Tekleme, devirsiz çalışma, Sorunu Çözemiyorum. Ya Sabır!

Forum kuralları
Forumlarımızda siyasi, dini yada toplumda hassasiyeti bulunan konulara değinmek yasaktır.

Tekleme, devirsiz çalışma, Sorunu Çözemiyorum. Ya Sabır!

İleti Oguz_Fav91 » 17 Ağu 2013, 16:39

Merhaba Arkadaslar Artık sabrim felan kalmadi asagida yaziyorum sorun / cozum seklinde...

Arac: 1991 model favorit 136L (Arac sanirim 2 yila yakin hic benzinle calismamis. hep gazda....)

Arac Tanitim: Arac 1 aydir bende ve benim ilk aracim... aracı aldıgımda sagsol ufak tefek tamirlerini yaptirmistim (motor aksami felan degil, balata, lambalar vesair. Birde muayene icin tupun omru dolmus onu
Sorun1: ARacı hersey normal bir sekilde park ettim 1 saat felan dolandım sonra gelip aracı calıstırayım dedim. Marş bastı ama arac çalısmadı. 5-7 kes denedikten sonra akuyu suzmesin diye fazla zorlamadım. Ertesi gun tekrar denedim. Gene aynı marş var Atesleme yok gibi (gaz felan geliyor). Gazcıyı aradım benzin koy getir bakalım demisti. Benzinle denedim(arac 2yıl belkide daha fazla suredir benzinle hic calismamis) gene calismadi.Atesleme Bobinini degistirdim. gene olmadi elektriciye cektim araci
Cozum1: usta distirbitor icindeki indiksiyon bobini (kıldan ince bakir sagi)kablosunun koptugunu buldu. Onu lehimledi ve beyninin degismesini soyledi degistirdik.arac kısmen calisti ama.....

Soun2: Ama arac hem gaz yemiyor hemde 1 beyiri biraki 1 esek gucunde bile degil. USta arac bogulmustur bi 5 dakika calissin duzelir demisti. 5dk calisti ama duzelmedi o haliyle eve kadar gotureyim dedim.
Cozum2: Yolda aklima geldi benzin muslugunu kapattim. Arac duzeldi ama o eski gucunun yaninda %50 performansla calisti. Ertesi gun eski orjinal atesleme bobinini taktim Arac eski performansina oranla %75 performansla calisti. Sanayide baska bir ustaya goturdum. USta distribütör kapagini ve makarasini degistirdi ve distribütörün kucuk 5cm kadar bir milini duzelttirdi. tekrar takti Arac %80e kadar cikti usta distribütör miyadını doldurmak uzere oldugunu dip gazda tekleme yapabilecegini soyledi. Fakat....

Sorun3: Fakat bu ustanin orda bu sefer de mars basmamaya basladi. Aracin dinamosu kitlendi dusuncesiyle bi iki tokmakladik fayda etmedi..
Cozum3: Vurdurarak aldigim araci elektirikciye goturdum. Hatanin kontaktan oldugunu buldu. Kontagin altindaki sıkıştırarak sabitlenen (vidasız) elektirik aksamını degistirdik. Arac duzeldi. ammaaaaaa...

Sorun4: Ama tam orjinal olmadıgı icin kontagi ceviriken bir iki bosa dondu. 180Derece donmus haliyle araci calistirmayi denedim arac calisti yoluma devam ettim BURAYA DİKKAT EDELİM. Dreksiyonu kitledigini farkedemedim. Yolum sehirlerarası yol oldugu icin direksiyonu saga sola fazla cevirmemistim. Allaha sukur hizim yavas oldugu icin yolayimi noktasinda direksiyon kitlendiginde duracak kadar mesafem ve zamanim olmustu. Yani iyi bir kaza atlattim diyebilirim. Bu durum brilerinin basina gelebilir diye uzerinde duruyorum.
Cozum4: Aracı suan bu sekilde kullaniyorum (sıralamayı bozmasin diye kontaktaki ikinci arizayi yazmiyorum) Fakat....

Sorun5: Fakat Ertesigun tekrar yola cıktım ve 7km gittikten sonra araba agir bi sekilde teklemeye acayiplesmeye basladi. Stop ettim gaz bitmistir diye ki arabada gaz vardi. bi 10+10=20TL lik gaz aldim. bi sekilde oyle boyle taka tuka calisir haliyle elektrikciye gittim. O motorcuya yonlendirdi. Motorcu elektirikciye derken tepemin tasi atmaya basladi. taka tuka eve vardim.
Cozum5: Distribütörün icini acitgimda lehimlenen yerin tek bi tele dustugunu gordum. onu ben evde lehimledim ama indiksiyon bobibnin etrafindaki metale benzer uc kucuk parcadan birini dusurdum (sonradan buldum ama neyse) Elim degmisken bujilerini, buji kablolarini degistidim. Vika marka distribütörü komple yeniledim. Arac suan gene taka tuka calisiyor. Amma velakin....

Sorun6: Amma velakin bu sefer de mars basmama olayi tekrarlamaya basladi ve marsi zorladigimda donemye calisiyor fakat bi yarim tur 180derece kadar donuyor sonra gene kilitleniyor. Kontaga taktigimiz parcayi direksiyonun altini skerek cikardim ve tornavida ile de denedim ayni sonuc. Bi problem daha gordum kontaktan geriye geldigimde yani kontagi kapatip anahtari cikarma moduna yani en sola gelmeye calistigimda arasira kilitleniyor. Bu bahsettigim sıkıştırma ile sabitlenen anahtarin takili oldugu degilde alt tarafindaki parcayi genis uclu bir tornavida ile kapatmaya calistigimda yapiyor..

Aracın son hali. Arac marsla calisamiyor vurdurarak calisiyor ve taka tuka yani, yarim beygir gucunde, gaz yemiyor, arasira patlama yapiyor, kontak devre disi manuel acip kapiyorum (tornavida ile)

BU MESAJLARİ YAZMADAN ONCE FORMDA EN AZ 7-8 SAAT DOLANDIM Arac benim ilk aracim. Elim tamirat islerine yatkin olsa da arac direk terimler soylendiginde (mesela subap ayari yap. Gerci bunu forumda okudum feelerim olsa yapabilirim) yapamayabilirim. Avans ayarini da 10luk civatayi gevsek tutup hafif saga sola motor sesiyle ayarladim.

SUPHELENDİKLERİM:
1- Distribitör orjinal kapagini tam hatirlamiyorm ama bosch kapak ile yeni aldigim vika nin kapaklari uzerindeki 1234 rakamlari ters yerde yani vikada 1 numarali yer 11 yonunde degil de 5 yonunde. Sanki kapak ters takilmis gibi. İlk basta calismamisti vikanin kapagini bosch ile degistirdim. kablolarin takilma sirasini motor uzerinde 1423 siralamasiyla kapak uzerindeki siralamayi uygun tuttum pat pat calisiyor Acaba kablolari dogru mu takmadim.
2- Aacin bujilerini brisk D15yc ile degistirdim. Arac sanki bir pistonu calismiyor gibi izlenim veriyor. (acaba benzin deposu cok cok kirliydi de karburatore o kirli benzin aktida ordan bujilere dogru gittide omu yapiyor)
3- malzeme konusunda degistirdiklerim.
- bujiler
- buji kablolari
- Atesleme bobini
- Distribütör
- Atesleme Beyni
- Kontak alt parcasi

Sorunum nedir? Sabrim tukendi valla Gecen pazardan bu yana ustalara verdiklerimi saymasam da nerden baksam bi 500 kagit harcadim. Sorunumu hala cozmus degilim...
Ne yapmam gerekiyor nerede hatam var. Anlamadim! Ustalardan yana da bayagi bi yandim yani is yapiliyor para aliniyor ama sorun hala devam ediyor.. Motorcu elektirikciye elektrikci motorcuya yonlendiriyor. Satmaya karar verdim. Alicisi varsa ne kadar verir muayeneden gecen ay gectim. Tupunu yenilettim ve zaten ruhsata isli.
Allah yaridm edenlerden ve edecek olanlardan simdiden raazı olsun
 
Oguz_Fav91
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 6
Kayıt: 17 Ağu 2013, 15:17
Ad Soyad: Oguz
Nereden: Erzurum
Arabanız: favorit 136L 1991

İleti sainz » 17 Ağu 2013, 21:46

Oguz_Fav91 yazdı:...usta distirbitor icindeki indiksiyon bobini (kıldan ince bakir sagi)kablosunun koptugunu buldu. Onu lehimledi ve beyninin degismesini soyledi degistirdik...

Ben de bugün o parçayı değiştirdim ve özellikle yüke bindiğinde ortaya çıkan teklemeler son buldu.
Oguz_Fav91 yazdı:...distribütör miyadını doldurmak uzere oldugunu dip gazda tekleme yapabilecegini soyledi...

Parçayı lehimlemişsiniz ve sonrasında tekrar o parçada kopma olduğunu görmüşsünüz. Önceki distribütörde ben de neredeyse ayda bir o parçayı değiştirirdim. Bence de distribütörü orijinaliyle değiştirmekte fayda var.
Oguz_Fav91 yazdı:kablolarin takilma sirasini motor uzerinde 1423 siralamasiyla kapak uzerindeki siralamayi uygun tuttum pat pat calisiyor...

Favorit' in ateşleme sırası 1-3-4-2 şeklindedir. Pat pat çalışması bence bundandır.

Kolay gelsin.
İYİ şoför, herhangi bir durumda, iki şoförden birinin durması, ya da yavaşlaması gerekiyorsa, 'Hak, kural' falan demeden, ilk davranan, arabasının kaderini başkasına bırakmayandır.
Kullanıcı avatarı
sainz
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1460
Kayıt: 26 Eyl 2006, 15:33
Ad Soyad: Uğur AKAR
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: SEAT Ibiza 1.2TSI DSG N

İleti Oguz_Fav91 » 17 Ağu 2013, 22:41

Yardım ve bilgileriniz icin cok tesekkur ederim distriibtörü komple degistirdim.
Buji kablolarını da motorda bujilerin oldugu yerin altinda numaralar yaziyor. distribütör tarafindan yani aracin onune gecip motora baktiginizda soldan saga dogru motor uzerinde sirayla 1423 yaziyor. bende oradaki rakakin yazili oldugu kabloyu distribütor uzerindeki rakamla eslestirerek taktim.
Bir ilginc olayda, bu hadiselerden once yani arac normal calisiyorken uzerinde orjinal dist ve vardi onun uzerinde nasil bir siralama vardi bilmiyorum. kabak ve makarayi degistirdigimde (bosch marka) ondaki siralama saat 11 yonunde 1 numara yaziyordu. Enson yeni aldigim dist. te ise (vika marka) saat 5 yonunde 1 yaziyor yani sanki kapak 180derece dondurulerek takilmis gibi. Kontrol ettim mandallarin birinde dogru takabilmemiz icin bosluk ve kapak uzerinde de o bosluga girebilecek aralik var. Yani vika modelinde siralama alttan basliyor. Once formda okudugum siralamalari vikaya gore denedigimde hic calistiramasdim. sonra vikanin kapagini cikardim onceden aldigim bosch inkini taktim. bi kac degisik versiyon denedim. en son motor uzeirnde yazanla kapak uzerinde yazanlari eslestirerek calistirabildim.

vika dist bosch kapak, yonler farkli, kablolarin baglanti siralamasini neye gore nasil yapayim.

Yarin kendi basima ugrasacagim. Eger icinizde bu konuya hakim olan bir arkadasimiz var ve yarin musait se bana ozelden gsm numarasini verebilir mi? telefonla bi iki kere rahatsiz edeyim. Eminim cozecegim.

Baska bir incelemem de karburator tarafi oldu. Filitre kısmını acip karburatorun hava alma yerine baktıgımda bayagi bi kirli- ayglı gibi gordum. Arac gazda calisinca oralardaki pislik etkiler mi? yani demem oki yarin karburatoru kendim sokup temizlemek istiyorum. Yapabilir miyim. ne tur aletlere ihtiyacim olur...


Ozellikle talebim karburator temizleme ve buji kablolarini dogru takma konusunda bana yardimci olabilecek yarin icin bi iki telefon edebilecegim arkadaslardan bana ozelden telefon numaralarini vermeleridir..
Oguz_Fav91
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 6
Kayıt: 17 Ağu 2013, 15:17
Ad Soyad: Oguz
Nereden: Erzurum
Arabanız: favorit 136L 1991

İleti Oguz_Fav91 » 18 Ağu 2013, 10:39

Musait olan varsa Numarasini bi zahmet ozelden gondersin. Su Buji kablolarindan oldukca supheliyim.
Oguz_Fav91
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 6
Kayıt: 17 Ağu 2013, 15:17
Ad Soyad: Oguz
Nereden: Erzurum
Arabanız: favorit 136L 1991

İleti AhmetH » 18 Ağu 2013, 11:56

distribütörün bildiğiniz gibi 10 luk somun tutuyor ve milin ucundaki parça her ne kadar 2 türlü girermiş gibi dursada aslında tek konumdan giriyor. çünkü yapısı dikkatli gözler için çok ince farklılık gösteriyor.

bahsettiğim parça şu resimde milin en ucundaki siyah parça ;



Bu siyah parça ile motor bloğundaki karşılığı 2 türlü girermiş gibi görünsede aslında tek yönde giriyor. Buna çok dikkat edin.


distribütör kapağını açtığınızda kırmızı(belkide siyah) tevzi makarasını göreceksiniz. Bu distiribütör kapağının tam ortasına takılan kablodan gelen kıvılcımı dönerek etraftaki sırası gelen kabloya paslıyor.

ve 1. silindir ateşleme konumunda iken "yaklaşık" saat 1 yönüne bakıyor bu parça.

işte distribütörü olması gerektiği gibi montajlayıp 1. silindiri düzgünce kabloladıktan sonra ateşleme sırasına göre kabloları takarsanız muhtemelen ateşleme sorununuz kalmaz.


Kontak sorunuda o kontağın ve direksiyon kilidinin olduğu açılmazmış gibi görünen T parçanın açılıp gerektiği gibi tamir edilmesi ile çözülebilir.

Güvenlik cıvatası vardır onlarda bunu tıklaya tıklaya açabiliyorlar etrafındaki yüksek kalan alüminyum kısımları kırarak açılmaz diye birşey yok.

biri kapattysa açılır
Kullanıcı avatarı
AhmetH
SCOUT
SCOUT
 
İleti: 2217
Kayıt: 18 Kas 2007, 22:35
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: '16 Golf 7 1.2tsi dsg allstar

İleti Oguz_Fav91 » 18 Ağu 2013, 12:18

Kontak sorununu halletmek uzereyim (kontak rolesini soktum orjinali ile yeni aldigim vikadaki parcalari bir araya getirip yaptim. Yani arizali parcayi, kilitleme yapan kismini buldum. Orjinaldekini taktim kilitleme yapmiyor artik ama icindekileri dogru toparlayamadim heralde bir semasini bulup toparladiktan sonra kablolarini kontrol edecegim.


Distribitorun yerine dogru oturdugundan eminim. yani o bahsettiginiz en uctaki iki cikintili yerin bir cember gibi dusunursek bir yayi diger yayindan daha uzun. Motora dogru olan yerle eslestirerek takmistim. Aksi halde zaten disler birbirini bulmadigi icin distribütor doner ama motorda hic bir calisma olmaz diye tahmin ediyorum.

Su kontak isini tam bi halledeyim aracin calismasini kontak vasitasiyla saglayayim. sonra o pat pat sorunu nedir en son toplu halde ariza/cozum seklinde yazacagim. Lakin anlayan birinin telefonununa ihtiyacim var.
Oguz_Fav91
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 6
Kayıt: 17 Ağu 2013, 15:17
Ad Soyad: Oguz
Nereden: Erzurum
Arabanız: favorit 136L 1991

İleti kutlay006 » 18 Ağu 2013, 18:12

ahmet oldukça detaylı anlatmış..büyük ihtimal kablo sıralamasında sorun var...tevzi makarası saat 1 yönünü göstersiğinde distribütor kapağı üzerinde saat 1 yönünü gösteren yuva 1.bujiye takılacak..saat yönünde döndüğü için sonrasında gelen 3 buji..saat 7 konumu 4 buji...saat 11 konumu 2 buji..yani
saat 1 yönünden başlayarak takılma sırası...1 - 3 - 4 - 2 şeklinde olacak

avans ayarının avans tabancası ile yapılmasını öneririm..elle yapılan ayar pek düzenli olmuyor..sağa sola çevirerek motor sesinden algılayabiliyorsunuz ama tam ayarını tutturamazsınız..
1992 Skoda Favorit
06 FJV 53 - BEJ
Kullanıcı avatarı
kutlay006
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 169
Kayıt: 04 May 2013, 22:39
Ad Soyad: Kutlay Yıldız
Nereden: Ankara
Arabanız: Küheylan 135L

İleti Oguz_Fav91 » 18 Ağu 2013, 23:36

kutlay006 yazdı:ahmet oldukça detaylı anlatmış..büyük ihtimal kablo sıralamasında sorun var...tevzi makarası saat 1 yönünü göstersiğinde distribütor kapağı üzerinde saat 1 yönünü gösteren yuva 1.bujiye takılacak..saat yönünde döndüğü için sonrasında gelen 3 buji..saat 7 konumu 4 buji...saat 11 konumu 2 buji..yani
saat 1 yönünden başlayarak takılma sırası...1 - 3 - 4 - 2 şeklinde olacak

avans ayarının avans tabancası ile yapılmasını öneririm..elle yapılan ayar pek düzenli olmuyor..sağa sola çevirerek motor sesinden algılayabiliyorsunuz ama tam ayarını tutturamazsınız..





Resimleri ekleyemiyorum da sozlu olarak izah etmeye calisacagim. Siralama 1342 dogru ama baslangic noktasi saat ne bir yonunde ne 11 yonunde cikti...... Cok ugrastim ama en sonunda sorunlari cozdum Asagiya sorunlari ve sorunlarin cozumunu yaziyorum.... Cozumlerde parcanin nerde oldugunu gostermek icin sizin konumunuz, aracin onune gecip motora bakma seklinde olacaktir. Yani aracin onune gecip motora dondugunuzde şoför tarafi sizin saginiza kalacak sekilde olmali. Asagidaki izahlarda sagda-solda yonleri hep bu konuma gore izah edilmistir. Burda bahsedilenler aciklamalar, Arac ve donanimi hakkinda pek bir bilgiye sahip olmayan (benim gibi) kisiler icin ayrintiyla izah edilmeye calisilmistir.


1. Sorun: Masrş basıyor gaz veya benzin de geliyor ama araç çalışmıyor, Hani şoyle ufak da olsa alacakmis gibi bile yapmiyor. Sadece "çığığı çığığı" yapıyor.
1. Çözüm: Sorununuz Ateşleme sistemiyle alakalıdır.
- Ateşleme bobininiz: (solunuzda duran ve ortasindan distribütörün ortasina fiber bir kablo ile baglantisi olan parca, yaklasik 20cm, yuvarlak ve camurluga monte edilmis durumda) gorevini yapamiyordur, distribitore giden kablo hasarli, cikmis ya da icindeki metalin baglanti yerinden kopmus olabilir. Bobin uzerine veya distribütör uzerine kablo tam oturmamis olabilir. Kabloyu kontrol ediniz, degistiriniz veya bobiin degistiriniz.
- Atesleme Beyni: (Bobinden size biraz daha yakin ve gene camurluga monteli ust tarafinda yaklasik 5x8 cm karelik bir elektrik aksami ve altinda 4 kablo girebilen cihazdir) Altta bulunan kablolar yerlerinden cikmis, gevsemis veya atesleme beyni yanmis olabilir. Kablolarini kontrol ediniz.
- Distribütor: (uzerinde 5 tane kablo olup biri Atesleme bobinine digerleri is bujilere (motor uzerinde skoda yazisinin altinda) giden, aldigi elektrigi bujilere zamanlamayla dagitan cihazdir.) Arizali olabilir. Distribütorun en cok gosterdigi arizalarin basinda "kapak" ve kapak altinda, sapsiz cekice benzeyen "tevzi makarasi" diye adlandirilan parcalardir. Kapak yipranmis makaranin bakiri tukenmis, ustundeki kablolaryerlerine tam oturmamis olabilir. Kapak acilmadan kablolari kontrol ediniz. Ozellikle bobinden gelen ortadaki kablo... Eger bu kablo yerine iyi oturmamissa distribütore hic elektrik gelmedigi icin kendisi de bujilere gonderemeyecektir. Bu kablo saglam ise digerlerinden biri yerine tam oturmamis ya da gorevini yapamiyorsa arac normalde calisir ama tekleme yapar. Kablolari kontrol ediniz, kapagin yerine iyi oturdugunu kontrol ediniz,kapagi cikarip icine baktiginizda tam ortada (bobinin geldigi yerin hemen alti) platinin bitip bitmedigini yayinin gevzek oılup olmadigini kontrol ediniz ve son olarak tevzi makarasini kontrol ediniz. Bu makaranin ustune bakiniz olmazsa bi gazli bez, kolonyali bez ile siliniz ve kurutunuz. Bu makarayi ayrica saat yonune dogru canlattiginizda (fazla degil 30derece kadar) bir yaya bagli oldugunu ve kendini tekrar geri biraktigini goreceksiniz. Eger surekli saga dogru, bir vida sıkar gibi donuyorsa distributorunuz yerinden cikmis olabilir. Buraya kadar kontrolleriniz yaptiginizda anormal bir durum gormuyorsaniz, benimde yasadigim problem olan induksiyon bobininden (ince bakir sargili bir bobindir. Tevzi makarasini cikartip, altindaki sekmeni ve 4 koseli yildizi da cikarmadan goremezsiniz.) atesleme beynine giden kabloda kopukluk olabilir. Bu Induksiyon bobini cok sık arızalan parcalardan biridir. El beceriniz varsa distributoru 10luk civatasini gevseterek yerinden soktukten sonra (avans ayarini bozmamak icin saga sola cevirmeden once isaretleyiniz) evde kendiniz lehimini yapabilir veya bobinini degistirebilirsiniz.
- Bujiler: Yanma olayinin oldugu nokta oldugu icin eger atesleme yapmiyorsa bujilerde de sıkıntı olabilir. Genelde motor alacakmis gibi yapar ama almaz. Bu 4 bujinin birtanesi bile saglam olsa arac calisacak gibi yapar hatta eger rolanti yuksek tutarsaniz yani gazdan ayaginizi cekmezseniz o sekliyle bile calisir arac. març surekli basiyor da hic bir calisma tepkisi vermiyorsa bujilerin hepsinin birden calismamasi araci bogdugunuz anlamina da gelebilir, distribitorden bujilere giden tum kablolar ayni anda temas etmiyor demektir. Zor bir ihtimal tabi. Buji kablolarini kontrol ediniz, araca hic dokunmadan yarim saat kadar aldigi gaz veya benzinin buarlasip bogulmadan kurtulduktan sonra tekrar deneyiniz.
- Baska sorunlar (gaziniz ya da benzininiz tam bitmis olabilir, aracin baska bir sıkıntısı olabilir)


2. Sorun: Aracimi kontaga aliyorum tum ısık tertibatı calısıyor farlarim bayagi parlak yaniyor ama marsi basmaya calisiyorum hic bir tepki yok!
2. Cozum: bu sorunun bir cok tetikcisi olabilir. Bu gibi durumda once sigortalarinizi kontrol ediniz (kendini usta zannedenlerden fikir alipta dinamoya cekic tokmak vurmayiniz, Sorun bu olsa dahi icindeki sıkışmaya sebep olan parcalar dinamonuza geri donulmez zarar verebilir. cekiclemeye gelene kadar kontrol edilecek bircok nokta var.) aku kutup baslarini, dinamoya giden kablolari kontrol ediniz.(dinamo konumunuza gore saginizda, fanin az daha sag ilerisine denk gelen, uzerinde 15cm civarinda yuvarlak bir silindir olan parcadir.). Eger marsi bastiginiz anda radyonuz, farlariniz, panel isiklariniz ani bir gidip tekrar geri geliyor veya hafif bir azalma olup tekrar geri geliyorsa kablolarda bir sıkıntı yok dinamonuz kitlenmis veya platinleri bitmistir ve platinlerin bagli oldugu bakir telli kablo dinamoya carptigi icin kisadevre olmustur. Kısadevre roleniz (torpidonun altinda sigortalarin gerisindeki kibrit kutusu boyutlarinda 3-4 ayakli cikarilabilenkutulardan birisidir.) devreye girmistir demektir. Endise etmeyin. dinamoyu rahatca sokup icine bakabilirsiniz. 2 karsilikli saplamali vidalari vardir (ben penseyle cevirerek actim.) kablolarinin yerini kaybetmemek icin isaretleyerek sokunuz. icinden demir, lehim veya kablo parcasi felan da cikabilir. Sigorta panelininizide kontrol ediniz. Eski arac oldugu icin oksitlenme olmus olabilir. veya sigortalar oldukca gevsemis olabilr. Kontak anahtarinin altindaki kontak fisegi de gorevini tam yapmadigindan olabilir. Sonucta siz marsi bastiginizda devreyi tamamlama noktasi orasi. Evde ampulleri yaktıgımızda da anahtar Bu fisek asagidaki sorunla birlikte aciklanmistir.

3.Sorun: kontak anahtarım Kitleniyor. Ileri cevirip mars basarkende geri cevirip anahtarimi cikarirkende kitleniyor.
3. Cozum: Ileri dogru kitlenmede eger marsi basip birakirsaniz birdahaki marsi bir geri cevirip sonra basabilirsiniz. aksi halde bu kitleme guvenlik onlemi olarak normaldir. geri cevirip cikarmaya calistiginizda yani kontak acik konumundan sola dogru cevirmede gucluk yasiyorsaniz buyuk ihtimalle kullandiginiz "kontak fisegi" orjinal degil. Kontak fisegi anahtari taktiginiz yerin gerisinde kontaga sıkıştırma ile sabitlenmiş, silindir seklinde 5-7cm uzunlugunda, kontaga gelen elektirik kablolarinin soketler le bagli oldugu parcadir. Bu parcaya erismek icin direksiyonun alt kapagini sokmeniz gerekiyor. Duz, tek bir vida ile kapatildigi icin kolaylikla sokebilirsiniz. bu kapagi soktukten sonra kontak anahtarini taktiginiz yerin hemen arkasindaki alaminyumdan yapilmis (orjinali de vika markasi da alaminyum kapakli idi) hafif saga sola canlatarak yerinden cikarabilirsiniz. ben soktugumde herhangi bir vida ile tutturulmus olarak gormedim. cikarttigimda bir vida ile sabitlemek icin bir delik gordum ama belki benden once birileri onu cikartmis da olabilir. Bu fisegin icini acip hasari gorebilmek icin 3 kosesinden egilerek sabitledigi kancalari kaldirin. yalniz bu alaminyum kapagi cikarmadan yonu kolay bulasiniz die hem alaminyuma hemde beyaz plastik parcaya birlesme noktalarindan bir isaretleme kalemiyle isaret koyunuz. Normalde birbirine gecen 3 cidar var ve bunlarin acilari 120derece olmadigi icin yonunu bulabilirsiniz ama size pratiklik saglamasi acisindan bunu yapiniz. Fisegin icini acarken yavasca cikariniz ve icindeki ozellikle buyuk bakir levhanin yonunu karistirmayiniz.. altinda 3 yay var. tek yay olana tek koseyi diger iki yaya da yayvan olan ve uzerinde 2 tepecik ve bir yay tepecik olan genis kisim olacak sejkilde aklinizda tutunuz. yaylar duserse kafaniza gore bir bosluga yerlestirmeyiniz.... bu konuda oldukca titiz olunuz zira yaptiginiz hata sorunu bulup gidermis olsaniz dahi toplayip geri taktiginizda takar takmaz kontak modunda veya kontagi actiginizda kontak isiklarinin yanmadigini yani elektrik aksaminin calismadigini gorebilirsiniz. Fisegin uzerinden bakilinca anahtarin karsiligi olarak genis duz bir levhanin gerecegi (duz tornavidanin girebilecegi) bir bosluk gorursunuz. Aslinda fisegin icini sokmeden once bir tornavida ile denemeniz ve kilitlenme olup olmadigini birdaha burdan kontrol etmeniz yarariniza olabilir. O bosluk icinde bir yay ucunu gorursunuz icini actiginizda o yayin bir geri teptirme gorevi yaptigini anlarsiniz. Bu yayin baslica gorevi siz kontaga alip marsa bastiginizda araba calisitiginda anahtari biraktiginiz gibi tekrar kontak moduna kendini geri getirmektir. o yayi iptal edip yerinden sokerseniz marsinizi basip araci calistirdiginiz zaman anahtari tekrar sola elinizle siz cevirmek zorunda kalirsiniz ki kolaylikla donebilidigi icin kendini tekrar mars basar duruma getirebilir ve buda sizin mars motorunuzu yeniletmeye hatta dislileri bozarsaniz daha ilerisine goturebilir. Bu fisek 20-30TL civarinda birseydir ben vika markasini almistim orjinalinin yakinindan bile gecmiyor. bir iki kontak sonrasi kilitlenmeye basladi. bende orjinalinin alt mekanizmasini, vika ninda ust, bakirlevhalari, yay vesair oldugu yeri birlestirdim. Cok rahat bi sekilde kullaniyorum. Hic bir kilitleme yapmiyor. BURAYA DİKKAT EGER FİSEGİ DOGRU YERLESTİREMEZSENİZ ANAHTARİ CEVİRDİGİNİZDE KONTAGA GECMEYECEKTİR. BOSA DONECEKTİR. 180 HATTA 360 DERECE TAMAMEN DONEBİLECEKTİR. BU NOKTADA EGER SİZ FİREGİ TERS YERLESTİRİ VEYA İTİNASİZ YERLESTİRİ DE YANİ ANAHTARİ 180 DERECE BOSA CEVİRDİKTEN SONRA YERLESTİRİRSENİZ KONTAK MARS FELAN GAYET İYİ CALİSACAKTİR YALNIZZZZ DİREKSİYONUNUZ KİLİTLEME MODUNDA OLACAKTİR. BEN YASADİM 80-90KM HİZLA GİTTİGİM YOL ALLAHA SUKUR DUZ Bİ YOLDU VE YOL AYRIMINA GELENE KADAR ARAC SOLLAMA DURUMU OLMAMİS, YOL AYRİMİNA GELDİGİMDE DE OLDUKCA YAVAS İDİM. YOLAYRIMINDAN SAGA DONERKEN DİREKSİYON Bİ ANDA KİTLEDİ VE BARİYER MARİYER BİRSEYE CARPMADAN RAHAT BİR SEKİLDE DURABİLDİM. 90KM HİZLA BİR ARACİ SOLLAMAYA BASLADİNİZ SOLLADİNİZ VE TEKRAR SAG SERİDE GİRMEK İCİN DİREKSİYONU CEVİRDİNİZ VE KİLİTLENDİ..... ALLAH MUHAFAZA TAKLA ATARSİNİZ VE OLUMLE BURUN BURUNA GELİRSİNİZ. Fisegi yerlestirdikten sonra bu gibi durum kontrollerini yapmayi unutmayiniz.


Bu ve benzeri arızalarda hoop ustaya gitmeyiniz. VArsa aranizda ustalarimiz kusura bakmasinlar. Benim aracim gayet guzel calisiyordu. induksiyon bobini problemim idi. Ustalar sagolsun
- atesleme bobini
- atesleme beyni
- distribitor kapagi ve tevzi makarasi
- olmadi sonradan komple distributor
- bujiler ve buji kablolari (ki bunlari ben degistirmek istedim cunku eskileri distributor ve bobine iyi oturmuyorlardi, kavrayip hemen birakiyorlardi. bu noktada uzuldum diyemem.)
- 2 tane kontak anahtari yaptirimi (gelen usta mars basti giden usta mars basti bide 2. mars basmadan geri cevirmek lazim ya usta yada cigari anahatari mars basmak icin saga zorlayinca...)
- mars motorunun omrunu nerdeyse bitirdiler (en yakin zamanda platinlerini yenileyecem.)
- Kontak fisegi
- aklima gelmeyen birkac parca daha...
- Gelen usta 30 giden usta 40 goren usta 20, dokunan 30 felan derken ustalara verdigim paralari hesaplamak istmeiyorm.
- Her gelen usta elini bi gaz burmasina dokunduruyor. Aracın gaz ayarı, avans ayari, bi kac kez mars basmayinca vurdurduk motor, sibup vesair ayarlari yapilacak...
- Aklkima gelenleri yazdigimda (buna sanayiiye gidip gelme gaz paralari, harcadigim zaman, sabrim, ustalardan yedigim fircalar, ve dahasini katmiyorm.) 500 u astim.

Onerim sudurki usta babaniz bile olsa duyu organlarinizla yapabileceginiz kucuk kontrolleri yapmadan kesinlikle ama kesinlikle ustaya goturmeyin. BABANIZ dahi olsa diyiyorum.




Ben forum bas mesajimdaki olay sonrasi durumu nasil toparladim izah edeyim...

1. Kontak kilitleme sorunu bosa donme sorunu: eski orjinal fisekteki alt bolmeyi kullanarak kilitlenmeden kurtuldum. fisegi yerine uygun ve dogru birsekilde otturttum. bosa donme olayi zorlama olmadgi icin henuz fisegi sabitledigim yerden oynatmadi. yani fisegin girdigi ara deforma oldu. ya komple anahtar fisek degismeliyim yada metal-metal yapistirici kullanmaliyim....

2. Mars almama sorunu: once fisekten suphelenmistim fisekten degilmis. Mars motorunu soktum icinden lehim parcalari cikti onlari guuzel temizledim, mars motorunun icini de sokup ne var ne yok baktim. platinlerin bagli oldugu cemberin bakir ayaklarinin donmeden dolayi bir iki zede aldigini gordum. onlari biraz ice dogru bastirdim. 4 platinden ikisinin tıkandigini gordum onlarin etrafini biraz zimparalayarak yerlerinde rahat haraket etmelerini sagladim. (bunu yaptigimdan dolayi marsi bastigimda eger araba calismassa dinamo hırrrrrrrr diye bosa donuyordu sanirim bu, platinlerin iyi temas etmeyisinden dolayi... Platinlerin bitmek uzere oldugunu da gordum. ve onu motora takarken saplama vidalarindan birinin sokulu oldugunun sebebini anladim. vidanin gectigi yolda platinlerin lehimleme yerlerine yakin gectigi gercegi ile usta yaptigi bastan savma lehimlere vidanin degmesi uzerine mars almayinca cikarmis tahminini yapiyorum. dinamonun ici komple platin tozlari, topluiyne tepesinin birkac kati buyuklugunde metal lehim parcalari, paslanmis, duzlugunu kaybetmis levhalar (ki bunlari ben zimpara ile temizledim pasini kirini aldim.) vardi. bunlari guzel temizleyip ayarladiktan sonra araca taktigimda canavar gibi oldu. Yalniz ben icini biraz gres yagi ile yagladim. burda dogru mu yaptim bilmiyorum. Bir bilen beni bilgilendirsin.

3. PAt pat calisma, kablolama sorunu: skodam.com daki bir cok yorumu okudum ona gore 1342 bagladim motor gene pat pat pat oyle denedim boyle denedim olmadi en son motor bloku uzerinde yazanlarla distributor kapagi uzerindeki eslestirdim gene pat pat etti. eski aldigim vika veya bosch emin degilim denedim gene olmadi neyse en son pat pat calisabilen bir durumda kapak uzerinden bir kabloyu cektim. baktim motor stop edecek tekrar takip bir digerini denedim. baktim tepki yok onu aklimda tuttum sonra bir digerini derken 2 tanesinin tepki vermedigini gordum. onlari yer degistirdim motor adam akilli calismaya basladi. (tabi avans ayarini yapmagi da bu sitede ogrendim.) BEnim aracta her nasilsa bilmiyorum 1342 kablolamasi ne saat 11 yonunden ne de saat 1 yonunden basliyor. saat 8 yonunden basliyor... yani 1.(distributore en yakin yer) saat 8 yonunde sirayla 2. saat5 yonunde, sonra 3. saat11 yonunde ve en sagdaki distributore en uzak olan 4. ise saat1 yonune takili sekilde calisiyor. Tevzi makarasinin yonune de bu mesaji okuduktan sonra bakacagim. yani dogru birinciyi bulduktan sonra siralama 1342 seklinde oluyor.....



eski bobini geri taktim yarin eski degistirdigim (ustanin orjinal degil dedigi vikanin orjinal oldugunu soyledigi) 100% orjinal atesleme beynini de deniyecegim belki yanmamistir.... (yandiysa da usta yakmistir cunku arac kontakta iken ona bagli kablolari saseye dokundurp kivilcimlar cikarmisti.)

neyse zararimi azaltmak icin fazladan aldigim parcalarimi satiyorum. isteyen varsa gonderirim.

- vika marka atesleme beyni
- OSjinalini veya eskisini bilemiorum vika veya orjinal distribioru
- vika Atesleme bobini
- ve diger parcalar bujiler kablolar vesair......



HA BU ARADA TAMİRLERİ NE UNVANİMLA YAPTİM Bİ BAKALIM: 5-10 ustaya gosterip her seferinde 30 veya 40 TL bazen daha fazla isclilik veren, ilkkez bir arac sahibi olup bi halt bilmedigi icin ustanin fircalarina ya sabir ceken biri olarak internette yaptigim uykusuz 2 gecelik arastirmanin ardindan kendine guvenen siradan sade bir vatandas unvanimla yaptim. Aracı inceledikce eski is yapan ustalarin yaptigi hatalari gorup Aldıkları paralarla nasıl evlerine, eslerine, cocuklarina helal ekmek goturuyorlar sasiyorum. yeni goturdugum ustalarinda motoru darmadagin biraktiklarini farkettim. Biri dist vakum hortumunu yerinden cikartip disardan dolamis, biri distributoru sabitlememis., biri orjinal kapagina ve makarasina goz koymus bana vermemis, biri dinamonun kablolarini siyirmis kendince ordan calisip calismadigini kontrol etmis, biri 8oyle saniyorum) kontak yerine fisegi sabitleme yerini kirmis. BİRİ TUTMUS, BİRİ KESMİS, BİRİ PİSİRMİS, BİRİ DE SERVİS ETMİS. EEE YEMEK TE BANA KALMIS, BEN DE YEMISIM.

Eeee simdi ben sanayideki ustaara 5 basmazmiyim? arac patpatpat ediyor elektrikciye gosterdim. o benim isim degil motorcuya goster dedi... motorcuya gosterdim benim isim degil elektirkciye goster dedi...bu noktadan sonra elektirkci de benim motorcuda benim... bu birbirlerine yonlendirmeler uzerine sabrim bitti ve kendim ugrasmaya karar verdim. skodam.com u kuran arkadasa oldukca minnettarım. bir cok sey ogrendim. Inanin arac namina hani motor bu distribitor bu (ki ehliyet kursundan ogrenmistim) yag soyle kontrol edilir vesari. yani uc bes sey biliyordum...


simdi buyuk harflerle yazabilirim. BİR ARACIN EN İYİ USTASI SAHİBİDİR..... SANAYİİDE USTA BULMAK OKYANUSA DUSURDUGUN TELEFONUNU GOZLERNİ KAPATARAK ARAMAK GİBİ ZOR.... ESKİ ARACIM OLMASINA VE SERVİS PAHALI OLMASINA RAGMEN BİR ARACI SANAYİDE BİR USTAYA GOTURMEKTEN SE SERVİSE GOTURMEYİ TERCİH EDERİM. 2 GECELIK CALISMA (Kİ HİC BİR TECRUBEM YOK) 30 YILLIK 40 YILLIK USTALARI CEBINDEN CIKARIYORSA BENDEN SANİYİCİLER HAKKINDA (ARTIK USTA DEMİYORUM SANAYİCİ DİYİYORUM) HAKKINDA GUZEL BİR YORUM YAPMAMI BEKLEMEYİN.

Elbette adam akilli isini dogru durust yapan, araci yaparken eger zarar verdiyse durustce soyleyen .... yani oyle eden boyle eden sayabilirim kisaca Allah'tan korkan ustalarimiz da var. Onlarin o kirli ellerini dudaklarim tamamen kararana kadar operim... Ustanin kirli elleri medeniyetin aynasidir demis atamiz......

Son olarak skodam.com ekibine, sevgili uyelerine ve ozellikle bu baslikta bana yardim etmek icin emek sarfedenlere Tesekkuru bir borc bilirim...

Umarim paylasimim birilerine faydali olur...
Saygilarimla. Oguz_fav91
Oguz_Fav91
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 6
Kayıt: 17 Ağu 2013, 15:17
Ad Soyad: Oguz
Nereden: Erzurum
Arabanız: favorit 136L 1991

İleti sainz » 19 Ağu 2013, 09:13

Oguz_Fav91 yazdı:...Cok ugrastim ama en sonunda sorunlari cozdum Asagiya sorunlari ve sorunlarin cozumunu yaziyorum...

Ayrıntılı anlatımıznız ve paylaşımınız için çok teşekkürler.
Oguz_Fav91 yazdı:...BU ARADA TAMİRLERİ NE UNVANİMLA YAPTİM Bİ BAKALIM: 5-10 ustaya gosterip her seferinde 30 veya 40 TL bazen daha fazla isclilik veren, ilkkez bir arac sahibi olup bi halt bilmedigi icin ustanin fircalarina ya sabir ceken biri olarak internette yaptigim uykusuz 2 gecelik arastirmanin ardindan kendine guvenen siradan sade bir vatandas unvanimla yaptim. Aracı inceledikce eski is yapan ustalarin yaptigi hatalari gorup, yeni goturdugum ustalarinda motoru darmadagin biraktiklarini farkettim...

Benim ilk arabamın olduğu dönemde internet de yoktu ve yediğimiz kazıkların bileşkesini alarak tecrübe edindik. Kendim söküp ayarlayıp, temizleyip, ...vs. yapamasam bile en azından gittiğimde direkt olarak "bu değişecek, bu ayarlanacak" gibi bir şey söyleyip giriyorum olaya.

Madem ilk aracınız ve hemen hiç de tecrübeniz yoktu öncesinde, size Favorit ile ilgili bir şey diyeyim:
Lastikçide ön lastikleri yukarı kaldırırken asla ve asla ön yolcuların ayaklarını koyduğu yere denk gelen şase kollarına sabitlemesinler krikoyu. Bijonları sıkarken yüklendiklerinde o şase kolu gibi şeyler anında yamuluyor.

Belki başınıza gelirse aklınızda oluversin diye düşündüm.;)
İYİ şoför, herhangi bir durumda, iki şoförden birinin durması, ya da yavaşlaması gerekiyorsa, 'Hak, kural' falan demeden, ilk davranan, arabasının kaderini başkasına bırakmayandır.
Kullanıcı avatarı
sainz
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1460
Kayıt: 26 Eyl 2006, 15:33
Ad Soyad: Uğur AKAR
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: SEAT Ibiza 1.2TSI DSG N

İleti Oguz_Fav91 » 19 Ağu 2013, 17:14

Verdiginiz bilgi cok onemli.Tesekkurler... Basima gelmisti bile. Lastikci tekerleri degistirirken bahsettiginiz yerden denemis ve alti curuk diyerek 5*10 tahtali bir kriko ile ortadan kaldirmisti. Bununla beraber birkac soru isaretim daha var...
1- Birdaha tekerim patlarsa yada lastik islerim olursa kriko ile nereden kaldirayim?
2- distribitor avans ayarini yaptirmak icin erzurumda skoda servisi dahil bir cok yere gittim.Sanayiciler (malum artik usta demiyorum) Avans ayarini tabanca ile yapacak tesisatlarinin olmadiklarini soylediler. Ben kendim kulak sesiyle biseyler yapmaya calistim ama gaz ayarini yaptirabilmem icin iki kez gittigim ve isciligini sevdigim otogazci bir sefer daha boyle gidersem araca hic bakmayacagini soyledi. Yani bu avans ayarini bi sekilde yapmam lazim. Saga sola disti cevirerek sesten anlamaya calisiyorum sanirim daha sessiz bir yerde denemem lazim. Sesi ne sekilde duymaduymaliyim?
3- sol arka amartisor egik... saga donuslerde tekere kismen suruyor. Bunu duzeltebilir miyim yoksa yenisini mi almam lazim?

Tesekkurler...
Oguz_Fav91
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 6
Kayıt: 17 Ağu 2013, 15:17
Ad Soyad: Oguz
Nereden: Erzurum
Arabanız: favorit 136L 1991

İleti AhmetH » 19 Ağu 2013, 19:44

araç altı sağlamsa eteklerin altından yani normalde olması gerektiği yerden kaldırılabilir.
eğer sanayi işi kriko vurulacaksa nispeten sağlam görünen bir yerden kaldırılabilir.

avans ses ile değilde, devirlenme rahatlığı ile daha rahat ayarlanabiliyor.

distribütörü sola yada sağa olması gerektiğinden fazla çevirince motor bir noktadan sonra devirden düşmeye isteksizleşmeye başlar.

özetle distribütörne sağa ne sola çevirince motorun devirden düşmediği cansızlaşmadığı en uygun yerde olsa kaba ayar avans ayarı olmuş oluyor diyebiliriz. anca bu bile tabanca ile yapılan net ayardan belki + - 5 derece sapabilir.

arka amortisörlerden piyasada kalite kalite dolayısı ile fiyat fiyat var. eğildiyse ordan bir kaza mevzu bahis olabilir ama
arka süspansiyonun geometrisi yani şekli şemali yamuk değilse iş sadece amortisör ise pek pahalı değil.
bir kere yamulduysa heralde düzeltmek para etmez. gazı yağı falan sızmış akmış olabilir.
Kullanıcı avatarı
AhmetH
SCOUT
SCOUT
 
İleti: 2217
Kayıt: 18 Kas 2007, 22:35
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: '16 Golf 7 1.2tsi dsg allstar

İleti kutlay006 » 20 Ağu 2013, 00:17

paylaşım ve detaylı anlatım için teşekkürler...

benimde aracı kriko ile kaldırırken marşbiyelden değilde daha içerden vurmuş aracın taban sacını eğmiş..niye ordan vurdun dediğimde abi şase orda onun için dedi..bende dedim ki ulan dümbük bilmiyosan 1 sor, bu araçların şasesi kasa ile bir..o gördüğünde şase değil..şimdi aracın taban sacı oldukça eğik ve önden ekli kısımdan patlatmış..alttan bakınca taban halısı görünüyor..muhtemelen ön koltuk ve taban halısının sökülüp açılan yerin kaynak yapılması lazım...
1992 Skoda Favorit
06 FJV 53 - BEJ
Kullanıcı avatarı
kutlay006
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 169
Kayıt: 04 May 2013, 22:39
Ad Soyad: Kutlay Yıldız
Nereden: Ankara
Arabanız: Küheylan 135L

İleti sainz » 20 Ağu 2013, 08:00

O kadar yazmışım krikonun nereden kaldıracağını yazmamışım.
Ahmet' in dediği gibi marşbiyellerin ön veya arka kısımlarındaki parçaları en uygun yerdir.

Avans için disribütörü milimlik olarak sağa ve sola çevirerek motorun rölantide en rahat çalıştığı yerde sabitlemek gerek. Olması gereken ayardaysa sola çevirdiğinizde motor stop etmeye niyetleniyor gibi çalışmaya başlar; sağa çevirdiğinizde de sanki rölantisi arttırılmış gibi daha sert çalışmaya başlar. İkisinin tam ortası olması gerekendir. Ancak Ahmet' in dediği gibi tam tamına bir ayar olmayacaktır. Avans tabancası şart.
İYİ şoför, herhangi bir durumda, iki şoförden birinin durması, ya da yavaşlaması gerekiyorsa, 'Hak, kural' falan demeden, ilk davranan, arabasının kaderini başkasına bırakmayandır.
Kullanıcı avatarı
sainz
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1460
Kayıt: 26 Eyl 2006, 15:33
Ad Soyad: Uğur AKAR
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: SEAT Ibiza 1.2TSI DSG N


Favorit & Forman



Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 3 misafir