Jikle meselesi kökünden hallolmuştur
masamın üstünde 4 gündür karbüratör dağılı vaziyette duruyor benzinde aracım çalışsın istiyordum elden geçirdim...
o esnada jikle sisteminide hatim ettim.
Jikle sistemine sözlü kısa bir özet geçelim ;
Motorlar soğukken rahat çalışması için karışımı zenginleştiren tertibat
bunu nasıl yapıyor ? yakıtı mı arttırıyor
hayır havayı azaltıyor
Buraya kadar tamamız...
mevzuyu anlatırken zihinlerde soru kalmaması için peki neden karşım zengin olmak istiyor nedir derdi ?
yazın bardağa soğuk su doldurduğumuzda dışı terliyor hepimiz biliriz.
aynı olay motorda yaşanıyor.
Hava yakıt karışımını bir buhar gibi düşünün motora emilirken manifoldun çeperlerine benzin yoğunlaşıyor ve karışımdan ayrılıyor. Tüm yakıt değil tabi.. bir kısmı ama o ayrılan kısımda karışımı fakir bırakıyor ve motor tabiri caiz ise boş hava emmiş gibi oluyor.
enjeksiyonlu arabalarda havayı kısmayıp yakıtı arttırıyor beyin ama gariban karbüratör ise işin kolayına kaçıyor havayı kısıyor
İşte karbüratörlü favoritin felicia nın jikle sorunu burdan başlıyor. Bu hava kısma olayında payı olan tertibatlardan düzgün çalışan yoksa yada bu kısma işinin ayarı kaçtıysa vay haline..
şimdi bu işte parmağı olan oyuncuları tanıyalım ;
1) TTV valfi ;

Bu küçük zımbırtı karbüratöre elektrik bağlanan sayılı yerden biri...
Kendisi zamanı gelince vakuma yol veriyor.
2) Jikle diyafamı ;

Jikle sorunlarının ele başı bu meret..
Jikle kapağının içindeki zembereğin kapattığı jikle kelebeğini motor çalıştığı anda vakumdan anlayıp ayarlanan açıklıkta (2mm) açan zımbırtı.
Yenisi bile sorunlu olabiliyor. 2 eşit uzunlukta vakum hortumunu üzerine takıp birinden emerken diğerini baş parmağınızla kapattığınızda haraket etmesi lazım.
Yeni alsanız bile çalışmıyor olabilr.
hortumun birinden emdiğiniz havanın diğerinden girmesi lazım.
baş parmağınızlada hortumu kapadığınızda haraket etmesi lazım. arkasındaki kapak gibi olan şey dönüyor. Bu iki hortumdan üstte anlattığım şekilde çalışma sağlanan pozisyonunu bulmalısınız.
şimdi TTV nin ne işe yaradığını anladığınıza eminim

Baş parmağınızın işini yapıyor...
3) Jikle kapağı

nispeten zararsız bir parça ama karın ağrısı bunun ayarının bozulmasındanda başlayabilir.
motor suyunun bağlandığı yer burası jikleyi düşüren motorun ısındığını anlayan yer bu.
zemberekli yay ısındığında jikle kelebeğini tam açık konuma getiriyor.
ayrıca buna elektrikte geliyor çakmak gibi ısınarak zembereği uzatıyor ve jikleyi düşürtüyor..
Evet oyuncular bunlar

Şimdi motor taş gibi soğukken bu zembereğin jikle kelebeğini tamamen kapatması lazım.
Bu birinci kontrol edilecek yer.
marş basarken motor vakum yapacak ve vakumdan dolayı jikle diyaframı çekilerek kelebeği daha önceden 2mm yada 3mm e ayarlanmış şekilde açacak.
bu gerçekleşmiyorsa TTV yada diyafram gidiktir. muhtemelen diyafram gidiktir. TTV kolay bozulmuyor.
veya şansınız varsa vakum hortumları çatlaktır vakum kaçıyordur..
motor ısındıkça zemberek yayı tam açacak yayı açmaya zorlarken karbüratörüde jikleden düşürecek ve yüksek seyreden rölanti devri de düşecek.
Bu devir ayarıda ayrı bir mevzu ama aracın ilk çalışmasına aman aman bir etkisi yoktur ve kolay kolayda ayarı bozulmaz..
2 mm açıklık için kelebeği nasıl ayarlarız diye sorarsanız 2 mm lik bir matkap ucunu kelebekle duvarın arasına koyun ve ayarlayın bu kadar basit

tam kapalı kelebek durumunda jikle diyaframının bir hortumunu baş parmağınızla kapatıp diğerini ağzınızla emip vakum yaptığınızda jikle kelebeğini 2mm açması gerek.
bunu deme yanılma ile ayarlayacaksınız. Ayar vidası ucunda allen anahtarla ayarlanıyor.
motor üzerinde ayarlarken kelebek kapalıyken ayarlamanız zor kasmayın kapalı kelebeği açmaz kelebeğin ne kadar açılacağını sınırlıyor o kadar. bir nevi takoz.
bu 2mm mevzusunu ayarladıktan sonra jikle kapağını takacaksınız.
motorun taş gibi soğuk olması gerek..
kapağı takıp kelebeği kapalı tuttuğu konumda kalın. daha çevirirseniz yayı gerersiniz jiklede fazla kalır.
kelebeği kapattırmayacak şekilde takarsanız jikle işe yaramaz.
herşey yolunda giderse motoru çalıştırdığınız anda jikle diyaframı jikle kelebeğini 2mm açılacak şekilde çekecek şeker gibi motor çalışacak ısınınca jikle kapağındaki yay jikle kelebeğini 90 derece olacak şekilde açacak ve TTV valfide diyafram vakum tutmasın diye yol verecek...
bir not daha multimetre ile TTV valfinin bacakları arasında 4.5 ohm ile 7 ohm arası bir değer okuyorsanız o şey çalışıyor demektir.
Yani özetle jiklenin çalışmasını bizim araçlar için tekrar anlatıp toplarsak ;
motor taş gibi soğukken jikle kapağındaki zemberek sayesinde jikle kelebeği tam kapanıyor.. marş yaparken ve hemen motor çalıştıktan sonra vakumdan dolayı jikle diyaframı kelebeği 2mm açıyor. ve motor yüksek devirde çalışmaya başlıyor..
soğutma suyu ısındıkça jikle kapağı içindeki zemberek kelebeği tam açıyor.. ve motor jikleden düşüyor normal rölantide çalışıyor.
motor tam ısınmadan stop edilirse zemberek gerili olduğundan tekrar kelebeği kapatıyor siz marş yapınca jikle diyaframı tekrar sahneye çıkıp 2mm açıyor kelebeği..
işte bu vakumla 2mm açma mevzusunda yada jikle kapağındaki zembereğin kelebeği tam kapatıp tam açma mevzusunda bir sıkıntı sorun varsa bu konunun başında sözü geçen tüm sorunlar başınıza geliyor

evet söyleyeceklerim bu kadar.