MOTOR GÜCÜ -HP-TORK

Forum kuralları
Forumlarımızda siyasi, dini yada toplumun hassasiyeti bulunan konulara değinmek yasaktır.

MOTOR GÜCÜ -HP-TORK

İleti feliciaZK » 10 May 2008, 18:27

ARKADAŞLAR MERAK ETTİĞİM MOTOR GÜCÜ VE BEYGİR DEĞERLERİ
 

MESELA 1,4 FABİADA 68 HP-80-101 VAR

1,6 MOTOR HACMİNDEKİ ARAÇLARDADA 75HP VAR

1,4 101(FABİA)  HP İLE 1,675 FELİCİA) HANGİSİ DAHA GÜÇLÜ

 

MOTOR HACMİ, HP, TORK,İVME,KASA AĞIRLIĞI GİBİ KONULAR BANA BİRAZ KARIŞIK GELİYOR

AYRICA MARKALAR ARASI AYNI HACİMDE ARABALAR BAZILARINA GÖRE DAHA PERFORMASLI OLABİLİYOR

1,3ACCENTGEÇİYOR(RUHSATTA)KARBİRATÖRLÜ1,3 ENJEKS FELİYE GÖRE DAHA PERFORMASLI NEDİR BU FARK ANLAMADIM ENJEKSİYON KARBİRATOR FARKIMI

 

ÜSTADLAR FİKIRLERİNİZ  NEDİR??????????
 
feliciaZK
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 71
Kayıt: 31 Arl 2007, 20:12

İleti 34SCU59 » 10 May 2008, 18:35

aracı uzun yola vuruyorsan tork daha onemlidir arıza vermez 150 hp olup torku azsa uzun yolda şiser bu araba ama 70 hp olur torku fazla ise korkma git

NEW İBİZA CUPRA 2013 YEARS..
34SCU59
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 407
Kayıt: 29 Ekm 2007, 22:38
Ad Soyad: Barbaros ÇAKIR
Nereden: İstanbul (And.)
Arabanız: 2011 FORD C-MAX TİTANYUM X 1.6 TDCİ

İleti feliciaZK » 10 May 2008, 18:39

BARBOROS KARDEŞ 1,3 68 HP FELİŞ


1,3 FAVO PERFORMA KIYASLAMASI NEDİR?????????
feliciaZK
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 71
Kayıt: 31 Arl 2007, 20:12

İleti 34SCU59 » 10 May 2008, 18:42

favolarla felinin motorları aynı değişen birşey yok sadece enjeksiyonlulara farklı oda enjeksıyondan yanı kasa farkı var motor farkı yok diye biliyorum
NEW İBİZA CUPRA 2013 YEARS..
34SCU59
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 407
Kayıt: 29 Ekm 2007, 22:38
Ad Soyad: Barbaros ÇAKIR
Nereden: İstanbul (And.)
Arabanız: 2011 FORD C-MAX TİTANYUM X 1.6 TDCİ

İleti sainz » 10 May 2008, 20:54

Bu çok uzun bir konu aslında.
 

Aracın performanslı olup olmaması (yani sürerken sizin hissettiğiniz) şanzıman ve diferansiyel oranlarıyla da çok alakalıdır.

 

Örnek:

Favorit 136l, LS ve LX serilerinin şanzıman oranları:

I        3,308


II       1,913


III      1,267


IV      0,927


V       0,717


R       2,923

 

Daha önce kullandığım 1990 model 136L daha atak bir araçtı şu anki 1993 135LX'e göre. Sonradan öğrendiğim, 1991 model yılı öncesi Favorit' te 3,895:1' lik orana sahip diferansyel dişlisi kullanılmışken, 1991 model yılı sonrasında 4,167:1' lik orana sahip diferansiyel sişlisi kullanılmış. Yani 1991 öncesi modellerin şanzımanı 3,895 tur döndüğünde diferansiyel 1 tur dönüyor, 1991 sonrasındaki modellerde ise şanzıman 4,167 tur döndüğünde diferansiyeli bir tur dönüyor. Şimdi aklına "o zaman 2,1:1' lik orana sahip bir diferansiyel kullanıldığında araç daha da süratli gidecektir" gibi bir soru geliyordur. Ancak bu sefer de devreye motorun ürettiği tork giriyor zira o orandaki bir diferansiyel dişlisini rahatça döndürebilecek bir tork üretilmesi gerekiyor. Hani hep deriz ya, "araç 5. viteste 140 km/s sürate kadar rahatça geliyor ancak 160 km/s' den sonra çok ağır kalıyor" diye. Genelde ekonomik sürüş amaçlı olarak uzun oranlı seçilen 5. vites dişlisini (ki bu oran Favorit için 0,717:1' dir) motor rahatça döndüremediği için bu sorun ortaya çıkıyor.

 

Aynı hacimdeki motorların ürettiği tork veya beygir güçlerinin farklı olmaları ise, yakıt besleme sistemlerinin farklılığı (karbüratör-enjeksiyon), silindir ça
İYİ şoför, herhangi bir durumda, iki şoförden birinin durması, ya da yavaşlaması gerekiyorsa, 'Hak, kural' falan demeden, ilk davranan, arabasının kaderini başkasına bırakmayandır.
Kullanıcı avatarı
sainz
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1460
Kayıt: 26 Eyl 2006, 15:33
Ad Soyad: Uğur AKAR
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: SEAT Ibiza 1.2TSI DSG N

İleti sainz » 10 May 2008, 20:56

Bilgisayara kaydettiğim bir yazı:
 


GÜÇ VE TORK İLİŞKİSİ


 


Güç ve tork ilişkisi çoğu zaman birçok kişi için karışık gelir. Otomobilleri kıyaslarken bu iki terimi sık sık kullanıyoruz ama çoğumuz hangisinin daha önemli olduğunu bırakın, tam olarak ne anlama geldiğini bile bilmiyoruz. Eski bir söz vardır : Tork yarış kazandırır, güç otomobil sattırır. Bu gerçekten doğru mu? İşte bu yazımızda bu iki başlığı açıklığa kavuşturacağız.

Özetle, güç ve tork tamamen ayrı şeylerdir ve ölçü birimleri de birbirinden farklıdır.

Tork : Tork döndürme kuvvetidir. Hareket ve zamandan bağımsız bir kavram olan torkun ölçü birimi Nm (Newton*metre) dir. Tork bir kol yardımı ile sabit, dönen bir noktaya kuvvet etki ettiğinde yaratılır. Sabit, dönen bir noktaya 1 metre uzunluğunda bir kol yardımı ile 1 Newton (1/9.8 kg. - 9.8 N = 1 kg.) kuvvet uyguladığımızda 1 Nm tork doğar. Otomobillerde tork krank milinde doğar. Şanzıman üzerinden çekiş tekerinin olduğu aksa kadar ilerler ve aksta bağlı bulunan tekerlekler ile yola doğrusal bir kuvvet olarak aktarılır. Tekerleklerin yere aktardığı doğrusal kuvvetli, çekiş tekerinin olduğu aksa iletilen torku bilmek suretiyle kolayca hesaplayabiliriz.

Doğrusal kuvvet = (aksa iletilen tork) / (tekerleğin yarıçapı)

Bir motorun ürettiği tork motorun devrine göre değişir ve grafikte bir eğri ile gösterilir. Bu eğriyi her devirde anlık olarak ölçülmüş tork değerlerini belirten noktalar oluşturur. Sürüş anındaki güç kayıpları göz ardı edilerek krank milindeki torkun, otomobili ilerleten doğrusal kuvvetle herhangi bir viteste her zaman doğru orantılı olduğunu söyleyebiliriz. Tam düz bir tork "eğrisi" olsaydı otomobil hangi viteste, hangi devirde olursa olsun, sabit ivme ile hızlanırdı. Ancak gerçek hayatta tork "eğrileri" düz değildir. tavan yapmak üzere yükselirler ve çok yüksek devirlerde yine düşerler. Bir otomobil, motoru (herhangi bir viteste) en yüksek torkunu verdiği devirde seyrettiği zaman en iyi şekilde hızlanır. Dikkat edin, en iyi hızlanmanın nasıl sağlanacağını belirledik ve daha beygirgücünden bahsetmedik bile.

Güç : Güç, iş yapma oranıdır ve ölçü birimi W (Watt) dır. Torkun aksine güç, zaman ve hareken kavramlarına bağımlıdır. Güç ve tork arasında direk bir bağlantı gösterebiliriz. Bir otomobilin ürettiği güç, motorun çevirdiği devre bağlı olarak değişir ve tipik olarak grafikte bir eğri ile gösterilir. Güç ve tork arasındaki bağıntıyı formüle dökmek gerekirse :

Güç = Tork * (o tork değerinin üretildiği devir) / 5252
Not: Bu formül, sadece, tork lbf, güç de HP cinsinden birimlendirildiğinde geçerlidir.


Bu noktaya kadar öğrendiklerimizi özetleyecek olursak :
- Otomobilin ivmelenmesi, akstaki torkun tekerlekte doğrusal kuvvete dönüşmesidir.
- Herhangi bir viteste en iyi ivme, motorun en yüksek torku ürettiği devirde sağlanır.
- Güç, tork ve devre bağlı bir fonksiyondur.
Eğer bu noktada gücün önemsiz olduğuna karar kıldıysanız yanılıyorsunuz. Lütfen okumaya devam edin.
Şanzıman, otomobilin ivmelenmesindeki en önemli etkendir. Güç ve tork arasındaki ilişkiyi anlatmak ve gücün de yazının bu ana kadarki bölümünde anlatılan kadar önemsiz olmadığını göstermek için, hipotez olarak, birinci vitesi 2:1 oranlı, ikinci vitesi de 1:1 oranlı iki vitesli bir şanzıman ele alalım. Ve bun şanzımanı yine hipotez olarak her devirde, krank milinde 100 Nm tork üreten bir motora bağlayalım

İYİ şoför, herhangi bir durumda, iki şoförden birinin durması, ya da yavaşlaması gerekiyorsa, 'Hak, kural' falan demeden, ilk davranan, arabasının kaderini başkasına bırakmayandır.
Kullanıcı avatarı
sainz
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1460
Kayıt: 26 Eyl 2006, 15:33
Ad Soyad: Uğur AKAR
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: SEAT Ibiza 1.2TSI DSG N

İleti hakanerdogan » 11 May 2008, 00:38

beygir ayrı tork ayrı ben bunu anladım. 100 küsür beygirlik 1.6 benzinli focusuyla beni bügüne dek hiç geçemeyen arkadaşım hala anlamıyor... 1.4 3 silindir 80 beygir... ya olum nası sürüyon sen yav falan diyor. (benim vites geçişlerim focusa göre çok daha canlı ve kısa aralıklı.)

anlatıyorum torktu şuydu momentti falan anlamıyor. hemde dizel seninki diyor. e diyorum işte bu yüzden tork çok, e benzin daha yanıcı değil mi diyor.

bende sinirlendim benzin işte fıs hemen uçar gider, mazotu yak yak uçup bitmez benzin gibi uyuz mu dedim.

bak bunca kamyon otobüs, lokomotif dizel motorlu iş makineleri hep dizel kabul et artık diye çıkıştım sustuBig%20smile

Le Mans yarışını bile TDI kazandı.
hakanerdogan
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1297
Kayıt: 28 Haz 2006, 17:08

İleti AhmetH » 11 May 2008, 00:53

Bu  arada  favorit  felica forman da  bulunan   1.3  karbüratörlü  motor (43kw)   ile   68  hp  fabialarda  bulunan   motor  özünde  aynı.
 

krankı   piston  kolları   ve  pistonları  farklı..  volanıda  değişik..

 

 

mekanikte  bunlar  var..    üzerindeki  injeksiyon  sistemi  ise  ayrı  olay.

 

 

 
Kullanıcı avatarı
AhmetH
SCOUT
SCOUT
 
İleti: 2216
Kayıt: 18 Kas 2007, 22:35
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: '16 Golf 7 1.2tsi dsg allstar

İleti Yasin Genç » 13 May 2008, 01:13

Hp = Aracın gücü
Tork = Aracın hızlanma ivmesi.

Bir araç aynı anda güçlü ve hızlı olabilir.Ama önemli olan Hp nin yanında Tork olayıdır.

Büyük kamyonetler mesela atıyorum 300 hp felandır yük kamyonetleri ama Torku düşüktür.Yani Herşey HP değildir.

 

ARaçların litre ve hacim olarak aynı olabilirler 1.3 yada 1.6 Ama pistonların çalışma hızı ve şekli değişiktir.3 zamanlı motorlar vardır bilindik motorlar bunların yaptığı iş aynıdır ama zamanlaması farklıdır.Kalkışlar ve aracın ivmesi bunlara bağlı olarak değişir.

Aracın Hp si ve torku motor bazında büyük olabilir mesela 100 hp 110 tork gücündeki bir Motor Motor diyorum araçla beraber kıyaslanırsa olay değişir tabi aktarma organları lastikler kavrama vs. herşey işin içine girdiği zaman Hp lerde değişme oluyor.

 

tork ne kadar yuksek olursa maksimum beygir gucune ulasmak da o denli kolay olur. hizlanmalarda koltuga yapistiran beygir gucu degil torktur. nitekim 109hp'lik ve 145nm torku olan bir otomobilde koltuga yapisamazken 90hp'lik ve 210nm torku (tdi) olan bir otomobilde koltuga yapisir kalirsiniz. ancak yarisi* yuksek beygir gucune sahip olan kazanacaktir.

 
Kullanıcı avatarı
Yasin Genç
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 51
Kayıt: 13 Şub 2007, 23:11
Nereden: İstanbul (And.)
Arabanız: Skoda Felicia

İleti natqo » 13 May 2008, 01:39

şöyle bi laf vardır" beygir gücü araba sattırır, tork yarış kazandırır." sanırım burdan hangisinin etkili olduğu görülmektedir.
natqo
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 0
Kayıt: 11 Şub 2007, 01:07

İleti 34SCU59 » 13 May 2008, 01:41

[quote="natqo"]şöyle bi laf vardır" beygir gücü araba sattırır, tork yarış kazandırır." sanırım burdan hangisinin etkili olduğu görülmektedir. [/QUOTE]
 

 

tebrik ederim abicim..ClapArabalarınız ne kadar güçlü olursa olsun hp acısından.....Ama torku az ise uzun yola vurdugunuzda mobilet gibi şişer.........bilen biliyor..........
NEW İBİZA CUPRA 2013 YEARS..
34SCU59
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 407
Kayıt: 29 Ekm 2007, 22:38
Ad Soyad: Barbaros ÇAKIR
Nereden: İstanbul (And.)
Arabanız: 2011 FORD C-MAX TİTANYUM X 1.6 TDCİ

İleti sainz » 13 May 2008, 12:21

[quote="Yasin Genç"]...Tork = Aracın hızlanma ivmesi...[/QUOTE]
 

Tork motorun bükebilme yeteneğidir. Aracınızın mevcut şanzımanıyla ancak iki katı kadar torka sahip bir motorla örneğin 2. veya 3. viteste kalkış yapılabilecektir zira motor o dişliyi rahatça döndürebilecek yeteneğe sahip olacaktır.



[quote="Yasin Genç"]...Büyük kamyonetler mesela atıyorum 300 hp felandır yük kamyonetleri ama Torku düşüktür...[/QUOTE]

 

Kamyonetin torku düşük olamaz. Öyle olsa o kadar yükü nasıl çekecekler. Mercedes Atego 1215' in teknik özelliklerine bakarsanız, 4250 cc. 4 silindirli bir motorla 2300 d/d' de 152 HP üretir ancak azamî torku 1200-1500 d/d aralığında 508 NM' dir. Ağırlık taşıyan araçlarda tork önemlidir ki o ağırlığa karşı koyarak aracı hareket ettirebilsin.

 


 

 
İYİ şoför, herhangi bir durumda, iki şoförden birinin durması, ya da yavaşlaması gerekiyorsa, 'Hak, kural' falan demeden, ilk davranan, arabasının kaderini başkasına bırakmayandır.
Kullanıcı avatarı
sainz
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1460
Kayıt: 26 Eyl 2006, 15:33
Ad Soyad: Uğur AKAR
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: SEAT Ibiza 1.2TSI DSG N

İleti feliciaZK » 13 May 2008, 13:49

VERDİĞİNİZ BİLGİLER İÇİN TEŞEKKÜRLERThumbs%20Up

BENİM FELİ 2000 1,3 GLXİ 68 HP

TORK,İVME V.S  NEDİR?

DİĞER1,3 MARKALARA GÖRE NERELERDE?
feliciaZK
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 71
Kayıt: 31 Arl 2007, 20:12

İleti formenci » 13 May 2008, 14:37

paylaşım için teşekkürler
formenci
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 1
Kayıt: 24 Ekm 2007, 18:49

İleti Yasin Genç » 14 May 2008, 18:55

[quote="sainz"][quote="Yasin Genç"]...Tork = Aracın hızlanma ivmesi...[/QUOTE]
 

Tork motorun bükebilme yeteneğidir. Aracınızın mevcut şanzımanıyla ancak iki katı kadar torka sahip bir motorla örneğin 2. veya 3. viteste kalkış yapılabilecektir zira motor o dişliyi rahatça döndürebilecek yeteneğe sahip olacaktır.



[quote="Yasin Genç"]...Büyük kamyonetler mesela atıyorum 300 hp felandır yük kamyonetleri ama Torku düşüktür...[/QUOTE]

 

Kamyonetin torku düşük olamaz. Öyle olsa o kadar yükü nasıl çekecekler. Mercedes Atego 1215' in teknik özelliklerine bakarsanız, 4250 cc. 4 silindirli bir motorla 2300 d/d' de 152 HP üretir ancak azamî torku 1200-1500 d/d aralığında 508 NM' dir. Ağırlık taşıyan araçlarda tork önemlidir ki o ağırlığa karşı koyarak aracı hareket ettirebilsin.

 


 

 
[/QUOTE]
 

 

bi araştırma yapayım bi ara başka bir forumda tork ve hp olayını daha değişik anlatmışlardı.
Kullanıcı avatarı
Yasin Genç
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 51
Kayıt: 13 Şub 2007, 23:11
Nereden: İstanbul (And.)
Arabanız: Skoda Felicia

İleti sainz » 14 May 2008, 19:43

[quote="Yasin Genç"]...bi araştırma yapayım bi ara başka bir forumda tork ve hp olayını daha değişik anlatmışlardı.[/QUOTE]

 

Paylaşırsan seviniriz. Belki de yanlış biliyoruz.
İYİ şoför, herhangi bir durumda, iki şoförden birinin durması, ya da yavaşlaması gerekiyorsa, 'Hak, kural' falan demeden, ilk davranan, arabasının kaderini başkasına bırakmayandır.
Kullanıcı avatarı
sainz
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1460
Kayıt: 26 Eyl 2006, 15:33
Ad Soyad: Uğur AKAR
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: SEAT Ibiza 1.2TSI DSG N

İleti hakanerdogan » 15 May 2008, 14:20

tata telcoline ın torku benim arabamdan düşük LOL
hakanerdogan
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1297
Kayıt: 28 Haz 2006, 17:08


Felicia



Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 9 misafir