İsercan merhaba.
Moyor sogutma sistemi aracin motor sicakligini motorun en verimli sekilde calisabilecegi sicaklikta tutmaya yarar.bunu sogutma sivisiyla yani antifirizle yapar ki biz genelde su kullaniriz

sivi tek basina ise yaramaz buna yardimci olacak termostat,fan musuru ve radyator vardir...
Termostat gorevi motor calistigi andan itibaren bir an once ideal sicakliga gelebilmesi icin suyun sadece motor blogunda dolasmasini radyatore gonderilmemesini saglar. Kabutu acinca motor ust kapaginin sag tarafindadir gorevini suyun sicakligina gore otomatik acilarak veya kapanarak yapar.motorun ideal calisma isisini termostat belirler her ternostatin uzerinde isi degeri derece olarak yazar bizimkilerin orjinali 88 liktir. Soyle ki marsa bastin arac calisti ortam sicakligi 10 derece olsun bu halde sivi da 10 derecededir 10 derecede termostat otomatik olarak kapanir ve sivinin biran once ideal isiya yani 88 dereceye gelmesi icin sadece motor blogunda dolasmasini ve radyatore gitmemesini saglar. Motor isinir 88 dereceye gelir yalbiz 88de sabit durmayacaktir ve isinmaya devam edecektir haliyle 80 90 100 derken hararet olayi gerceklesir bunu engellemek icin 88 lik olan ternostatimjz 88 derecede acilip suyu radyatore gonderir radyatorden dolasan su devirdaimden tekrar motor bloguna girer bu sekilde akis devam eder sivi sogursa termistat kapanir tekrar 88 dereceye gelene kadar radyatore sivi gondermez 88 i gecmeye baslayonca tekrar radyatore gonderir.
Fan musuru. Radyatorun ustune takili suyun sicakligini algilayan bir elektrobik parcadir iki ucu vardir radyatorun faniyla baglantilidir. Bu fan musurunun dereceleri vardir 92 ve 87 dir...biri acilis biri kapanis derecesi..hani sivi 88 dereceyi gectiginde radyatore gonderiliyorduya simdi sivi radyatore geldi diyelim radyatorden motora motordan tekrar radyatore gidiyor ama gittikce isiniyor diyelim radyator sogutmaya tek basina yetmiyor ozaman bu parca devreye girecek radyatordeki sivi sicakligi 92 yi gecerse radyatorun fanina elektrik gonderir ve fani calistirir siviyi hizla sogutmaya baslar sivinin sicakligi 87ye dustugunde fanin elekteigini otomatik olarak keser ve su dolasmaya devam eder sistem bu sekilde devam eder...
Bu anlattiklarim hararer problemi olmayan blogunda catlak olmayan contasi yanik olmayan radyatoru tikanik olmayan araclar icindir...
Sizin konunuza gelelim ilk basta termostatin gorevini anlatirken ilk basta kapali olur ve suyun sadece motor blogunda dolasmasini saglar demistim bu motor bloguna kalurifer sistemide dahildir yani motorun icinde dolasan sicak su kaluriferin radyatorune ( kalurifer radyatoru aracin sogutma radyatorunden ayridir ve daha kucuktur) gider...
Simdi siz kisin araca bindiniz calistirdiniz motor sivisi soguk ternostat kapali sivi sadece motor blogunda ve kalurifer radyatorunde dolasim halinde...termostatin ustunde ki harret musuru sayesinde suyun anlik sicakligi gostergenize yansiyor yani hararet gostergesine sicakligin yukselmesi lazim ideal sicaklik olan 88 seviyelerine yaklasik 10 dakika dolmadan yukselmesi lazim o an motor sivi sicakligi artik 88 derece civari ve kalurofer radyatorunuzun icinden gecen su da o sicaklikta olmali siz kalurofer motorunu calistirdiginizda iceriye o sicakligi uflemesi gerek simdi nerde sorun olabilir bunlari soyliycem...
Araci calistirdiniz 10 dakika gecti 15 dakika gecti hala gostergedeki hararet ibresi ortalara gelmediyse termostatiniz bozuk surekli aciktir suyu radyatore gonderdigi icin bir turlu su isinmiyor haliyle iceri sicak ufleyemiyor ya da 88lik degil de 60 lik filandir suyun 60 dereceye kadar isinmasini saglar bu da kaluroferin iceriyi isitmasi icin yeterli olamiyor ya da daha once yasanmis bir hararetten dolayi ustaniz yani bizim usta dedigimiz pratik zekalar ternostati sokup atmistir ki favoritlerde cok rastalanan bir durumdur termostati kontrol edin var mi yok mu varsa saglammi.
Motor calistirdiniz 10 dakika filan gecti hararet seviyesi ortalara geldi yukseldi diyelim yani sivinizin sicakligi tamam ama kaluriferi acinca iceri sicak uflemiyor demekki eee ama suyum sicak ekranda goruyorum o ekranda gorunen motor blogunda dolasan su demekki kalurifer petegine gelemiyor neden gelemez ya peteginiz tikali ya da petek girisinde musluk olur mekanik parcadir icerden kaluroferin sicak soguk ayar dugmesine baglidir soguga alindiginda petegin girisini kapatir ki sicak su girmesin ve iceriye sicak hava gelmesin diye o musluk bozulmus sivinin petege girisini engelliyor olabilir kontrol edin.
Arabaniz tuplu ise tupun beynine giden sicak su borularina bakin nerden ek alinmis yanlis baglantilar sogutma sistemini etkiliyor aracin sogutma sistemi ayrica aracin isitma sistemidir...
Cok uzun yazdim kusura bakmayin ayrintiya girdim neyin ne ise yaradigini anlamaniz teshis koyabilmeniz acisindan.
Tedavi teshisle baslar.