Turbo Dizel ve Hava Filtresi

Forum kuralları
Forumlarımızda siyasi, dini yada toplumun hassasiyeti bulunan konulara değinmek yasaktır.

Turbo Dizel ve Hava Filtresi

İleti ozanakif » 27 Nis 2010, 13:58

Arkadaşlar faydalı olacağına inandığım bir yazı.Yazı alıntıdır Savaş KAYAN Bey'e yazısından ve tecrübelerini aktardığından dolayı teşekkür ederim.


Amatör denizci olduğu icin deniz makinaları hakkında da çokca bilgim var.
dizel araçlar konusunda Türkiyede tüm servislerin ve satıcıların inanılmaz bi yaklaşımı var.
1-Motor teknolojileri,yag teknolojileri değişti Benzinli araçların geçmişte 100.000 km civarında olan ortalama revizyon periyodu milyon km lere dayandı.Ancak hava filtreleri hep aynı kaldı.Turbo dizel motorlar piyasaya çıkınca da otomobillerde aynı kağıt filtreler kullanıldı.Daha çok yer kaplayan yağlı filtreler ise ağır araçlar ve iş makinalarında kullanılmaya başlandı.Basit bir anlatımla klasik dizel motor havayı nefes alan bir insan gibi çekerken,turbo dizel motor elektrik süpürgesi gibi çeker.dolayısı ile filtre üzerindeki basınç filtrenin daha çabuk kirlenmesine yol açar.Eğer tozlu yolda ve yüksek süratte seyrederseniz kum taneciklerinin filtreyi geçip manifolda inmesi mümkündür. Türkiye çok tozlu bir ülke.Böyle bir ülkenin yollarında kim ne derse desin turbo dizel aracın hava filtresi 2.000-3.000 Km den fazla iş yapmaz,yazın bu durum 1000 km lere kadar düşer.
2-Hal böyle iken motor teknolojisi yükseldi,yağ kalitesi arttı gibi gerekçelerle araçların periyodik bakımları 15.000/20.000 km ye yükseltildi ve alıcılarda periyodik bakım km.si uzun araçların daha kaliteli olduğu gibi yanlış algılamalar yaratıldı.
3-Sonuçta olan şu hava filtresi tıkanmasına kirlenmesine rağmen araçlar periyodik bakıma kadar kullanılıyor.Önce yakıt tüketimi artıyor.İnsanımızda dizel bilinci olmadığı icin güç kaybı da farkedilemiyor.Ta ki serviste filtre değiştirildikten sonra biraz düzelme ortaya çıkıyor.Bu noktada dizel kullananlara
bir sorum olacak "periyodik bakımda size filtrenin çabuk kirlenmiş daha sık değiştirelim" diyen bi usta oldu mu?kesinlikle olmaz.
Çünkü üretici firma sizi uyarmayı bilerek öğretmemiştir o elamanına.
Bu noktada bir ayrıntıyı da hatırlatmak izah etmek istiyorum.Dizel deniz motorlarının çoğunda hava filtresi olmaz,çünkü denizde toz yoktur.Toz olmayınca dizel deniz motorları yüksek devirlerde bile çok uzun sürelerle çalışabilirler.
5-Birinci ikinci üçüncü dördüncü bakım derken araç 70-80-90 binlere ulaşır ve filtreden dolayı ciddi bir güç kaybına uğrar.Geç çalışmaya başlar.Çünkü görevini yapmayan filtre yüzünden manifolt ve silindr kapagı iyice tıkanmış, siboblar,kayıtlar,hatta segmanlar aşınmıştır.
6-Mecbur kalıp silindir kapağını söktüğünüzde kapak revizyondan geçer,sibob ve kayıtlar değişir.Aracın ilk çalışması biraz düzene girse de gerçekte sorun çözülmemiştir.Çünkü segmanlardaki aşınma,kapaktaki revizyon ile uyum göstermeyecek ve çekiş kaybı bu kez uyumsuzluk yüzünden artmaya devam edecektir.Buradan çıkacak sonuç şudur:dizelin akcigeri olan filtreyi sık sık değiştireceksin.Değiştirtmeyeceksin bizzat değiştireceksin.Buna dikkat edersek kapak revizyonu söz konusu olmaz.
6-Aracın enjektorlerinin kullanım ömrü yakıt kalitesi ile yakından ilgilidir.normal mazotla kullanılmış olan araçların motoru kükürt yüzünden daha fazla aşınacağı gibi enjektörler de aşınacak ve püskürtme düzensiz şekiller gösterecektir.Euro dizel yakıtla enjektör ömrü 100 ile 150 bin km arasında sağlıklı olarak devam edebilir.Kim ne derse desin turbo yada common rail araç yakıtı seçer.Yakıtı aynı yerden,mümkün olmadığı takdirde aynı dağıtımcının başka istasyonundan almakta büyük yarar var.Bazı dağıtımcıların yakıtları gerçekten daha verimlidir.
7-Bizde hiç bir otomobil servisi enjektor tamiri yaptırmaz.markalara göre 500 YTL den 2.500.00 YTL ye kadar fiyatlarla enjektor değişimi yapılır.Oysa ki özellikle Avrupa araçlarda kullanılan bosh enjektörlerin bir çok modelinin orijinal kit ile tamiri mümkündür ve sonucunda yenisi ile aynı kalite elde edilir.Hatta bu sözlediklerimi bir çok otomobil tamircisi bilmediği gibi bilenlerin de işine gelmez.
8-Dizel araç iyice ısıtılırsa performansı artar.
9-Dizel araç yoğun trafikte yüksek devirlerde kullanılmamalıdır.Sakin bir sürüş tercih edilmelidir
10-Otoyol kullanımlarında aracı ani gaz kesmemeye dikkat ederek istediğiniz kadar zorlayabilirsiniz.Özellikle serin yaz akşamlarında tadına doyulmaz bir keyif verir.Sert kullanımlarda dizelin yapısı gereği bir miktar yağ eksiltmesi normaldir.ve 500 km lik bir yolu ortalama 170-180 km ile gitmişseniz menzile vardığınızda yağ çubuğuna bakmanızda ve aracı bir süre rölantide çalıştırmanızda fayda vardır.
11-Dizel araç satın alacaksanız bunları bilmeyen bir sürücünün kullandığı aracı satın alırken iki kere düşünün derim.İlle de alacaksanız masrafına katlanın,manifoldu söktürün ici ayna gibi tertemiz ise o zaman alın.
Sonuca geldiğimizde ben bunları yaşadım,öğrendim,hava filtresini kendim değiştiryorum.Bir filtre 15 YTL.Aracım 210.000 km de ve satmayı hiç düşünmüyorum.Her sürüşümde daha fazla tutku ile bağlanıyorum.Sakin kullanırsam,yol uygunsa bir depoyla(60 lt)1200 km yol yapabiliyorum.Süratli
ve seri kullanımda 850 km nin altına hiç düşmedim.Araç kendisini 1,5 kere amorti etti.
Savaş KAYAN
 
Karanlığa küfredeceğine,bir mum yak.
Kullanıcı avatarı
ozanakif
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 96
Kayıt: 10 Kas 2009, 00:12
Ad Soyad: Ozan AKİFOĞLU
Nereden: Erzurum
Arabanız: 2004 TDI Fabia

İleti jamesdean » 27 Nis 2010, 14:25

Aracı en düşük / en yüksek kullandığı devirleri de yazsa iyi olurmuş.. Çünkü Turbo araçlar için çok düşük ve çok yüksek devirlerin zarar verdiği dilegelir...Mesela 60 Lt ile 1200 KM ( 0,155 kr/1 KM ) yaparken nasıl yaptı. ( Bana göre çok yakmış ama )
Kullanıcı avatarı
jamesdean
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 510
Kayıt: 25 Mar 2010, 14:33
Ad Soyad: Skoda Fabia TDI CL Sedan
Nereden: Bursa
Arabanız: FABIA CL

İleti ozanakif » 27 Nis 2010, 14:56

Yazının başında bu bölümde vardı konu ile ilgili değil diye düşündüm ve eklemeye gerek duymadım.Kusura bakmayın :)
''

ben 2001 model 1.9 DTI Megane kullanıyorum.1957 Chevyden Mercedes e kadar bir çok otomobilim oldu ve üçü Renault''
1.9 Dizel Renault aracı bilmiyorum yakıtı konusunda yorum yapamam.Devir konusunda hemfikiriz.Forumumuzda da defalarca yazıldı zaten.
Ben aracımı ilk aldığımda bu yazıyı okumuştum.Yazılanlar mantıklı bence pek gerçekdışı gözükmüyor.Bu sebeple ilk 3.000 km.'yi doldurduğumda filtre aldım ve kendim değiştirdim.Yazı size de mantıklı geldiyse sizlerinde değiştirmesini tavsiye ederim.
Konuyu açarkende ben okudum hava filtresini 3000 km.'de değiştiriyorum, belki birkaç arkadaş daha yazılanlara hak verir ve değiştirir diye düşünmüştüm.Zatem öyle pahalı bir parça da değil

:idea:
Karanlığa küfredeceğine,bir mum yak.
Kullanıcı avatarı
ozanakif
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 96
Kayıt: 10 Kas 2009, 00:12
Ad Soyad: Ozan AKİFOĞLU
Nereden: Erzurum
Arabanız: 2004 TDI Fabia

İleti MUSTAFA27 » 19 May 2010, 11:23

ben de katılıyorum hava filitresi tdi motorlar için önmeli çoğu servis motoryağını açık kulnıyor bu benim başıma geldi,servise dahi gitseniz
kapalı yağ yanınızda götürürün inanın yağ eksilme olmayacak.deneyim ve tercübe yaşayarak öğreniliyor yağ ve hava filitresi tdi ler için hayati önem taşıyor bu konuya dikkat ederseniz birmilyon kilometre yapan otobüs
ve dizel araçlar var onlar yağlarını ve hava filitrelerini yanlarında taşır uzun yol şoforleri bu konun uzmanları aslında
her hafta yağ seviyesi kontrolünü ihmal etmeyin servis nediyor biliyormusunuz yağ biterse yağ lanbası yanar uyarırdiyor.peki yağsız çalıştığı o dönemlerde motora ne kadar zararverdiğini hesaplamıyor.niye para para para hepsi napolyon olmuşlar. :idea: :D
MUSTAFA27
Yeni Üye
Yeni Üye
 
İleti: 5
Kayıt: 18 May 2010, 13:20
Nereden: Gaziantep
Arabanız: fabia tdi 2006

İleti quickcan » 19 May 2010, 16:04

peki hava filtresi tıkalı olunca toz girermi? sonuçta tıkalı iken hava miktarı az olur çekişte düşer ama toz giremez.. zannetmiyorum yani.. :S bu arada benzinliler içnde bi yazı varsa gönderir misiniz?... hava filtresini spor filtre ile değiştirebilirsiniz o daha iyi sonuç verir..


OCTAVIA
V
ıRS
Kullanıcı avatarı
quickcan
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1259
Kayıt: 04 Kas 2009, 01:06
Ad Soyad: Can ÇAKMAK
Nereden: Ankara
Arabanız: 2005 Octavia A4 Ambiente Plus

İleti lazianke » 19 May 2010, 16:20

trabzonda taksi durağında 250 bin yapmış ve hiçbir sorun taşamamış tdi ci bir taksici kendisinin 5000 km de bir hava filtresini değiştirdiğini söylemişti. tdi iiçin hava filtresi çok önemli bir parçadır...
lazianke
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 288
Kayıt: 01 Tem 2006, 07:29
Ad Soyad: Ömer
Nereden: Rize


Fabia



Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 14 misafir