fabia viteste iken..

Forum kuralları
Forumlarımızda siyasi, dini yada toplumun hassasiyeti bulunan konulara değinmek yasaktır.

fabia viteste iken..

İleti ozanakif » 15 Nis 2010, 15:48

osti01 yazdı:ozan akif kardeşim bu sizin araçlar dizel mi benzinli mi?

arkadaşlar şunu belirtmekte fayda görüyorum. dizel araçların torku benzinli araçlara göre daha yüksektir. yani aynı torku üretmek için bir benzinli araç 4000 civarı devir yapıyorsa dizel araç bu torku 2000 devirde üretir bunun bir çok sebebi var neyse ben size güncel verileri vereyim



http://www.skoda.com.tr/root/com/pdf/fabiateknik.pdf

buradan güncel rakamlara ve kompresyon oranlarına tork ve beygir güçlerine ulaşabilirsiniz.
dizel arabaların kompresyon oranının yüksek olmasının sebeplerinden bir tanesi çalışma sistemi ve bunun sonucu olarak krank mili uzunluğudur.

şimdi kompresyon oranının (fabrika verileri) 10 ve 19 olan araçlardan tabi ki 19 olan yokuş üzerinde viteste aşağı doğru akmayacaktır.



doğal olarak siz dizel ve benzinli araçların kompresyonlarını karşılaştırırsanız yanılırsınız.

silindir içerisinde olan havanın bir sıkışma oranı vardır. bu hava ama öyle amma böyle sonuç olarak sıkıştırılır. yani şu Erzurumun yokuşunda duran araçlar aracı 5. vitese takın deneyin araç aşağı akıyor mu akmıyor mu. yani 5. viteste araç aşağı kayarsa komresyonu kaçırıyor mu diyeceksiniz. :!:
hadi motor yenileyelim mi diyeceksiniz.

Üstelik karşılaştırma ya da deneme hangi eğime sahip bir yokuşta yapıldı. Aracın yükü nasıldı. lastik ebatı neydi. (aynı şanzımana sahip araçlarda lastik ebatı büyük olan yokuş aşşağı 1. viteste daha kolay akar.)

sonuç olarak benzinli araç 1. viteste dizel araçlardan daha kolay akar. verilere bakarsanız. sıfır benzinli aracın 1.viteste aşağı aktığı yerde dizel aracın üzerine bir araç daha koyarsanız (ağırlığı arttırmak için ) belki akar.

%30 eğime sahip bir yerde akmayan araç %40 eğimde akabilir. %40 eğimde akmayan bir araç yüklü iken %30 eğimde akabilir. aynı arac 175/65/13 ebatındaki lastiğe sahipken akmaz da 175/70/13 sahipken akabilir.

en son söyleyeceğim her ustada olmasa bile aracın kompresyonunu ölçen aletler var
bence gerek yok ama (55 000 benzinli araca ) ille de rahat olmak istiyorsan oraya gidebilirsin. ben yine de senin aracın için (araç tekliyerek iniyorsa hatta sert tepkiler veriyorsa ) hiç bir sorun yok diyorum.



Osman Bey
1.Aracım dizel ve yazıyı nasıl bir şekilde yazdığını bilmiyorum.Alıntı yapıp cevap verdiğin yazıyı lütfen tekrar oku.Üstüne basa basa 1. vites dememe rağmen Erzurumun yokuşlarında 5. viteste aracı bırak demişsiniz.Allah aşkına o yazıdan öyle birşey algılanıyor mu?
2.Krank mili uzunluğunun aracın kompresyon oranı ile uzaktan-yakından herhangi bir ilgisi yoktur.Krank mili uzunluğu silindir bloğunun tipine göre değişir.Boksör tip,sıralı tip,V tipi vs.
3.Sıkıştırma oranları konusunda ve eğim açısı vermeden yazı yazmam konusunda haklısınız.
Gelelim açıklamaya ; dizel araçlar ortalama olarak 18-22 birim havayı alırlar 1 birim olacak şekilde sıkıştırırlar.Sıkışan hava ısınır,üzerine motorin püskürtülür ve yanma oluşur.
Benzinli araçlar ise ortalama 9-11 birim havayı alırlar (karbüratörlülerde hava alınırken venturiden yakıtta emilir),1 birim olacak şekilde sıkıştırırlar,avans miktarına göre silindir üst ölü noktaya gelmeden birkaç derece önce buji kıvılcımı ile ateşlenirler.

Bu kadar şeyi neden anlattım.Benzinli motorda 11 birim havanın 1 birim olacak şekilde sıkıştırıldığını düşünün.Emme ve egzost sübapları kapanmış durumda,ve sekmanlar sağlam durumda yani püskürtülen yağı tam olarak sıyırabilecek durumda (sıyıramazsa araç yağ yakar zaten).Bu şartlar altında sıkıştırılan hava kaçamıyorsa pistonu geri iteklemeye zorlar.Buna 1.VİTES dişli oranının getireceği yardımcı kuvvette eklenirse önceki mesajımda da söylediğim gibi araç durur.
Ayrıca Erzurum'da tüm araçlar dizel değil.Aracı stop edip el frenini çekmeden 5. viteste bırakan da bu güne kadar olmadı olsa bu şehirde muhakkak duyulurdu.
Daha önce 4 adet benzinli araç kullanıp sattım hiçbirinde 1. viteste bıraktığım araç 1 metreden fazla gitmedi.Eğim açısı 35 derece olan bir yoldan sözetmiyorum(Bu arada yol eğim açısı ile matematik açısını karıştırmayalım.
Umarım aydınlatıcı olmuştur.Lütfen varsayımlara göre alıntı yapıp cevap vermeyelim.
 
Karanlığa küfredeceğine,bir mum yak.
Kullanıcı avatarı
ozanakif
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 96
Kayıt: 10 Kas 2009, 00:12
Ad Soyad: Ozan AKİFOĞLU
Nereden: Erzurum
Arabanız: 2004 TDI Fabia

İleti osti01 » 15 Nis 2010, 16:39

ozan kardeş
1. 5. vites olayını yanlış anlamışsınız. 5. vites havayı daha kolay sıkıştıracağından dolayı araba tepki vermeden akacaktır. yani uygulanan kuvvet arttıkça sonuç olarak hava sıkışacak. buradan şunu çıkarabiliriz. belki eğim açısı farklıydı. ve arkadaş arabanın tekleyerek indiğini söylüyor ki bu durum siz de takdir edersiniz ki gayet normal bir durum.

2. kesinlikle krank milinin uzunluğunun ve açısının kesinlikle etkisi vardır belirteyim. uzun millerin yaptığı baskı kısa millere göre daha fazla olur zaten bunu tork değerlerinden anlıyorsunuz.
hareket mekanizmasını tersine çevirdiğinizde uzun millerin çevrilebilmesi kısa millerden daha kolaydır.

images.jpg
images.jpg (4.75 KiB) 1254 defa görüntülendi


şekilde 2 numaralı yerin uzun olması 1 numaralı yerin uzunluğunun bir sonucudur. bu uzunluklar benzinli araçlarda daha kısadır. moment bilginiz varsa biraz ne dediğimi anlayacaksınız. uzun olan durumda piston alttaki silindirin dönmesini (şekle göre konuşuyorum) daha kolay döndereceği için olayı tersinden alırsanız silindirin pistonu döndermesi de zor olacaktır. (dizel araç oluyor bu)

alıntı
Bu kadar şeyi neden anlattım.Benzinli motorda 11 birim havanın 1 birim olacak şekilde sıkıştırıldığını düşünün.Emme ve egzost sübapları kapanmış durumda,ve sekmanlar sağlam durumda yani püskürtülen yağı tam olarak sıyırabilecek durumda (sıyıramazsa araç yağ yakar zaten).Bu şartlar altında sıkıştırılan hava kaçamıyorsa pistonu geri iteklemeye zorlar.Buna 1.VİTES dişli oranının getireceği yardımcı kuvvette eklenirse önceki mesajımda da söylediğim gibi araç durur.
Ayrıca Erzurum'da tüm araçlar dizel değil.Aracı stop edip el frenini çekmeden 5. viteste bırakan da bu güne kadar olmadı olsa bu şehirde muhakkak duyulurdu.

tamam bu dediğinize katılıyorum peki bunun bir adım ötesi ne olur ben bunu anlatamıyorum. daha fazla eğim daha fazla yük ne olacak araç her şartlar altında içinde hava sıkışacak ve orada mı kalacak .. sonu nedir onu söylüyorum tekleyerek inmeyecek mi. 5. vites olayında izah ettiğim de bu zaten. araç iniyorsa uygulanan kuvvet sıkışan havayı daha fazla sıkıştırıp pistonu hareket edecek düzeye getirecek sonra diğer piston sonra diğer piston.

dizel arabalar bunu biraz daha güç harcayarak yapacak (eğimin lastiğe uyguladığı kuvvetten bahsediyorum) benzinli araba biraz daha az yapacak. dikkat ederseniz dizellerin stork çapı büyük buda büyük bir mili ve daha uzun bir hareketi getirir.
Kullanıcı avatarı
osti01
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 201
Kayıt: 04 Nis 2010, 08:45
Ad Soyad: osman
Nereden: Gaziantep
Arabanız: 99 mondeo ghia

İleti ozanakif » 15 Nis 2010, 17:04

Hocam şekilde 1 ve 2 olarak oklarla gösterdiğiniz yerden bahsediyorsanız.O parçalar krank değil, biyel kolu ve ana yatak muylusu.Ayrıca aracın durduğu yolun eğimi ve yükün etkisi konusunda haklısınız.Çağlar Bey ilk sayfadaki mesajlarımdan birinde 40-50 derece eğimli yolda aracının rahatça kalktığını,baskı balatada sorun olmadığını yazmış.Değil Çağlar Beyin arabası 0 km. süper b dahi olsa 50 derece eğimli yolda kalkamaz.Öyle bir yolda duramaz bile geri devrilir.Ağırlık merkezi ile oynanmış unimork kamyonlar çıkabilir belki.
Bu örneği neden verdim ? Eğim gerçekten bu gibi konularda önemli bir faktör kompresyon ve 1. vites dişli oranı da ancak bir yere kadar durdurabilir aracı.
Araç 5.viteste olsa yazdıklarınızda haklısınız.Aşağıda alıntı yapacağım kısımı ise anlamadım.
uzun olan durumda piston alttaki silindirin dönmesini (şekle göre konuşuyorum) daha kolay döndereceği için olayı tersinden alırsanız silindirin pistonu döndermesi de zor olacaktır. (dizel araç oluyor bu)
Pistonla silindir aynı şey değilmi.Pistonun alttaki silimdiri döndürmesi tabirini aklımda canlandıramadım.
Sıkışan havanın peşpeşe pistonları iteklemesine gelince Özellikle 1. vitesten bahsediyorum,hadi ilk silindir kurtuldu diyelim 2 ve 3. silindirlerde motor ölü zamanı nasıl atlatacak?Aracım 3 silindir olduğu için ölü zamanı biraz daha kolay atlatır tamam çünkü pistonlar arası açı farkı 60 derece.4 silindir olsaydı rampada kompresyonla daha rahat dururdu(eğim fazla olsa bile). :idea:
Karanlığa küfredeceğine,bir mum yak.
Kullanıcı avatarı
ozanakif
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 96
Kayıt: 10 Kas 2009, 00:12
Ad Soyad: Ozan AKİFOĞLU
Nereden: Erzurum
Arabanız: 2004 TDI Fabia

İleti quickcan » 15 Nis 2010, 17:04

bizim octavia da birkaç ay önce denedik dediğiniz gibi çalışacak gibi oluyor..


OCTAVIA
V
ıRS
Kullanıcı avatarı
quickcan
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1259
Kayıt: 04 Kas 2009, 01:06
Ad Soyad: Can ÇAKMAK
Nereden: Ankara
Arabanız: 2005 Octavia A4 Ambiente Plus

İleti ozanakif » 15 Nis 2010, 17:15

Şunu da hep merak ediyorum Çağlar Bey bu garip konuları nasıl buluyor? :D
Karanlığa küfredeceğine,bir mum yak.
Kullanıcı avatarı
ozanakif
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 96
Kayıt: 10 Kas 2009, 00:12
Ad Soyad: Ozan AKİFOĞLU
Nereden: Erzurum
Arabanız: 2004 TDI Fabia

İleti osti01 » 15 Nis 2010, 17:21

orada şekle göre konuştuğum için anlamamış olabilirsiniz biyel kolunun bağlı olduğu krank mili orada silindir gibi göründüğü için öyle kullandım
şimdi başka açıdan anlatayım şu cümleler sizin cümleleriniz

Gelelim açıklamaya ; dizel araçlar ortalama olarak 18-22 birim havayı alırlar 1 birim olacak şekilde sıkıştırırlar.Sıkışan hava ısınır,üzerine motorin püskürtülür ve yanma oluşur.
Benzinli araçlar ise ortalama 9-11 birim havayı alırlar (karbüratörlülerde hava alınırken venturiden yakıtta emilir),1 birim olacak şekilde sıkıştırırlar,avans miktarına göre silindir üst ölü noktaya gelmeden birkaç derece önce buji kıvılcımı ile ateşlenirler.

şimdi soruyoruum size 9-11 birim havanın sıkışması mı daha zordur yoksa 18-22 birim havanın sıkışması mı işte bu benim dediğimi anlatır.
Kullanıcı avatarı
osti01
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 201
Kayıt: 04 Nis 2010, 08:45
Ad Soyad: osman
Nereden: Gaziantep
Arabanız: 99 mondeo ghia

İleti osti01 » 15 Nis 2010, 17:23

üstelik kompresyonun belli bir yere kadar arabayı durduracağını yazmışsınız peki buyerden sonra ne olur araba (arkadaşın konusunda dediği gibi) tekleyerek gider
Kullanıcı avatarı
osti01
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 201
Kayıt: 04 Nis 2010, 08:45
Ad Soyad: osman
Nereden: Gaziantep
Arabanız: 99 mondeo ghia

İleti ozanakif » 15 Nis 2010, 17:38

Tabiki dizelin sıkıştırma oranı fazla olduğundan sıkıştırması daha zordur.Buna bağlı olarak kompresyon oranı benzinliye göre fazladır bunu yazmaya bile gerek yok zaten bu sebepledir ki dizel motor hem daha ağırdır hem parçaları pahalıdır.Çünkü parçalara etki edecek kuvvet hep daha fazla olacaktır.
Elbette kompresyon bi yere kadar aracı durdurabilir.O yeri mesajda belirttim zaten aracın yük durumu ve eğim belirler.İşte bunlara göre araçların duramayabileceği düşünülmüş ve araçlara el freni tertibatı koyulmuştur.Şimdi diyeceksiniz ki o zaman kışın Erzurumda el freni çekemiyorsunuz ya eğimi fazla yolda yüklü araç nasıl duruyor.Onuda söyleyim kaldırım olan yerde direksiyonu kaldırım tarafına kırarsınız araç kurtulursa lastik kaldırıma vurup dursun diye.Birde araç nasıl duruyor ona göre viteste bırakırsınız.Yani park şekline göre geri kaçma durumu varsa 1.vitese ileri kaçma durumu varsa geri vitese takıp park ederiz.Araç bu durumda şanzuman dağılmazsa bi tarafa kaçamaz. :P
Karanlığa küfredeceğine,bir mum yak.
Kullanıcı avatarı
ozanakif
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 96
Kayıt: 10 Kas 2009, 00:12
Ad Soyad: Ozan AKİFOĞLU
Nereden: Erzurum
Arabanız: 2004 TDI Fabia

İleti osti01 » 15 Nis 2010, 18:49

ozan kardeş öyle bir soru sormayacağım (çünkü çok basit bu kadar uzayacağını tahmin bile edemediğim bir konu nasıl bu kadar uzadı şaşırıyorum.)


sonuç olarak

1. viteste benzinli araç yokuş aşşağı kompresöre bırakılınca tekleyerek aşşağı gidiyorsa
sadece buna bakılarak "kompresyon ölmüştür bu arabada artık yağ yakmaya başlar sen bu motoru göster" mi denilir.

ya da şöyle söyleyeyim söylenen ve dağılan bu kadar konudan sonra siz 1. viteste kompresöre bırakılan araç eğer tekleyerek aşağı iniyorsa kompresyon ölmüştür mü diyorsunuz.

ben kendi fikrimi söyleyeyim daha önce söylediklerimi tekrar ederek. hele yokuş hatırı sayılır bir yokuşsa gayet ve gayet normal bir durumdur. çünkü 19 birimlik bir hava hacim olarak 1 birime indirilebiliyorsa 10 birimlik bir hava da 0,5 birime indirilerek ölü nokta aşılabilir.

NOT: yanlış kullandığım terimlerden dolayı da kusuruma bakmayın.
kendinize iyi bakın
Kullanıcı avatarı
osti01
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 201
Kayıt: 04 Nis 2010, 08:45
Ad Soyad: osman
Nereden: Gaziantep
Arabanız: 99 mondeo ghia

İleti quickcan » 15 Nis 2010, 19:19

agalar işin özü arabanın tekleyerek kaçması normal midir??..


OCTAVIA
V
ıRS
Kullanıcı avatarı
quickcan
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1259
Kayıt: 04 Kas 2009, 01:06
Ad Soyad: Can ÇAKMAK
Nereden: Ankara
Arabanız: 2005 Octavia A4 Ambiente Plus

İleti ozanakif » 15 Nis 2010, 20:51

Hocam benim bu konuda son söyleyebileceğim şey, ki Osman Bey'de sonunda hatırı sayılır yokuş diye ilave etmiş zannedersem yazdıklarımın bir kısmına hak verdi :).Yokuş az eğimli ise aracın tekler gibi yaparak ilerlemesi normal değil,yokuş çok eğimli ise eğim açısı yazamıyorum çünkü aracın motor tipine,vites dişli oranlarına,silindir sayılarına göre değişir.Sonuç olarak ortalama eğimi 15 dereceden az olan bir yolda araç ilerliyorsa (1. viteste ve el freni çekili durumda değilken)aracın kompresyonunda sorun var demektir.Şahsi fikrimdir ben araç alırken motora üfleme varmı diye baktıktan sonra uygun bir rampa bulur bu testi yaparım.Tabi araç sahibide arabadaysa bana garip garip bakar. :D
Karanlığa küfredeceğine,bir mum yak.
Kullanıcı avatarı
ozanakif
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 96
Kayıt: 10 Kas 2009, 00:12
Ad Soyad: Ozan AKİFOĞLU
Nereden: Erzurum
Arabanız: 2004 TDI Fabia

İleti ozanakif » 15 Nis 2010, 20:56

Notunuzu görmemiştim Osman Bey özür dilerim.Sizde kusura bakmayın bayağı tekniğe girdik ilginç bir konuydu.Tekrar görüşmek üzere kendinize iyi bakın. :roll:
Karanlığa küfredeceğine,bir mum yak.
Kullanıcı avatarı
ozanakif
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 96
Kayıt: 10 Kas 2009, 00:12
Ad Soyad: Ozan AKİFOĞLU
Nereden: Erzurum
Arabanız: 2004 TDI Fabia

İleti C@GL@R » 15 Nis 2010, 20:59

arkadaşlar konu gayet açıklayıcı olmuş yazan zaman ayıran herkese teşekkürler olaya daha açıklık getirmek amaçıyla yokuşdan bahsedeyim ortalama 35 derecelik bir eğime sahip ve 1.viteste oldu bu olay..
tüm araçların arıza tesbit cihazı için bana ulaşın..
Kullanıcı avatarı
C@GL@R
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1940
Kayıt: 28 Eyl 2009, 08:30
Ad Soyad: ÇAĞLAR
Nereden: Isparta
Arabanız: Seat LEON 1.6 Stylance 2007 / Lpg(atiker)

İleti ozanakif » 15 Nis 2010, 21:11

Çağlar Bey şu eğimi keşke başta yazsaydınız buralara kadar hiç getirmeseydik konuyu.Neyse bilgi paylaştıkça artan tek olgudur.Umarım yazılanlar boşa gitmemiştir, gün gelir birilerinin işine yarar.İyi akşamlar herkese.
Karanlığa küfredeceğine,bir mum yak.
Kullanıcı avatarı
ozanakif
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 96
Kayıt: 10 Kas 2009, 00:12
Ad Soyad: Ozan AKİFOĞLU
Nereden: Erzurum
Arabanız: 2004 TDI Fabia

İleti C@GL@R » 15 Nis 2010, 21:19

ilk mesajımda aslında onu demek istedim yokuş aşağı bıraktığımda yani eğimin fazla olduğu yerde oldu hatta aracı aldım alalı ilk kez farkettim. çünkü herzaman garaja park etmiyorum evimin hemen yaninda eğimli yol var oraya çekiyorum ve genelde el freninide çekmem viteste dururdu aracım..neyse konu benim gibi merak edenlere çok açıklayıcı oldu..opel forumundan sonra bu sorunla ilgili arama yapan direk siteye ulaşır..
tüm araçların arıza tesbit cihazı için bana ulaşın..
Kullanıcı avatarı
C@GL@R
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1940
Kayıt: 28 Eyl 2009, 08:30
Ad Soyad: ÇAĞLAR
Nereden: Isparta
Arabanız: Seat LEON 1.6 Stylance 2007 / Lpg(atiker)

İleti osti01 » 15 Nis 2010, 22:19

hatırı sayılır bir yokuş ibaresini ekledikten sonra gayet ve gayet ibaresini de ekledim arkadaşlar dikkatinizi çekerim.

eğim olayını da biliyor olabilirsiniz bir açıklama ekleyeyim izninizle
%35 lik eğimle 35 derecelik eğim aynı değildir.

35 derecelik eğimde 10 metre yol aldığınızda yaklaşık 6 metre ilk bulunduğunuz noktaya göre yüksekte olursunuz yüksek bir eğimdir. takdir edersiniz.

%35 lik eğim ise yaklaşık 11 mt yol aldığınızda 3,5 civarı yüksekte olursunuz.
rakamlar yaklaşık rakamlardır. bu eğim de iyi bir eğim sayılır.

Bu gibi eğimlerde araç 1. viteste aşağı akması muhtemeldir. sizin bakmanız gereken aracın verdiği tepkilerin sertliğidir. sert tepkiler vermesi istenilen bir durumdur. (önce de dediğim gibi) tabi bunu uzun süre denememekte fayda var.

Kendinize iyi bakın inşaallah faydalı olmuştur.
Kullanıcı avatarı
osti01
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 201
Kayıt: 04 Nis 2010, 08:45
Ad Soyad: osman
Nereden: Gaziantep
Arabanız: 99 mondeo ghia

İleti iceman70 » 16 Nis 2010, 19:17

Bugun gittim koşudan sonra merak ettim yokuşta denedim gitmedi sonra işi garantiye almak için çok daha dik bir yokuşa gittim hatta araba zor duruyor baya diktti.Denedim yine gitmedi bi oynar gibi oldu ama hareket etmedi
iceman70
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 128
Kayıt: 18 Eyl 2008, 20:04

İleti ozanakif » 16 Nis 2010, 21:19

Hocam bu konuda önemli birkaç ekleme yapmak gerekli oldu sanırım.Özellikle benzinli motorlu aracı olanlar araç gidiyorsa uzun süre bunu denemesinler.Katalitik konvektöre son derece zararlı bir deneme olur.Ayrıca triger kayışı değişim zamanı yaklaşmış arkadaşlar da deneme yapmasın lütfen bu olay trigere aşırı yük bindirir.Sonra deneme için motor indiren arkadaş olmasın :P
Karanlığa küfredeceğine,bir mum yak.
Kullanıcı avatarı
ozanakif
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 96
Kayıt: 10 Kas 2009, 00:12
Ad Soyad: Ozan AKİFOĞLU
Nereden: Erzurum
Arabanız: 2004 TDI Fabia

ÖncekiSonraki

Fabia



Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 17 misafir