştırılarak, türbünün boşalması ve soğumasına izin verilmesidir. Aksi takdirde gazın sirkülasyonu esnasında türbün boşalmadan bir miktar gaz içerde hapsolacak ve zaman içinde turboyu ciddi şekilde yıpratacaktır. Turbo uygulamasının motorda çok daha fazla yük ve yüksek ısılara yol açacağı ve bunun için intercooler uygulamaları veya diğer soğutma yöntemleri gerektiği unutulmamalıdır.

  • FABİA TDI
Kullanıcı avatarı
AV-2006
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 94
Kayıt: 03 Şub 2007, 14:01
Ad Soyad: hasan murat bilgin
Nereden: Ankara
Arabanız: fabia

İleti skodacı » 05 Eyl 2007, 21:59

evet soğutulması şart...
skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59

İleti skodacı » 09 Eyl 2007, 00:06

Turbo Dizel arabalar'da turbonun devreye girdigi devir olan yaklasik 1800-2000 d/d 'nin altinda araç motoru çok gücsüz oluyor, bu nedenle araç durmaya yakin hizlara geldigi yerlerde tekrar hareket etmek için 1. vitesi tercih etmenizi tavsiye ederim çünkü 2. viteste kaldiginiz zaman motor çekmiyor ve motoru zorlamis oluyorsunuz. (bunun teknik açiklamasina girmiyorum çok uzun bir konu)
skodacı
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 25 Eyl 2006, 21:59


Favorit & Forman



Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 14 misafir