MAZOTKOLİK OLMAYA BAŞLAYAN 1.4 TDI ARACIM İÇİN ÖNERİNİZ

Forum kuralları
Forumlarımızda siyasi, dini yada toplumun hassasiyeti bulunan konulara değinmek yasaktır.

MAZOTKOLİK OLMAYA BAŞLAYAN 1.4 TDI ARACIM İÇİN ÖNERİNİZ

İleti umutgiray » 05 Oca 2012, 15:07

kışında gelmesiyle birlikte yakıt sarfiyatında bir artış bekliyordum. ama ne artış. son zamanlarda ortalama ş.içi yakıt tüketimi 6,5 litreden aşağı düşmez oldu. hani hava soğuk tamam yarım litre artar, kışlık lastik yarım litre artar, ama bu kadar da olmaz heralde. bir depoda eskiden 800 km civarı ş.içi yapan araba 650 km yapmaya başladı. aynı marka aynı benzinlik aynı pompa. her defasında depoyu fullerim yarım yakıt almam :oops:
bakımları düzenli. 8.000 km civarı yağ değişimi yapar mutlaka filtreleri yenilerim. bakmaya çalışırım arabaya yani. aracı kullanırken çok sıkıştırmadan ama boğmadan orta karar kullanırım.


araç 2004 model 1.4 tdı combi. 120.000 km.de


şimdi gelelim sadede

bu artışın sebebi nedir acep ?

1- enjektörler
2- baskı balata
3- akü
4- kulanım şekli
5- yakıt markası (shell eurodisel)
6- havanın aşırı soğuması ve sürekli buz üzerinde yolculuk
7- kullanılan yağ (mobil 1 esp 5-30 )
8- ?
 
Kullanıcı avatarı
umutgiray
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 740
Kayıt: 06 Nis 2010, 16:57
Ad Soyad: SALİH TEMİZ
Nereden: Ankara
Arabanız: WW Jetta Comfortline 2011 1.6 TDI Ot.

İleti SARACOGLU » 05 Oca 2012, 15:20

Km fazla ise enjektörleri değiştirmende fayda var.
egr boruları ve bogaz kelebeğinide temizlettir.
yakıtın düşer
bende bu şekilde kurtulmuştum fazla yakıttan
birde işini bilene baktır bu durum tam ustalar için ballı kaymak işi adamın aklında ne varsa onu değiştiriverir:)
günahını almak gıbı olmasın ama bazen 50 tl işlemi 500 liraya çıkarıyorlar.
SARACOGLU
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 254
Kayıt: 28 Eyl 2011, 13:46
Ad Soyad: abdurrahman saraçoğlu
Nereden: İstanbul (And.)
Arabanız: fabia 1.4 16v elegance

İleti HTP » 05 Oca 2012, 15:30

Dizelden anlamam ama kilometreye göre birtakım ehven bakımların yapılması gerekebilir. Yukarıda Abdurrahman beyin söylediklerine ilave olarak aklıma carbon clean işlemi geliyor ama onuda Onno usta 100 bin km üzeri arabalara tavsiye etmiyordu. Zaten işini bilmeyen birine gidip 300-500 lira harcayınca ekonomik olmuyor. O paraya 2000 km yol yaparsın öncelikle ekonomik bir çözüm aramanı tavsiye ederim.
Bu arada 6.5 litrelik bir harcama bence çok güzel özelliklede şehir içi ve kış döneminde.
HTP
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 208
Kayıt: 24 Nis 2008, 14:00
Ad Soyad: ibrahim çakır
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: Skoda Fabia 1.2 HTP

İleti umutgiray » 05 Oca 2012, 15:42

yol ve hava şartlarına bağlıyordum ama benzinli araçların yakıt tüketimine yaklaştı veya geçti artık.
sabah kontağı açıyorum 3-5 dakika beklemeden sonra hareket ediyorum. gittiğim yol yokuş yukarı sürekli, araba ısınmadan vuruyorum yokuşlara. toplam kat edilen mesafe 19 km gidiş 17 km dönüş. (gidiş ve dönüşte güzergah farklı) ankarayı bilenler için güzergah: sabah saimekadından karaağaç a oradan samsun yoluna devam edip çankayaya; akşam dönerken tuzluçayırdan miskete oradan saimekadına. güzergahlar sıkıntılı çok sayıda ışık ve yokuş var ve tabi yoldaki buz tabakasıda cabası. (dün akşamda allah korudu araba kaydı gitti buzda son anda kurtardım yoksa arabayı kucağımıza alıyorduk)

hani banamı takıntı oldu bilmiyorum bu yakıt olayı. arkadaşlar ben kmde 16 kuruş yakıyorum yok ben 18 kuruş yakıyorum yok şu kadar yok bu kadar derken benim bu şartlardaki yakıt tüketimim normal olmasına rağmen (25,16 tl / 100 km = 0,252 tl / km, yakıt litre fiyatı 3.87 tl pek normal değil gibi) benimmi psikolojim bozuldu yoksa gerçekten araçta bir sıkıntımı var öncelikle bunu anlamak istiyorum.

usta konusuna gelince tanıdığınm bir usta var sürekli gittiğim. bakım zamanı geldi sayılır. bakıma kadar kafamda veya yakıtta çözemezsem artık ustanın şefkatli kollarına kendimi bırakıcam :D en mnatıklı şeçenekten başlayarak çözmeye çalışıcam.
tabi buradaki tespit ve önerileriniz benim için son derece önemli.
Kullanıcı avatarı
umutgiray
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 740
Kayıt: 06 Nis 2010, 16:57
Ad Soyad: SALİH TEMİZ
Nereden: Ankara
Arabanız: WW Jetta Comfortline 2011 1.6 TDI Ot.

İleti skodaizm » 05 Oca 2012, 16:55

Soğukta çok yakma normaldir. Soğuk motor, yokuş yukarı hareket, buz üzerinde her nekadar kış lastiği olsada yolu patinaj ile tutması vs. vs. sebepler ile yakıt artışı olağandır.

Yine de baskı balatayı bir kontrol edin.

Kullanıcı avatarı
skodaizm
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1972
Kayıt: 14 Ekm 2009, 22:28
Nereden: İstanbul (Avr.)
Arabanız: 2007 A5 1.9TDI Octavia Combi+1994 Forman

İleti hakanerdogan » 05 Oca 2012, 19:46

http://pics2.tdiclub.com/gwillie/VW/Sba ... AN101b.htm


(havalar ciddi soğuk, ben ellemezdim)
hakanerdogan
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1297
Kayıt: 28 Haz 2006, 17:08

İleti haydew » 05 Oca 2012, 22:45

6,5 lt normal kış dönemleri benim araçta aynı değerleri yakıyor ( Aynı model araç var). birde kullandığınız mesafe kısaysa 7 lt kadar çıkması normal.
Kullanıcı avatarı
haydew
CLASSIC
CLASSIC
 
İleti: 83
Kayıt: 26 Ekm 2009, 21:20

İleti umutgiray » 06 Oca 2012, 09:50

hakanerdogan yazdı:http://pics2.tdiclub.com/gwillie/VW/Sballintake/INTAKEMAN101b.htm


(havalar ciddi soğuk, ben ellemezdim)
.


Hakancım baktım attığın linke bizi aşar. senin gibi ustaların işi bunlar. yoksa bunları yapacak bilgide malzemede bende yok. bana biraz takıntı oldu bu yakıt değerleri anladığım kadarıyla.

ana bundan sonra araba ne yakmış diye bakmak yok artık. ne yakarsa yaksın nihayettinde keyfiyet meselesi diye düşünücem ve biraz daha sıkıştırarak kullanıcam ki yaktığını hak etsin :roll:

kış bitsin o zaman bakıcam ve bir karar vericem artık yakıt durumuna


cevap yazan herkese teşekürler.
Kullanıcı avatarı
umutgiray
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 740
Kayıt: 06 Nis 2010, 16:57
Ad Soyad: SALİH TEMİZ
Nereden: Ankara
Arabanız: WW Jetta Comfortline 2011 1.6 TDI Ot.

İleti mustklc » 06 Oca 2012, 09:55

boğaz kelebeği olmaz araç dizel.
bu havada benim araç da çok yakıyor. ev ile okul arası 5 km falan. bir yokuş çıkıp bir yokuş iniyorsun. okula varana kadar hararet 90 a varmıyor. 3. vites üstüne çıkamıyorum, dur kalk. sıcaklık sıfırın altı. ben 7-8 lt görüyorum.

şehir içi 4 yakıyorum, şehir dışı 2 bilmemne diyen yalan söylüyor ya da dümdüz 20 derecelik sabit sıcaklığı olan bir yerde yaşıyor sanırım. şehir içi 5 lt tüketim ancak konya gibi dümdüz yere görebiliyorum. millet yokuş görmemiş, bol keseden sallıyorlar.

bahsettiğin güzergahı biliyorum hep yokuş -iniş, sıkma canını 6,5 iyi bence.
WEB TABANLI ÇÖZÜMLER:
http://www.webkod.com/
BLOG:
http://www.webkod.com/blog/
Kullanıcı avatarı
mustklc
SCOUT
SCOUT
 
İleti: 2939
Kayıt: 06 Tem 2010, 19:13
Konum: Kırşehir
Ad Soyad: Mustafa KILIÇ
Nereden: Kırşehir
Arabanız: Skoda Fabia 1.4 TDI Classic

İleti hakanerdogan » 06 Oca 2012, 14:09

mustklc yazdı:şehir içi 4 yakıyorum, şehir dışı 2 bilmemne diyen yalan söylüyor ya da dümdüz 20 derecelik sabit sıcaklığı olan bir yerde yaşıyor sanırım. şehir içi 5 lt tüketim ancak konya gibi dümdüz yere görebiliyorum. millet yokuş görmemiş, bol keseden sallıyorlar.


Boş konuşuyorsunuz. Kusura bakmayın ama yaptığınız öyle. Üstüme alınıyorum zira 3.3-3.8 lt arası tüketiyorum belirgin güzergahımda, en kötü şartlarda ise 4.2-4.3 lt'yi geçmiyor. Siz de bunu mevcut ahvallerinizden ötürü beceremeyip çamur atıyorsunuz. Bir akademisyene şahsımca yakıştıramıyorum.

Yıllardır burdayım, arabam ile 100 bin km'ye bizzat merdiven dayadım, her şeyini bir kullanıcı çerçevesinde biliyorum ve maddi olanaksızlardan ötürü az yaktırmaya ekseri çaba sarf ediyorum. Bunun kimse tarafından yalanlanmasına izin veremem. Sağ koltuk boş, beklerim ayrıca.

Yolum uzun ve düzgün, Ankara'da yaşıyorum, burası taşra değil, bir tutmayın lütfen, bu farklari idrak edecek kapasitede olmanız lazım çoktan bir eğitmen olarak, benden daha bile çoğunu bilmeniz kuvvetle olası çevresel kondisyon etmenlerinin.
hakanerdogan
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1297
Kayıt: 28 Haz 2006, 17:08

İleti hakanerdogan » 06 Oca 2012, 14:33

Aşağıda, geçmiş yıllarda, diğer Skoda forumunda bir yaz zamanı yaptığım ölçümü koyma ihtiyacı hissettim sayenizde, uğraştım ettim buldum. Metin her şeyiyle bana aittir ve tüketim değerleri günümüz verileri ile düzeltilmiştir.

Şu kış günlerinde ise aşağı yukarı %15 fazlasını tüketiyorum.



Buyrunuz;



Rotamız klasik. Ankara Eryamanevlerinden start alıp, yine aynı yerde biten bir seyahattir. Yani başlangıç ve bitiş noktamız aynı olduğundan rakım farkı gözetilmeyecektir, rakım etmeni tarafımızca yok edilmiştir.

Ölçüm oldukça titizlikle yapılmıştır, bütün karşılabileceğim çamur atmalara cevap verilecek kapasitededir. Ona göre çamur atmadan evvel iyi düşününüz zira tahammülüm yoktur.

Evden öğleden sonra çıkılmıştır, 28 derece sıcaklıkta sıcak güneşli bir Ankara günüdür. aracı çalıştırınca karşılaştığım sürpriz ciddidir, buyrunuz:



Petrole kadar gidilir. Tabi gidiş ölçümümüz marş ile çoktan start almıştır. Eryaman içersinde asla 3.vitesin üzerine çıkılamaz yollardan geçilerek (rotamı 2 km uzatmıştır) Şeker Shell'e varılır. (neyse ki bitmeden vardı) mazot alınır.

Ardından geri Ayaş yoluna, esas rotama çıkmak için 3 ışıklı bir kavşak 3 ışıktada dur kalklar ile dönülür yola çıkılır. Önceki sayfalarda yazdığım teknikleri uygulamak sûreti ile yol alınmaya başlanır. İyide oluyor yavaş gidince, zira her yer radar.

Fakülteye varana kadar 9 ışıkta durmuşum. Bir kağıda tik attıydım her duruşumda. Tabi benzinliğe girip bir defalıkta start-stop-start yapmış idik.

Trafik nispeten yoğun fakat akıcı idi. Bu seyahatin hemen rakım verilerini girelim.

Eryaman'da bulunduğum yerde rakım: 822 metre

Fakülte rakımı: 863 metre

(kaynak doğrulaması veya rota uzunluğundaki şüpheler için detaylı bilgi konusunda bana danışıp, Google Earth'den sağlama yapabilirsiniz)



Varış verilerimize geçelim resimleriyle.

Seyahat boyunca tüketilen yakıtın 100 kilometreden cinsi.



Seyahatin ortalama hızı (benzinlikte geçen süre 0 km/s olarak sayıldığından düşürüyor.)



Geçen süre seyahat boyunca



Kat edilen mesafemiz:







Varış anında dış sıcaklık:



================================================== ============================================



Varıcağımız yere vardık. Nazarımca çok yaktı, bazen araç sollamak durumunda kaldım veya önümde otobüs durdu, yavaşla hızlan falan oldu, o zamanlar anlık tüketim ekranı 5-6 lt gibi sapık değerler yazıyor, ortalamamı yükseltiyordu.

Gelelim varış verilerimize. Bu sefer yüksek rakımdan alçak rakıma gideceğiz. Fakat çok kötü, aleyhimize çalışan bir faktörümüz vardı. GECE. Mecburen ışıkları yakmak zorunda kaldım. Nerden bakılsa CD çalar ile birlikte 0.1 lt falan yükseltmiştir tüketimimi. Bu arada gidiş geliş boyunca 4 camda 4'er parmak açıktır.

Fakülteden çıkıp aynı rotadan geri yola koyuldum, fakat gece olduğu için hiç bir ışıkta durmadım, sadece bağlantı yollarında biraz yavaşlamak durumunda kaldım 3. vitese düşmem gerekti. Tekrar 4'e çıkmak için çok yakıt harcıyordum.

Otoparkta durulduğu an resmedilen veriler aşağıdaki gibidir;

Kat edilen mesafe (22 km'dir, sabah ki seyahatten 2 km eksiktir zira mazot almak için petrole gitmiştim)



Ortalama hız (sabahkinden yüksektir zira mazot almak için durmuştum sabah)



Geçen sürede haliyle düşüktür.



Sıcaklık 23 derecedir.



Ve varış ortalamamız, 2.9 litredir.



Depoda kalan yakıt göstergeden görülmektedir, sahibi olarak tahminim 8-8.5 litre yakıtımız var. Menzilimiz ortada.

(Bu verdiği menzili sadece geliş ortalamamdan vermemektedir, son 50 km ortalamasından vermektedir. Yani hemen hemen rakım farksız olan seyahatimden, ki bu 46 km'dir 50'ye çok yakın, vermektedir.)




================================================== ====================================


Gelelim matematiğine işin. Yani biz asıl git-gelde, rakım farksızda ne yaktık Ankara'da.

Gidişin matematiği;

Toplam geçilen mesafe: 24 km

Toplam tüketilen yakıt: 24 km'lik ilk seyahatte yakılan yakıt miktarı 24.3,3/100=0,792 lt.

TL cinsinden ederi:0.792.3,66=2.89 TL

Gelişin matematiği;

Geçilen mesafe: 22 km

Toplam tüketilen yakıt: 22.2,9/100=0,638 lt

TL Cinsinden ederi:0,638.3,66=2,33 TL



TOPLAM VERİLER;

-46 kilometrede 1,43 litre motorin tüketilmiştir. Bunun 100 km'deki (yani yol bilgisayarı) hesabı;

143/46=3.108 lt/100 km'dir.

Km başına kuruş hesabı ise 11,3 kuruştur.


Yol bilgisayarı yanlıştır tarzı çamurluklar için lütfen geçmişimi kontrol ediniz, %99.9 doğru ölçtüğünü ispatlamıştım.


İster şehir içi deyin, ister dışı... Gidin uzay yolunda yapın gelin ispatlayın adil ölçümler kullanın, ispatlayıp bana yalancısın deyin, boynum kıldan ince. Kendim gibi ölçülmüşünü kabul ederim. Ne kibir yaptımsa.

Aracım sınıfının en panzer nitelikli, üst donanımlı (4 hava yastığı, ABS, TDI makine, tam boy stepne, sedan kasa vs...) bi çeşididir. Yüce oto'nun verdiği kantar ağırlığında 1206 kg gözükmektedir boş, benimle birlikte 1290 küsür, 1.3 ton civarındadır.

Mühim Faktör: Paranın bu araç ölçülerinde satın alabileceği en düşük yuvarlanma dirençli Good Year Efficient Grip lastikler rol oynayabilir.
hakanerdogan
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1297
Kayıt: 28 Haz 2006, 17:08

İleti jamesdean » 06 Oca 2012, 15:57

Hakan Erdoğan Üstad,
Ben bu yüzden forumdan üyeliğimi sildirdim. Sonra yine üyelik yeniledim vs..
..
Forumda insanlara yardımcı olmak amacıyla, iyiden örnek verme çabası içindesindir. Herkesin vakti değerli, uzun uzadıya fikirlerini paylaşırsın insanlara yardımcı olmak hasebiyle...Yardım da alırsın yeri geldiğinde neyse :
Sonra yaptığın yorumun altına bir bakarsın, '' Hadi be Sende ! Adamsendeci ! Sallama ! Yavaş ! Yuh ! Yalancı'' gibi üstü açık veya kapalı yorumlar gelmeye başlar...
...
Tek Tek gittiğim yolu, hava ve yol durumunu, aldığım yakıttan , motor yağına ve lastiğimin markasına kadar ayrıntılı bir şekilde Yakıt Tüketim Verilerimi paylaştım...Ama baktım ki, göstergen bozuk diyorlar ve yalancılıkla itham ediliyorum...

Kendimizi bu şekilde tatmin ediyoruz sanıyorlar : ) 10 Paragraf yazı yazmışım mesela ! İşim gücüm yok kendimi tatmin etmek için yarım saat foruma yazı yazacağım ! Böylelikle yorum falan yapmamaya karar verdim. Nasolsa herkes Prof, herkes uzman !
Diyorum ki içimden Size Yardımcı olanda kabahat ! Banane ulan !
Kullanıcı avatarı
jamesdean
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 510
Kayıt: 25 Mar 2010, 14:33
Ad Soyad: Skoda Fabia TDI CL Sedan
Nereden: Bursa
Arabanız: FABIA CL

İleti hakanerdogan » 06 Oca 2012, 16:10

Gerçekten çok boş şey yazılabiliyor kimi zaman kimi üyeler tarafından ama bakıp hakikaten boş şeyler diye benim de yorum yaptığım yahut hiç yapmadığım konular var. Ama bu konu bu ithamları hak etmiyor.

Ama be kardeşim, hani çıkıp tek mesajla "11 kuruş yakıyorum" deyip arazi olsam de ki yalancısın, de ki provakatörsün.

Lakin "sallıyorlar, imkansız" vs... gibi yorumların da buradaki tanıdığım çoğu insan layığı değil. 1.9 TDi makinesini bilmesek yalan diyeceğim, kardeşim dizel makine bu işte, huyuna gidince az yakıyor. Burada bu yorumları gör, arkasına "sallıyor" de git...

Bence normal olan, insanın yapması gereken "neden, nasıl, ne şartlarda???" gibi sorularla analiz yapmasıdır. Hani bu tarz ithamlarla döneceğine "acaba nasıl yapıyorlar?" diye başlanabilir işe. Biz o zaman konu başlığı altında herkese açık biçimde görüp de cevap vermezsek namerdiz.
hakanerdogan
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1297
Kayıt: 28 Haz 2006, 17:08

İleti mustklc » 06 Oca 2012, 16:22

hakan kendin yazmışsın, eryaman-fakülte arası diye

Eryaman'da bulunduğum yerde rakım: 822 metre

Fakülte rakımı: 863 metre


bu da arasında aşağı yukarı 40 metre yapar.

benim inip çıktığım yer arası 2 derece sıcaklık farkı var, yani aşağı yukarı 600-700 metre fark var.
inanmayan varsa gelsin sağ koltuk da boş arka koltuk da boş. gelin mangal yakarım size bu kadar lafın üstüne

sen az yakmak için canını dişine takıyor olabilirsin, gaz pedalına az az dokunuyor yokuş aşağı basmıyor olabilirsin. işin tekniğini biliyor olabilirsin.

ancak ben de dahil pek çok arkadaş, ortalama kullanıyoruz. yeri geliyor basıyoruz, yeri geliyor arkada 3 kişi oluyor.


bu şartlarda bu yakıt tüketimi bana normal.

ancak madem ki sen az yakıyorsun, "ben şu kadar yaktım ehi ehi..." diyene kadar, NASIL AZ YAKILIR? bunun tekniklerini yordamını yazsan da , buradaki arkadaşlar da faydalansa?

sen ve senin gibiler ancak ve ancak ahkam kesiyor,gündelik hayatta, iki lafı bir araya getiremeyen asosyal , titrek tipler olarak bu ve bunun gibi ortamlarda millete tepeden konuşuyor, cımbızla laf veriyor....


e hadi kardeşim, madem birşeyler biliyorsun anlat o zaman, anlat ki biz de öğrenelim.

benim akademisyenliğime, eğitmenliğime çamur atmışsın. ben bildiğim her şeyi öğretiyorum, hiçbirşeyi gizlemiyorum, millete tepeden konuşmuyorum, 100-150 kişilik anfilerde bağıra çağıra bildiklerimi aktarıyorum, orada burada ahkam kesmiyorum.

beğenmeyen varsa hodri meydan, adresim kırşehir-kaman. buyuran buyursun gelsin, çayla göndermem, yemek de veririm.
WEB TABANLI ÇÖZÜMLER:
http://www.webkod.com/
BLOG:
http://www.webkod.com/blog/
Kullanıcı avatarı
mustklc
SCOUT
SCOUT
 
İleti: 2939
Kayıt: 06 Tem 2010, 19:13
Konum: Kırşehir
Ad Soyad: Mustafa KILIÇ
Nereden: Kırşehir
Arabanız: Skoda Fabia 1.4 TDI Classic

İleti hakanerdogan » 06 Oca 2012, 16:49

Çamur atmıyorum ki, yersiz buluyorum. Kime ne ahkam kestimse de affola. Sadece kendi dar çapımca olanı veya bildiğim olması gerekeni söylemişimdir. Ama "sallıyorlar" gibi yorumlar ağır kaçıyor. Haliyle karşınızdaki insan da size sıhhatli yorumlar yapamıyor olacak.

Konuyu uzatıp ortamı germek yerine önceden (yaklaşık 2 sene evvel) buradaki soğuduğum ortam sebebiyle paylaşmayı düşünmediğim ama artık elzem olduğuna inandığım, ne biliyorsam, öncesinde her nerede ne yazmışsam bulup, düzeltip ekliyorum.


Nasıl az yakarız?

Bu durumun her motor için genel geçer bir açıklaması yoktur. Başta Otto ve Diesel olmak üzere birbirinden alakasız iki çeşit motor var zaten. Ama yinede bir şeyler karalamaya çalışayım.

Öncelikle motorunuzun özelliklerini ve tepkilerini gerçekten iyi bilmek gerekiyor ve olayın birde psikolojik boyutu var, arkamdan gelen gökdelen gibi dorseli Axor selektör çakıp duruyor diyelim, asla sinirlerinizi bozmayın, bu yüzden disiplinden kopacaksanızda hiç başlamayın bence zaten bu işe. Basmazsan 3.5 yakar, bassam 5 yakar nolacak sanki diyip fazla tınmam derseniz, bu işten zevk yerine zul duymaya başlarsanız zaten ben ve anlattıklarım size saçma sapan şeyler gibi gelecektir. Ama artık cidden koymaya başladı bana, hem hız cezaları hemde yakıt fiyatları. Uzun vadede güzel tasarruflar elde edilir. Tabi görece "güzel" tasarruflardır bunlar. Günde 100 km bindim, 1.5 litre az yaktım bana 5.5 TL bırakır. 10 günde 55 TL. Bana iyi para ama zenginsen kasma. 10.000 km de 550 lira.

Şimcik, baştan bütün pasif tüketim artırıcıları yok etmek lazım. Örneğin gündüz far falan yakmam abi burası Belçika değil, tasvip etmiyorum tabi ama bence far açmayın. Daha sonra hava karardığı zaman farları açacağız değil mi? Bu beraberinde bir çok ampül yakacak.

Ön ve arka parklar, plakalıklar, içerideki tüm gösterge torpido aydınlatmaları vs...


Torpido aydınlatması en kısıkta olsun.

Öncelikle ön parkları LED yapın, plakalıkları LED yapın ve Xenon kullanırsanız iyi olur. Xenonlar hem daha iyi aydınlatır ve daha az elektrik çekerek çalışır, çok daha az. Yaz-kış arabayı çalıştırıp hareket etmeden evvel (turbo ise) max. 30 saniye bekleyin ve derhal harekete geçin. Ben atmosferik bir arabada saniye beklemezdim.


İlk harekete geçer geçmez gaza yüklenmeyin. Ve asla düşük viteslerde araca fazla çevirtmeyin. (dizelde 3000 gibi mesela, bir TDI 3000 devirde asla şehir içinde ihtiyaç duymayacağınız kadar güç üretir, alt viteste bu gücün bir anlamıda yoktur zaten)

Tabi aracınızın bakımlı da olması lazım, yani yağının çok kıral bir yağ olması gerek. Rastgele 10-40'tır her arabaya uyandır Castroldür kıraldır paşadır şeklinde bir hareket bilmiyorum, TDI için uygunsuzdur. Bu ne demek peki? Turbo yağlamasında zaafiyettir (tabi bunlar çok düşük %'ler ama yapacağımız tasarrufta ben her 100 km'de 0.2 litrenin hesabını yapıyorsam onuda yaparım) Yağ tam spesifikasyona uyacak ki, rahat kaysın, ince yağ olsun dirence binmesin silindir. Açın bakın hurdacılar sitesinde kapağı sökülmüş bir 1.4 TDI'ın ne kadar aslında küçük, avuç kadar bir makine olduğunu göreceksiniz. Her şeyin önemi var.

Yakıt filtresini max. 25-30 bin km'de bir değişirim. Eskimiş filtre her zaman çok yaktırır. Yani anlatmak istediğim araba ilgili ellerde olacak, titiz bakılmış olucak.

Bunları niye anlatıyorum, 15.000 km'dir yağı filtresi değişmemiş adam çıkıpta bana yalan sölüyon 5 litreden aşağı yakmaz demesin diye.

Neyse, konumuza dönelim. Arabayı bitirdik, gelelim insan faktörüne. Birincisi arabada 4-5 kişi iseniz bu durum daha önemli bir hal alır, 100 km'de bir 0.5 litre eklemek lazım üzerine TDI için konuşuyorum. Bunu belirteyim.

Şöför faktörü. Olayın %75'idir yani bence. Biraz bu konudaki teknikler mi desem teknik değil aslında tarz yani, bilimsel bi açıklama falan değil sadece 96.000 km lik Fabia TDI tecrübelerimden çıkardıklarımdır.

Gereksiz her ağırlıktan kurtulun. Asla bir ajandayı bile küçümsemeyin.

Buradan sonra anlatacaklarım 1.4 TDI içindir. Zira her araba farklı, mesela ben Frontera'da en güzel tüketimi 1300-1500 devirlerde yakalardım...


Öncelikle dur-kalk trafiğindeki tepkileriniz mühim. Metre metre ilerleyen trafikte sürekli debriyaj+gaz yapıcaksınız. Gaza yarısına kadar basıp cihazı 2500-2750 devre çıkarırsanız zaten olay bitmiştir Debriyajınızı öyle iyi tanıyacaksınız ki, resmen volan baskıyı okşayacak kalkışlarda. Böle tın tın tın yeni uyanmış köpek gibi ağır ağır kalkacak araba. TDI için düzde 1250 (+-250 rpm) yeterlidir, istop ettirirsiniz, doğaldır, zira baskıyı iyi bırakamışsınızdır, yani debriyajı.

Arabayı okşaya okşaya çok minik bir titreme efekti alabilirsiniz, debriyaja biraz daha sakin davranın geçecektir, gazı azıcık ittirin hemen düzelir.


Öndeki araba gitti, bizde yukarda dendiği gibi harekete geçtik ya, trafiğin durumuna göre öndekinin duracağı vakti kestirin, ya hemen geri debriyaja basıp arabayı salın, ya da asla hızı artırmayın, 1. viteste hiç bişeye basmazsanız 10'la gider kendi zaten düzde anlık bi 5 civarı ile. Şayet baktınız trafik yürüyor, 1.viteste hiç anırtmayın, 1500 gibi 2 leyin, yine abartı bi eğim yokken tabi, 2 de sakin sakin trafiğin o sıkı akışında akmaya çalışın, 2. vitestede hiç bişeye basmadan istop etmeksizin gider 20 civarı bi hız ile.

Ve az ilerde trafiğin duracağını kestirdiğinizde sakın ola ki tam öndekinin kıçına girince frene basmak zorunda kalmayın, evvelden salın arabayı, sal abi, sürüne sürüne aksın... Zaten duracak. Resmen araç okşanacak.

Ve trafik açıldı veya açık bir yoldayız, nasıl ivmelenelim, zira yakıtın gözüne ivmelenirken koyar araba.

Şöyle ki, hop 1'de 30 2'de 60 3'te 80... Böle harıl harıl olmaz. O zaman yakar. 1. viteste arabayı azcık ittirir ittirmez 2 leyin, mesela 1. viteste 20 km hıza çıktıktan sonra, şanzıman biraz uzun gelecektir ve aracı zorlayacaktır diye düşünebilirsiniz, ama bunun önüne şöyle geçiyoruz, asla ve asla şiddetle gaz ittirmeyeceğimiz için motor karışım oranında sıkıntı yaşayıp boğulmayacaktır. 2. viteste yine ayağımız o kadar narin itecek ki gazı hızlanmak için, motor hiç titremeden bir bakmışsınız 2500 devre gelmiş, ama bunun için sabır lazım, ağğııııırrrr ağır devirlenecek. Hırrr diye yapacaksan olmaz o iş, çok yaptım biliyorum.

2. viteste max 2500'ü görünce 3'leyeceğiz, yine 3. viteste okşar stil 2500 devre gelicez, ve en son vitesimiz 4. vites.

4. viteste düzde mutlu mesut gider, rampa gelirse azıcık gaz ittirme ile devri 2250'nin biraz üzerine atmalıyız. Ama bu esnada çok yakacaktır. İşte benim anım anım anırdığım mevzu bu, yokuşa gelince gaz ittirmek veya vites düşürmek olmamalı, yokuştan önce meyil aşağı ise gaz kesip 0.0 okumak yerine bi anlık 2-2.5 görerek çoook rahat 4. vites devri 2000'den 2500'e atlar, 2500'dede rahat tırmanır zaten 4'te kuşkunuz olmasın. Yokuşun derecesine göre 4.5-7 arası okumak doğal anlık. Ama düşük devir yakalanırsan 12-14 okursun.

Sabit gidişlerde ise 4. vites yine çok ekonomiktir, inişi-çıkışı-düzü araba flextir, 2500 de tınmaz her şeye ve az yakar. Ama 5. viteste öyle değil işte, 5. viteste size tüm samimiyetimle söylüyorum ben 110 km'nin altında mutlu mesut gidemiyorum. Rampa görünce ya çok gaz ya da 4 istiyor. Tabi cihazı çok küçümsediğimi sanmayın gazı koduğum gibi o da .....na kor elbet hara güre titre mitre toplar ama yaktında...

Yazık gerek yok, biz okşar stil, dizel makinesini mazottan çok hava ile götürmeye çalışan insanlarız.

Dediğim gibi 5 uzun gelir. Biraz acele varsa ve yakıttanda feragat etmeyi gerektirirse ben 5 te 120'ye kitleyebilirim, zira 90 ile (ki öle rahat gitmez 90 ile, uzun 5. vitesin 2000 devrine tekabül eder ve ıkınır makine sabit kalmak istedikçe) arasında fazla fark yok. 90 yerine kastırıp 4'te 75'e sabitlerim.


Yol ilerde durmanızı veya ciddi yavaşlamanızı gerektirecekse bunu çok çok önceden sezerek o yere kadar ki mesafeyi beleşe getirin, gaz kesin, devir düşünce alın peygambere, tam artık fren zamanı gelince zaten mini bi fren dokunuşu ile duracaktır.

Hem yakıttan, hem balatadan tasarruf.

Gelelim anlık ekran ile seyahat durumuna. Asıl adama ekonomiyi yaptırtan bu mübarek olay işte, direk püskürtülenden oranlar şırrak diye verir yaktığını aynen.

Kimi yol olur ki dümdüzdür ama ayağınız biraz gazda kalmıştır, anlık 4.7 falan okursanız, çooook çok mini mini bir geri çekme yapın, yani çok az, hemen 2.x'lere düştüğünü göreceksiniz, çok yaşarım bu durumu, mesela rampa bitimlerinde artık geri gelmeli o ayak biraz. Tamam yol düzelir anlıkda düşer ama birazda siz düşmesine yardımcı olun ki ekonomi tam olsun.

Bir diğer karşılaşılabilecek durum ise devir 2000-2250 arası olsa dahi tüketim sapıtabilir, 8-9-10... gibi, derhal 3 leyip, daha az gaz vermeyi deneyin. Motor kasılıyordur, tüketim artık çok önemli değil, gerekli koşullar alt vitesten itibaren tekrar sağlanır.

Rampa iniş görünce hep uyanığız, derhal gaz kısacağız. 0.0 yazdırınca dizellerde kompresyon çok yüksek, iniş aşağı olsa bile devir kaybına uğraması muhtemel, o yüzden anlık 1-2 li bir şeylerde kalırsak daha sağlıklı olur.


Bakın bir diğer mevzu biz hızımızı aslında hep artırmak istemeliyiz en boş beleş yoldan. Yeri geliyor coğrafyamda 6-7 km'lik inişler oluyor, korkmayın, 5 leyin değecektir çünkü, anlık 2 seviyelerinde hızınızı artırmaya çalışın yer çekiminin yardımı ile, 160'lara kadar çıktığım oluyor kimi inişlerde bu şekilde, peki bu hız bize ne sağlar? Şunu;

Her inişi geri çıkarsınız. Geri çıkarken, rampaya sarılınca gazı biraz daha ittirin, anlık tüketiminiz mevcut ortalamanızın 1 litre falan üzerinde olmalı en fazla, ve hız kaybetmekten korkmayın, bu şekilde az yakarak zaten kendi hızımız olan 70'e kadar ne kadar geç düşersek o kadar kâr.


Bir de şu durum var, memlekete 2 gün kar yağar ama vatandaşım 4 ay kışlık lastikle gezer ve yaptığı her kilometrede gereksiz yere fazladan yakıp durur. Yuvarlanma direnci yüksek kış lastiği asfaltta arabaya fazla yaktırmaktan başka hiç bir işe yaramaz. Ya yuvarlanma direnci düşük kış lastikleri seçilmeli ya da getirdiği ek tüketime güvenlik gerekçesi ile katlanılmalı.


Tabi klima falan açarsanız zaten biraz artar tüketim, fazla açmamaya çalışın, 75 km gibi düşük bir hızda sağ ön camı iki parmak aralayın, birde sol arka camı aralayın ki pom-pom yapmasın, içersi gayet güzel oluyor idare eder bir sistem.

Olayı anlık tüketim ekranını açık tutarak kafada bitirmek o psikoljiye girmek lazım, bunu yaptıkça aracı tanıyacaksınız. Daha da az yakmaya başlayacaksınız. Dizel makinesi sabit devri sever, hava ile yürür. Belli bir devre ulaşıp sabitleyin ne yaparsanız yapın dalgalı kullanmayın benzinli gibi, sevmez. Kimi yolda 160'a çıkana kadar 16-17 yakar ama rampa mampa bilmem 160'e sabitle 6-7 ile gider. Sabit devir çok önemli dizelde.

İstop etmeden biraz beklemeyi unutmayın.



Yürüre mekaniğe iyi bakmalı, çekingen ve korkak bir sürüş tarzı ile bu değerler zor değil.


Olası bir çok eleştiriye maruz kalabilirim yazdıklarımdan ötürü hepsinin farkındayım. Fakat yıllık 30.000 km bileşik ortalama ile kullanıyorum son günler itibarıyla ve benim için artan yakıt fiyatları ile ilgili önem arz eden bir konudur.

Gün itibarıyla bir hesap yaparsak 100 kilometrede 4 lt. ve 5 lt. yakmanın farkına ilişkin;

4 lt; 30 bin x 0,14= 4200 TL
5 lt; 30 bin x 0,18= 5400 TL

Yani bu farklar günümüz sabitlenmiş yakıt fiyatları ile yıllık 1200 TL fark ediyor Bu sadece arabayı kullanım şeklinden ötürü edilecek tasarruf ve çok yüksek boyutlarda. (görece)

Ayrıca yakıt fiyatlarındaki artışın tüketime TL cinsinden marjinal etkisi ile 1500 TL yılda tasarruf edilebilir desem saçmalamış olmam.

1.5 milyara da gidin napıyosanız yapın iPhone alın
hakanerdogan
ELEGANCE
ELEGANCE
 
İleti: 1297
Kayıt: 28 Haz 2006, 17:08

İleti mustklc » 06 Oca 2012, 17:01

hakan a da teşekkür ederiz, bilgilerini bizle paylaştığı ve anlayışı için.
bir kusur ettimse affola. kimsenin kalbini kırmak istemem.
WEB TABANLI ÇÖZÜMLER:
http://www.webkod.com/
BLOG:
http://www.webkod.com/blog/
Kullanıcı avatarı
mustklc
SCOUT
SCOUT
 
İleti: 2939
Kayıt: 06 Tem 2010, 19:13
Konum: Kırşehir
Ad Soyad: Mustafa KILIÇ
Nereden: Kırşehir
Arabanız: Skoda Fabia 1.4 TDI Classic

İleti umutgiray » 06 Oca 2012, 17:09

KONU BAŞLIĞI ALTINDA GERRÇEKLEŞEN BAZI EYLEM VE SÖYLEMLERİ ESEFLE İZLİYOR VE ÜZÜLÜYORUM


HİÇ GEREK YOK BU TARZ ŞEYLERE
Kullanıcı avatarı
umutgiray
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 740
Kayıt: 06 Nis 2010, 16:57
Ad Soyad: SALİH TEMİZ
Nereden: Ankara
Arabanız: WW Jetta Comfortline 2011 1.6 TDI Ot.

İleti umutgiray » 06 Oca 2012, 17:34

ARKADAŞLAR KONUNUN HALEN BU ŞEKİLDE KULLANILIYOR OLMASI VE BU GEREKSİZ LAF DALAŞININ DEVAM EDİYOR OLMASI DÜŞÜNDÜRÜCÜ..........
Kullanıcı avatarı
umutgiray
AMBIENTE
AMBIENTE
 
İleti: 740
Kayıt: 06 Nis 2010, 16:57
Ad Soyad: SALİH TEMİZ
Nereden: Ankara
Arabanız: WW Jetta Comfortline 2011 1.6 TDI Ot.

Sonraki

Fabia



Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 5 misafir