Ateşleme sistemi güçlendirme

Forum kuralları
Forumlarımızda siyasi, dini yada toplumda hassasiyeti bulunan konulara değinmek yasaktır.

Ateşleme sistemi güçlendirme

İleti ruzgarnufel » 31 May 2016, 14:43

Merhabalar,

aracın çekiş sorununun cok fazla olduğu zamanlar bi çok şeyi araştırma vaktim oldu. o zamanlar ne ayar yaparsak yapalım lpg kokusunu kesemiyorduk egzozdan.o zamanlar bir değişiklik yapıp tofaş mako bobin takmıştım araca. inanın cok farketmişti. şimdilerde tabi baska sorunların da olduğunu anlayıp yaptırdık ayarlarını.

Gel gelelim ben hala aracın yeterli elektrik gücünün ve ateşleme gücünün oldugunu dusunmuyorum. Çünkü belirli hızların üstüne ulastıgımızda tork eğrisi neredeyse 0 noktasına ulasıyor ve bu çok düşük hızlar(90-100)

geçenlerde konuları araştırırken ozantavsan adlı abimizin plazma ateşleme üzerine konustugu konulara denk geldim.

hatta şöyle söyleyeyim. taunus forumda bircok kişi ateşlemeyi güçlendirmek için ölçümler yapmıs. en az 10k vurması gereken mako bobin standardında 6k vuruyor hatta yuk altında 3k ya kadar geriliyor.bu da verimlilik sorunu oluşturuyor.

bunun üzerine plasma ateşleme sistemlerini araştırdım. ( 30k üstü ateşleme ) fakat bunlar da hem pahalı, hemde el ile tasarlayabilmek için yeterli şema yok. tabiki bulunması bnm için daha önemli ama buna bir alternatif buldum.

taunus forumda da arkadaşlar tr de bulunabilecek en iyi kuru bobini bulmuşlar sanırım. o da w124 mercedes bobini
ve zaten bremi ve bosch dısında bir uretıcısı de bulunmamakta. bu yüzden güvenilir.

ölçen arkadaslar w124 bobini için 30k kagıt ustunde degerler oldugunu ve uygulamada rolantıde 18-20k yükte ise en az 9-10k vurdugunu soyluyorlar.

Ben skoda'da pal bobinden mako bobine geçince bile çekiş gücü cok farketmişti. bunu düşünemiyorum.

Asırı fazla uzattım ama sorularım sunlar;

1- mercedes bobinini araca taktıgımızda aracın üzerindeki distribütör bunu taşıyabilecekmi, distribütörün max gerilim ve akım değerlerini nasıl bulabilirim.

2- bu tür bir bobin kullanırken 3 tırnaklı buji kullanmak daha mantıklı mı olur ?

umarım bu konularla ilgilenen ve hala uğraşmaya meraklı birileri vardır =)

konusalım tartısalım =)
 
ruzgarnufel
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 92
Kayıt: 01 Şub 2015, 15:35
Ad Soyad: Ruzgar Nufel
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: 94 favorit 135lx

İleti teksamet » 31 May 2016, 22:02

rüzgar bey,

ateşleme sistemleri üzerinde oldukça bilgi sahibisiniz, yazdıklarınız çok iyide 30k 10k gibi bazı değerlerden bahsetmişsiniz, bunların birimleri nelerdir, ateşleme şiddetimi, voltajımı vs gibi,

öncelikle bilgim dahilinde;

aşırı ateşleme gücü pistona ciddi anlamda zarar verir,

benzini ateşlemek lpg yi ateşlemekten daha kolaydır, yani lpg operasyonlu araşlarda standart buji kullanılmaz,

iridium veya ultrasonic iridium buji kullanılması gerekir, birde ateşleme sistemini güçlendirmek iyi de birde hava ve benzin karışımının da oranlarını iyi ayarlamak gerekiyor
yani şöyle ideal bir karşım için 1kg benzin için 14.7 kg hava bu benzinli araçlar için

lpg li araçlar için ise bu değerler daha farklı bu konuda çok net bilgilere ulaşamadım ama,

benzinde 15 birim hava 1 birim benzin ise;

lpg de 9 birim hava 1 birim lpg

en ideal karışım oranları diyebiliriz. siz aracınızın değerlerini buna göre ayarlatın ve iridium buji takın zaten aracınız oldukça güçlenecektir,

varsa başka fikirler tartışalım,
teksamet
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 430
Kayıt: 23 Nis 2015, 00:00
Ad Soyad: ünal tek
Nereden: Ankara
Arabanız: roomster

İleti blues84 » 01 Haz 2016, 08:34

10k ...30k denilen ateşleme voltajı, BİN VOLT yerine kilonun kısaltması kV yazıyorlar..
BUJİ aralığı 30mm olmadığı için 30 bin gibi voltlara ulaşmaya gerek yok, zaten bu voltajlarda distribütör kapağından - sağdan soldan ark yaparak bildiği en kısa yoldan gidecektir.
1000 volt, yani 1kVolt normal basınç ve nem oranlarında 1mm aralığındaki HAVAYI deler ve kıvılcım yapar, basınç yükseldiğinde ve rutubet arttığında bu mesafe kısalır.
Silindirin içine sıkıştırdığımız yakıtı (benzin) tam yakmak için twin veya triple (2li 3lü buji kullanan ve zamanlamaları ayarlanmış) sistemler kullanılmaktadır.
Ateşleme voltajını arttırmak çok az biraz sistemlerin eskiliğinde iyidir %10-15 gibi.. Ancak 2-3 hatta 5 misline çıkarmak bujileri çabucak öldürmekten ve randımanı da düşürmekten başka işe yaramayacaktır,
Kıvılcım, buji tırnağında olmalı.. Ayrıca araç beyninden çekilebilecek akım sınırlıdır, voltaj yükseldiğinde akımın düşeceğini göz önünde bulundurunuz...

Çoook seneler önce ateşleme güçlendirme yazıları çıkıyordu çeşitli elektronik dergilerde.
Mantık: KIŞIN AKÜ VOLTAJI - 10 ....-25 decerecelerde 10 volta düşer, ateşleme güç olur. Aküye sadece ateşleme sistemine takviye olacak şekilde 2 adet, 3 adet NiCD şarjlı pil ile besleme yapılır ve ilk ateşlemede bobine gelen besleme arttırılır.. Daha kolay bir COLD start Yani ilk çalıştırma sağlanır.. Mantığı buydu..
Kullanıcı avatarı
blues84
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 225
Kayıt: 13 Nis 2012, 10:08
Nereden: Edirne
Arabanız: Favorit 135 L

İleti ruzgarnufel » 01 Haz 2016, 08:47

Ünal bey,

bahsettiğim değerler voltaj. yani 10kv = 10.000 volt şeklinde. araştırdığım kadarıyla sağlıklı bir ateşleme için voltajın 10-20kv aralıgında ve sıkıstırma oranına gore değişken oldugunu gördüm.

bunları incelerken birkaç video izleme fırsatım oldu. evde arac bobini ve bujisi ile 40kv ve üstü denemelerde (yanni plazma ateşleme) ateşleme aralığı kısaldıkça ortalama vadede bujilere zarar vermekte. bu dediğiniz gibi mutlaka yanma odasında problemler olusturacaktır.

Fakat bahsettiğimiz mercedes bobini 4 silindir bir motorda 15-20kv arası vurmakta. bu değer plazma ateşleme sınıfına girmez. tofaş klubunden arkadaslar da bu işi denemişler ve cok buyuk farklılıklar oldugunu belirtmekteler.

20kv voltaj ile 3 tırnak buji kullanırsam hem bujiye zarar vermemiş hemde ateşleme için en uygun voltajı üretmiş oluruz diye dusunuyorum.

sanıyorum iridyum buji konusunda da haklısınız. 3 tırnak iridyum buji bulmak sanırım hem performansı hemde dayanıklılıgı arttıracaktır diye dusunuyorum.

tek sıkıntım distribütörlerin üzerinden geçirebileceği voltaj ve akım değerlerini bilmiyor olmam.

1.6 motor şahin distribütörü bu bobini kaldırabiliyorsa , bizim araçlar da rahatlıkla kaldırır diye düşünüyorum.
fakat bu teoride bu şekilde. uygularken basıma distribütör masrafının cıkması en son isteyeceğim şey olur.

denemeye değer sanırım. sadece once deneyebilecek bir bobin bulmam gerek. cnku bobinin sıfır fiyatı 180-200tl arası ve distribütörden geri teperse ürün elimde kalmış olacak.

amacım zaten modifiye yada aracı zorlamak değil. verimliliği yükseltebileceğim en üst noktaya ulaştırmak.

bilemedim :shock:
ruzgarnufel
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 92
Kayıt: 01 Şub 2015, 15:35
Ad Soyad: Ruzgar Nufel
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: 94 favorit 135lx

İleti blues84 » 01 Haz 2016, 08:56

Malzeme bilgisi için ilave not:
Buji kabloları bildiğimiz düz bakır iletken gibi değil, 5-20 kilo ohm mertebesinde direnç gösteren kablodur.
Yani indiksiyon bobininden gelen voltajın tamamı buji tırnağına intikal etmiyor.
Kullanıcı avatarı
blues84
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 225
Kayıt: 13 Nis 2012, 10:08
Nereden: Edirne
Arabanız: Favorit 135 L

İleti ruzgarnufel » 01 Haz 2016, 10:43

fakat kablodaki direnç sadece akımı etkilemeyecek mi ?

zaten bobinden cıkan gerilim de yüksek voltaj / düşük akım halinde. tabiki performans olarak farklılık gösterecek fakat akımın düşük olması voltaj yükseldiğinde benim için avantaj olacak diye düşünmüştüm. Aksi halde bujiler kaynak yapar içerde heralde :)

araştırdığım yerlerde okunan veriler hep buji kablosu üzerinden okunan veri.

biryerlerde mantık hatası yapıyor olabilirim . kafam cok karısık :shock:
ruzgarnufel
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 92
Kayıt: 01 Şub 2015, 15:35
Ad Soyad: Ruzgar Nufel
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: 94 favorit 135lx

İleti ruzgarnufel » 01 Haz 2016, 13:42

blues 84 hocam, o zaman bu sistemi kullanan bi tofaşçıdan bilgi almam gerekecek sanırım. Çnkü bu bobini araçlarında kullanan ve aşırı verim alanlar var. fakat uzun vadede bujiler ve kapak durumları hakkında bilgi almak gerekli.

ben buji kablosundan cıkan kıvılcımı gördüğüm için bu güç ile doğru düzgün ateşleme yapması sıkıntı gibi.
Çünkü benim kullandığım çakmak bile daha net bir kıvılcım atıyor.

kablo üzerindeki gücü ölçebilirsem şuan , kademe kademe bunu deniyor olacağım.
ruzgarnufel
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 92
Kayıt: 01 Şub 2015, 15:35
Ad Soyad: Ruzgar Nufel
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: 94 favorit 135lx

İleti SKDFORMAN » 01 Haz 2016, 22:59

ruzgarnufel yazdı:
ben buji kablosundan cıkan kıvılcımı gördüğüm için bu güç ile doğru düzgün ateşleme yapması sıkıntı gibi.
Çünkü benim kullandığım çakmak bile daha net bir kıvılcım atıyor.

kablo üzerindeki gücü ölçebilirsem şuan , kademe kademe bunu deniyor olacağım.


Bence bu gücü arttırmak gereksiz olur. Bu güçlendirme aracın motor gücüne etki etmez. Bence orjinal sistemin bakımı düzgün yapılırsa yeterlidir.

Buji kablosundan cıkan kıvılcımı gündüz gözüyle görmüşsünüz muhtemelen. Bu gözlemden bi kanıya varmanız yanlış.
Kullandığınız çakmak daha fazla kıvılcım veriyor diye düşünüyorsanız kendinizi önce çakmak kıvılcımıyla sonra buji kablosundan cıkan kıvılcıma çarptırın farkı görün :) (önermem tabiyki şaka :) )

Kablo üzerindeki gücü ölçmeniz çok zor.
syglar...
SKDFORMAN
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 975
Kayıt: 19 Oca 2014, 23:42
Ad Soyad: Mustafa
Nereden: Ankara
Arabanız: Forman LX

İleti ruzgarnufel » 02 Haz 2016, 08:30

orjinal pal bobinle arac 90'ı gecmiyor. şuan üzerindeki tofaş mako bobin çekiş neredeyse %30 fark ediyor.
Gözlemleme sadece göz ile değil. araç gitmiyor ve daha yapılacak biryeri kalmadı ateşleme dışında. Millet 160 yaptıgını filan söylüyor. benim araç rampa aşağı 130-140 bile yapmaz.=)

en iyisi patlata çatlata denemek =) yanarsa yanar. ne demişler giden bizden değildir =)
ruzgarnufel
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 92
Kayıt: 01 Şub 2015, 15:35
Ad Soyad: Ruzgar Nufel
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: 94 favorit 135lx

İleti blues84 » 02 Haz 2016, 09:20

1. Evet, buji kablosu direnci voltaj üzerinde o kadar etki yapmaz haklısınız. Çevreye parazit yaymaması için zaman içinde kömür ilavesinden dirençli kabloya evrilmiş sistem.
2. Çakmak manyetosu voltajı daha fazladır çünkü atlama aralığı bujiye göre daha uzun.. :)
4. Bobin eskimesinden daha çok LPG dönüşümünde motora giren HAVAnın azaltılması ateşleme randımanını düşüren asıl faktördür sanırım. Tırnak aralığı daha düşük buji takın diye boşuna söylenmiyor.
5. Bobin çıkış voltajını ölçmek için düzenek kurmak gerekiyor fakat boştaki sistemde orta çıkış ucu ve şase arasındaki Kohm mertebesindeki ölçüm değerlerine bakarak başka bobin deneyebiliriz. Mesela: Orjinal bobinimiz ölçtük, 20.000 ohm çıktı..Yerine 25.000 ohm luk başka bobin taktığımızda ateşleme voltajını %25 (1/4) arttırmış oluyoruz.. :)

(Siz de söktüğünüzü ve yeni taktığınız tofaş bobinini ölçünüz)
6. Bobinin 12 volta bağlanan uçların direncini de ölçersek içler dışlar çarpımı ile kaç volt çıkış verdiğini kolaylıkla hesap edebiliriz... Sonuçta bobin de bir trafodur. :)

150 ohm 12 volt
--------- ------ = 20.000x12 =150x X X=20.000x12 / 150 = 1600 volt çıkar.....

20.000 ohm X volt

7. Çekiş %30 arttı ise yakıt tüketimi de %30 azalmış olması gerekir...
Kullanıcı avatarı
blues84
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 225
Kayıt: 13 Nis 2012, 10:08
Nereden: Edirne
Arabanız: Favorit 135 L

İleti ruzgarnufel » 02 Haz 2016, 15:05

Hocam aracı şu an kullandığım hali ile herhangi bir hava kısıtlaması yok. Böyle birşeyi (bantla vs ile ) yapacak ustaya da kesinlikle iş yaptırmam zaten . Genel olarak Lpg dönüşümünde motora giren hava miktarı, benzin kullanırken gelen hava miktarı ile farklılıkk gösteriyorsa onu bilemeyeceğim.

Ölçüm konusuna gelince bunu bujşi kablosunun üzerinden ölçen birkaç cihaz gördüm internette. olmadı dedğiniz gibi hesaplıyor olacağım.

son olarak çekişin artması konusu detayı ile şu şekilde ;

O dönemlerde araç 90km uzerine cıkmıyordu. conta yaktık. birçok parca değişti araç yapılırken. egzoz'dan tutun distribütöre, ateşleme beynine kadar. çoğu da yapı olarak düzgün görünmemekteydi zaten.

Bunlardan sonra araçta buyuk bir değişim olmadı. Her kalkısta gazı köküne kadar (alttaki demire değene kadar) basmak durumundaydık. baska turlu araç kalkmıyordu. bakan her usta bu ne boyle hersey duzgun ama araç atik değil dedi.

sonra bi gün ateşleme olayı aklma geldiğinde mako bobin alıp taktım araca. O gün ilk defa patinaj çekti araç.
yakıt değişti. fakat yine de gaza sonuna kadar basa basa gıttık. daha gecen sene taktırdıgım debrıyaj arabanın bu hali yuzunden kavrata kavrata bitmek üzere su aralar. ( neyseki henüz kacırmıyor )

En son subap ayarı cektırdım, gaz ayarı cektırdım araca. Şu an gaza 1-2 cm arası basarak rampaları cıkıyorum. Ama yinede zayıf. 120 basar duzde ama o kadar. bircok araç kullandım eskisinden yenisine. tofaş, reno , lada . en ölüsü bu arabanın tam 3 katı
abartmıyorum 3 katı. motor acılmamıs deseniz imkanı yok aylardır bagırta bagırta 4- 4.5 devirde vites atmam gereken araçta motorda kurum yada sağır kalma sansı yok. Favorit ustası da demişti zaten conta yaktıgımda motorun içi temiz güzel kullanılmıs. benzinsiz kalmamıs diye. Arabada değişmeyen bişey kalmadı. ya satıcam ya yakıcam yada bu işe bi çare bulucam. istanbuldayım ama tanıdıgımız bıldıgımız kımse de yok gosterelım en kral ustaya.

Ateşleme son çarem sanırım. olmazsa ciddi ciddi çakıcam çakmağı. bu arabaya 1 senede 2bin tl' den fazla para bastım. daha on takımı yaptıramadım tangur tungur. motoru tutan kolları değişemedim parasızlıktan çat çut vuruyor kalkısta.
Kısacası bunaldım. koltuk kılıflarına kadar orjinal araçtı. Bi çare lazım.
ruzgarnufel
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 92
Kayıt: 01 Şub 2015, 15:35
Ad Soyad: Ruzgar Nufel
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: 94 favorit 135lx

İleti ubabubab » 10 Haz 2016, 03:36

Egzost tıkalı
ubabubab
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 85
Kayıt: 26 Şub 2014, 18:50
Ad Soyad: yılmaz
Nereden: Sakarya
Arabanız: forman

İleti ubabubab » 10 Haz 2016, 03:44

Dış görünüş iyi olabilir sakın kullanımda atık aheste çıkar buda buda kurum yapışmasına neden olur tedavisi bir zaman aracı devirli kullanmak bu sayede yapışan kurum sürekli sıcak ile kurumu atacaktır sabırlı kurumsuz olun
ubabubab
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 85
Kayıt: 26 Şub 2014, 18:50
Ad Soyad: yılmaz
Nereden: Sakarya
Arabanız: forman

İleti Kutluay » 10 Haz 2016, 20:28

Karbon ve kurum birikimi varsa Carbon-Clean tavsiyemdir.Yalnız eski bujileriniz varsa eski bujilerinizi takın arabanıza zira buji düşmanıdır.
Kutluay
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 21
Kayıt: 04 Kas 2015, 14:17
Ad Soyad: Tolga Kutluay
Nereden: İstanbul (And.)
Arabanız: Favorit 135LX

İleti SKDFORMAN » 10 Haz 2016, 22:33

Kutluay yazdı:Karbon ve kurum birikimi varsa Carbon-Clean tavsiyemdir.Yalnız eski bujileriniz varsa eski bujilerinizi takın arabanıza zira buji düşmanıdır.


Dizel motorlarda kullanılan bi katkı artık benzinli araçlarda da ciddi oranda tercih ediliyor anlaşılan. Sizde bunu gündeme getirdiniz. Bu uygulamanın dizel motorlar için pek çok çeşidi var. En son yakıt katkısı hale dönüştürüldü ve artık yakıt katkısı şeklinde kullanıldığında oldukça etkili olduğunu söyleyen çok kişi var. Aksine kurum partikül temizliği yaparken yararlı partikül ve parçalara (conta vs.) zarar verdiğini söyleyen de çok kişi var. Özellikle yüksek km'lerde ve eski nesil motorlara yapılmasının risk taşıdığını söyleyende var.
Servislerde yapılan uygulama şeklindeki işlemin ise katkı şeklinde uygulamadan ne gibi farkı olduğu konusunda bende bilgi sahibi değilim. Bilgi sahibi olan varsa, aydınlatırsa bende çok memnun olurum.
SKDFORMAN
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 975
Kayıt: 19 Oca 2014, 23:42
Ad Soyad: Mustafa
Nereden: Ankara
Arabanız: Forman LX

İleti ubabubab » 10 Haz 2016, 23:21

Sorun egzost tıkalı yani kabızlık sebebi sakin kullanım tofaşlarda bu sorun yok sebebi ara gazlı kullanım skodaların çoğu amcalardan çıkma aman fazla yakmasın aheste kullanım zamanla sakin çıkan egzoz gazı içine bulaşarak
Taşlaşır bunun tek çaresi 3000devirde kullanıp motorun sıcak atığı ile eritip bağırsakları rahatlatmak carbon clean sadece yanma odasını temizler zaten devirli kullandığında tutunamayıp temiz kalır devirli kullanın 3000 de vites değiştirin amcaların yolundan gitmeyin gaza basmak tan korkmayın
ubabubab
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 85
Kayıt: 26 Şub 2014, 18:50
Ad Soyad: yılmaz
Nereden: Sakarya
Arabanız: forman

İleti ubabubab » 10 Haz 2016, 23:29

Bu modelde araca benzin katığı gibi eklemeyin zira depoyu deler masraf açar doğal olanı yapın ben 3500 devirde kullanarak çözdüm şimdi süper forman oldu
ubabubab
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 85
Kayıt: 26 Şub 2014, 18:50
Ad Soyad: yılmaz
Nereden: Sakarya
Arabanız: forman

İleti ruzgarnufel » 11 Haz 2016, 22:23

Hocam kisaca aracta degisenleri ben ozetleyeyim
Aracta 1 yilda degisenler su sekilde;
-once distributor pim kirdi egildi komple distributor takildi
-buji kablolari ve atesleme beyni degisti
Sonra arac conta yakti ve sunlar degisti;
-subaplar komple degisti
-yeni bosch bujiler takildi
-zincir degisti ses yapiyordu
-keceler degisti
-kapak taslandi, usta 2 pay daha var dedi
-egzoz dolu oldugu icin komple egzoz yenilendi
-egzoz ortasndaki baglanti iptal edilip orgu boru takildi
Usta motorun tertemiz kurum yok demisti. Bnde gordm baya metal.benznde kullanilior cnku
Ve ben araci hep yuksek devrde kullanmak zornda kaldm.
2-den 3 e 3.500 devirden asagi araba hirliyordu.
-sonra bobin degisti mako tofas bobini arac canlandi biraz.
-on takim filan yenilendi onu saymiorm tabi konuyla ilgisiz.
-smdilerde subap ayari cekldi arac 0-100 cok degisti.
Ama yine ayni 120 maksimum.

Arabanin giderimi bu blmiorm...bn yoruorm motoru 4bin altnda vites atmam bn
Yapilacaksa yapilir zaten zamani gelnce rektefiyede. Araci genelde performans bandinda
Atik suruyorum. Harareti kontrol ederek , bol kompresorlu ve motoru dinlendirerekten
Arac gtitmior.
0-90 cok ii . Sonra araba brakior kendini ne kadar basarsan bas
ruzgarnufel
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 92
Kayıt: 01 Şub 2015, 15:35
Ad Soyad: Ruzgar Nufel
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: 94 favorit 135lx

Sonraki

Favorit & Forman



Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 17 misafir