Favo ses ve gidişat sorunu Eksantirik Mili mi Zinciri mi?

Forum kuralları
Forumlarımızda siyasi, dini yada toplumda hassasiyeti bulunan konulara değinmek yasaktır.

Favo ses ve gidişat sorunu Eksantirik Mili mi Zinciri mi?

İleti amaninmb » 29 Oca 2014, 14:55

Hayırlı Günler Cümleten...
93 binde 93 model mor skoda favoritimiz var yıllardır.
Sağolsun 600-700 hatta 1200 km lik yollara bile gitti geldi yıllardır. Fakat son zamanlarda ;

- gazdan ayağı çekince hırıltı
- gaz yememe veya gitmeme
- sanki arkadan biri çeker gibi gitmeme
- Viteslerde bi acayiplik, zor geçme
- acayip fazla yakma
- bujileri yağlama
- biraz fazla basmada ciddi yağ eksiltmeye

başladı.
Usta ölmüş, 2000-2500 Tl, eksantrik mili değişecek, motor gitmiş komple inecek , şanzıman değişecek, vs vs...

80 binde Debriyaj balatasını değiştirmiştik, fakat zincirini hiç değiştirmedik (eksantirik zinciri hiç değişmedi)
Bana mil çok mantıksız geliyor çünkü motorun kendisi zaten piston vs.

- sabahları hiç çalışmamazlık yapmaz canavar gibi ilk çalıştırmada çalışır,
- e yıllardır şükür hiç yolda koymadı ve yaklaşık 8-9 aydır babam binmekte araca ve önceden yani bir yıl önce gayet sağlıklıydı. (Babam şehir içi 50-60 şehir dışı 90 sadece...)

Sizce nedendir?
- Ustanın dediği gibi eksantirik milimi yoksa benim düşündüğüm gibi zincirmidir?
- yakıtı ve yağ yakmasını zinci mi yapar mil mi?
- ve bunlar toplam 2000 - 2500 Tl Tutar mı?

Şimdiden acayip teşekkürler.

Bu arada araç bu fotoğraflar 1,5 - 2 yıl önce çekilmiştir.









 
Kullanıcı avatarı
amaninmb
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 53
Kayıt: 09 Arl 2011, 15:06
Ad Soyad: Mehmet
Nereden: Konya
Arabanız: 93 Favo Prima - 94 Favo GLX - 98 Felicia glxi

İleti sainz » 29 Oca 2014, 16:28

Eksantrik miline kolay kolay bir şey olmuyor. Ancak madem ki komple motor yapılacak titizlikle kontrol edilmesinde fayda var.

Eksantrik zinciri ile ilgili olarak şöyle bir şey hazırlamış ve paylaşmıştım zamanında forumda:

Favorit İle İlgili Sıkça Sorulan Sorular – Eksantrik Zinciri

Eksantrik zincirinin değişim zamanının geldiğini nasıl anlarım?
Eksantrik zinciri veya eksantrik kayışı, krank milinden aldığı hareketle eksantrik milinin dönmesini, dolayısıyla da supapların açılmasını sağlar. Kranktan alınan hareket, bazı motorlarda bir kayışla, bazı motorlarda ise zincirle eksantrik milini döndürmektedir. Triger zinciri olarak da tabir edilir.
Eksantrik zincirinin bollaşması, supapların açılmasına kumanda ettiği için, motorun sağlıklı çalışmasını engeller.
Peki Favorit, Forman, Felicia ve Fabia’nın 1.2HTP ve 1.4 68 HP motorlarında kullanılan motorlardaki eksantrik zincirinin bollaştığını nasıl anlarız?
Favorit, Forman ve Felicia’ da eksantrik zincirini gerecek herhangi bir mekanizma yoktur. Krank milinde bir adet, eksantrik milinde bir adet dişli vardır ve eksantrik zinciri de bu dişliler üzerinde sarılı vaziyettedir. Bu nedenle de eksantrik zincirindeki bollaşmalar hemen hissedilebilir. Fabia 1.4 68HP motorların yapısını tam olarak bilemiyorum ama forumda ‘’Favorit motorunun hacminin 1.4’ e çıkarılmış halidir’’ şeklinde yapılan yorumlardan yola çıkarak, bunların da bu şekilde olduğunu tahmin ediyorum. 1.2HTP motorlar daha farklı bir yapıda oldukları için eksantrik zinciri gergi mekanizması olacağını tahmin ediyorum. Eksantrik zinciri bollaştıkça bu gergi, zinciri gerer ancak bunun da belli bir toleransı olduğunu düşünüyorum. Yani belli bir zamandan sonra gergi, zinciri boşluk yapmayacak şekilde geremeyecektir.
Favorit’ te eksantrik zincirinin bollaşmış olduğunu nasıl anlarız?
1-Motor, özellikle normal çalışma sıcaklığına ulaşmış ve jikle tertibatı tamamen devreden çıkmış vaziyette, yani rölanti devrinde olmalıdır.
2-Fazla abartmadan biraz gaz verilmelidir. Bu durumda krank mili, eksantrik zincirini gereceğinden, herhangi bir anormal sesi hissedemeyebilirsiniz. Motor, örneğin 1500-2000 d/d arasında olacak şekilde, yaklaşık 5 saniye kadar sabit tutulmalıdır.
3-Sonrasında gazı tamamen ve bir kerede bırakın. Krank milinin dönüşü yavaşlamıştır; ancak eksantrik zincirinde problem varsa, çok kısa bir süre de olsa eksantrik mili krank milinin eski hızına uygun olarak dönmeye devam edecektir. Eksantrik milinin bu devam eden dönmesinin süresi, eksantrik zincirinin ne kadar bollaştığı ile sıkı sıkıya ilgilidir. Tabii ki bu süre çok çok kısa bir süredir. Anlatılan gibi saniyelerce sürmez.
4-İşte bu eksantrik milinin dönmeye devam etmesi, krank milinin dönüşü ile aynı seviyeye gelene kadar zincir ‘şarıldama’ denilebilecek sesi çıkartacaktır; çünkü bollaşma nedeniyle uzayan zincirin boşluğu alınıyordur.
5-Eğer bu ses hafif bir şarıldama olarak geliyorsa, eksantrik zinciri bir süre daha idare edecektir ve bu süre içinde motor performansı çok çok fazla etkilenmeyecektir. Yalnız kendi gözlemlerim ve tecrübelerimden edindiğime göre, eğer eksantrik zinciri bu sesi yapmaya başladıysa, daha da fazla bollaşması çok kısa bir sürede alıyor.
6-Ayrıca eksantrik zinciri iyice bollaştıysa, motorun rölantide çalışması bile garipleşiyor.

Eksantrik zincirinin bollaşmış olmasının ne gibi bir sakıncası vardır?
Avans ayarı Favorit’ te önemlidir. Motorun avansı sabit kalmayacaktır. Hatta yokuş yukarı hafif zorlanmalarda avans vurma ile bile karşılaşılabilir. Bununla ilgili olarak hem motorun performansı olması gerektiği gibi olmayacak hem de yakıt tüketimi artacaktır. Üstelik motor, zincir sesinden bağımsız olarak daha sesli çalışacaktır.

Eksantrik zincirinin periyodik değişim süresi var mıdır?
Favorit’ lerle beraber verilen kullanım kılavuzları ve bakım tablolarından hatırladığım kadarıyla 50.000 km.’ de bir eksantrik zincirinin değişimi öngörülüyordu. Tabii ki artık Favorit serisinin garanti gibi bir sorunu da kalmadığı için, gerekmedikçe eksantrik zinciri değişimi yapılmamaktadır.

Eksantrik zincirinin ömrü ne kadardır?
Bu tamamen kullanım tarzıyla ilgilidir. Eğer ki agresif bir kullanım tarzınız varsa, özellikle de kalkışlarda debriyajı sertçe bırakıyorsanız, eksantrik zincirinin değişim süresi çok daha erken olacaktır.

Eksantrik zinciri değiştirilmeden kullanılırsa, sonuçları ne olabilir?

Eksantrik zincirinin, triger kayışına (yani eksantrik kayışına) göre önemli bir avantajı, bollaşmasına rağmen kopmamasıdır. Çift sıralı imal edilmiş bir zincirdir. Tabii ki çok uzun süreler bu şekilde kullanıldığında kopmayacak diye de kesin bir şey yoktur. Onun da belli bir toleransı vardır ve tabii ki kopabilir de. Bu zayıf bir ihtimal olarak görüldüğü için, servislere veya sanayideki ustalara sorduğunuzda ‘’kesinlikle kopmaz’’ gibi bir cevap alırsınız; ancak unutulmamalıdır ki her şeyin belli bir dayanma gücü vardır.

Eksantrik zinciri veya triger kayışı (eksantrik kayışı) koptuğunda motorda ne gibi bir arıza oluşur?
Eksantrik zinciri veya kayışı eksantriği döndürerek supapların açılmasını sağlar. Eksantrik tam supapları açmış bir konumdayken zincir veya kayışın kopması demek, supapların da açık kalması demektir. Bu arada piston, en azından tekerleklerin vermiş olduğu hareketle, yukarı hareket edecek ve açık kalmış olan supaplara vurarak, supapların kırılmasına neden olacaktır. Supapların değişimi gerekecektir. O andaki motor devrine veya yüke göre silindir üst kapağının değişimi bile gerekebilir.

Not : Tamamen kendi tecrübelerimdir. Profesyonel birisinin yazdığı veya bir kaynakta yayınlanmış bir yazı değildir.
İYİ şoför, herhangi bir durumda, iki şoförden birinin durması, ya da yavaşlaması gerekiyorsa, 'Hak, kural' falan demeden, ilk davranan, arabasının kaderini başkasına bırakmayandır.
Kullanıcı avatarı
sainz
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1461
Kayıt: 26 Eyl 2006, 15:33
Ad Soyad: Uğur AKAR
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: SEAT Ibiza 1.2TSI DSG N

İleti amaninmb » 29 Oca 2014, 16:47

teşekkürler. BUnları okuduktan ve biraz diğer forumlarda araştırdığım kadarıyla bende mil ile olamayacağı kanısına vardım ve 50 binde değişmesi gerek demişiniz bizim hayvan 93 bin oldu :) e değişse iyi olur.

ve o kadar fiyat tutar mı ki?
Kullanıcı avatarı
amaninmb
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 53
Kayıt: 09 Arl 2011, 15:06
Ad Soyad: Mehmet
Nereden: Konya
Arabanız: 93 Favo Prima - 94 Favo GLX - 98 Felicia glxi

İleti sainz » 29 Oca 2014, 20:17

amaninmb yazdı:teşekkürler. BUnları okuduktan ve biraz diğer forumlarda araştırdığım kadarıyla bende mil ile olamayacağı kanısına vardım ve 50 binde değişmesi gerek demişiniz bizim hayvan 93 bin oldu :) e değişse iyi olur.

ve o kadar fiyat tutar mı ki?

Servis kitapçığında 50.000km' de değişim yazıyordu ancak kuvvetle muhtemel ses olduğunda yani bollaşığ da ateşlemeye falan etki ettiğinde değiştirildi hep.
İYİ şoför, herhangi bir durumda, iki şoförden birinin durması, ya da yavaşlaması gerekiyorsa, 'Hak, kural' falan demeden, ilk davranan, arabasının kaderini başkasına bırakmayandır.
Kullanıcı avatarı
sainz
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1461
Kayıt: 26 Eyl 2006, 15:33
Ad Soyad: Uğur AKAR
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: SEAT Ibiza 1.2TSI DSG N

İleti fatih usta » 29 Oca 2014, 22:27

eksantrik milinde olsa sibop ayarı tutmaz usta bunu kolaylıkla anlar . zincir de boşlık vardır kesin ama bende aracımı aldığımda 100.000 yeni olmuştu değiştirdim sibop ayarı sıkı gezildiğinde hem üst kapağı hemde eksantrik milini bozar yılda 1 kere baktırmak gerek
Kullanıcı avatarı
fatih usta
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 363
Kayıt: 16 Ekm 2011, 14:17
Ad Soyad: fatih
Nereden: Ankara
Arabanız: favorit 135 l

İleti amaninmb » 30 Oca 2014, 09:04

Eksantirik Zinciri supap ayarını bozar diyor şimdilik 3 ustaya gittim.

- biri ölmüş mil değişecek 2500 Tl
- biri ses var bakalım fakat içini açmadan bilemeyiz
- biri de zincirli bunlar zincirden yapar kaç bin oldu? hiçmi değiştirmedin. diyor.
Kullanıcı avatarı
amaninmb
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 53
Kayıt: 09 Arl 2011, 15:06
Ad Soyad: Mehmet
Nereden: Konya
Arabanız: 93 Favo Prima - 94 Favo GLX - 98 Felicia glxi

İleti MadloveR » 30 Oca 2014, 10:51

Hemşerim zincir çok pahalı bir şey değil. 50-60 TL ye set olarak alabilirsin. Fakat işçiliği zahmetli biraz 150-200 TL arası bir işçiliği var. Benim fikrimce önce zinciri değiştir, subab ayarını yaptır biraz öyle binip dene. Söylediğin ilk beş sorun baskı balata sorunlarıyla aynı fakat 80 binde değiştirdiğini söylüyorsun çok hor kullanılmadıysa 13 bin KM de baskı balatanın biteceğini sanmıyorum. Motoru da değişecek parçalara göre 1000-1500 arası yapıyorlar. Arkadaşların da söylediği gibi milden olacağını sanmıyorum. Eski sanayide bir kaç tane özel servis var onlara götürüp gösterirsen sana kesin sonucu vereceklerdir.
Ne Kadar Çok Şey Bilirsen Bil, Bildiğin Karşındakinin Anladığıyla Sınırlıdır."Hz. MEVLANA"
MadloveR
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 723
Kayıt: 14 Arl 2011, 10:03
Ad Soyad: Ali ÖZDEMİR
Nereden: Konya
Arabanız: Favorit LX 1994-Artık Yok :(

İleti amaninmb » 30 Oca 2014, 11:45

öyle hor kullanan biri değiliz, babam hiç değil.
Basarız ama yerine - vitesine ve yoluna göre.
Fethiye - Konya
Konya - Niğde bile kaç kez yaptık tık demedi hayvan.

Fakat tek nokta tamircinin akrabamız ve babamın ona inanması :) 2500 ney yahu.
sanalpazarda bile komple rektefiye parçalarına 800-900 diyolar hadi 500 işcilik 1500 e çıksın. 2500 ney birde sadece mile üstüne diğer parçalarda çıkarmış.

Usta varmı tanıdık bildik skoda ustası?

ve 200-300 önemli değil bniyorsak verecez :)


teşekkürler bu arada.
Kullanıcı avatarı
amaninmb
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 53
Kayıt: 09 Arl 2011, 15:06
Ad Soyad: Mehmet
Nereden: Konya
Arabanız: 93 Favo Prima - 94 Favo GLX - 98 Felicia glxi

İleti MadloveR » 30 Oca 2014, 13:04

Valla hemşerim tanıdık skoda ustası yok. 2 yıl bindim öyle büyük bir sorunla karşılaşmadım çok şükür. Eski sanayide Demet Skoda var. Bir kaç arkadaş orası iyi demişti. yedek parça da satıyorlar uygun fiyata, isterseniz oraya götürüp bir gösterin. Öyle ustalar var ki işi resmen yokuşa sürüyorlar. Az önce arkadaşın Opel Combo aracını sanayiye bıraktım, ustası ısrarla yatak sarmış diye 3500-4000 lira masraf çıkarıyordu sorun enjektörden çıktı 400 liraya halledildi. Demem o ki bir iki ustanın sözüyle iş yapmayın gerekirse kendi servisine götürün. Daha önce de söylediğim gibi motor değişecek parçaya göre 1000-1500 ü geçmez, hadi krank mili de değişecek 200 de onu koy maksimum 1700 TL.
Ne Kadar Çok Şey Bilirsen Bil, Bildiğin Karşındakinin Anladığıyla Sınırlıdır."Hz. MEVLANA"
MadloveR
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 723
Kayıt: 14 Arl 2011, 10:03
Ad Soyad: Ali ÖZDEMİR
Nereden: Konya
Arabanız: Favorit LX 1994-Artık Yok :(

İleti SKDFORMAN » 01 Şub 2014, 00:16

MadloveR yazdı:Valla hemşerim tanıdık skoda ustası yok. 2 yıl bindim öyle büyük bir sorunla karşılaşmadım çok şükür. Eski sanayide Demet Skoda var. Bir kaç arkadaş orası iyi demişti. yedek parça da satıyorlar uygun fiyata, isterseniz oraya götürüp bir gösterin. Öyle ustalar var ki işi resmen yokuşa sürüyorlar. Az önce arkadaşın Opel Combo aracını sanayiye bıraktım, ustası ısrarla yatak sarmış diye 3500-4000 lira masraf çıkarıyordu sorun enjektörden çıktı 400 liraya halledildi. Demem o ki bir iki ustanın sözüyle iş yapmayın gerekirse kendi servisine götürün. Daha önce de söylediğim gibi motor değişecek parçaya göre 1000-1500 ü geçmez, hadi krank mili de değişecek 200 de onu koy maksimum 1700 TL.

Yukardaki arkadaşın da dediği gibi 2000 tl 2500 tl motor tamiratını skoda favo ve formanlerde cok cok abartılı bulduğumu bir kez daha söylemiş olayım öncelikle. Çünkü neden. Bu araçların parçası cok cok ucuzdur, ayrıca işçiliğide diğer araçlara göre oldukça kolaydır.
Gelelim sizin dediğiniz araca. Benim anladığım kadarıyla; bujilerde yağlanma oluyor demişsiniz. Yüksek devirlerde de ekzosttan duman atıyor ve muhtemelen koku yapıp yağ eksiltiyor. Sabahları ilk çalıştırmalarda da ekzosttan yoğun duman atıyordur. Bu arıza genelde sbop lastiklerinden meydana gelir. Üst kapak sökülüp sbop lastikleri değiştirilir ve alt contada değiştirilir ve sorun giderilir. max. 200 ila 500 tl civarı tutar bu iş.
Araç 90bin de demişsiniz. Aracın 90 binde motorun bitmesi biraz zor. Çünkü bu araçlar en az 250bin km motor gidiyor diye biliyorum. Motorun durumunu ustanız bujileri söküp marşa basıp ölçüm yaptığında net olarak söyler size. Eğer ölçümde değerler normal çıkarsa sorun kesinlikle sbop lastiklerindedir. Sbop lastiklerinin raf ömrü bile 5 yıl civarı olduğu kalmış aklımda.
bilginize...
SKDFORMAN
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 975
Kayıt: 19 Oca 2014, 23:42
Ad Soyad: Mustafa
Nereden: Ankara
Arabanız: Forman LX

İleti amaninmb » 04 Şub 2014, 12:47

Teşekkürler cevaplarınız için.
Sağlıcakla.

Yapılan değişiklikleri yazarım.
Kullanıcı avatarı
amaninmb
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 53
Kayıt: 09 Arl 2011, 15:06
Ad Soyad: Mehmet
Nereden: Konya
Arabanız: 93 Favo Prima - 94 Favo GLX - 98 Felicia glxi


Favorit & Forman



Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 9 misafir